Gå til innhold

Grafikkort: Ytelse/Pris.


Anbefalte innlegg

God kveld

 

Snubla over en interessant post på reddit.com/r/amd der de sammenlignet prisen mot ytelsen på kortene i forskjellige land. Jeg gjorde det samme for Norge der jeg tok utgangspunkt i den billigste prisen jeg kunne finne på prisjakt.

 

Her er resultatene http://i.imgur.com/uWbZBEX.png

Kilde for fps http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/K7dStKj69am7zs63jC8V4g-650-80.png

 

Utgangspunktet for prisene var laveste pris for kort sjekket via prisjakt. Tok ikke høyde for frakt eller om kortet var på lager.

 

Oversikten tar ikke hensyn til om kortene er overklokkbare, strømbruk osv.

 

Selv med 2800 kroner for Rx 480 kommer den godt ut, men blir slått av to eldre kort.

Endret av KongeSamfunn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vil du poste lenken til reddittråden også?

Her er tråden https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4r2zvg/current_price_to_performance_ratio_of_the_most/

Vi ser allerede at det er store forskjeller mellom landene i europa og usa. Skuffende å lese hvor god ytelse 1070 gir, men til en mye høyere pris i norge.

 

???

Her i Norge kommer 1070 vesentlig bedre ut sammenlignet med 480 enn i den første sammenligningen i den tråden, her i Norge betaler du 4% ekstra per FPS for et 1070 sammenlignet med 16.7% ekstra per FPS i resten av Europa.

Om man har råd er det faktisk bedre å kjøpe et 1070 enn et 480 i Norge, rett og slett fordi det vil vare lengre.

Lenke til kommentar

 

 

Vil du poste lenken til reddittråden også?

Her er tråden https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4r2zvg/current_price_to_performance_ratio_of_the_most/

Vi ser allerede at det er store forskjeller mellom landene i europa og usa. Skuffende å lese hvor god ytelse 1070 gir, men til en mye høyere pris i norge.

???

Her i Norge kommer 1070 vesentlig bedre ut sammenlignet med 480 enn i den første sammenligningen i den tråden, her i Norge betaler du 4% ekstra per FPS for et 1070 sammenlignet med 16.7% ekstra per FPS i resten av Europa.

Om man har råd er det faktisk bedre å kjøpe et 1070 enn et 480 i Norge, rett og slett fordi det vil vare lengre.

Beklager bommet litt der, tenkte på ytelsen til 1080. Men det er det beste kortet på markedet så jeg forstår at jeg skal betale en liten premium for den ytelsen. Da i forhold til amerikansk ytelse per dollar.

 

Edit1: tror jeg gir opp der, vet ikke hva jeg ville frem til..

Endret av KongeSamfunn
Lenke til kommentar

4GB versjonen av RX480 koster 2490,- Den er vel neppe noe særlig, om i det hele tatt, tregere enn 8GB versjonen?

Jeg så at de spekulerte i at man mistet 4 fps på 4gb mot 8gb, dette gir da mer verdi i 4gb utgaven. Jeg har ikke peiling nok til å komme med noe større konklusjon enn at hvis én kun skal spille 1080 er det verdt å spare de 300 kronene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Interessant, tenkte å gjøre noe lignende selv.

 

Noen av kortene kan du umiddelbart skrelle bort fordi de ikke gir god nok ytelse. Så må man selvsagt tenke på skjermen sin - for 1080p funker svært mange kort, men 1440p og 2160p er verre.

 

Når det gjelder pris - kan vi droppe å stole blindt på prisguiden? Det er et par jallasjapper der inne som jeg aldri hadde giddet å handle fra i hvert fall, og de er som regel alltid billigst. Advance, GS, Proshop, Multicom...? Er det seriøse aktører?

Lenke til kommentar

Proshop er relativt solid - dog liten i Norge, mens Multicom ser jeg på som helt trygg. For butikker som Advance og GS ville jeg nok styrt unna. 

Bestilte hos multicom kl 12.30 idag, ser ikke ut som de klarte sende det samme dag noe som var litt skuffende. Satser på å bli en fornøyd eier av Inno3d 1070 i løpet av uka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...