Gå til innhold

Sol, sommer og - påhengsmotor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt tema! Om jeg skulle kjøpt ny påhengs i dag er det ingen tvil om at det hadde blitt totakter, helst en Evinrude. Jeg las en gang at en totakter med forgasser brukte hele 75% (!) mere drivstoff og 80% mere utslipp en de totakterne i dag med direkte innsprøytning. Evinrude har hevdet at deres nyeste serie påhengs ble bygget rundt selve innsprøytningssystemet.

 

Lenke til kommentar

Morsomt tema! Om jeg skulle kjøpt ny påhengs i dag er det ingen tvil om at det hadde blitt totakter, helst en Evinrude. Jeg las en gang at en totakter med forgasser brukte hele 75% (!) mere drivstoff og 80% mere utslipp en de totakterne i dag med direkte innsprøytning. Evinrude har hevdet at deres nyeste serie påhengs ble bygget rundt selve innsprøytningssystemet.

 

 

Jepp. Det har skjedd mye bra på totaktsiden de siste 20 år. Utslipp og forbrukstallene er kuttet enormt mye i forhold til de marginale for ikke å si virtuelle forbedringene dieselmotorene har hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saktegåendes 2takter er jo svert aktuelt som hybrid.

 

Ta min montesa, med saktegående 250ccm, 14kW motor fra HONDA, 68 kg veg hele ekvipasjen. Står der ei halv kanne bensin på trappa, ja så går motoren om korken er løsna.

 

Lagring med full bensintank og åpen bensinkran, i rom med jevn temperatur er sjølvsagt kjekt. Og en start med driftstemperatur i løpet av vinteren om man gidd. (påhengs treng vatn til vannpumpe som er roterende gummi mot metall, les bruksanvisning)

 

Skryt til TU for roliga og aktuelle podkast.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...