St1gar Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Det har svært nylig oppstått et problem med enten PC'en eller monitoren min som jeg aldri har vært borti, før. For et par dager siden skrudde jeg på PC'en etter at den hadde stått avslått over natten, bare for å oppdage at monitoren ikke ville fungere. Skjermen var blank, og viste kun bildet i små "glimt" med flere sekunders mellomrom. Det var som at signalet kom og gikk hele tiden. Å skru skjermen av og på hadde ingen effekt, men alt fungerte etter en omstart. Det skjedde på nytt denne morgenen. Forskjellen var at nå lot det seg ikke en gang fikse ved omstart - første gang jeg forsøkte å slå den på, fikk jeg bare en feilmelding som jeg ikke klarte å lese da skjermen viste bildet i for korte glimt av gangen. PC'en slo seg på vellykket etter andre omstart, men bildeproblemene vedvarte - helt til de spontant sluttet av seg selv. Plutselig kom simpelthen bildet normalt. Jeg gjorde ikke noe spesielt, og vet ikke hva som skyldes dette; skjermen bestemte seg tilsynelatende spontant for å fungere.Jeg har forsøkt å omstarte maskinen, og sette den i "Sleep Mode" for å se om problemet gjenoppstår. Så langt ikke. Det kan late til at problemet kun skjer når maskinen har stått avslått over en periode. Jeg er nå redd for å slå av maskinen da jeg ikke vet om problemene vil starte opp igjen, og man får ikke akkurat tak i så mange PC-reparatører på en søndag. PC'n min later så langt til å ellers fungere normalt, og jeg kan ikke komme på noen nylige hendelser med maskinen som kunne forklare noe av dette. Systemet mitt. ASUS X99-PRO. Intel Core i7-5820K. Nvidia GTX 1080. 32GB RAM. Silver Power SP-S850M 850W PSU.Jeg bruker Windows 10, som startes fra en rask SSD. Husker ikke hva selve PC-monitoren heter, men på et klistremerke på baksiden står det oppført "FLATRON IPS324V - PN", av merket "LG". Det er en ordinær skjerm som ikke er 4K, som også hittil har fungert normalt. Jeg har dessverre for øyeblikket ingen andre skjermer i huset jeg kan koble til for å se om de fungerer. Endret 3. juli 2016 av St1gar Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Prøv å koble kabelen fra pcen til skjermen inn og ut. 1 Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Hatt samme problem og på min var det skjermen som tok kvelden. men test å bytt skjermkabel først. 1 Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 Har forsøkt å koble kabelen til og fra, men ikke mens PC'en var slått på. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Selv om det som regel går greit å koble til / fra skjermkabelen er det noe jeg ikke anbefaler mens pcen er i bruk. Det kan være flere årsaker til feilene dine , men i første omgang hadde jeg tatt med skjermkortet til en kompis og testet det i 24t der med gjentatte oppstarter osv for å se om du får de samme problemene der. Gjør du ikke det så vet du at skjermkortet ditt er feilfritt og at feilen ligger i en av komponentene dine på pcen. Utifra spesifikasjonene så tror jeg at jeg hadde prøvd dette først : 1 : Bytt ut den kabelen du har nå med en annen. 2 : Test med en annen skjerm. 3 : Prøv å bytte ut strømforsyningen din med en annen. 2 Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 Prøv å bytte ut strømforsyningen din med en annen. Er det noen spesifikk grunn til at du tror strømforsyningen kan være problemet? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Nei, egentlig ikke, da det er en kvalitets strømforsyning. Men feil der ting er ustabilt bør alltids sjekkes opp mot strømforsyningen da selv kvalitets strømforsyninger kan ha problemer innimellom. Her er en test av den som viser at det er en Seasonic inne i den du har : http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5&reid=290 , noe som er svært bra. Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 Det bør nevnes at jeg har hatt den strømforsyningen i en del år. Har strømforsyninger en tendens til å bli slitt? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Det bør nevnes at jeg har hatt den strømforsyningen i en del år. Har strømforsyninger en tendens til å bli slitt? Det er en Seasonic strømforsyning med gode komponenter ( med mindre de som ble sendt til test var håndplukket , noe som kan skje hos ymse selskap) så jeg tror faktisk at sannsynligheten for at den er dårlig er lav, men den er der. Personlig liker jeg å si at en strømforsyning har som regel en levetid i forhold til hvor mye du betaler for den : Ekstremt lite : Håper du har innboforsikring... Veldig Lav pris : Kan vare noen år om man er heldig , men tar ofte kvelden de første 2 årene. Lav til Normal pris : Varer trolig ut garantitiden så lenge man ikke stresser den eller overklokker som en gal. Normal til litt høyere pris : Tåler litt mer en gjennomsnittet , 5 - 10 år kanskje. Høy pris og oppover : Som regel gode komponenter og bra garanti på disse, 5 - 10 år normalt som garanti. Og så er jo selvsagt hvem som lager den viktig, kvalitetskontroll og en del andre faktorer. Men til og med en god strømforsyning med forventet levetid på 10 år kan få problemer , så alltids lurt å ha denne som del av feilsøkingen når man holder på. 1 Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 (endret) Har nå byttet kabel, men problemene vedvarer. Endret 7. juli 2016 av St1gar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå