Betong Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Er det en enkel måte å lage en knapp i et regneark for å lagre arket som en PDF fil, gjerne med et filnavn fra en celle? Bruker i dag lagre som, men ønsker en enklere måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Du kan legge til egne faner og knapper i båndet, men å eksportere med egendefinert filnavn vet jeg ikke. For å legge til Eksport til PDF/XML knapp: høyreklikk på båndet og velg "Tilpass båndet". Venstre side velger man kommandoer man vil legge til på båndet. Høyre side viser hovedfanene. Du må lage ny fane og gruppe, f.eks. Eksport (begge kan hete det) og legge til eksportfunksjonen der. Da vil du få ny fane som heter Eksport med knapp som eksporterer til PDF direkte. Automatisk filnavn fant jeg ikke ut av, så mulig du må bare bruke copypasta der. Lenke til kommentar
Trelkrok Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Er det en enkel måte å lage en knapp i et regneark for å lagre arket som en PDF fil, gjerne med et filnavn fra en celle? Bruker i dag lagre som, men ønsker en enklere måte å gjøre det på. Hei, du kan bruke denne makroen kanskje: Sub Lagre() Dim Sti As String Dim Filnavn As String Sti = ActiveWorkbook.Path & "\" Filnavn = "Filnavn_" & Cells(7, 6) ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _ Sti & Filnavn, Quality:= _ xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _ OpenAfterPublish:=Aapne ' ActiveWorkbook.Save End Sub Lenke til kommentar
Betong Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 Hallo, Må nok prøve å lære meg noe om bruk av makroer. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Trelkrok Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Ja er veldig moro, blir fort hekta. Må nok innrømme at jeg spiller inn de fleste makroer og redigerer de etterpå. Har ellers fått MYE god hjelp her på forumet. Lenke til kommentar
alex_86416 Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Er det en enkel måte å lage en knapp i et regneark for å lagre arket som en PDF fil, gjerne med et filnavn fra en celle? Bruker i dag lagre som, men ønsker en enklere måte å gjøre det på. Hei, du kan bruke denne makroen kanskje: Sub Lagre() Dim Sti As String Dim Filnavn As String Sti = ActiveWorkbook.Path & "\" Filnavn = "Filnavn_" & Cells(7, 6) ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _ Sti & Filnavn, Quality:= _ xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _ OpenAfterPublish:=Aapne ' ActiveWorkbook.Save End Sub er det mulig å få denne til å lagre seg på en bestemt mappe hver gang? opplever at det jeg vil lagre blir lagret på det siste stedet jeg lagret på. og er det mulig til å gjøre om så den beholder filen som excel? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Javisst. Endre Sti = ActiveWorkbook.Path & "\" til noe a la Sti = "C:\Temp\" (Det skal kanskje nevnes at den opprinnelige koden ActiveWorkbook.Path peker til mappa der originalfilen ligger, ikke der du sist lagret. Men det kan jo ofte være sammenfallende.) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
alex_86416 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Javisst. Endre Sti = ActiveWorkbook.Path & "\" til noe a la Sti = "C:\Temp\" (Det skal kanskje nevnes at den opprinnelige koden ActiveWorkbook.Path peker til mappa der originalfilen ligger, ikke der du sist lagret. Men det kan jo ofte være sammenfallende.) Beste hilsen Harald suverent, men en ting til. kan du hjelpe meg så den fortsatt blir lagret som excel fil? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Mjaa. Skal du bare lagre så er det ThisWorkbook.Save eller ActiveWorkbook.Save (ThisWorkbook er der hvor koden befinner seg. ActiveWorkbook er den du jobber med i øyeblikket. Igjen, ofte sammenfallende.) -men skal vi begynne å holde orden på versjoner istedetfor å overskrive originalen så må vi tenke litt mer. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
alex_86416 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Mjaa. Skal du bare lagre så er det ThisWorkbook.Save eller ActiveWorkbook.Save (ThisWorkbook er der hvor koden befinner seg. ActiveWorkbook er den du jobber med i øyeblikket. Igjen, ofte sammenfallende.) -men skal vi begynne å holde orden på versjoner istedetfor å overskrive originalen så må vi tenke litt mer. Beste hilsen Harald selve makroen ser slik ut hos meg nå: Sub Lagre() Dim Sti As String Dim Filnavn As String Sti = "C:\Users\alhenn2\Desktop\fraktbrev test\" & "\" Filnavn = Cells(9, 5) ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, FileName:= _ Sti & Filnavn, Quality:= _ xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _ OpenAfterPublish:=Aapne ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=4 ' ActiveWorkbook.Save End Sub den lagrer en fil ut ifra de som står i selle 9 , 5 (E9) og skriver ut 4 eksemplarer. det vil si at hver hang en bruker den så vil den lagre en fil ut ifra det som står i celle E) og den endres hver gang så da blir det ingen som får likt navn. eneste jeg vil ha endret på er at det ikke skal bli endret til PDF, i tilfelle noe blir skrevet feil og må inn og endre. hva må jeg endre da? Lenke til kommentar
alex_86416 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Mjaa. Skal du bare lagre så er det ThisWorkbook.Save eller ActiveWorkbook.Save (ThisWorkbook er der hvor koden befinner seg. ActiveWorkbook er den du jobber med i øyeblikket. Igjen, ofte sammenfallende.) -men skal vi begynne å holde orden på versjoner istedetfor å overskrive originalen så må vi tenke litt mer. Beste hilsen Harald selve makroen ser slik ut hos meg nå: Sub Lagre() Dim Sti As String Dim Filnavn As String Sti = "C:\Users\alhenn2\Desktop\fraktbrev test\" & "\" Filnavn = Cells(9, 5) ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, FileName:= _ Sti & Filnavn, Quality:= _ xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _ OpenAfterPublish:=Aapne ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=4 ' ActiveWorkbook.Save End Sub den lagrer en fil ut ifra de som står i selle 9 , 5 (E9) og skriver ut 4 eksemplarer. det vil si at hver hang en bruker den så vil den lagre en fil ut ifra det som står i celle E) og den endres hver gang så da blir det ingen som får likt navn. eneste jeg vil ha endret på er at det ikke skal bli endret til PDF, i tilfelle noe blir skrevet feil og må inn og endre. hva må jeg endre da? fant en annen løsning som du har skrevet på en annen tråd og gjorde noen endringer så da ble den slik og det ser ut til at det virker: Sub Button1_Click() Dim StrPath As String Dim strName As String Dim intNum As Integer StrPath = "C:\Users\alhenn2\Desktop\fraktbrev test" & "\" strName = Cells(9, 5) & "-" On Error Resume Next intNum = Mid(ThisWorkbook.Name, 7, 1) On Error GoTo 0 intNum = intNum + (1) strName = strName & intNum & ".xls" ThisWorkbook.SaveAs StrPath & strName MsgBox "Workbook saved as: " & ThisWorkbook.Name ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=4 End Sub Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå