Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg av utstyr til trådløs ADSL

Anbefalte innlegg

Hei

Naboen skal innstallere ADSL.....så tenkte vi å legge nettverkskabel mellom husene til meg.....som bare ligger 30 meter fra hverandre og vi kan se hverandre....

Hva trenger vi av utstyr for å bruke trådløst ADSL, noen nevnte D-Link Airplus Xtreme G Di-624 (nettverkskort ? eller sender)

Har forstått det slik at hver Pc må ha trådløst nettverkskort.....dyrt ??

Videre må det vel være slik at det er mulig å montere antenne på husveggene til hverandre som hver for seg går til respektive nettverkskort / router

Hvis noen kunne gitt liste over nødvendig utstyr og tips til type....ville jeg vært veldig takknemlig

Janne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problemstilling for noen uker siden, og det ender med at jeg legger kabel mellom byggene. Grunnen til det er at du (etter det jeg forstår) trenger såkalt "building-to-building bridge" - altså 2 stk (en i hvert bygg). Dette kan koste mye, men jeg tror kanskje du kan bruke denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=15&s=pl

Du må også ha trådløst nettverkskort i hver av PC'ene. Disse varierer i pris, men du kan sikkert finne noen billige også :yes:

Lenke til kommentar

Som det står i den første posten din,dere planlegger å legge nettverkskabel mellom husene. Det er den beste og billigste løsningen.

Hva mener du med tråløst adsl. Tråløst fra isp til naboen? eller tråløst fra naboen til deg?

Hvis du vil ha en tråløs kobling mellom deg og naboen, og avstanden ikke er mer enn 30 meter, kan det hende at det er nok med en tråløs router hos naboen, plassert høyt oppe og nært veggen som vender mot deg, og et tråløst nettverkskort hos deg.

En slik hos naboen og en slik hos deg(forutsatt at du har en stasjonær). Det er heller ikke sikkert at du trenger et kort med ekstern antenne, men det er lettere å få god kontakt da.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Nettverkskabel er absolutt billigst!!!

Og ikke minst mye sikrere.

Stikker du på Clas Ohlson så får du kjøpt billig nettverkskabel og rj-45 kontakter.

Og jeg tror at dette vil koste maks 500 kroner. ( er ikke sikker men jeg tror jeg er i nærheten)

Billig nettverk spør du meg!

Lenke til kommentar

Jeg mener trådløs fra naboen til meg. Naboen får snart ADSL fra NGT (ikke noe trådløst her). Men så vurderer vi enten nettverkskabel eller trådløs til meg.

Da jeg ikke har spesiell greie på dette her lurer jeg på følgende;

1. Hvor lange kan nettverkskablene være maks...skjermet vet jeg.....stemmer det at de kan maks være 70m ? En ansatt på en databutikk sier det !! Det jeg tenkte var at jeg monterte switch så nærme som mulig der kabelen skal gå ut av naboens hus.....så legge kabelen ned til meg.....ny switch ved inntaket hos meg.....så kabel til mine 2 PCer......

Jeg er klar over at en eller 2 switcher kan være overflødige ? men det lar seg vel koble slik (for å sikre stabil og forsterket forbindelse ?)

2. Lurer videre på hvor switchen hos naboen skal kobles.....skal den inn i routeren som er originalmontert av NGT ?

3. Dersom trådløst nevner du det kan være nok med en trådløs router og et trådløst nettverkskort......hvor skal den trådløse routeren plasseres ? er det kabel mellom originalrouter fra NGT og til trådløs router som plasseres hensiktsmessig nærme meg i huset hos naboen ? Er det noen bestemt router du anbefaler ?

P.S Begge PC'er hos meg står 2 meter fra hverandre, skal ha ADSL og begge

er stasjonære

Håper du eller noen vil svare, på forhånd takk

Lenke til kommentar

Hvis naboen din får NGT så ville jeg har gjort det slik:

Legg en nettverkskabel mellom deg og naboen.

Han har en switch hos seg som denne ledningen kobles til.

Du har en switch hos deg som denne kabelen kobles til.

De resterende ledningene kobles inn i din switch.

Bruker du standard cat5 ledning så er jeg ikke sikker på hvor langt

du kan strekke den desverre. Men jeg har selv trukket cat5 ledning i mitt hus og den ene kabelen er sikkert 35 meter og det funker fint :)

Eneste minuset er at seriekoblet switch så kan du oppleve litt forsinkelser, men det er utrolig hva en godtar for å få bredbånd. ( hvis du i det hele tatt merker forsinkelsen da :)

Denne måten er enkel å fikse og koster ikke mye penger og trenger heller ikke å bruke tid på å konfigurere en hel del.

Enkelt og greit spør du meg. :w00t:

Endret av M-WaWe
Lenke til kommentar
1. Hvor lange kan nettverkskablene være maks...skjermet vet jeg.....stemmer det at de kan maks være 70m ? En ansatt på en databutikk sier det !!

I følge spesifikasjonen for Cat5 100Mb/s så kan den være 100m i praksis noe lengre.

Mange av de som "kan data" og jobber i slike sjapper er rimelig talentløse desverre.

Lenke til kommentar

hos naboen:                                                  hos deg:

ngt-router--aksesspunkt----------------------------aksesspunkt--PC1
                    |                                  |   
              datamaskin                              PC2    

Mellom ngt-routern og aksesspunktet skal det være en kabel, resten er trådløst. Det skal kunne gå helt fint med ett vanlig aksesspunkt, tror ikke du trenger noen ekstra antenner, om du gjør det får du sikkert kjøpt noe billig skrammel hos Clas Ohlson, eller du kan bruke pringles-trikset ;) Det er forsåvidt ikke sikkert det er nødvendig med ett aksesspunkt hos deg, det kommer helt ann på hvor maskinene er plassert i huset. Om de står slik at det er bortimot klar sikt til naboen fra maskinene så er det sikkert ikke nødvendig.

EDIT: en cat5 kabel kan ifølge spesifikasjonene være 90 meter pluss 10 meter patchekabel, altså 100 meter, som nevnt kan den i praksis være godt over 100 meter.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Takker så meget for informasjon...........

Installasjonskabel...er det det jeg skal ha ? Det er noe som heter patchekabel....

hva er forsjellen ?

Tror jeg går for løsning med nettverkskabel mellom husene, prøver først med bare en switch her hos meg, så får vi se !

Lenke til kommentar

Radar1: Gå til Bravida og kjøp utendørskabel. Greit nok, de er en underavdeling av StjeleHor, men de gjør faktisk en bra jobb. De var meget hyggelige når jeg kjøpte kabel til et lignende prosjekt. Lite visste de at det var StjeleHor jeg skulle snik-koble meg på.

Du er vel klar over at ett abonnement gjelder for en husholdning, og at alle eventuelle snikkabler tilfaller telenor når og hvis de blir oppdaget (Edit: Dette skurret litt i mine ører, og etter å ha sjekket det korrigerer jeg nå meg selv. Før var det Telenor som tok eierskap over alle kommunikasjonslinjer som krysset mellom to bruksnummer. Dette er ikke lenger tilfelle. Du kan derimot vente deg sint brev fra ISP om du blir oppdaget.)?

Sånn som det er i dag er det ikke særlig dyrt for vanlige trådløse aksesspunkter. Regn med 800 kroner per stykk om du kjøper Zyxel. Ett på vegg hos ham, ett hos deg. Noen klager over sikkerhet, men med nøkkelbasert 128-bit krypto funker dette greit. Da er det faktisk enklere å bryte seg inn gjennom adsl-linjen enn det er å komme inn gjennom trådløsnettet.

Kort kan være dyre, men ikke verre enn vanlig 100mbit pci var for noen år siden. Cluet er at du vanligvis er begrenset til 11mbit, noe som kan være pes. Om du venter vil 54mbit droppe i pris.

Skal du grave ned kabel anbefaler jeg dere å grave dypt og isolere kabelen. Materialer til dette finnes å få kjøpt hos elektrikeren, om du ber pent om å få fra avdeling for montasje. Videre bør kabelen være av god kvalitet. Den Bravida selv bruker funker som ****** for meg. Skjerming er ikke så viktig medmindre kabelen går over høyspent eller kobberrør (Kobberrør blir ofte brukt som jording for lynavleder og elektriske installasjoner).

Lykke til :thumbup:

Endret av FauSt_
Lenke til kommentar

agvg: kanskje like greit :)

Radar1: Jeg bare tuslet innom driftskontoret deres. Var heldig og fikk tak i en av sjefsingeniørene, som igjen fikk en montør til å lage kabel til meg. Betalte anleggspris på den, som er 8 kroner meteren. Dyrere enn å lage selv, men LANGT billigere enn f.eks elkjøp.

Lenke til kommentar

OK noen som har grei forklaring på forskjellen mellom innstallasjonskabel og patchekabel.......ser på komplett.no de selger disse to typene når en skal f.eks kjøpe 100m på trommel eller boks uten plugger. Regner med at innstallasjonskabel er den som brukes til lange strekk og patchekabel til skjøter ?

Lenke til kommentar

En nettverkskabel i rør gravd ned er klart best! En switch i begge ender (du får ikke forsinkelse!)

Her jeg bor har vi kablet nettverk mellom 5 husstander med mange switcher ++. Funker glatt, får 100 mbps til alle. Noen kabler er sikkert 50-60 meter. Maksen på en kjøpt nettverkskabel er 100 meter. De hjemmelagede tåler ofte litt mindre.

Husk å legg den i rør (fåes hos elektroforhandler/annet)! Ellers blir de ødelagte fort.

Trådløst mellom er ikke et godt alternativ da dere bor så nærme. Siden det er snakk om 2 forskjellige hus er nok ikke et vanlig innendørs WLAN et bra alternativ, vil nok få forsinkelse pga tykke vegger. Disse rekker stort sett 100 meter eller litt mer i helt fri sikt.

Du nevner antenner på veggen. Det er sløsing å bruke 5000 kr,- pr husstand for 30 meter! Bare så det er sagt. Utendørs WLAN er dyrt. www.wlansupply.no

Lenke til kommentar
En nettverkskabel i rør gravd ned er klart best! En switch i begge ender (du får ikke forsinkelse!). Husk å legg den i rør (fåes hos elektroforhandler/annet)! Ellers blir de ødelagte fort.

Heh.. Ifølge de som leverte utstyret (les. StD, red.anm) var det ikke vits å legge kablene i rør. Rart de gjorde det når de kom med dem da..:)

(Dvs at jeg er på samma nettverk som objorkum for de som syns innlegget var litt rart)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...