trenger litt hjelp Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 sitter fast med oppgave 5.11 det står at etter 17.00 får hun 15% i tillegg, vet ikke helt hvordan jeg regner det ut. noen som vil hjelpe? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Tillegg er lønn*0,15 Husk at hun skal ha timelønn +tillegg etter 1700 Lenke til kommentar
Intox Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Regn det med prosentfaktor - Altså for timene etter kl. 17 er lønnen per time 210*1,15. Samme på søndager, bare at da er det 30%, altså 210*1,30. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Jeg ville ha løst det noe som dette: 14.5 timer med ordinær lønn 4 timer med 15%8 timer med 30% 210*14.5 = 3045 210*4 = 840840 * 1.15 = 966210*8 = 16801680*1.30 = 2184966+3045+2184 =6195 Lønn for uken er 6195,- kroner.. Endret 3. juli 2016 av Krozmar Lenke til kommentar
trenger litt hjelp Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 tusentakk Lenke til kommentar
fjernto Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Det som er viktigst når du skal regne ut prosentsatser, er at du veit at første talle foran komma tilhører hundredelsplassen, tallet bak komma tilhører tierplassen, så kommer enerplassen. For eksempel skal du regne ut hvor mye Kari har tjent på å ha 20 000 av sparepengene sine, stående inne hos DNB i 2 år, med 2,7 i rente. Da blir prosentsatsen 1,027^2, og så ganger du beløpet 20k, med prosentsatsen. Kanskje litt rotete forklart, men du finner fullt av videoer på youtube om dette emnet. Hvorfor jobber du med matte, i sommerferien egentlig? Endret 3. juli 2016 av fjernto Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Det som er viktigst når du skal regne ut prosentsatser, er at du veit at første talle foran komma tilhører hundredelsplassen, tallet bak komma tilhører tierplassen, så kommer enerplassen. For eksempel skal du regne ut hvor mye Kari har tjent på å ha 20 000 av sparepengene sine, stående inne hos DNB i 2 år, med 2,7 i rente. Da blir prosentsatsen 1,027^2, og så ganger du beløpet 20k, med prosentsatsen. Kanskje litt rotete forklart, men du finner fullt av videoer på youtube om dette emnet. Hvorfor jobber du med matte, i sommerferien egentlig? Hvorfor jobber ikke du med matte? Det er vel heller det som burde være spørsmålet Matematikk er et særdeles relevant og viktig fag å mestre til senere i livet, så om en kun sitter hjemme om dagen kan en like godt gjøre noe nyttig. Stå på TS! Endret 3. juli 2016 av Dolandyret Lenke til kommentar
fjernto Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Det som er viktigst når du skal regne ut prosentsatser, er at du veit at første talle foran komma tilhører hundredelsplassen, tallet bak komma tilhører tierplassen, så kommer enerplassen. For eksempel skal du regne ut hvor mye Kari har tjent på å ha 20 000 av sparepengene sine, stående inne hos DNB i 2 år, med 2,7 i rente. Da blir prosentsatsen 1,027^2, og så ganger du beløpet 20k, med prosentsatsen. Kanskje litt rotete forklart, men du finner fullt av videoer på youtube om dette emnet. Hvorfor jobber du med matte, i sommerferien egentlig? Hvorfor jobber ikke du med matte? Det er vel heller det som burde være spørsmålet Matematikk er et særdeles relevant og viktig fag å mestre til senere i livet, så om en kun sitter hjemme om dagen kan en like godt gjøre noe nyttig. Stå på TS! Jeg har ingen planer om å studere noe på høgskole, som inneholder avansert matematikk, så ser ikke helt poenget i at jeg skal sitte og pugge matematikk, når jeg ikke har noe bruk for det. Til opplysning, hvis du ikke viste det, så er denne type oppgaver, overhode ikke avansert. Ikke til kritikk til trådstarter, men for å poengtere det til "dolandyret". Var det noe feil med det jeg skreiv? Isåfall er det ikke på grunn av at jeg ikke behersker prosentregning, det er så enkelt at jeg skulle klart det med 3 i promille. Endret 3. juli 2016 av fjernto Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Det som er viktigst når du skal regne ut prosentsatser, er at du veit at første talle foran komma tilhører hundredelsplassen, tallet bak komma tilhører tierplassen, så kommer enerplassen. For eksempel skal du regne ut hvor mye Kari har tjent på å ha 20 000 av sparepengene sine, stående inne hos DNB i 2 år, med 2,7 i rente. Da blir prosentsatsen 1,027^2, og så ganger du beløpet 20k, med prosentsatsen. Kanskje litt rotete forklart, men du finner fullt av videoer på youtube om dette emnet. Hvorfor jobber du med matte, i sommerferien egentlig?Hvorfor jobber ikke du med matte? Det er vel heller det som burde være spørsmålet Matematikk er et særdeles relevant og viktig fag å mestre til senere i livet, så om en kun sitter hjemme om dagen kan en like godt gjøre noe nyttig. Stå på TS! Jeg har ingen planer om å studere noe på høgskole, som inneholder avansert matematikk, så ser ikke helt poenget i at jeg skal sitte og pugge matematikk, når jeg ikke har noe bruk for det. Til opplysning, hvis du ikke viste det, så er denne type oppgaver, overhode ikke avansert. Ikke til kritikk til trådstarter, men for å poengtere det til "dolandyret". Var det noe feil med det jeg skreiv? Isåfall er det ikke på grunn av at jeg ikke behersker prosentregning, det er så enkelt at jeg skulle klart det med 3 i promille. Når sa jeg at dette var avansert matematikk? Har jeg sagt at det var noe feil i det du skreiv? Du spurte om hvorfor TS regnet på oppgaver i sommerferien, og jeg svarte på spørsmålet med ett argument for at det kan være lurt. TS driver med prosentregning, som er ungdomsskole/vg1 nivå. Det er derfor grunn til å anta at TS driver med matematikk på dette nivået ellers også. Matematikken en lærer der er kjekk å ha med seg senere i livet, samme om en senere skal studere noe som inneholder avansert matematikk eller ei. Så fint for deg at du behersker prosentregning. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå