Gå til innhold

Link mellom ateisme og autisme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen tanker rundt dette ja.

Den nyeste, og mest omfattende, av de studiene som det snakkes i artiklene du lenker til kan leses her. Sånn i tilfelle noen vil gå til kilden.

Det er ikke første gangen noen lenker til denne artikkelen, så jeg velger like gjerne å sitere meg sjøl:

Det er noen spennende ting å ta ut fra denne studien.

Det første er hvordan det illustrerer en av de psykologiske mekanismene som ligger til grunn for religiøsitet; at vi intuitivt ser for oss mentale tilstander hos andre, også når de ikke er fysisk til stede. (Dette er kjent som, blant annet, Theory of Mind.) Vi ser for oss andre personer som mentale konstruksjoner - høres dette kjent ut? Det burde det.

Autister har ofte problemer med å se for seg at andre har mentale tilstander. Det er ikke noe som kommer intuitivt. Men en meget liten andel av ateister er autister, så hvorfor denne sammenhengen med ateisme? For det første så trenger det ikke være stor antall før det slår ut på statistiske målinger. For det andre så er dette et spektrum. Vi er forskjellige - vi har forskjellige historie og hjernestruktur - og for noen er det nok mer naturlig og intuitivt enn for andre å se for seg andre personer som mentale konstruksjoner. Med andre ord så har noen enklere for å se for seg dette intuitivt. Det studien viser er at jo sterkere tendensen for å se for seg mentale konstruksjoner av ikke-objekter er, jo enklere er det å intuitivt se for seg en mental konstruksjon av noe fullstendig ikke-fysisk... nemlig, "gud".

Så er dette i seg selv en kognitiv mangel? Bør man som ateist mene at man mangler noe? Nei. Det er en naturlig variasjon, og det er mange andre faktorer som slår ut. For eksempel så har vi i Norge vokst opp i et relativt ikke-religiøst land, og det er få sosiale rammer som tilsier at "alle" ser for seg denne mentale konstruksjonen vi kaller "gud". Det er også noen som har lettere enn andre for å overstyre sin intuisjon.

Det virkelig spennende her er hvordan en meget nyttig psykologisk tendens - theory of mind - gir oss et innblikk i hvorfor så mange mennesker er religiøse. Det avslører en av de tingene som gjør troen på abstrakte og ikke-fysiske "personer" så intuitivt appellerende. Er ikke dette fascinerende?

Utover dette så vil jeg legge til at en enkel måte å tenke på dette på er følgende: Vi har ymse psykologiske mekanismer som ligger til grunn for religiøs tro. Disse mekanismene er stort sett "snarveien" i hjernen, som er nyttige i miljøet de ble utviklet i. Når disse mekanismene reduseres, eller har mindre innflytelse, så reduseres den intuitive støtten til religiøsitet. Dette er noe vi ser med autister.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sitter igjen med en følelse av at ateisme sees på som en "verdensanskuelse" av Caldwell-Harris.

Wikipedia. Another study by Caldwell-Harris describes atheists as being capable of experiencing awe, which she states debunks stereotypes of atheists as "cynical and joyless".[22] A 2014 study created six different personality profiles of 'types' of nonbelievers and compared them to Big Five personality traits.[

Ateister har ikke felles stereotyper. de er så ulike som mennesker kan være. Derfor blir det feil for meg å opprette en personslitets profil for ateister.

Jeg er usikker på om å trykke på "Post" her. Dette er synsing, men hvorfor skulle det stoppe meg?

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

"People with 'mild' forms of autism are more likely to be atheists, according to a controversial new study - and more likely to shun organised religion in general. "

Tanker rundt dette ?

Link

Link 2

Veldig enkelt, autister har manglende innlevelsesevne, noe religiøse absolut ikke mangler.

Lenke til kommentar

Fordi det gjør at man er åpen for fantasier og tar alt til seg alt som blir servert uten kritisk sans. Det er en spesiell form for innlevelse som kreves for å bli religiøs, på samme måte som det tydeligvis er en link mellom ateisme og autisme. Altså "hardcore" religiøs eller ateist.

Vi har dog alle de fornuftige menneskene som er midt i mellom.

Lenke til kommentar

Fordi det gjør at man er åpen for fantasier og tar alt til seg alt som blir servert uten kritisk sans. Det er en spesiell form for innlevelse som kreves for å bli religiøs, på samme måte som det tydeligvis er en link mellom ateisme og autisme. Altså "hardcore" religiøs eller ateist.

Vi har dog alle de fornuftige menneskene som er midt i mellom.

Å identifisere seg med Jesus Kristus (se seg selv i Jesus Kristus) krever en vis forestillingsevne ja. Men ikke dette du skriver.

Lenke til kommentar

Det at folk ikke vil forestille seg det samme som deg (som faktiske sannheter) betyr ikke at de ikke kan forestille seg ting. Jeg kan godt leve meg inn i historier og finne en stor verdi i det. Forskjellen er at jeg (tror jeg selv i hvert fall) klarer å skille mellom fakta og fiksjon. Hvis det menes at denne spesielle forestillingsevnen er at man sidestiller fiksjon med fakta så er det en egenskap jeg ikke anser som verdifull, og er glad jeg ikke streber etter å ha den.

Hilsen en som er blitt kalt autist før. Genuine forum diagnosed. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke trådens tittel. Enda mindre liker jeg tittelen på en av TSsin referanser:

"Is atheism linked to autism? Controversial study points to relationship between the two."

I bunn ligger en avhandling om "Religious Belief Systems of Persons with High Functioning Autism", som blant annet viser et forhold til gudstro og Autism Spectrum Quotient (AQ) hos autister.

Forfattere:

Catherine Caldwell-Harris
Caitlin Fox Murphy 
Tessa Velazquez 
Department of Psychology, 

Boston University 

Undersøkelsen omfatter 5 grupper autister:

- ateister,

- individer med et eget trossystem (Own),

- agnostikere,

- kristne

- jøder.

Alle er autister med high-functioning autism (HFA).

(HFA og høy AQ er "bra".) 

Undersøkelsen viser at ateistiske autister har høyere AQ enn de andre.

Som legmann våger jeg følgende postulat:

"Jo bedre den enkelte, som lider av autisme, fungerer i samfunnet, jo mer sannsynlig er det at den enkelte finner eksistensen av en gud usannsynlig".

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Vel, i det minste er jeg en ærlig autist da.. Bedre å være ærlig autistisk ateist enn en løgnaktig sludder troer tenker jeg... 

De store drivkreftene bak religiøsitet må være dødsfrykt og komfort. Komfort fordi man lurer seg selv til å tro at man ikke skal dø så lenge man tror på påstander som lover evig liv. 

Man bruker fantasien til å innbille seg at det man tror er sant (er jo ikke for ingenting at en kristen kun opplever jesus og ikke muhammed eller shive, tor eller odin ikke sant?) og man overbeviser seg selv om at fantasier og innbilninger er like gode "bevis" som håndfaste bevis, der det som kalles troens bevis er den største bløffen man innbilles. Deres ignoranse er minst like gangbar som andres viten...

Så hvis atutisme er å være ærlig å forholde seg til fakta og det som mest sannsynlig er sant kan jeg godt være autist jeg... :) For det er jo grunnen til at jeg aldri kan bli religiøs, jeg er rett og slett for ærlig og kunne aldri ha løyet i den grad at jeg på noen måte ville trodd på løse, ubekreftede påstander ala religioner.. Så i så fall bærer jeg min autisme med stolthet!  Selv om jeg vet at jeg ikke har autistiske trekk, jeg er nemlig sjekket da minsten min har ADHD... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i det minste er jeg en ærlig autist da.. Bedre å være ærlig autistisk ateist enn en løgnaktig sludder troer tenker jeg... 

De store drivkreftene bak religiøsitet må være dødsfrykt og komfort. Komfort fordi man lurer seg selv til å tro at man ikke skal dø så lenge man tror på påstander som lover evig liv... 

Du får ikke folk som allerede har opplevd fysiske og psykiske forandringer, som en følge av Jesu Kristi ord (påstander) , til å tvile på hans ord om evig liv, RWS

Lenke til kommentar

De store drivkreftene bak religiøsitet må være dødsfrykt og komfort. Komfort fordi man lurer seg selv til å tro at man ikke skal dø så lenge man tror på påstander som lover evig liv... 

Du får ikke folk som allerede har opplevd fysiske og psykiske forandringer, som en følge av Jesu Kristi ord (påstander) , til å tvile på hans ord om evig liv, RWS

Sannelig tar du ikke feil, der også!

Hvorfor tror du kristenheten blir færre og færre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

færre og færre ?

According to 2011 Pew Research Center survey, there are 2.18 billion Christians around the world in 2010, more than three times as much from the 600 million recorded in 1910. According to a 2015 Pew Research Center study, by 2050, the Christian population is expected to be 2.9 billion.

kilde : https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_population_growth

Lenke til kommentar

Har en drøm om at mennesker skal bli ærlige jeg og det er ikke du når du tror den fiktive helten din gjør ting med deg, som bor i verdens beste land og som ikke vet hva det vil si å være sulten mens du glatt overser alle de som faktisk trenger hjelp, men som ikke får det... Du er ikke bare arrogant i den troen din, du er faktisk på grensen til dum også om tror denne innbilte guden din gjør no som helt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

færre og færre ?

According to 2011 Pew Research Center survey, there are 2.18 billion Christians around the world in 2010, more than three times as much from the 600 million recorded in 1910. According to a 2015 Pew Research Center study, by 2050, the Christian population is expected to be 2.9 billion.

kilde : https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_population_growth

Så det er blitt cirka 3.5 ganger så mange kristne i perioden 1910 til 2010, perioden hvor menneskets befolkning økte med cirka 5 ganger fra ca. 1.8 milliarder til 9.5 milliarder og under samme periode som midt/sør Afrika ble kristnet. \o/

Så med andre ord så har ikke andelen økt eller minsket spesielt mye, den er fortsatt på rundt 30%. Men når nesten hele den kristne veksten de siste 100 årene har hent i Afrika, hva tror du da det betyr for f.eks andelen kristne i vesten og forøvrig resten av verden? ;)

There has been tremendous growth in the number of Christians in Africa - coupled by a relative decline in adherence to traditional African religions. Only nine million Christians were in Africa in 1900, but by the year 2000, there were an estimated 380 million Christians.

The statistics from the World Christian Encyclopedia (David Barrett) illustrate the emerging trend of dramatic Christian growth on the continent and supposes, that in 2025 there will be 633 million Christians in Africa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Africa

• Liker 2
Lenke til kommentar

"People with 'mild' forms of autism are more likely to be atheists, according to a controversial new study - and more likely to shun organised religion in general. "

Tanker rundt dette ?

Link

Link 2

Mine tanker: Stemmer sikkert, men korrelasjon medfører ikke kausalitet. 

Lenke til kommentar

Tanker rundt dette ?

Link

Link 2

Link 1 handler ikke om at ateister oftere er autister -- men om at høytfungerende autister oftere er ateister enn autister som fungerer dårligere.

Altså:

Desto høyere funksjonsevne, desto større sjanse for ateisme.

Akkurat som for ikke-autister.

Intelligens --> Ateisme

Forståelse av verden (reell kunnskap om verden / vitenskap) --> Ateisme

Link 2 handler om at autister oftere er ateister.

...

Altså:

Autister er oftere ateister, desto høyere fungerende de er.

Ingen av studiene sier noenting om at ateister oftere er autister, kun at autister oftere er ateister.

(Som indikerer at religion er noe sosialt.)

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har en drøm om at mennesker skal bli ærlige jeg og det er ikke du når du tror den fiktive helten din gjør ting med deg, som bor i verdens beste land og som ikke vet hva det vil si å være sulten mens du glatt overser alle de som faktisk trenger hjelp, men som ikke får det... Du er ikke bare arrogant i den troen din, du er faktisk på grensen til dum også om tror denne innbilte guden din gjør no som helt. 

Du RWS, alle vet at han hjalp en rekke mennesker, for så til slutt gjøre noe for hele verden. At du ikke vil ta imot hans hjelp, er ditt problem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...