[Protus] Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 På TV2-nyhetene i dag var det med en liten reportasje om NUSSE, Norges første datamaskin. De intervjuet også han som bygde den (Husker ikke hva han het.) Noen som så denne reportasjen ? Lenke til kommentar
Hellslayer Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Ja! Den repotasjen var stilig.. hehe... Tror kanskje jeg skal kalle pc'en min for "nusse" jeg og Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Den har visst 50-årsjubileum (DEt glemte jeg å si.) Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Grantanten min jobbet med den en stund. Artig navn. Lenke til kommentar
TonyMontana Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 ' date='24/11/2003 : 21:38'] På TV2-nyhetene i dag var det med en liten reportasje om NUSSE, Norges første datamaskin. De intervjuet også han som bygde den (Husker ikke hva han het.) Noen som så denne reportasjen ? Eg såg den reportasjen.. kul maskin Han heitte Hysing til etternavn... Lenke til kommentar
genesis Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) kalte hamsteren min for nusse, men den hadde ikke noe særlig lang levetid, og var lite overklokkingsvennlig. har hørt om den der maskina før, men reportasje... nyhetene.... Endret 24. november 2003 av genesis Lenke til kommentar
Abel29A Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Hamsteren var ikke overklokkingsvennlig... tenker med gru på hvordan du gikk fram for å finne ut det Nei, takke meg til gamle dager med hullkort og rørdatamaskiner... denne transistormoten har vart alt for lenge nu.... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 http://www.forskningsradet.no/bibliotek/fo...1996080201.html Litt info Såg ikkje reportasjen eg *snufs* Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Jeg gikk på skolen sammen med en eldre kar som hadde jobbet på Norsk Regnesentral. Han fortalte om da den første harddisken, den var jo for det første omtrent så stor som en sementblander, og av åpen konstruksjon. Lesehodene ble også justert manuelt, man skrudde dem inn mot de roterende platene inntil det sa *zzing* også var det en halv omdreining ut igjen... timtowtdi Lenke til kommentar
Isildur Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hamsteren var ikke overklokkingsvennlig... tenker med gru på hvordan du gikk fram for å finne ut det Akkurat det samme tenkte jeg... Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 ved hjelp av litt sennep kan det hende du fikk overklokka hamsteren din en stund til den ble "svidd" hvor stor var nusse egentlig? hørt rykter om att den var på størrelse med et klasserom og tok fyr å ny å ne men ikke helt sikker på om det var sant.. vet nok att den var ganske stor ja.. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 NUmerisk Siffermaskin - Selvstyrende, Elektronisk Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Klypt frå litt forskjellige plassar: NUSSE (Norsk Universell Siffermaskin, Selvstyrt, Elektronisk) was constructed 1950-1953. Grunnen til at maskinen fikk navnet NUSSE var at alle datamaskiner den gang skulle ha kvinnenavn. Og hvorfor kvinnenavn? Ikke fordi de første programmerere var kvinner, nei, men fordi maskinene hadde så mye til felles med kvinner: De var lunefulle med mange feil, stoppet ofte og var ikke helt pålitelige. Det hører også med til historien at NUSSE var oftere til reparasjon enn i funksjon. Lenke til kommentar
MainMan Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 kalte hamsteren min for nusse, men den hadde ikke noe særlig lang levetid, og var lite overklokkingsvennlig. <OT> Heh, Jeg hadde en hamster med det navnet jeg og (På default hastighet) </OT> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå