Gå til innhold

Sykle Bergen - Horten


eplekasse

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid planlagt å sykle Bergen - Horten. Målet har vært å benytte sykkelen hele veien, ikke bil, tog, buss eller ferge. Ut fra ruteplanlegging har det lagt på 60 - 70 mil, noe jeg har sett for meg å ta på rundt 3 dager. 

 

Er det noen her som har syklet et lignende strekk før, og kan gi tips? Hva er best av Hardangervidda eller Haukeli? Min opprinnelige plan var å ta det over Hardangervidda. Første stopp i Eidfjord, hvor jeg overnatter på et billig sted. Neste stopp kommer så etter Geilo et sted, kanskje i Røberg.

 

Nå har dette vist seg mye mer krevende enn det jeg trodde det var, pga stengte veier rundt omkring.

 

 

Jeg er muligens naiv, men Statens Vegvesen er ikke særlig flink med til tilgjengeliggjøre informasjon om hvor man kan sykle og ikke. Nå fikk jeg nylig vite at det er umulig å komme seg opp Måbødalen, da sykkelveien er stengt, og det ikke lenger er gitt dispensasjon for å benytte seg av bilveien. Det var denne veien jeg hadde sett meg ut, da det virker som den flotteste. Dersom man drar mot Odda, er det også flere tuneller som er forbudt for syklister.

 

 

Noen som har syklet dette strekket i nyere tid, og kan gi noe info? Hvor lange er disse tunellene som er forbudt, er de alltid sterkt trafikkert? Det er ikke mye info som ligger ute om folk som har syklet strekket, og jeg lurer på om jeg må droppe hele opplegget.

Endret av eplekasse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vært inne på tanken å sykle over fjellet, men da andre veien. Ser også at Måbødalen kan by på problemer mtp. at gamleveien har vært stengt, og at Måbøtunnelen i utgangspunktet har vært stengt for syklister. Teknisk sett vil det være enklere for min del, da jeg vil kjøre nedover og ikke oppover, hvis jeg skulle "ta meg til rette" (noe som selvfølgelig ikke er anbefalt). Men jeg vil helst unngå det. Vet også at Vegvesenet opphevet forbudet mot syklister i Måbøtunnelen før, men det virker som at de ikke har gjort det i år. Det er den tunnelen som ser ut til å være hovedproblemet. Nå er jo tunneler generelt ganske farlige for syklister, særlig de lange, trange og mørke. Ville i hvert fall ikke kjørt i dem uten ordentlig lys. Og da mener jeg ikke små telys man knapt ser...

Lenke til kommentar

Godt lys er selvsagt alfa og omega. Men det må være en grunn til at vegvesenet IKKE har opphørt forbudet mot syklister i Måbøtunnelen. Hvis man likevel har godt lys, er det ikke nok? 

 

Og dersom man velger å ta sjansen, og drite i forbudet, er det stor sjanse for å få bot? Her kommer nok naiviteten min inn, forbudet er der for en grunn. Men det er utrolig irriterende dersom dette skal sette en stopper for noe man har gledet seg til lenge.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

På vinteren bruker jeg en 1000 lumen lykt. Har den uansett i sekken, det kan jo hende jeg sykler etter at sola har gått ned og da er det praktisk med lys. Selvfølgelig mest fordi det er viktig å se og bli sett, men også for å unngå bot. Baklys er permanent montert på begge syklene mine.

 

Nedover Måbødalen har jeg vært inne på tanken til å ta sjansen på Måbøtunnelen hvis jeg skal sykle, da er det jo bare å rulle (på racer kommer man opp i brukbare hastigheter, og jeg monterer på lyset), men oppover er litt verre. Det er jevn helling, og det å tråkke opp Måbødalen tar tid. Og fare for at det dannes kø bakover i tunnelen er rimelig stor. Da er det nok en fare for noen bilister blir irriterte nok til å melde fra til politiet. Å måtte ligge bak en syklist i 15-20 km/t i en trang tunnel i oppoverbakke (som også er forbudt for syklister) fører fort til amper stemning blant andre trafikanter.

 

Jeg vil jo tro at faremomentet ved forbikjøringer og lysforholdene, samt lengden på tunnelen er faktorer som avgjør hvorvidt det er forbudt for syklister eller ikke. Er nok av tunneler som er åpne, men de er som regel korte. De fleste tunneler over en viss lengde ser ut til å være stengt for syklister.

Lenke til kommentar

Hei har syklet lignende strekke før... Kr.Sand til Tønsberg tok en overnatting. Synes 60 70 km pr dag høres lite ut vis du er innstilt på å sykle hele dagen.. ett eksempel vis du holder 20km/t 3 timer 60km ...starter 0800 har syklet 60km kl 1100 ..slappe av resten av dagen? ?

Lenke til kommentar

Ta en titt på denne siden her: http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml. Noen har tatt seg bryet med å merke litt over 1000 tunneler, og hvilke man kan sykle i og ikke. POIene kan enkelt lastes ned og brukes i fks Google Earth, noe som gir deg glimrende muligheter for å planlegge turen din.

Om du bare skal sykle, så klarer du helt fint turen din på 3 dager. Du trenger maks ett ekstra skift, og om du camper på hoteller underveis, så får du både en god natts søvn og ikke minst en dusj (Godt for moralen). Spis godt, og bruk gjerne vann som er tilsatt salter. Spis deg gjerne opp en del den siste uka før du drar, så er karbolagret velfylt. Vekta blir du uansett kvitt på turen. 

Husk refleksvest, lykter og ikke minst en buff eller lignende for å ha foran munn/nese når du sykler i tunneler. 

God tur :)

Lenke til kommentar

Jeg er muligens naiv, men Statens Vegvesen er ikke særlig flink med til tilgjengeliggjøre informasjon om hvor man kan sykle og ikke. Nå fikk jeg nylig vite at det er umulig å komme seg opp Måbødalen, da sykkelveien er stengt, og det ikke lenger er gitt dispensasjon for å benytte seg av bilveien. Det var denne veien jeg hadde sett meg ut, da det virker som den flotteste. Dersom man drar mot Odda, er det også flere tuneller som er forbudt for syklister.

 

Statens Vegvesen informerer ikke andre trafikkanter enn bilister og er desverre mer opptatt av "informasjons"-kampanjer om unge menns hastighet på veien og i senga (heldigvis fikk de seg en skrape for den der). Nå er det vel 2 år siden det raste i Måbødalen.. Det er vel kanskje på tide de får ut fingeren etterhvert nå(?). Hvis politikerne vil ha folk ut på sykkel så holder det ikke å skryte på seg allt de sier de skal gjøre for Oslo alene. Her må det et krafttak til i hele landet, ellers blir ikke "syklistdrømmen" deres en realitet.

En annet strekning som byr på store problemer for syklister er gamleveien langs Mjøsa, altså hele Espaveien og deler av Trondheimsveien. Hadde håpet på en fin tur langs vannet da jeg var ute på en flerdagers-tur i Juni, men havnet istedet midt oppe i et støvete anleggsområde. Entreprenøren (Hæhre) hadde ikke satt opp tilstrekkelig skilting med "Adgang forbudt. Anleggsområde" eller forslag til alternativ rute for syklister og fotturister. Hvis ikke skiltingen har bedret seg siden den gang, tør jeg nesten ikke tenke på hvor mange som har reist langt inn på dette området med bratte, nesten ufremkomlige anleggsveier, for så å bli tilbakevist.

 

Selv om det blir litt juks å ta bussen opp Måbødalen ville jeg ikke ha avskrevet turen fullstendig av den grunn. Vidda er jo bare rå å sykle over, og har du litt flaks får du vinden i ryggen ned hele Numedalen helt til Kongsberg. Billig overnatting på Rødberg sentrum finner du nok ikke, men du har noen campingplasser med hytter i Uvdal, og så har du Brugaard camping ca 1km sør for Rødberg.

Endret av Chip Salte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde vært ulovlig å skilte forbudt for gående/syklende uten et underskilt som forklarer lovlige veialternativer.

I tillegg burde det vært listet opp telefonnummer til taxi/buss/transport for de som ønsker å komme seg videre hvis en tunnel er eneste mulige vei videre.

 

Det kan virke som om syklister kun passer i taler og fine ord i rundskriv, mens i virkeligheten blir stadig flere veier og kommuner sperret for sykling. Jeg kan i dag ikke sykle nordover til nabokommunen på vinteren, da sykkelveien utenom den nye tunnelen er vinterstengt pga rasfare. Barndommens sykkelferier er ikke mulig å repetere uten buss i undersjøiske tunneler. Om tre år har jeg ikke lov til å sykle til jobb lengre, da tvinges jeg kjøre bil til jobb. Bor i en liten by med en stor turistattraksjon 10 km utenfor bykjernen, men vi blir snart isolert fra omverdenen for syklende turister.

 

Takk til mreinha for linken om tunneler i Norge, den bør spres videre.

Etter jeg i 1984 syklet en 2,3 km lang tunnel uten belysning og med kun dynamolykt på sykkelen så konverterte jeg til batterilykter.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...