Gå til innhold

Solcellelading med billig regulator


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage strøm med solcellepanel, kjøre strømmen inn i en regulator og la dette stå PÅ hele vinteren på 12,7 volt på en bil jeg har stående på hytta, så den alltid er fulladet med hvilespenning - forutsatt at jeg klarer å stille det inn presist. Kan noen bekrefte at jeg har kjøpt de rette to delene?

 

Panel: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=77805904

 

Regulator: http://www.dx.com/p/adjustable-5a-75w-dc-step-down-numerical-control-digital-voltmeter-435203#.V3qvpTXD76m

 

Takk

 

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du tenker rett, men jeg ville ikke ha brukt den regulatoren du linker til.

 

Sånn egentlig så kan du kjøre solcallepanelet ditt direkte mot batteriet. Dog så bør du montere inn en sperrediode dersom du ikke kan finne en diode inne i koblingsboksen. Et 6W panel på 15V vil aldri klare å blåse ut et bilbatteri på 60-110Ah da det maks klarer å gi en ladestrøm på 0,4A. Glem det med spenningen, den blir aldri 15V med et så lite panel (dessuten så vil et bilbatterie tåle å lades med opp mot 15V). Dersom du er av den superduperforsiktige typen og insisterer på å bruke en regulator, så velg heller denne: http://www.ebay.com/itm/10A-20A-12V-24V-Solar-Panel-Charger-Controller-Battery-Regulator-Protection-FT-/111765241091?var=&hash=item1a05ba3d03:m:mYx0R3P9u1fjxR6N0DIQbnQ

 

Ulempen med å bruke regulator er at dem alle har et egetforbruk på 10-60mA (dem belaster batteriet når det er mørkt ute). Den jeg linket til trekker beskjedne 15mA.

Lenke til kommentar

Takk, Professor Balthazar. Fant en billig sperrediode: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=102&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1087&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

 

, men jeg skal jo bare ha ett panel. Hva trenger jeg dioden til?

 

Regulatoren du linket til, hva kan den hjelpe meg med? Regulere utvolt? Annet?

Lenke til kommentar

Takk, Professor Balthazar. Fant en billig sperrediode: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=102&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1087&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

 

, men jeg skal jo bare ha ett panel. Hva trenger jeg dioden til?

 

Regulatoren du linket til, hva kan den hjelpe meg med? Regulere utvolt? Annet?

 

Dioden sperrer for at det går strøm motsatt vei. Normalt trekker ikke solcellepanelen noe strøm, men dersom det oppstår feil i panelet så kan et bilbatteri levere styggmasse strøm (flere hundre Ampere) og da brenner det meste av. En regulator begrenser ladespenningen til ca. 14,4V, men siden panelet er så lite så vil egentlig aldri regulatoren slå til å regulere noe som helst (for å klare å presse et bilbatteri opp til 14,4V så trengs det langt større solcellepanel, minst 30-50Watt). Dersom du kobler noe til strømmuttaket på regulatoren, så vil stømmen til dette kuttes dersom spenningen kommer under 10,5Volt. Altså en fin batteribeskyttelse. Men nå er det vel bare klokken i bilen som vil trekke strøm om vinteren (eller?). Dersom spenningen på batteriet kommer under 10,5 Volt og det samtidig er minusgrader i lufta, så kan batteriet fryse og da er det ødelagt.

 

Et bilbatteri er et supert valg for å starte en bil (kortvarig stor strøm), men et relativt dårlig valg for hyttestrøm med tilkoplet solcellepanel. For shyttebruk er AGM-batteri et bedre valg.

 

Dioden du linker til kan fint brukes, men du kan også velge en mindre diode. En fiffig bi-effekt er at dioden vil stjele ca 0,65 Volt, så nå får du maks 14,35V og maks 0,4A lading inn mot batteriet. I praksis så vil aldri spenningen komme over 13 Volt siden panelet er så lite.  http://www.ebay.com/itm/Good-Quality-100pcs-set-1A-1000V-Diode-1N4007-IN4007-DO-41-Rectifie-Diodes-/391194554536?hash=item5b150330a8:g:4vIAAOSw3ydVm5H6

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Takk for all hjelp! Da skal jeg sette opp opplegget i løpet av sommeren og teste det.

 

Mvh Sindre

 

Husk å ta litt bilder og kom å fortell oss hvordan det fungerer :-)

 

Beklager lang svartid, men jeg ble litt demotivert da intet fungerte. bagateller: Sigarettennerplugget fungerte ikke, pga frakobling uten tenning på. Dette kan jeg koble meg rundt.

 

Større problemer: Når jeg måler likestrømsspenningen på panelet viser måleren min ingenting på 600, 200 og 20 volt. Den viser 4 på 2000m og et sted mellom 1.8 og 4.6 på 200m. Jeg antar dette er maks 4.6 volt i direkte sollys, som betyr at ingen lading vil forekomme. Det andre problemet var at jeg snudde dioder begge veier mellom panel og spenningsmåler og begge veier var det spenning, så diodene virket vel ikke.

Lenke til kommentar

Dersom du har stilt måleinstrumentet ditt på 20V og du ikke klarer å måle noe på utgangen fra solcellepanelet, ja da er panelet deffekt. For sikkerhetsskyld kan du jo måle utgangen på en ekstern strømforsyning (for PC, eller noe), da vet du om måleinstrumentet ditt virker.

 

Men det er jo veldig merkelig at du måler spenning bare med å sette på en diode. ??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom du har stilt måleinstrumentet ditt på 20V og du ikke klarer å måle noe på utgangen fra solcellepanelet, ja da er panelet deffekt. For sikkerhetsskyld kan du jo måle utgangen på en ekstern strømforsyning (for PC, eller noe), da vet du om måleinstrumentet ditt virker.

 

Men det er jo veldig merkelig at du måler spenning bare med å sette på en diode. ??

Jeg konkluderte også med at panelet er defekt. Diodene utgjorde ingen endring noen vei på den målte spenningen. Hva er egentlig reell spenning med den måleinnstiling jeg satte på? 4,6 volt?

 

Jeg får kjøpe nytt panel.

 

Takk for hjelpen, uansett:-)

Lenke til kommentar

 

Dersom du har stilt måleinstrumentet ditt på 20V og du ikke klarer å måle noe på utgangen fra solcellepanelet, ja da er panelet deffekt. For sikkerhetsskyld kan du jo måle utgangen på en ekstern strømforsyning (for PC, eller noe), da vet du om måleinstrumentet ditt virker.

 

Men det er jo veldig merkelig at du måler spenning bare med å sette på en diode. ??

Jeg konkluderte også med at panelet er defekt. Diodene utgjorde ingen endring noen vei på den målte spenningen. Hva er egentlig reell spenning med den måleinnstiling jeg satte på? 4,6 volt?

 

Jeg får kjøpe nytt panel.

 

Takk for hjelpen, uansett:-)

 

Panelet du linker til i første post gir sikkert ut en spenning på rundt 15 Volt. Spenningen vil øke avhengig av hvor mye lys du tilfører panelet og med kraftig sollys rette på (og ingen belastning) så vil du ha maks-spenning (typisk 17-22 Volt på et panel som er beregnet for en 12V kontroller/batteri). Selv med vanlig dagslys, eller bare med lys fra en vanlig lyspære så vil du klare å måle en liten spenning (5-15 Volt). Sjekk også om du har noe spenning foran sperredioden (dersom den er deffekt eller koblet feil).

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...