krabbemat Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Hei Jeg har tenkt å ta hull på veggen på kaldloftet for å ta avtrekket fra kjøkkenet ut her. Problemet er at det er ganske vanskelig å komme til fra utsiden og at det er ganske høyt. (Huset er sokkel + 2 etasjer). Veggen er selvsagt ikke isolert her og består av kledning (liggende), vindsperre og et lag gips. Fra før er det også lufteventiler her. Røret som skal ut er 125mm, så jeg tenkte kanskje å bruke noe slikt: https://megaflis.no/flexit-sjalusirist-125-k-hvit-o125.html Problemet er vel at jeg burde ha kaldrasspjeld på ventilen? Hvordan gjør jeg det med tetting mellom kledning og ventilen på utsiden for at det ikke skal komme vann inn? Er det andre ting jeg må passe på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Den delen av røret som skal gå gjennom det uisolerte loftet må isoleres, ellers vil du få kondens om vinteren. Kulderas-spjeld på ventilen i utløpet av veggen vil fryse om vinteren. Varm luft innenfra vil kondensere på lamellene, og når du slår av viften, og lamellene legger seg oppå hverandre, vil de fryse sammen. Som regel vil den varme luften som kommer når du starter viften igjen smelte isen slik at lamellene åpnes, men det er bedre å ha spjeldet i varmt område. De fleste kjøkkenventilatorer har vel innebygget spjeld? Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 Den delen av røret som skal gå gjennom det uisolerte loftet må isoleres, ellers vil du få kondens om vinteren. Kulderas-spjeld på ventilen i utløpet av veggen vil fryse om vinteren. Varm luft innenfra vil kondensere på lamellene, og når du slår av viften, og lamellene legger seg oppå hverandre, vil de fryse sammen. Som regel vil den varme luften som kommer når du starter viften igjen smelte isen slik at lamellene åpnes, men det er bedre å ha spjeldet i varmt område. De fleste kjøkkenventilatorer har vel innebygget spjeld? Ja, røret gjennom kaldloftet skal isoleres og grunnen til at jeg ikke kjøpte en ventil med kaldrasspjeld var nettopp det du beskrev, at de sannsynligvis vil fryse på vinteren. Litt usikker på om kjøkkenhetta har spjeld innebygget. Vet du hvordan det skal tettes rundt ventilen på utsiden, eller om det overhodet er nødvendig? Ventilen har jo en slags flens som blir liggende utenpå kledningen, men det hindrer jo ikke vann i å trekke inn og trenge inn i panelene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Jeg fyller med acryl bak flensen, slik at det blir tett. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Og jeg legger en stripe Sikaflex AT Connection eller tilsvarende vanntett, elastisk fugemasse/lim i en stripe på baksiden av flensen på sidene og oppe som klemmes mellom ventildingsen på ytterveggen og panelen. Endret 5. juli 2016 av Svinks Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Sika er mye bedre enn acryl. Men man tager hva man haver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå