baggiebridges Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Ny 6850K eller brukt 5960X CPU til spill PC? Har ikke tatt noe avgjørelse angånde HK, trenger ikke noe fancy greier, har extern lyd, må kunne yte utnytte nevnte CPU'r best mulig i spill. Gjerne forslag til HK. Har lest en del tester og ser ut som 6850K yter nogenlunde likt med 5960X i mange spill ut av esken. 1: Hvordan blir dette med en lett OC? Ex 4.3MHz? 2: Vil mine 2 x 980Ti klokke høyere på samme settings enn hva de gjør nå med en av nevnte CPU'r eller begge? Har ikke prøvd, men ser ut som med nåværende CPU at jeg må på 4.6MHz eller mer for og utnytte GPU'ne mine fullt ut i Sli. Singel kort har hatt stabilt i nær 1600Mzh. Har 2 x GTX 980Ti, de blir værende til ny Titan eller GTX 1080Ti kommer, for så og trolig gå over til singel GPU for første gang siden 7800 GT. Endret 3. juli 2016 av baggiebridges Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 2: Vil mine 2 x 980Ti klokke høyere på samme settings enn hva de gjør nå med en av nevnte CPU'r eller begge? Hvor bra dine 980Ti overklokker har ingenting med hvilken CPU du har. Klart at med en raskere CPU så vil du utnytte mer av skjermkorta dine der hvor CPU har vært en flaskehals før. Finner du en brukt 5960X til en fair pris, så er det et bedre valg. Asus X99-A II er jo et greit hovedkort. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Siden du har en 4930K @ 4.3 Ghz allerede, så ville jeg ikke giddi å oppgradert før neste år når Skylake-E kommer Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 2: Vil mine 2 x 980Ti klokke høyere på samme settings enn hva de gjør nå med en av nevnte CPU'r eller begge? Hvor bra dine 980Ti overklokker har ingenting med hvilken CPU du har. Klart at med en raskere CPU så vil du utnytte mer av skjermkorta dine der hvor CPU har vært en flaskehals før. Finner du en brukt 5960X til en fair pris, så er det et bedre valg. Asus X99-A II er jo et greit hovedkort. Differanse mellom @ 4.3 og @4.5 på ellers samme innstillinger i MSI Afterburner er drøyt 100hz i SLI. Så mener du da at med de nevnte CPU'r så vil jeg ikke kunne oppnå høyere GPU klokk på henholdvis 4.3 og 4.5 enn med den CPU'n jeg har? Så hvis jeg skal gjøre noe nå, bør da jeg heller investere i "skikkelig" kjøling til CPU? http://koolance.com/index.php?route=product/category&path=151 Er jo noe en eventuelt kan dra med seg videre og utvide, eller har det ingen hensikt på en spill PC? Hvor mange watt kjøling bør må man ha på et slikt system? (CPU + HK + 2 x GPU) Skal en ha "normal" vannkjøling må det være kjekt og kunne flytte mesteparten ut av kabinettet. Antall watt som trengs på slikt sett? Er også ganske mye rimeligere en oppsettet over om dette er "godt" nok. http://koolance.com/index.php?route=product/category&path=150_28 og http://www.aquatuning.no/vannkjoling/vannkjolingsett/external-kits/ Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Kødder du nå eller? Kanskje du kunne formulere dine setninger bedre så jeg kan hjelpe deg her. En raskere CPU vil da ikke gjøre at du kan overklokke dine skjermkort bedre Som jeg skrev, å oppgradere fra din nåværende CPU mener jeg ikke er verdt det. Klart en 5960X på 4.5 er raskere enn en 4930K på 4.3 Ghz. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Har jeg skjønt tråden rett så ønsker du å få mer utbytte/overklokking av GPU, da er det helt på jorde å innvestere alle pengene på kjøling til CPU. Gå heller for en full-loop kjøling hvor du setter begge skjermkortene på vann. Hvor en høyt du klokker prosessoren din så vil det ikke hjelpe noe som helst på overklokking av skjermkort. Selv om du hadde byttet til en 6950x og overklokket den over 4.5Ghz så vil du ikke kunne presse skjermkortene noe høyere enn det du gjør i dag. Det viktigste ved overklokking av skjermkort er hvor god chippen i skjermkortet er (silikon lotteriet) og hvor god kjøling skjermkortene har. Skal du ha max ytelse og overklokking så må du nok sette begge skjermkortene på vann, derfor jeg anbefaler deg å få bort fokuset fra CPU og heller satse på full custom-loop til hele riggen. Bedre kjøling av skjermkort er eneste måten du kan klokke disse høyere, om overklokke prosessor eller kjøpe den dyreste på markedet så vil ikke hjelpe deg med overklokking av prosessor. Vil i værtfall advare deg at om du bytter CPU eller bruker opp alt av penger på CPU kjøling så kaster du kun bort pengene dine om det du ønsker er høyere frekvens og utnyttelse av skjermkort. Det eneste en ny CPU, eller overklokking av CPU kan gi deg er noen fps ekstra i de spillene som klarer å dra nytte av prosessorer med mange tråder og høy frekvens. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Man kan ikke kaste bort penger på kjøling av cpu. Det man kjøper varer som regel i mange år, så man sprer det over lang tid. Eneste er skjermkort der man må ha spesiell blokk for hvert enkelt kort, men cpu blokker varer som regel lenge. Tror dere 2011-3 blokker blir å passe på S-E socket 3647? 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Tror dere 2011-3 blokker blir å passe på S-E socket 3647? Har mine tvil. Jeg så et bilde av den socketen, og den er DIGER. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Kødder du nå eller? Kanskje du kunne formulere dine setninger bedre så jeg kan hjelpe deg her. En raskere CPU vil da ikke gjøre at du kan overklokke dine skjermkort bedre Som jeg skrev, å oppgradere fra din nåværende CPU mener jeg ikke er verdt det. Klart en 5960X på 4.5 er raskere enn en 4930K på 4.3 Ghz. Hvor i all verden fikk du for deg at jeg ikke skjønte dette?: "Klart en 5960X på 4.5 er raskere enn en 4930K på 4.3 Ghz" Hva er det du ikke klarte og forstå med dette? : Differanse mellom @ 4.3 og @4.5 på ellers samme innstillinger i MSI Afterburner er drøyt 100hz i SLI. Så mener du da at med de nevnte *CPU'r så vil jeg ikke kunne oppnå høyere GPU klokk på henholdvis 4.3 og 4.5 enn med den CPU'n jeg har? * " 6850K og 5960X" Endret 4. juli 2016 av baggiebridges Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 cpun har ikke noe å si på hvor høyt du kan OC GPUne dine. Det er kun GPUne dine som bestemmer hvor mye du kan OC de. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Hva er det du ikke klarte og forstå med dette? : Differanse mellom @ 4.3 og @4.5 på ellers samme innstillinger i MSI Afterburner er drøyt 100hz i SLI. Hæ? Oversatt til norsk skriver du her: Forskjellen mellom på 4.3 og på 4.5 på ellers samme innstillinger i MSI Afterburner er drøyt 100 svingninger per sekund i SLI. Den setningen gir absolutt null mening, og det er definitivt ikke bare Betroz som mener det. Så mener du da at med de nevnte *CPU'r så vil jeg ikke kunne oppnå høyere GPU klokk på henholdvis 4.3 og 4.5 enn med den CPU'n jeg har? * " 6850K og 5960X" Det er akkurat det han skrev ja; du får ikke bedre overklokk på GPUene av å bytte CPU til noe bedre, i verste fall kan faktisk overklokken gå ned fordi du får belastet GPUene mer med en kraftigere CPU. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Min personlige mening er at det er først nå vi begynner virkelig å se at spill kan dra mer nytte av flere kjerner , Battlefield 4 og BF1 er jo eksempler på dette ( Nizzen testet nylig ) og jeg vil derfor tro at antall kjerner + hastighet på disse vil ha litt å si på ytelsen på en del spill. Men så var det jo prisen også, en 6850 ligger vel på omtrent 6-7000 kroner , men har du råd til et Geforce 1080 bør man ikke sluntre unna på cpu. 1 Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Har jeg skjønt tråden rett så ønsker du å få mer utbytte/overklokking av GPU, da er det helt på jorde å innvestere alle pengene på kjøling til CPU. Gå heller for en full-loop kjøling hvor du setter begge skjermkortene på vann. Hvor en høyt du klokker prosessoren din så vil det ikke hjelpe noe som helst på overklokking av skjermkort. Selv om du hadde byttet til en 6950x og overklokket den over 4.5Ghz så vil du ikke kunne presse skjermkortene noe høyere enn det du gjør i dag. Det viktigste ved overklokking av skjermkort er hvor god chippen i skjermkortet er (silikon lotteriet) og hvor god kjøling skjermkortene har. Skal du ha max ytelse og overklokking så må du nok sette begge skjermkortene på vann, derfor jeg anbefaler deg å få bort fokuset fra CPU og heller satse på full custom-loop til hele riggen. Bedre kjøling av skjermkort er eneste måten du kan klokke disse høyere, om overklokke prosessor eller kjøpe den dyreste på markedet så vil ikke hjelpe deg med overklokking av prosessor. Vil i værtfall advare deg at om du bytter CPU eller bruker opp alt av penger på CPU kjøling så kaster du kun bort pengene dine om det du ønsker er høyere frekvens og utnyttelse av skjermkort. Det eneste en ny CPU, eller overklokking av CPU kan gi deg er noen fps ekstra i de spillene som klarer å dra nytte av prosessorer med mange tråder og høy frekvens. Beklager om jeg ikke var tydelig nok når jeg skrev " Er jo noe en eventuelt kan dra med seg videre og utvide". Dvs når jeg bytter skjermkort til, 1080Ti/ny Titan når de eventuelt kommer, kan nytt/nye skjermkort inkluderes i kjøleloopen. Usikker på om jeg vil anskaffe vann blokker til mine 980Ti Endret 4. juli 2016 av baggiebridges Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 Hva er det du ikke klarte og forstå med dette? : Differanse mellom @ 4.3 og @4.5 på ellers samme innstillinger i MSI Afterburner er drøyt 100hz i SLI. Hæ? Oversatt til norsk skriver du her: Forskjellen mellom på 4.3 og på 4.5 på ellers samme innstillinger i MSI Afterburner er drøyt 100 svingninger per sekund i SLI. Den setningen gir absolutt null mening, og det er definitivt ikke bare Betroz som mener det. Så mener du da at med de nevnte *CPU'r så vil jeg ikke kunne oppnå høyere GPU klokk på henholdvis 4.3 og 4.5 enn med den CPU'n jeg har? * " 6850K og 5960X" Det er akkurat det han skrev ja; du får ikke bedre overklokk på GPUene av å bytte CPU til noe bedre, i verste fall kan faktisk overklokken gå ned fordi du får belastet GPUene mer med en kraftigere CPU. "Differanse mellom @ 4.3 og @4.5 på ellers samme innstillinger i MSI Afterburner er drøyt 100hz i SLI" Dvs Har opplevd dette i spill med samme kart at det er forskjellig på hvor høyt GPU'r klokker seg med @ 4,3 og 4,5 på CPU. Får da ta forbehold om at Afterburner rapporterer riktig. Har sett forskjell kun under belastning, ikke på tomgang. Ikke noe jeg har testet systematisk, men gjentatte ganger lagt merke til, så skal ikke påstå dette har skjedd hver gang. Om dette ikke skal skje, kan det da være en "bug" i Afterburner? Ser av og til når både GPU kjerne og minne klokken/mengde henger seg "fast" på en gitt verdi, og at dette at dette ordnes ved og starte Afterburner på nytt. Har stort sett ikke spilt mye i det siste og da bare Warface, så det er nok for 1 eller 2 GPU drivere siden jeg noterte meg dette. Warface utnytter ikke SLi. Og jeg får ikke SLi "hacken" til og fungere, oppnår kun meget dårlig bilde med den. Du skrev også: "Det er akkurat det han skrev ja; du får ikke bedre overklokk på GPUene av å bytte CPU til noe bedre, i verste fall kan faktisk overklokken gå ned fordi du får belastet GPUene mer med en kraftigere CPU". Vil det si, i verste fall, at ved og bytte HK og til en "bedre" CPU at jeg risikerer at FPS og eventuelt bildekvalitet synker, da med samme GPU'r? Høyest mulig Hz er ikke poenget i seg selv, men hva som produserer høyest mulig FPS og bildekvalitet på ønsket grafikk innstillinger i spill med gitte alternativer av hardware. Og så tror jeg at enkelte med bedre kunnskaper enn mange av oss får akseptere at vi andre kan ha misforstått noe, og ha huller av varierende størrelse i "kunnskapen" vår. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 OK, jeg tror jeg skjønner hva som skjer hos din ende, oppførselen til kortene dine høres ut som om du ikke har skrudd av GPU Boost. Nvidias GPU Boost vil senke klokkefrekvensen om utnyttelsen av kortene ikke er på 100% for å spare strøm, dette er spesielt enkelt å oppnå med et par 980 Ti siden det er relativt kraftige kort og det er ikke alltid sikkert at en sekskjernet Intel-prosessor klarer å fôre kortene med nok fps. Med CPU på 4.5 GHz har du litt ekstra ytelse, og da vil også skjermkortene dine kunne jobbe hardere og dermed booste høyere. På generell basis vil høyere klokkefrekvenser oppnå høyere ytelse, og det er også en god del spill som får ekstra ytelse av å ha flere kjerner å jobbe med. Ettersom det er små forskjeller i ytelse mellom Broadwell-E og Haswell-E vil jeg på generell basis si at 5960X er en raskere prosessor enn 6850k ettersom førstnevnte har åtte kjerner kontra seks på sistnevnte. En 6850k har også bare 24 PCIe-lanes, som i prinsippet begrenser mulighetene for å bruke mer enn to skjermkort i maskinen. 1 Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Riktig at jeg ikke har skrudd av boost. Er det en fordel og ha det avskrudd når man spiller? De booster jevnt, ifølge Afterburner, så lenge et kart er i spill. Dupper noe ned i mellom kartene. Har ikke behov for og spare strøm til pc, tanken var mer at kortene får hvilt seg litt innimellom, og utgjør kanskje en liten forskjell på hvor varmt det blir i rommet nå på sommeren(?) Endret 5. juli 2016 av baggiebridges Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Når det kommer til pci-e lanes har både 5960x og 6850k 40 av disse. Er 6800k som har færre og innehar 28 av de. Sikkert det N o r e n g mente og blandet sikkert litt her. Tenkte bare å få det ut så det ikke spiller inn på avgjørelsen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Personlig vil jeg tro at når spillkoden optimaliseres litt mer for Intel sin i7 6xxx serie så vil det ikke lenger ha noen betydning om man av eller på Hyperthreading og at man etter hvert vil kunne se ytelsen stige takket være de 2 ekstre kjernene som cpu har. Når det er sagt mener jeg selv at den siste "serien" er som regel veien å gå hvis man ønsker noe som varer litt , selvsagt frekvens vil ha noe å si , men om forskjellen kun er noen få fps så gå heller for flere kjerner da dette gir payoff i fremtiden. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) En 6850k har også bare 24 PCIe-lanes, som i prinsippet begrenser mulighetene for å bruke mer enn to skjermkort i maskinen. En i7-6850k har da vitterlig 40 PCIe-lanes (kilde). 6800k, derimot, har bare 28 PCIe-lanes. Edit: Ninja'd av FranZe Endret 5. juli 2016 av Raven_Heart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå