Morgens Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Fungerer de? Skal kjøre til Spania, vil gjerne ha Imsdal-flasker med drikkekork avkjølt i bilen. Vil det fungere? Hvor raskt blir det avkjølt osv. Noen med erfaring? Kom gjerne med konkrete anbefalinger. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Jeg vil anbefale å sette så mange flasker du kan i kjøleskapet hjemme først, også legge i 2-4 fryseelementer avhengig av hvor stor kjøleboks du kjøper. Å kjøle ned en lunken flaske i kjøleboksen tar vel et par timer, kanskje mer det er ikke så ofte jeg har gjort det. Har du elementer eller mer kaldt i boksen går det fortere. Vi har en Igloo Kool Mate 40 liter (gammel boks) som vi stort sett har puttet ferdigkjølt mat/drikke i, og det holder fint så lenge boksen går. Vi slår av boksen når vi stopper bilen mer enn 5 minutter, for å ikke tappe startbatteriet. Derfor har vi nesten alltid noen fryseelementer i for å holde temperaturen selv når boksen er slått av. Et eksempel er i fjor da vi var i Danmark, tok DFDS til København, ca 12 timers reise hvis jeg ikke husker feil, da var boksen avslått hele båtturen og vi hadde ca 4 elementer. Elementene var nesten like frosne fortsatt. Resten av turen (ca 2 timer) slo vi på boksen og når vi kom frem var alt like kjølig som om det hadde stått i kjøleskapet hjemme. På turiststeder får du veldig ofte kjøpt ferdig fryste elementer, slik at du kan holde det kjølig hvis du ikke får fryst de igjen når de har tinet. Som en avstikker så får du nok kjøpt vann med drikkekork på veien også. Eller i verste fall må du flytte over korken eller helle vannet på imsdal-flaskene. 3 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Frys ned nesten alle flaskene hjemme, og ha dem med frosne i god kjøleboks eller iskasse. Dette holder i mange dager, Så drikker man etterhvert som de tiner. Fyller du en hel iskasse med frosne flasker, kan de holde oppimot en uke, hvis ikke man åpner for ofte. Brukes kjølebag, kan man holde lengre, men da bør man ha en adapter til 230v for å bruke på Hotell/camping når man har overnatting. Ellers må man kjøre lader på batteriene, da de neppe holder hele natten. En kjøleboks er ofte avhengig av sval temperatur i bilen, da det ofte klarer ca 20-35 grader under tempen i bilen. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) De billige uten kompressor funker så som så. Kjøp en med kompressor, så har du kald drikke når og hvor du vil. De med kompressor har typisk også lavere strømforbruk enn de uten. Et forslag til en som duger: http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_223/isotherm-kjoleboks-15liter-p-5097 Endret 5. juli 2016 av Snylter 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Det spørs kva du kjøper, men eg ville tatt utgangspunkt i at 12V kjølebagger er best egna til å holde kalde ting kjølig. Å kjøle ned varme ting vil nok kunne ta litt tid. Ein kjølebag er med andre ord ikkje plassen for å kjøle ned restane av f.eks. grillmaten. 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Takk for innspill. Den siste så bra ut, men kostbar. Tenkte mer noe rimelig ala denne: http://m.clasohlson.com/no/Asaklitt-kjøleboks-12-V-8-l--/31-8214 Det er selvsagt ting som blir kjølt ned på hotell om natten, tror dere ikke en slik rimelig løsning vil kunne fungere? Stans for å kjøpe kald drikke tar erfaringsmessig 30 minutter og blir svært dyrt siden slike stasjoner langs veien selger mye som jeg må ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå