Redaksjonen. Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Bransjen advarer mot nye EU-krav: Kan føre til stenging av norske biobrenselanlegg Lenke til kommentar
6F7MEGTK Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har skjønt det sånn at norge ikke er med i EU, men likevell er flinkere en mange land til å implementere direktiv. Er det ikke bare å ikke implementere direktivet? 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 SO2 og NOx vert transportert langt og lagar sur nedbør andre stader. Det er ikkje berre eit lokalt problem. Slik som Noreg stod på internasjonalt på 1970- og 80-talet for å få ned utsleppa som tok livet av skogen og fisken i Noreg, er det pussig om vi ikkje skulle implementere slike krav sjølve. Vi brukar vel framleis over 100 millionar i året på kalking mot effektane av sur nedbør. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har skjønt det sånn at norge ikke er med i EU, men likevell er flinkere en mange land til å implementere direktiv. Er det ikke bare å ikke implementere direktivet? Det ville vere veldig dumt å byrje no med å motarbeide krav om reduksjon av SO2- og NOx-utslepp, som Noreg stod på for å få innført i Europa for 40 år sidan. Du er kanskje ikkje gammal nok til å hugse kvifor krava om reduksjon vart innført, til store protestar frå europeisk industri? Noreg bør vere det siste landet som saboterer internasjonale krav til utslepp av miljøskadelege gassar som kan transporterast langt. Partikkelutslepp er ei anna sak. Partiklane reiser som regel ikkje like langt, men påverkar vêr og klima ved å fungere som kondensasjonskjerner i skyer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har skjønt det sånn at norge ikke er med i EU, men likevell er flinkere en mange land til å implementere direktiv. Er det ikke bare å ikke implementere direktivet? Vi er medlem av EØS, som kort fortalt betyr at vi må følge EUs lovgivning. Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har skjønt det sånn at norge ikke er med i EU, men likevell er flinkere en mange land til å implementere direktiv. Er det ikke bare å ikke implementere direktivet? Det er jo det som er det paradoksale med den norske motstanden mot EU-medlemskap. Vi må ha en EØS-avtale som sikrer oss tilgang til det europeiske markedet for at ikke norske varer skal presses ut av høye tollmurer. En forutsetning da er at man må akseptere fri flyt av arbeidskraft og implementering av EU-direktiver. Men man har vel en viss mulighet til nasjonal tilpasning av direktivene, men mitt inntrykk er at dette er begrenset. Så i praksis er vi et passivt "EU-medlem" uten direkte innflytelse på beslutningene. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har skjønt det sånn at norge ikke er med i EU, men likevell er flinkere en mange land til å implementere direktiv. Er det ikke bare å ikke implementere direktivet? Det er jo det som er det paradoksale med den norske motstanden mot EU-medlemskap. Vi må ha en EØS-avtale som sikrer oss tilgang til det europeiske markedet for at ikke norske varer skal presses ut av høye tollmurer. En forutsetning da er at man må akseptere fri flyt av arbeidskraft og implementering av EU-direktiver. Men man har vel en viss mulighet til nasjonal tilpasning av direktivene, men mitt inntrykk er at dette er begrenset. Så i praksis er vi et passivt "EU-medlem" uten direkte innflytelse på beslutningene. "Så i praksis er vi et passivt "EU-medlem" uten direkte innflytelse på beslutningene." Ja, slik er det og vi betaler rundt 10 mrd./år for å ha fri tilgang til EU-markedet. EØS-avtalen er en pakke som vi må enten godta eller avslå og kan sies opp med 1 års varighet for begge parter. Norge vil ikke si opp avtalen p. g. a. bagateller som dette, men skulle EU finne på å lage et direktiv som gjøre hele Norge sin økonomiske sone om til EU-hav så bør vi nok komme oss ut raskest mulig. Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Typisk av en bransje som egentlig ikke er liv laget attpåtil skal få spesielle unntak for å ikke forsøple natur og miljø på toppen. 225mg/m3 er faktisk veldig mye mer enn hva et fyringsanlegg burde oppnå selv uten spesiell rensing. For å sette dette i perspektiv så er de tyske kravene til vedovner 40mg/m3, altså enda lavere enn de 50 dette er snakk om. De beste rentbrennende vedovnene på markedet ligger typisk på 25-30mg, så om dette er fint mulig på vedovner burde det være en selvfølge at større fyrkjeler med mulighet for langt bedre regulert forbrenning burde oppnå å ligge langt under 50mg. Dette EU-direktivet er bare tull å diskutere mot, da bør heller bransjen finne seg bedre fyringstekniker og konsulenter for å sikre både renere forbrenning og ikke minst bedre driftsøkonomi. Det er ikke god butikk for hverken drift eller vedlikehold å ha så mye uforbrente gasser og partikler flyende ut av pipa. 4 Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har skjønt det sånn at norge ikke er med i EU, men likevell er flinkere en mange land til å implementere direktiv. Er det ikke bare å ikke implementere direktivet? Det er jo det som er det paradoksale med den norske motstanden mot EU-medlemskap. Vi må ha en EØS-avtale som sikrer oss tilgang til