Gå til innhold

RX 480 fungerer ikke på Windows 8/8.1


Anbefalte innlegg

Fikk RX 480 kortet mitt idag. Win 8 maskina nektet å finne kortet.

Det finnes muligens veier rund dette men AMD slettet spoersmålene mine isteden for å svare på dem. 2 ganger. Out of the box fungerer driverne til windows 7 eller 10 IKKE for meg.

Sluttet med at jeg tok ut harddisken til laptopen som har win 7 å puttet den i maskina. Da fungerte kortet fint.

Blir retur på RX480 kortet. Så utrolig spydig å slette spoersmålene mine isteden for å svare på dem.

Har AMD muligens fått betalt av Microsoft for å ikke stoette win 8? Utrolig rart det hele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

I tried a million different combos of DDU, Windows update, BIOS update, manually installing drivers extracted from the AMD driver exe, etc. FINALLY, my roommate was just like "well... did you try the CD?" I said "fuck it" in my moment of desperation and HOLY SHIT IT ACTUALLY WORKED RIGHT AWAY. I have never once used the media that came with a PC component. Amazingly enough that was the solution.
Lenke til kommentar

Da må jeg nesten spørre :

 

1 : Du sier at maskinen ikke finner skjermkortet , altså du stopper helt oppe ved oppstart og kommer ikke engang til Windows innlasting skjermen?

 

Når jeg installerer Crimson for win 8.1 går det ikke an installere drivere til grafikkortet, men lyd funker fint.

Installere Crimson for win 7 og 10 fungerer ikke da det ikke matcher OS.

 

Når jeg laster ned AMD sin egne autodetect drivers så finner den ikke noen grafikkort å matche drivere med.

 

Når jeg manuellt proever å kjoere driver filen til crimson 8.1 så finner den ikke passe grafikkort.

Funker ikke med med 7 eller 10 heller.

 

Manuellt oppgradere drivere i windows fungerer ikke da maskina sier Intel driverne er mere up to date.

 

Når jeg puttet in laptop harddisken (selv om alle andre drivere er helt feil) så funker alt greit.

 

 

Som sagt finnes det sikkert en mulighet å få skjermkortet å fungere på noen måte, men det er da slettes ikke noen enkel måte å det er ikke noen instruks noensteder hvordan dette ska gjoeres. Siden SUPPORT SIDEN TIL AMD SLETTER SPOERSMÅLENE MINE isteden for å svare på dem så går kortet rett tilbake til butikken.

Lenke til kommentar

Greit, da har du bekreftet er par ting i alle fall :

 

1 : Du greier å laste inn Windows.

 

Har du gått inn i enhetsbehandling?

 

I Windows 10 høyreklikker du på Windows knappen og velger enhetsbehandling , så blar du deg gjennom det du har av enheter og sjekker om skjermkortet dukker opp under skjermkort.

Lenke til kommentar

Greit, da har du bekreftet er par ting i alle fall :

 

1 : Du greier å laste inn Windows.

 

Har du gått inn i enhetsbehandling?

 

I Windows 10 høyreklikker du på Windows knappen og velger enhetsbehandling , så blar du deg gjennom det du har av enheter og sjekker om skjermkortet dukker opp under skjermkort.

 

Joda det har jeg gjort, har bygget datamaskinene selv i nesten 20 år så basics kan jeg godt ;-) der finner windows ikke noe AMD skjermkort heller.

 

Hva som skjer i win 10 er lite aktuellt, det fungerer sikkert greit i windows 10. Som sagt så går jo alt uten problemer i windows 7.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å reinstallere windows 8 (8.1)?

 

Har du hatt skjermkort før kan være driverne som er årsaken.

Som regel pleier man å få error i enhetbehandleren.

 

Det kan skyldet både maskinvarefeil\programvare feil.

 

Det diskuteres om Rx 480 trekker mere strøm en PCI-E standarden er satt til, så kan være noe feil her særlig på eldre hovedkort. Men da burde ikke det virket på windows 10 heller.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driveren som skal lastes ned er i alle fall denne , : http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Radeon-Software-Crimson-Edition-16.6.2-Release-Notes.aspx

 

En annen ting som bør gjøres er DDU før man legger inn overnevnte.

 

Uansett vil jeg anbefale deg at du kombinerer RX kortene med Windows 10 , noe annet blir å skyte seg selv i foten da Windows 7 og 8 ikke greier å utnytte disse 100% , spesielt siden RX kortene er bedre i DX12 noe Windows 7 og 8 ikke har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...