Gå til innhold

1080 for varmt?


Anbefalte innlegg

poster denne som en egen tråd da jeg fikk lite svar i tråden jeg postet den i.

 

Jeg ser at flere melder om en load/spill- temp på rundt 60 grader på sitt gtx 1080. Selv ligger jeg stabilt på 82 grader med mitt msi 1080 gaming x (ikke overklokket) mens jeg spiller overwatch i 1440p. Må nevne at romtemperaturen nå i sommer har vert meget høy, men min samboers pc som er kliss lik (bortsett fra at hun har et msi 970) ligger på rundt 60 under samme forhold i 1080p. 
Jeg har 3 inntaksvifter i front og 2 vifter bak som også fungerer som radiatorkjøler for cpu. Min samboers pc har også vannkjølt cpu, men radiatoren sitter i front med 2 inntaksvifter. Er temp slik som med overklokking (lotto)? Eller burde det være mer forutsigbart? Jeg hadde tenkt å overklokke gpu, men er redd temperaturen vil bli alt for høy.

 

jeg er klar over at 82 grader ikke er "for høy" temperatur. men er kjedelig hvis jeg har fått et kort som er varmere enn det er ment å være.

 

idle ligger det på 37 ish grader

Føler dette ble rotete, beklager det. 

 

EDIT: her er en som spiller overwatch med samme gpu i 1440p og ligger stabilt på 65-66 grader 

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes jo det virket litt høyt. Dette kortet er avhengig av at kabinettviftene drar varmen vekk fra kassa. Kanskje de to viftene du har på en AIO ikke er nok til å bli kvitt den varme luften. Har du forsøkt å leke med fan-profile på kortet? Eller kjører viften allerede 100% ved temperaturen du nevner? Ser i reviews at det skjermkortet ligger rundt 50 grader over ambient ved full stress, så hvis du har over 30 grader i rommet så er det kanskje rimelig riktig.

Lenke til kommentar

hmm, hva kan jeg forvente av temperatur hvis jeg da overklokker til f.eks 2000mhz? 

 

jeg kjørte nettop vifen på 100% og kabinettet åpent og fikk 70 grader stabilt, men pcen bråker som et udyr.

 

tror jeg kommer til å legge gpuen under vann når ekwb kommer med vannblokker i norge

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Jeg bytta ut de 3 inntaksviftene med noen mer effektive (og bråkete) vifter og da sank tempen til ca 70 grader uten at gpu vifta står på 100%.

 

så jeg tenker at når høsten kommer så ligger den nok nede på 60 tallet.

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Jeg har på følelsen at kortet ditt kanskje er litt varmere enn hva det burde være , du kan ta en risiko og demontere kjøleren og se om det var ordentlig kontakt mellom gpu og kjøler og at det er nok "kjølepasta" mellom denne.

 

Eller du kan la være. Jeg hadde trolig demontert kjøleren og sjekket da dette ofte gir et kjapt resultat , men det har sine risikoer.

 

Edit : og du bør ha en kvalitets kjølepasta klart til å erstatte den gamle.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

82 vekker ingen alarmbjeller hos meg, men det er jo ønskelig med lavere, spesiellt med tanke på overklokk. Skal sies at jeg også er ukomfortabel med de temperaturene hvis det hadde vært mitt kort :p

 

Her er en test, romtempen er ca 20-21 grader står det og det når 70 grader

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1080_gaming_x_8g_review,9.html

 

Er tempen i rommet 25-30 så er det nesten ikke til å unngå at tempen på kortet blir så høy. Det vil ikke hjelpe nevneverdig å kjøre på med tonnevis av vifter heller siden det uansett trekkes inn luft med samme temp som romtemperaturen.

 

Throttler kortet ditt?

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Egentlig så tenker jeg at det er normalt som det er, mtp. Romtempratur dårlige vifter osv. Eneste som plager meg er samboerens pc med et 970 som ikke overstiger 60 grader i samme rom. Og "nizzen" her på forumet som har samme kort som meg og ligger på 60-65 i load (overklokket!!) velger å tro at det bare er de som er superheldig og ikke jeg som er uheldig.

 

Kortet throtler ikke i det hele tatt, så det er egentlig ingenting å tenke på før jeg begynner å overklokke.

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt et nytt kort som har vært over 68C varmt. Mitt 680 og 970 var aldri varmere enn 65C ved 100% kjør, mens mitt 1080 er aldri over 68C.

Hvis han får 82C, er det noe alvorlig galt et sted. Enten noe feil med kjøleren på selve kortet(om det er en Zotac kjøler, er jeg ikke sjokkert), eller så er det horribelt dårlig luftgjennomstrømming i kassen.

82C er vanlig på FE, men en tredjepartkjøler med den temperaturen?

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

På mitt msi 980 gaming er temp 82c auto, så jeg bruker PrecisionX 16 for å få ned tempen, da har jeg ca78c på 2200rpm(nesten 100% på viftene.

Da har du en alvorlig feil en plass, og jeg tviler på at det er kjøleren som er problemet. Har hatt mange twin frozere, som nevnt over. Aldri hatt en twin frozr som har gått over 65C på auto. Min 970 gikk aldri over 65C, med full overklokk. Tror mest du har ganske dårlig luftgjennomstrømming i kabinettet.

Husk, ikke alle kabinett har god luftgjennomstrømming, selv om de er ryddig.

Lenke til kommentar

Det er mulig det er litt varmere enn andre med samme kort, MEN som sagt så er romtemperaturen på 25 grader+. OG jeg noterte meg nettop at det kun er overwatch som drar det så høyt. I rocket league ligger det på 67 grader, gpu viftene er på auto. Begynner å tro at det ikke er noe å tenke på.

 

Vil en 120mm cpukjøler-radiator med 2vifter på hver side som "eksos" bak i kabinettet senke kvaliteten på luftgjennomstrømningen?

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Kvaliteten var et rart ordvalg :) En radiator vil jo alltid begrense flow noe. I tillegg - hvis du har 2 120mm vifter i push pull så øker du bare trykket som viftene gir (for å presse det gjennom radiatoren). Du øker ikke volumflow noe. 

 

Har du kun 1 120mm radiator i push pull som uttak på hele systemet ditt? Og så hadde du 3 120mm som inntak?

 

Jeg ville satt inn 1 120mm ekstra som uttak. siden temp datt 10 grader ved å ta av sidepanelet så får du oppakkumulering av varme i kassa di, helt klart.

 

Edit:

Kan legge til at mange med NZXT H440 kabinett "snur" luftretningen i kassa. Altså, de bruker vifter i topp/bak for å dra luft INN og så bruker de vifter i front til å dra luft UT. Dette skal ha positiv effekt på dette kabinettet. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...