det europeiske markedet for at ikke norske varer skal presses ut av høye tollmurer. En forutsetning da er at man må akseptere fri flyt av arbeidskraft og implementering av EU-direktiver. Men man har vel en viss mulighet til nasjonal tilpasning av direktivene, men mitt inntrykk er at dette er begrenset. Så i praksis er vi et passivt "EU-medlem" uten direkte innflytelse på beslutningene. "Så i praksis er vi et passivt "EU-medlem" uten direkte innflytelse på beslutningene." Ja, slik er det og vi betaler rundt 10 mrd./år for å ha fri tilgang til EU-markedet. EØS-avtalen er en pakke som vi må enten godta eller avslå og kan sies opp med 1 års varighet for begge parter. Norge vil ikke si opp avtalen p. g. a. bagateller som dette, men skulle EU finne på å lage et direktiv som gjøre hele Norge sin økonomiske sone om til EU-hav så bør vi nok komme oss ut raskest mulig. Vi har desverre ikke fri adgang til markedet. For å beskytte bøndene med tollmurer på jordbruksprodukter, så måtte Norge akseptere tollmurer i EU for fiskeprodukter. Vi eksporterte fisk for 50 Mrd kroner i de første 6 månedene av 2016. Imidlertid så er dette rå, ubearbeidet laks og torsk, og den videre verdiskapningen skjer innen EU. F.eks så er all røykelaks som blir solgt i EU som "Norwegian smoked salmon" stort sett røykt i Polen eller Danmark. Vis vi tar utgangspunkt i at salgspris til kunden er 4 ganger råfisk verdien så genererer norsk fisk verdier for 200 Mrd kroner innen EU i samme 6 mnd. Det representerer mange arbeidsplasser. 2 Lenke til kommentar
GU6YMXDM Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hei, det er jo trist for noen, men ikke overraskende! For de som har tatt risikoen å invisterer i Bio her i Stavangeromradet vil dette snu opp ned på økonomi i alle nylig installerte sentraler. Det vil gi små ringvirkninger for lokale arbeidsplasser, pellets produseres på Østlandet og flis i Ryfylke. Redusere faktisk mye forurensing fra transport i tillegg dette forslaget? 1000 kW er en svært høy grense, burde vært renseanlegg på sentraler over 50 KW spør du meg. Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 7. juli 2016 Del Skrevet 7. juli 2016 Jeg har skjønt det sånn at norge ikke er med i EU, men likevell er flinkere en mange land til å implementere direktiv. Er det ikke bare å ikke implementere direktivet? Det er jo det som er det paradoksale med den norske motstanden mot EU-medlemskap. Vi må ha en EØS-avtale som sikrer oss tilgang til det europeiske markedet for at ikke norske varer skal presses ut av høye tollmurer. En forutsetning da er at man må akseptere fri flyt av arbeidskraft og implementering av EU-direktiver. Men man har vel en viss mulighet til nasjonal tilpasning av direktivene, men mitt inntrykk er at dette er begrenset. Så i praksis er vi et passivt "EU-medlem" uten direkte innflytelse på beslutningene. "Så i praksis er vi et passivt "EU-medlem" uten direkte innflytelse på beslutningene." Ja, slik er det og vi betaler rundt 10 mrd./år for å ha fri tilgang til EU-markedet. EØS-avtalen er en pakke som vi må enten godta eller avslå og kan sies opp med 1 års varighet for begge parter. Norge vil ikke si opp avtalen p. g. a. bagateller som dette, men skulle EU finne på å lage et direktiv som gjøre hele Norge sin økonomiske sone om til EU-hav så bør vi nok komme oss ut raskest mulig. Vi har desverre ikke fri adgang til markedet. For å beskytte bøndene med tollmurer på jordbruksprodukter, så måtte Norge akseptere tollmurer i EU for fiskeprodukter. Vi eksporterte fisk for 50 Mrd kroner i de første 6 månedene av 2016. Imidlertid så er dette rå, ubearbeidet laks og torsk, og den videre verdiskapningen skjer innen EU. F.eks så er all røykelaks som blir solgt i EU som "Norwegian smoked salmon" stort sett røykt i Polen eller Danmark. Vis vi tar utgangspunkt i at salgspris til kunden er 4 ganger råfisk verdien så genererer norsk fisk verdier for 200 Mrd kroner innen EU i samme 6 mnd. Det representerer mange arbeidsplasser. Her beskriver du godt hva som har vært blant mine egne tanker og uttalelser siden 90-tallet, og er et helt absurd tap de som først og fremst hadde hatt gevinst av det valgte å si nei til. Det irriterte meg siden jeg var drittunge å se pakninger av røkelaks skrive med flotte bokstaver "salmon noruego" og oppe i hjørnet et dansk flagg. Da folk langs kysten stemte nei til disse arbeidsplassene og ekstrainntektene poppet det opp lokale videreforedlingsbedrifter overalt så det danske flagget forsvant, men det samme gjorde våre inntektsmuligheter. Samme befolkning skriker nå over fraflytting fra distriktene, at de trenger høyere overføringer, også har de selv nektet å legge til rette for titusenvis av arbeidsplasser og milliardinntekter... Ola Dunk!! Lenke til kommentar
H71L0EY7 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Norge er jo pådriver for miljøet og politikerne har gang på gang stilt mannsterke til tusen på de forskjellige miljøkonferansene verden rundt og fremprovosert strengere krav. Nå kommer kravene og nå er det bare å leve opp til det disse tullingene har fremprovosert. Nå er det "vinn eller forsvinn". Det gjelder for alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå