Gå til innhold

minst 24 seksuelle overgrep på svensk festival

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg siterer meg selv fra tidligere i tråden. geita prøver å fremstille det som om vi vet bakgrunnen til de som skal ha voldtatt; det er løgn. Sitatene under handler om hva vi vet om voldtektene, og vet ett voldtektsforsøk på Bråvalla. I tillegg er det blitt anmeldt et 30-talls tilfeller av seksuelle overgrep, av typen uønskede kyss og befølinger, på Putte i Parken, og et titalls hendelser av ukjent (seksuell) karakter ved Bråvalla.

De eneste hendelsene hvor etnisk bakgrunn er kjent er ved Putte i Parken.

- På Putte i Parken var det ingen gruppevoldtekter.

- Om voldtekten på Säljerydsfestivalen har vi ingen informasjon overhodet. (edit: joda, det har vi visst likevel. Enslig gjerningsmann, se her.)

- Om Bråvallafestivalen vet vi at én av voldtektene skjedde under Zara Larsson sin konsert, og etter beskrivelsen å dømme er det absolutt ingen grunn til å anta gruppevoldtekt. Jeg leste også i går at en frivillig skal ha blitt voldtatt av en annen frivillig, men det finner jeg ikke igjen akkurat nå, så det kan være at det ikke stemmer. Det vil si at vi har 3-4 voldtekter uten noe informasjon (edit: utdatert, det virker som vi har informasjon om alle voldtektene), noe du mener er nok til å anta gruppevoldtekt. Vi har også informasjon om et voldtektsforsøk, der gjerningsmannen var alene. (edit: Jeg fant informasjonen om de frivillige, så den stemmer. Se her og her.

Oppsummert Bråvalla:

Voldtekt 1: Zara Larsson-konsert. Ingen grunn til å tro det var gruppevoldtekt.

Voldtekt 2: Frivillig voldtatt av annen frivillig. Ingen gruppevoldtekt.

Voldtekt 3: Kvinne voldtatt i forbindelse med Tenacious D-konsert. Enslig gjerningsmann,

Voldtekt 4: Kvinne voldtatt i forbindelse med toalettbesøk, det står ingenting om at det skal ha vært flere gjerningsmenn.

Voldtekt 5: Frivillig sex skal ha utviklet seg til voldtekt. Enslig gjerningsmann.

Voldtektsforsøk 1: Enslig gjerningsmann.

Jeg har ikke kommet med unnskyldninger for noen, og jeg har aldri (hverken her eller andre steder) prøvd å nedgradere gruppevoldtekter. Jeg påpeker at du og andre konkluderer uten informasjon, og i noen tilfeller selv med motstridende informasjon (for eksempel slik du snakker om gruppevoldtekter på Putte i Parken, selv om ingen voldtekter har funnet sted).

Jeg viser til dokumentasjon på at det ikke er grunn til å anta gruppevoldtekt. Vi vet at det ikke var gruppevoldtekt på Putte i Parken. Vi vet at det ikke var gruppevoldtekt på Säljeryd. Vi vet at tre av voldtektene og det ene voldtektsforsøket på Bråvalla ikke var gruppevoldtekt, vi har god grunn til å anta at den fjerde ikke var gruppevoldtekt, og vi har ingen grunn til å anta at den siste var en gruppevoldtekt.

Edit: Ny informasjon om voldtektsforsøket: Gjerningsmannen snakket flytende svensk. Ingenting om etnisitet.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg spurte deg faktisk et spørsmål. Er tafsing voldtekt?

Om en tilfeldig full fyr tafser deg på ræva? Nei. Om en hel gjeng med hankjønn omringer deg slik at du fysisk om mentalt er fanget, uten fluktmuligheter og er totalt overmannet av overmakten, og disse så tar på alle deler av kroppen din mot din vilje, da har vi vandret opp til et grovt overgrep. Voldtekt, ikke i meningmann sin definisjon av ordet, men definitivt innen jussen sin definisjon av ordet. Men, det er jo bare noen stakkars innvandrere med søppelkultur i bagasjen, så da er det jo rassistisk å påpeke at oppførselen henger sammen med kulturen deres. For ikke å snakke om hvor viktig det er å sørge for at ingen fordømmer denne bedritne kvinnefiendtlige kulturen.

Det er fantastisk å se hvordan venstreradikale feminister skriker etter blod når han sosialt uintelligente hvite fyren tafser i fylla, mens når mørkhudede innvandrere begår grove overgrep så er det viktigere å skrike rasist til enhver som påpeker at denne uhyrligheten av en oppførsel har rot i deres kultur. At feminister er umulig å ta på alvor på grunn av denne ufattelige og direkte skammelige (mot overgrepsofrene) oppførselen sin er vist tungt for feministene å forstå.

Lenke til kommentar

Ingen her har kalt noen for rasist, ingen her har snakket om "stakkars innvandrere". Du er flink til å gjøre deg selv til et offer, men de eneste ofrene i denne saken er de som har blitt utsatt for overgrep (enten det er voldtekt eller ikke).

Jeg tar dette til Juss-forumet, så får vi se hva de sier om påstanden din.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

CrvenaZvezda, du har et godt poeng. Etter norsk lov så er ikke penetrering nødvendig for å bli regnet som voldtekt. Ergo, når en gruppe omringer en jente og beføler henne, så kan de bli straffet som voldtekt.  

Uansett, som jeg har sagt tidligere. Å fokusere på om det er voldtekt eller ikke er helt meningsløst. Fokuset bør være på hvordan vi kan redusere slik kriminalitet. Det er noe som verken Sverige eller Sheasy har fokusert på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er noe som verken Sverige eller Sheasy har fokusert på."

Løgn. Om CrvenaZvezda har et godt poeng angående jussen får vi se på, jeg har overlatt spørsmålet til forumets jurister.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

"Det er noe som verken Sverige eller Sheasy har fokusert på."

Løgn.

Langt ifra en løgn. I denne tråden så har du skrevet ca 15 poster at det ikke er gruppevoldtekt, fordi de ikke penetrerte. Du har skrevet noen poster hvor du har sagt det er innvandre, og du har hatt en diskusjon angående SSB statistikk.

Ikke et sted har jeg sett deg skrive noe om hva som burde gjøres med slik kriminalitet. Du gjør akkurat det samme som Sverige, istedenfor å diskutere løsninger, så drar du diskusjonen til noe helt irrelevant.  

• Liker 5
Lenke til kommentar

Langt ifra en løgn. I denne tråden så har du skrevet ca 15 poster at det ikke er gruppevoldtekt, fordi de ikke penetrerte. Du har skrevet noen poster hvor du har sagt det er innvandre, og du har hatt en diskusjon angående SSB statistikk.

Ikke et sted har jeg sett deg skrive noe om hva som burde gjøres med slik kriminalitet. Du gjør akkurat det samme som Sverige, istedenfor å diskutere løsninger, så drar du diskusjonen til noe helt irrelevant.

Du har heller ikke skrevet noe om hva som burde gjøres med slik kriminalitet, så i følge din egen logikk er du bare opptatt av å kalle ting for gruppevoldtekt, men ikke av å finne løsninger.

"Sverige" er ikke engang med i tråden, så det er spesielt urettferdig overfor de å begrense ens meninger til hva som skjer her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har heller ikke skrevet noe om hva som burde gjøres med slik kriminalitet, så i følge din egen logikk er du bare opptatt av å kalle ting for gruppevoldtekt, men ikke av å finne løsninger.

"Sverige" er ikke engang med i tråden, så det er spesielt urettferdig overfor de å begrense ens meninger til hva som skjer her.

Det er ikke riktig, i min første post så nevnte jeg at jenter bør ikke være alene på konserter i Sverige og i min andre post så sa jeg at dette er et resultat av veldig lave straffer sammen med at bare 1-2% av voldtektene fører til fengsel. Jeg skrev ikke direkte at dette er forslag, men det hadde jeg forventet av deg heller.

Og jeg tror ikke du forsto hva jeg mente med Sverige. Etter disse hendelsene så ville det ha vært naturlig å ha en diskusjon om hvordan man bekjemper slik kriminalitet. Det vi fikk istedenfor var stillhet, og Zara Larssons kommentar at alle menn er ansvarlig.

Det er en av grunnene til at Sverige har en så høy voldtektsrate, Svensker er ikke dumme når de setter seg ned og tenker, men de gidder å tenke, og vil gjerne diskutere noe helt annet. Siden de kommer med ingen løsninger så skjer slike hendelser om og om igjen i Sverige. Vi trenger løsninger, ikke tomt prat om dette kan defineres som gruppevoldtekt eller ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du er klar over at du står for halvparten av tompratet, ikke sant? Om du ikke hadde insistert på å fortsatte å kalle det for gruppevoldtekter, så hadde det stoppet med en gang. Vi trenger løsninger, ikke tomt prat om dette kan defineres som gruppevoldtekt eller ikke.

Her: Bedre vakthold, mer og bedre opplæring (for nyankomne gutter/menn spesielt, men også gutter/menn generelt), klare konsekvenser (ikke nødvendigvis strengere, det overlater jeg til fagfolk å vurdere effekten av), og mer ressurser til politiet hvis ressursmangel er en av grunnene til at få anmeldelser ender i domfellelse.

Se der, fire forslag vs dine to, jeg er nå offisielt mer opptatt av løsninger enn deg. Give me a break.

Edit: Eventuelt, enda mer effektivt: Fjern mennene. Da stopper vi voldtektene også.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Du er klar over at du står for halvparten av tompratet, ikke sant? Om du ikke hadde insistert på å fortsatte å kalle det for gruppevoldtekter, så hadde det stoppet med en gang. Vi trenger løsninger, ikke tomt prat om dette kan defineres som gruppevoldtekt eller ikke.

Her: Bedre vakthold, mer og bedre opplæring (for nyankomne gutter/menn spesielt, men også gutter/menn generelt), klare konsekvenser (ikke nødvendigvis strengere, det overlater jeg til fagfolk å vurdere effekten av), og mer ressurser til politiet hvis ressursmangel er en av grunnene til at få anmeldelser ender i domfellelse.

Se der, fire forslag vs dine to, jeg er nå offisielt mer opptatt av løsninger enn deg. Give me a break.

Edit: Eventuelt, enda mer effektivt: Fjern mennene. Da stopper vi voldtektene også.

Men for å finne en løsning er det relevant å definere problemet.

Vi har riktig nok begrenset informasjon. Men det er også relevant å vite hvem som står for majoriteten av overgrepene, og om gjerningspersonene kan grupperes på noen meningsfull måte.

Dette er verdifull informasjon for eventuelle tiltak. Altså, hva var problemet, og hvordan oppstod det?

Når det er sagt, så skal det også sies at du gjør en god jobb i å holde diskusjonen på et saklig nivå. Det er lett å spekulere i fakta, og det er viktig å kunne skille ens egen spekulasjon fra faktisk informasjon.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Men for å finne en løsning er det relevant å definere problemet.

Vi har riktig nok begrenset informasjon. Men det er også relevant å vite hvem som står for majoriteten av overgrepene, og om gjerningspersonene kan grupperes på noen meningsfull måte.

Dette er verdifull informasjon for eventuelle tiltak. Altså, hva var problemet, og hvordan oppstod det?

Når det er sagt, så skal det også sies at du gjør en god jobb i å holde diskusjonen på et saklig nivå. Det er lett å spekulere i fakta, og det er viktig å kunne skille ens egen spekulasjon fra faktisk informasjon.

Da kommer det også an på hvilket problem det faktisk er snakk om, noe som ikke alltid er like klart.

1. Hvis det er snakk om en gruppe gutter/menn som går rundt og antaster kvinner, slik som på Putte i Parken, så virker det ganske tydelig at dette er noe nesten bare ikke-vestlige innvandrere gjør.

2. Hvis det er snakk om tafsing generelt, så er det et utbredt problem generelt. Det kan omtrent enhver tur på byen bekrefte.

3. Hvis det er snakk om festivalvoldtekter, som på Bråvalla, så er det et utbredt problem, og ikke nytt i det hele tatt. Der var det alt fra voldtekt under konsert, voldtekt ved toalettbesøk, i telt, av fremmede, av folk med bekjentskap. Dette er for bredt til å kunne løses enkelt, og slike festvoldtekter er også noe det virker som om alle (mannlige) grupper er "gode" på.

Lenke til kommentar

Sheasy, Det virker som at du ikke får med deg hva som skjer rundt om i verden, leser du nyheter?

Vi som leser nyheter ser med bekymring på at utviklingen går mot kjønnssegregering på festival, svømmehaller og andre steder hvor flyktninger kan bli fristet til å forgripe seg på jenter.

I Sverige snakker de seriøst om å innføre dette, jeg vet ikke om du ikke har fått med deg dette eller om du er muslimsk og ønsker dette velkommen sammen med tvunget hijabbruk :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er like fantastisk er at uansett hvor ille historier man kan lese om i media der invandrere er representert, så forsvarer de deres handlinger gang på gang.

Igjen, ingen forsvaring. Tafsing er ikke voldtekt, og hvis innvandrere er hyperkriminelle så er unge, norske menn det også.Hvis det å presentere lett verifiserbar fakta er å forsvare innvandrere, så må det bety at noen farer med løgn.

Når en gruppe omringer et barn/ jente og begynner å "tafse på henne, så er det helt uforståelig for meg at det viktigste for deg å gjentatte ganger fremheve at dette ikke er en voldtekt. Du burde heller være opptatt av at dette er uakseptabelt, og fordømme det. Dette kan en dag skje dine nærmeste, da er det ikke bare en artikkel i avisen lenger, da blir det istedenfor et mareritt for den det gjelder og deres nærmeste.

Ærlig talt så skjønner jeg ikke at dere krangler med "Sheasy" på dette. Om noe som ikke er en voldtekt kalles en voldtekt er det selvfølgelig viktig å få klarhet i dette. Det er nok av folk som fastslår hvor ille dette er, "sheasy" inkludert, og jeg tenker at det utelukkende er positivt at noen faktisk retter opp i faktafeil når disse oppstår. Diskusjonen blir fordummende om ikke ikke forholder seg til faktaene som ligger til grunn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke for å bagtellisere og forsvare, men den som har vokst opp med bygdefester fikk vel se en god del tafsing uten at det ble ropt på politi hver gang. Jeg mistenker at mange av reaksjonene er kvinners hersketeknikk - feministspøkelset som lurer i bakhånd. Jeg prøver å forklare framfor å unnskylde at unge menn tar seg til rette. Men - som en del av kvinnefrigjøringen står jenter/kvinner fram som et sexobjekt uten at det skal være tillatt å̈ korrigere de. Unge gutter fra en annen kultur ser på disse som yppige og fritt vilt. De mistolker gjerne vestlige kvinners løsaktige påkledning og oppførsel. Mange av de sliter sikkert med psykiske problemer også.

Lenke til kommentar

Oppdaterte tall i Tyskland. 1200 kvinner seksuelt mishandlet på nyttårsaften.

Link?

Har det blitt oppdatert i forhold til hvem som står bak angrepene? Fordeling på etnisitet hadde jo vært kjekt og ikke minst når man har identifisert gjerningsmannen så hadde opprinnelseland vært greit å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...