LineMalen Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Jeg dro med et fly som hadde en helt super perfekt oppstigning, men etter det så fikk flyet plutselig noen voldsomme ristinger. Vi hørte det pep flere ganger fra kapteinen, og plutselig kom det en melding om at flyet hadde gått på en ganske kraftig turbulens pga kapteinen feilberegnet og fløy inn i en regntung sky. Vi fikk melding om at han håpet på at vi raskt kom oss igjennom det og at vi måtte ha setebeltene godt festet. Er det vanlig med slike turbulens? Noen som vet litt om det? Jeg og reisefølget mitt, ble redde der og da. Og etter tubulensen ble vi også redde for flyet var bare vinglete og flydde på en helt merkelig måte hele veien etter tubulensen. I halvannen time flydde flyet på en helt spesiell måte... som om det var ganske ustabilt og som om det var storm. Det landet på en helt vinglete måte og. Men nå skylder jeg for all del ikke på flykapteinen. For han gjorde en super jobb. Han hadde en perfekt oppstigning, men er det normalt at et fly kan få skader etter en turbulens? Vi har ikke tatt skrekken etter dette. Overhodet ikke. For det gikk jo bra. . Endret 3. juli 2016 av LineMalen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Hadde flyet fått en slik skade at flyet vinglet av det hadde jo kapteinen snudd og landet igjen med en gang. Vingling kom nok av noe annet Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 Hadde flyet fått en slik skade at flyet vinglet av det hadde jo kapteinen snudd og landet igjen med en gang. Vingling kom nok av noe annet Ja, det gikk jo helt bra. Men det kan være at det var dårlig vær i områdene vi fløy over som gjorde at det vinglet. Men det som hjalp mot angsten var at kapteinen pratet helt behersket og rolig. Men ble litt redd da han sa at det var en kraftig turbulens og at det kunne komme flere slike. Og at vi bare måtte komme oss gjennom skyen og området. Er det normalt å oppleve dette? Første gangen jeg har opplevd det. Har aldri opplevd slike ristinger før. Hørte at det var svært viktig ta sikkerhetsbeltene var festet for vi kunne bli slengt i flyet om vi ikke hadde de festet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Kan være farlig for passasjerer som ikke sitter fastspent. Ikke for flyet. Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 Kan være farlig for passasjerer som ikke sitter fastspent. Ikke for flyet. Ja, de som jobbet der løp rundt etter turbulensen å sjekket at alle hadde setebeltene på. Vi fikk beskjed at det ville mulig komme flere. Men det roet seg ganske fort. Kom bare et lite til. Og så var det over Leste på nettet at det kan sammenlignes med bølger på sjøen. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Største faren med turbulens er at en kan bli skadet av å falle/bli kastet rundt i flyet om en ikke sitter og har beltet festet. Flykroppen tåler enormt med "juling" og det skjer i praksis aldri at flykroppen får alvorlige skader av turbulens. Endret 3. juli 2016 av Zork Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Turbulence: Everything You Need to Know Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Største faren med turbulens er at en kan bli skadet av å falle/bli kastet rundt i flyet om en ikke sitter og har beltet festet. Flykroppen tåler enormt med "juling" og det skjer i praksis aldri at flykroppen får skader av turbulens. Det er en trøst å vite For det som var skumlest var dersom flyet ble skadet, eller dersom kapteinen som kjører flyet kunne få problemer. Men så lenge man er fastspent regner jeg med at det går bra. Da vet jeg det til neste gang. Jeg ble litt sjokket der og da. Trodde alldeles at det var noe galt med flyet. Men fikk beskjed av kapteinen at det var en kraftigere tubulens pga en ganske regntung sky som gjorde det. Det er farligere å kjøre bil og gå ute enn å fly. Det skjer jo sjelden flyulykker, men må si jeg ble paff akkurat der og da. Ble enda reddere da jeg så at andre ble redde. Endret 3. juli 2016 av LineMalen Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Turbulence: Everything You Need to Know Takk for linken Jeg skal ikke ta skrekken etter dette!. Jeg sa der og da at dersom vi overlevde så skulle jeg ALDRI i verden fly igjen. Men har ombestemt meg. Det skal ikke skremme meg!. Var virkelig harde ristinger, og det ubehagelige var å se at noen satt å lagde store øyne og grimaser..men noen pasasjerer så ut til å ta det helt fint, og så helt avslappet ut..Kanskje de som var avslappet visste mer hva det gikk i. Skal lese linken Tror fortsatt at det er det tryggeste fremkomstmiddel!. Det er greit å ha litt kunnskap om hva som skjer når en turbulens oppstår til neste gang. Endret 3. juli 2016 av LineMalen Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Noe som kan være greit å huske på er at du fyker gjennom luften i 800 km/t. Tror nok det er verre å kjøre på en stygg grusvei i bil enn det er å fly gjennom litt turbulens (så fremt man sitter fastspent i setet). Prinsippet er litt det samme, små ujevnheter på veien som du ellers kjører ganske fort på. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Det er derfor en alltid har setebeltet festet når en sitter på plassen sin. Den turbulensen du var gjennom var nok ubehagelig, men langt fra farlig. De verste turbulenser fly har vert gjennom har vært betydelig verre enn det du var gjennom. Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Noe som kan være greit å huske på er at du fyker gjennom luften i 800 km/t. Tror nok det er verre å kjøre på en stygg grusvei i bil enn det er å fly gjennom litt turbulens (så fremt man sitter fastspent i setet). Prinsippet er litt det samme, små ujevnheter på veien som du ellers kjører ganske fort på. Det som føltes ille var redselen av å sitte i et fly, og kjenne at hele flyet svinget seg og vinglet seg og rystet og føles som om det sank og opp igjen. Også begynte vi å prate om hva som kunne ha skjedd. Vi forsto ikke hva som skjedde før det roet seg. Da fortalte kapteinen rolig at det hadde vært en kraftig turbulens på flyet. Og at han håpet på at vi straks var ute av det. Vi satt fastspent. Det gikk helt fint. Og har ikke tatt skrekken tiltross for at vi ble redde der og da. Var lettet da vi hørte at flykapteinen var rolig. Har lest at det er ganske vanlig med turbulenser. Takker for informasjon. Endret 3. juli 2016 av LineMalen Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Neste gang noe sånt skjer kan du tenke på at det er noe sånt som 0,00001% sjanse for at flyet styrter, og 20% sjanse for å dø av den eventuelle flystyrten Endret 3. juli 2016 av Sebby Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Den eneste grunnen til at kapteinen gjerne flyr utenom turbulens er at passasjerene ofte blir stresset av det. Det er ikke farlig på noen som helst måte. 1 Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Neste gang noe sånt skjer kan du tenke på at det er noe sånt som 0,00001% sjanse for at flyet styrter, og 20% sjanse for å dø av den eventuelle flystyrten Bra. Jeg forsto ikke hvorfor noen satt der og så ut som om de ikke var redd i det hele tatt. Og som om de ikke brydde seg om hva som skjedde. Men nå forstår jeg. Haha, jeg fikk litt panikk der og da. Men NEI, jeg har ikke tatt skrekken selv om jeg sa der og da at jeg aldri skulle opp i fly igjen. .Var sånn jeg så ut der og da: men forstår at jeg ikke hadde noe å være så redd for. Endret 4. juli 2016 av LineMalen Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Den eneste grunnen til at kapteinen gjerne flyr utenom turbulens er at passasjerene ofte blir stresset av det. Det er ikke farlig på noen som helst måte. Ja, Kapteinen informerte oss etterpå om at han var ikke klar over at han fløy inn i den typen sky. Jeg er veldig godt fornøyd med flyselskapet jeg pleier å bruke. Og har ingenting galt å si om dem. Kapteinen var helt sikkert flink, men det var bare meg og følget mitt som ikke visste hva som foregikk. Men nå vet jeg det. . Var nok en del av pasasjerer som forsto hva som skjedde, for ellers hadde de ikke sittet der uten en grimase. Noen satt der som om alt var helt okey. Endret 4. juli 2016 av LineMalen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Den største faren ved turbulens er vell om om begge pilotane sitter utan sikkerheitsbelte, og begge blir klarer å bli slått hardt nok til at dei svimer av. Men det er svært lite sannsynleg, pilotane har både betre seter og belter enn passasjerane. Så så lenge passasjerane ikkje blir slått helselause i cabinen så er det heller ingen fare for pilotane. I tillegg til kanskje meir åpenbare sikkerheitsproblemer som varm kaffe i fanget, at ein bit seg i tunga, eller blir flysjuk. Men dette er ting med langt mindre konsekvens. I tillegg kan det være problematisk med turbulens under landing, men så nært bakken er det sjeldan turbulens. Under turbulensen vil flyet bevege seg litt ned, men flyet skal ligge svært nært terrenget før denne forskjellen kan føre til ein kræsj, eller rettare sagt ei hard landing. Flyet toler godt å treffe landingsstripa med stor kraft, men pilotane prøver å unngå dette fordi det både er ubehagelig for passasjerane, og det vil føre til forsinkelser dersom landingshjula må kontrollerast for eventuelle skader etter ei slik landing. 1 Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 Den største faren ved turbulens er vell om om begge pilotane sitter utan sikkerheitsbelte, og begge blir klarer å bli slått hardt nok til at dei svimer av. Men det er svært lite sannsynleg, pilotane har både betre seter og belter enn passasjerane. Så så lenge passasjerane ikkje blir slått helselause i cabinen så er det heller ingen fare for pilotane. I tillegg til kanskje meir åpenbare sikkerheitsproblemer som varm kaffe i fanget, at ein bit seg i tunga, eller blir flysjuk. Men dette er ting med langt mindre konsekvens. I tillegg kan det være problematisk med turbulens under landing, men så nært bakken er det sjeldan turbulens. Under turbulensen vil flyet bevege seg litt ned, men flyet skal ligge svært nært terrenget før denne forskjellen kan føre til ein kræsj, eller rettare sagt ei hard landing. Flyet toler godt å treffe landingsstripa med stor kraft, men pilotane prøver å unngå dette fordi det både er ubehagelig for passasjerane, og det vil føre til forsinkelser dersom landingshjula må kontrollerast for eventuelle skader etter ei slik landing. Da er fly ganske tryggt egentlig. Det som er skremmende er dersom det skulle skje noe så føler man at man har ingen sjanse. Men det skjer nesten aldri en eneste alvorlig flyulykke. Det beviser at det er ganske tryggt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Ja, overlevelsessjansane i eit fly som styrter er forholdsvis høge. Etter statistikken så overlever ein betydenlig andel av passasjerane, også i ulykker som er kraftige nok til å ta liv. Og på fly som i bil så er det dei som ikkje brukar belte som oftast døyr dersom det skulle bli ei ulykke. Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 Ja, overlevelsessjansane i eit fly som styrter er forholdsvis høge. Etter statistikken så overlever ein betydenlig andel av passasjerane, også i ulykker som er kraftige nok til å ta liv. Og på fly som i bil så er det dei som ikkje brukar belte som oftast døyr dersom det skulle bli ei ulykke. Jeg er ikke redd for å fly igjen. Jeg gleder meg allerede til neste reise Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå