minimax Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Jeg har ingen erfaring med GPS fra tidligere, men ser at å knote på med kartbok eller papirutskrifter er en ganske tungvinn og utdatert måte å finne frem på Ønsker ikke å bruke allverdens penger på dette men vet heller ikke helt hva jeg trenger/kan være nyttig å ha og det skal være kvalitet. I tillegg til Norge skal jeg til Sverige i sommer, så da må kart dekke dette også. "Hvordan velge en GPS" artikler på nettet jeg har kommet over er gamle og utdaterte, så derfor spør jeg heller her. Prismessig og når det gjelder et annerkjent merke har jeg funnet frem til Garmin Nüvi 57LM for kr. 1000,- hos Clas Ohlson og lurer på om denne er et bra valg, eller om det er noe viktig jeg misser ut på, og om det finnes andre bra GPSer i omtrent samme priklasse (eller billigere) jeg bør kikke på? Bruktkjøp er også aktuelt, men et raskt søk på Finn forteler meg at enten er det ganske gamle enheter det er snakk om, ellers er prisene ikke langt unna det en ny en i butikken koster (jeg har kun sett på de som koster opptil ca. 1500,- vel å merke). Jeg ser at Nüvi 57LM har innebygget oppladbart batteri som varer i 2 timer men ser at det skal følge med strømkabel for bil og regner med at dette er til sigarettlighteren slik at den kan brukes i mer enn 2 timer? Oppladbart batteri er sikkert nyttig om man skal gå/sykle. Endret 4. juli 2016 av minimax Lenke til kommentar
kralmli Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Har denne selv og er godt fornøyd. Veldig enkel å bruke og navigasjonen funker fjell uansett hvor du kjører. Hvis jeg skal nevne noe negativt, blir skjermen litt svak i sterkt sollys, men ikke noe stort problem. Synes denne er noe bedre enn tomtom sine billigmodeller, mer oversiktlig kart osv. Er strømkabel til sigarettenner ja. Lenke til kommentar
joka Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 på Garmin betyr LM "lifetime map" som er gratis kartoppdateringer. mange av de aller billigste gps'er må man betale for oppdateringer.. Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Om du har smarttelefon fra de siste årene så ville jeg heller anbefalt og bruke denne med Google Maps appen som er gratis. Da trenger du bare å kjøpe inn feste til mobilen (enten til frontrute eller luftventil) og USB-lader til 12v uttak. Brukte denne selv frem til jeg kjøpte bil med integrert GPS, og den har fungert utmerket. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Har hørt om GPS apper til smarttelefoner, men da brukes vel mobilabonnementet slik at det koster i bruk? Og med en GPS enhet har jeg forstått at det ikke koster noe som helst i bruk (så lenge kartoppdateringer er gratis som det her er påpekt at det er på nevnte modell). Så vil jeg vel tro at Google ikke gjør dette helt "gratis" heller, med tanke på alt hva de lagrer av opplysninger ellers... Endret 5. juli 2016 av minimax Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Selvsagt, det vil bruke data så lenge man kjører det online. Jeg har bare brukt det en del i Norge, da var jeg aldri i nærheten av å bruke opp 5GB data som jeg har i mitt abonnement. Når det gjelder utlandet kan man lagre opp til 120000 kvadratkilometer offline. Bryr meg ikke veldig om at Google lagrer hvor jeg kjører, men det er selvsagt noe å tenke over om man er bekymret over sånt. Den Garmin'en du linker til er nok et godt kjøp, og har fått gode tilbakemeldinger. Jeg synes det er mye bedre og lettere å bruke Google Maps til å finne frem til bedrifter / hotell, men det er vanligvis fordi Google Maps har disse lagt inn, mens på "vanlig" GPS må man som regel vite adresse istedenfor. På det punktet er det faktisk lettere å bruke Google Maps enn min nye integrerte navigasjon. Tror ikke du blir skuffet over Garmin. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Takk for gode tips! Ser at det er fordeler og ulemper med begge systemer, men ettersom jeg primært trenger hjelp til å finne frem til steder endte jeg opp med å kjøpe Garmin GPSen hos Clas'ern for knapt tusenlappen. Skjermstørrelsen virket veldig behagelig og anbefalingene samt spesifikasjonene var betryggende så nå er den tilkoblet data'n for å oppgraderes. Gleder meg til å prøve den ut i bilen Takk igjen for alle gode tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå