Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Takker ja til jobb men får annen jobb, kan man si nei til den første jobben da?

direkte

Anbefalte innlegg

Hvis man takker ja til en jobb skriftlig som man skal starte i om to måneder, og så får man en annen jobb man heller vil ha i mellomtiden, kan man da takke nei til den jobben man allerede har sagt ja til? Hvordan er reglene der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man takker ja til en jobb skriftlig som man skal starte i om to måneder, og så får man en annen jobb man heller vil ha i mellomtiden, kan man da takke nei til den jobben man allerede har sagt ja til? Hvordan er reglene der?

Ja, men en må stå ut oppsigelsestiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke takket ja enda. Får brev i posten straks som jeg må sende tilbake snarest hvor jeg skulle takke ja og sende tilbake papirene. Vet ikke om det er ansettelseskontrakt. Samtidig har jeg store muligheter for å få tilbud om en bedre jobb om en ukes tid, så lurer på hva som skjer om jeg takker ja og får den andre jobben jeg heller vil ha.  

Lenke til kommentar

Da vil jeg tro at du ikke har noen formell forpliktelse til å ta jobben, selv om man selvsagt kan argumentere for at en moralsk forpliktelse er til stede.  På den annen side er det snakk om en temmelig viktig avgjørelse (antar jeg), så jeg ville lagt brevet som kommer til side inntil du vet hvordan det går med jobb nr. to.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at dersom du har akseptert arbeidsavtalen, enten muntlig eller skriftlig så er du bunden av den.

Men det spørs sjølvsagt kva opplysningar du har fått før du takka ja. Er begge partar enige om lønns og arbeidsvilkår? Eller var dette noke som dere skulle bli enige om når jobbtilbudet kom skriftelig?

Men er det inngått ein avtale om at du skal ta jobben med vanlige lønn og arbeidsvilkår så er utgangspunktet at avtalen må holdast.

Det betyr då at etter du har takka ja til jobben så må du forholde deg til den oppsatte oppsigelsestida, denne kan være alt frå 14 dagar til 6 månedar.

I praksis så er nok betydninga langt mindre, dersom du ikkje vil ha jobben, så er det få arbeidsgiverar som insisterer på at du skal bli i bedrifta ut oppsigelsestida sidan det tross alt koster forholdsvis mykje å sette av ressursar til opplæring, innkjøp av arbeids- og vernetøy, registrering i lønnssystemet, osv.

Og sjølv om arbeidsgiver kan ha rett til å kreve erstattning for at du ikkje respekterer kontrakta så blir det sjeldan gjort. Arbeidsgiver kan uansett kun kreve erstattning for faktisk økonomisk tap, som f.eks. utgifter til å sette inn vikar for å gjere arbeidset som du skulle ha utført, kostnadar forbundet med ny annonsering, osv.

I saker med nyansatte så har arbeidsgiver vanligvis fleire kandidatar på søkelista, så ein eventuell erstattningssum begrenser seg då til det som det måtte koste ekstra for å ringe til nummer to på lista.

Det er vanlig at svarsfristen på jobbtilbud er rundt 14 dagar, sjølv om arbeidsgiver sjølvsagt vil at du skal takke ja til stillinga så fort som mulig, så vil jobbtilbudet frå arbeidsgiver 1 stå fram til svarsfristen er ute.

Sidan det er mulig at du får eit anna jobbtilbud frå arbeidsgvier 2 om ca ei veke så betyr det at du mest sannsynleg får det tilbudet før svarsfristen går ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke skriv under kontrakten, bare ring og forklar dem at du har funnet en jobb du synes virker mer relevant for deg, men at du syntes de virket veldig bra å jobbe for eller noe. Burde ikke være noen sure miner da. En venn gjorde nettopp det samme, den første arbeidsgiveren var veldig forståelsesfull. Ikke alle er like heldige da.

Lenke til kommentar

Jepp. Men du har ditt på det tørre. En bedrift vet at du ikke er ansatt og takket endelig ja før du har signert.

Det er ikke vanlig å endelig takke ja før man har lest gjennom ansettelseskontrakt og kanskje fått en 3part til å vurdere.

Kan stå mye rart i en kontrakt om for eks reisegodtgjørelser, karantener , forbud i diverse verv osv.

Ring bedriften og da tar de kontakt med neste på listen. Helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du ikke har underskrevet kontrakt på jobb én, er du fri til å ta jobb to. Hvis du har underskrevet på jobb én, må du si opp og stå ut oppsigelsestiden. Det er teorien. I praksis behøver du ikke, fordi det er lite sannsynlig at arbeidsgiver én er interessert i ha deg på jobb i bare én måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...