Stig- Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Heisann! Jeg prøver å lage en regnskapsmal i excel, da jeg ikke fant noen jeg likte. Jeg har to "taber", i den ene skal jeg registrere data, og i den andre står kontokodene. Jeg ønsker da egentlig å kombinere 6 kolonner. I taben "registrering" har jeg følgende kolonner: "Debet", "Kredit", "Navn på debetkonto" og "Navn på kreditkonto". Hvis jeg da skriver inn f eks 1250 på "debet", ønsker jeg da å få opp "inventar" på "Navn på kreditkonto". I taben "Kontoplan", har jeg både kontokodene, og navnene. Er dette mulig? Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 Hei! Dette er perfekt for FINN.RAD Prøv denne formelen på linje 2 i Registrering: Debetkonto - forutsetter at kontonummer står i A-kolonnen og beskrivelse i B-kolonnen =HVIS(A2<>"";HVISFEIL(FINN.RAD(A2;Kontoplan!A:B;2;USANN);"Konto finnes ikke");"") Kreditkonto - forutsetter at kontonummerstår i B-kolonnen =HVIS(B2<>"";HVISFEIL(FINN.RAD(B2;Kontoplan!A:B;2;USANN);"Konto finnes ikke");"") Formelen kan du kopiere nedover så langt du vil. - Hvis Cella i du ikke har noen verdi i A eller B kolonnen viser ikke formelen noe resultat - Skriver du inn en konto som ikke ligger i Kontoplan, vises teksten "Konto finnes ikke". Lenke til kommentar
Stig- Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Hei! Dette er perfekt for FINN.RAD Prøv denne formelen på linje 2 i Registrering: Debetkonto - forutsetter at kontonummer står i A-kolonnen og beskrivelse i B-kolonnen =HVIS(A2<>"";HVISFEIL(FINN.RAD(A2;Kontoplan!A:B;2;USANN);"Konto finnes ikke");"") Kreditkonto - forutsetter at kontonummerstår i B-kolonnen =HVIS(B2<>"";HVISFEIL(FINN.RAD(B2;Kontoplan!A:B;2;USANN);"Konto finnes ikke");"") Formelen kan du kopiere nedover så langt du vil. - Hvis Cella i du ikke har noen verdi i A eller B kolonnen viser ikke formelen noe resultat - Skriver du inn en konto som ikke ligger i Kontoplan, vises teksten "Konto finnes ikke". Tusen takk! Dette funket helt perfekt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå