Pbateman Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Starter på master ved NHH til høsten. Har bachelorgrad fra et annet sted så er litt spent på det sosiale mtp at de fleste(?) har tatt bacheloren ved NHH og allerede kjenner "alle" og har dannet seg vennegrupper. Er det fadderuke for masterstudentene? Er det i såfall delt inn etter hovedprofil? Når velger man hovedprofil? Får man mer informasjon om de ulike profilene før man må velge? (Vet det er lagt ut mye informasjon på nettet men er alltid greit å få hørt litt mer) Hvordan er forelesningene lagt opp? Er det 300 stk i et stort auditorium eller er det litt mindre klasser med større muligheter for deltakelse? Alle erfaringer mottas med takk! Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Jeg begynte i fjor som ekstern. Det er ganske mange eksterne, så du trenger ikke bekymre deg for det. Det er en fadderuke der nye masterstudenter også får være med, men pga reise så fikk jeg ikke deltatt på den. Jeg har selv fått flest venner via der jeg bodde, men det er ikke noe problem å bli kjent med folk. Meld deg inn i en eller annen gruppe. Det finnes veldig mange. Hovedprofil velger du når du velger fag. Husker ikke helt detaljene, men det gjøres hvertfall på studentweb. Betal semesteravgiften så fort som mulig og les deg opp på hvilke fag du vil ta. Det er stor forskjell på fagene så vær sikker på at du har noen fag i backup hvis noe viser seg å være for vanskelig. Hvordan forelesningene er lagt opp er umulig å si da det varierer. Jeg har tatt fag i store auditorier med hundrevis av studenter og jeg har hatt fag med 4-5 stk i forelesning. Deltakelse kommer helt an på foreleser. Noen fag krever tilbakemeldinger fra studenter og har karakterer på muntlig deltakelse, mens andre stort sett er klassisk tavleundervisning. Stort sett så jobbes det med at foreleserne skal inkludere studentene mer og mer da det er en klassisk tilbakemelding som studentene ønsker mer av. Hvis du har noen flere spørsmål må du bare ta kontakt. Lenke til kommentar
Pbateman Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 Tusen takk for svar! Skal ta kontakt om jeg kommer på noe mer jeg lurer på Lenke til kommentar
Pbateman Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Hvilken hovedprofil og støtteprofil har du?? Lenke til kommentar
Ned Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Begynte selv som ekstern ifjor. I fadderuken får man faddere som ofte er interne og starter på master eller eksterne som begynner på andre året.De du havner i faddergruppe med er også eksterne slik at det er veldig lett å bli kjent med gruppen og på tvers av grupper da man har fellesopplegg gjennom uken. Hoved- og støtteprofil trenger du ikke å bekymre deg noe særlig for. Les deg opp på fagbeskrivelsen, gå på et par forelesninger og se om det virker spennende så finner du relativt fort ut hvilke fag som interesserer deg. Har flere bekjente som har byttet både hoved-og støtteprofil gjennom året. Ofte lurt å velge kjernekurs første semesteret da de fleste fag bygger seg på disse etterpå. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Hvilken hovedprofil og støtteprofil har du?Jeg har hovedprofil finans og støtteprofil utveksling. Lenke til kommentar
Pbateman Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Hvilken hovedprofil og støtteprofil har du?Jeg har hovedprofil finans og støtteprofil utveksling. Heller mot å velge finans selv. Har ikke hatt noen matte eller finansfag som valgfag på bachelor ettersom jeg har vært et år på utveksling. Tror du det kan bli et problem? Ser egentlig for meg det kan bli verre om jeg velger feks economics. Av kjernefagene har jeg tenkt på å ta investments og corporate finance eventuelt foretak finansiering. Tenker det kanskje er lurt å bare kjøre på med engelske fag så man blir vant med terminologien. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 Heller mot å velge finans selv. Har ikke hatt noen matte eller finansfag som valgfag på bachelor ettersom jeg har vært et år på utveksling. Tror du det kan bli et problem? Ser egentlig for meg det kan bli verre om jeg velger feks economics. Av kjernefagene har jeg tenkt på å ta investments og corporate finance eventuelt foretak finansiering. Tenker det kanskje er lurt å bare kjøre på med engelske fag så man blir vant med terminologien.Ikke dumt valg Nei, det bør gå fint. Du kan eventuelt repetere litt matte, men det er veldig avhengig av fag akkurat det der. At du ikke har hatt finansfag skal jo i utgangspunktet gå fint. Jeg hadde finansspesialisering, men ikke noe ekstra mattefag. Lenke til kommentar
Pbateman Skrevet 11. august 2016 Forfatter Del Skrevet 11. august 2016 Er alle de ulike interessegruppene for masterstudenter også? Er det lett å komme inn, eller må man gjennom søknadsprossesser? Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Interessegrupper, eller underutvalg, er også for masterstudenter! I noen grupper er det en søknadsprosess + intervju, mens i andre er det gjerne et opptak. Lykke til, og velkommen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå