Jlve79 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Heisann. Jeg har for litt siden anskaffet et anlegg til bilen men er litt nuub på hva som trengs for å få maksimal effekt ut av anlegget mitt. Jeg har en Boss monoblock 3400watts og 2 stk Pioneer champion pro 3500watts bass elementer. Kjøpte et sett med kabler fra biltema som jeg fikk høre av en kompis var alt for dårlig, derfor plusskablen var for liten. Hva for størrelse trenger jeg på plusskablen for at anlegget skal få nok strøm? Hvor kan jeg få kjøpt det jeg trenger? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Nå går vel de anleggene på 12V, og kabler skal alltids beregnes etter ampere. Utregning tilsier da at monoblokken trenger 283A, noe som vil tilsvarer 150- 240 kvadrats kabel. Regner da med at den watten du oppgir er skrytevatten som oppgis, står markert som Peak power, og er noe den kun klarere i brøkdelen av ett sekund en gang i blant. Det er slikt jeg kaller "elkjøp" watt, og er der for å lure folk. Hvis det er denne: http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-monoblock-amplifier-boss-audio-r3400d/ Mer riktig er nok Watten oppgitt i RMS for 2 ohm, som tilsier 106A, noe som også høres høyt ut. Siden de ikke har manual på sidene sine, så er det ikke så enkelt å si hvor stor kabel du må ha. Det bør være oppgitt hvor mye den trekker, eventuelt sikringen på den er i A, enten i manualen eller på selve forsterkeren. Du bør nok greie deg med enten 16 eller 25 kvadrats kabel vil jeg tro, selv om jeg har hørt enkelte velger 50 også 1 Lenke til kommentar
Moen Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Manual her http://bossaudio.com/manual/RIOT_D_EN_UM.PDF Det står Use 4GA or heavier for power or ground connections Direkte oversatt blir det 21,2 mm2 eller høyere. Når det er sagt så skader det ikke med for grov kabel. Lenke til kommentar
Jlve79 Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Nå går vel de anleggene på 12V, og kabler skal alltids beregnes etter ampere. Utregning tilsier da at monoblokken trenger 283A, noe som vil tilsvarer 150- 240 kvadrats kabel. Regner da med at den watten du oppgir er skrytevatten som oppgis, står markert som Peak power, og er noe den kun klarere i brøkdelen av ett sekund en gang i blant. Det er slikt jeg kaller "elkjøp" watt, og er der for å lure folk. Hvis det er denne: http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-monoblock-amplifier-boss-audio-r3400d/ Mer riktig er nok Watten oppgitt i RMS for 2 ohm, som tilsier 106A, noe som også høres høyt ut. Siden de ikke har manual på sidene sine, så er det ikke så enkelt å si hvor stor kabel du må ha. Det bør være oppgitt hvor mye den trekker, eventuelt sikringen på den er i A, enten i manualen eller på selve forsterkeren. Du bør nok greie deg med enten 16 eller 25 kvadrats kabel vil jeg tro, selv om jeg har hørt enkelte velger 50 også Lenke til kommentar
Jlve79 Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Stemmer det. Det er den monoblocka som du la ut på link. Den har 3×40A sikringer. Takk for svar. Vil se på 25 eller 50 tror jeg. Lenke til kommentar
Jlve79 Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Skal se på 25 eller 50kvadrat da tror jeg. Takk for svar:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå