Monroe Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Hei Trenger hjelp til å oppgradere pc til nevøen min. Snart 4 år siden vi satt sammen det han har nå. Det begynner vel å bli litt gammelt i dataverden, særlig når det kommer til spilling? Og det er jo spilling han driver mest med nå ,og klager nå over at han ikke kan spille det og det spillet, eller om det bare er at det ikke er nok futt i pc til å kjøre de på full guffe eller hva det er. Jeg spiller ikke så har ikke peiling på sånt, og aner ikke hva man bør ha og hva som er bedre enn ditt eller datt. Er det mulig å bare oppgradere grafikkortet? Er det mye å hente der? Eller må/bør mere byttes ut? Har det kommet så mye nytt nå at det ikke passer til hovedkortet lenger? Så alt bør byttes? Er noe av dette brukbart videre? F.eks strømforsyningen? Hvis nytt hovedkort anbefales på det sterkeste, så må vel både ny prosessor og minne byttes også? Da passer vel ikke det lenger? Det han har er: Hovedkort: ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY Grafikkort: ASUS RADEON HD7850 DIRECTCU II V2 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP Harddisk: INTEL 520 SERIES 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC 25NM Prosessor: INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY Strømforsyning: CORSAIR AX 850W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU Minne: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) Kabinettet han har kan vel brukes videre(?) Så sant det ikke må et nytt hovedkort til da, som ikke lenger passer med skruehull og sånn? Takker for tips Ja pris ja. Nå er det ikke jeg som skal betale, men søsteren min gudskjelov hehe Hvis bare et nytt grafikkort gjør susen og han vil merke stor forskjell, så slipper man jo billig unna. Men må mer byttes så baller det fort på seg. Så hva kan man få, og bør byttes for 5000? 10000? 15000? Noe mere enn det tror jeg IKKE han får! hehe 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Bytte skjermkort til f.eks GTX 1070 eller RX 480 crossfire. Vurdere å overklokke cpu? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) Ikke crossfire for en som ikke er datakyndig mener nå jeg.. Vet om en som skal selge GTX 980 til 2500,-. Send meg PM om du er intr. EDIT: Forøvrig så er 3570K forsatt er meget god CPU. Ingen grunn til å bytte helt ennå mener jeg. Endret 1. juli 2016 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 R 290x (R 390x) er kanskje bedre på kjøp bruktmarkedet hvis det haster. GTX 980 til 2500 kr god pris det. Spørs hvilken kjøler den har Asus DirectCU MSI Twinfrozr. etc. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Er eVGA eller MSI med full garanti ifra komplett.no. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Han trenger ikke skifte annen hardware enn skjermkortet. Både AMD og Nvidia er ute med nye kort, så det kan være dårlig med lagervare akkurat nå. Det raskeste skjermkortet ute nå, er GTX 1080 til 7000-7500,- Et hakk ned, har du GTX 1070 til rundt 4500-5000,- Så er det et steg ned til 2500-3000,-, der har du GTX970 og AMD RX480 Skal han ha RX480, ville jeg ventet til partnerkort med bedre kjøleløsning kommer. Til under 2000,- ville jeg ha sett etter brukt, f.eks GTX970 eller R9 290(x) Lenke til kommentar
Monroe Skrevet 2. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2016 Takker for alle svar Det var jo godt å høre, i hvert fall for søsteren min , at bare et nytt skjermkort kan gjøre susen. Igjen, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 I tillegg til å bytte skjermkort så kan du med fordel overklokke CPU. Kjøp en grei kjøler til 3-400 kroner og press litt mer ut av prosessoren. Billig "oppgradering" det - hvis du ikke allerede har gjort det da. Lenke til kommentar
Monroe Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 I tillegg til å bytte skjermkort så kan du med fordel overklokke CPU. Kjøp en grei kjøler til 3-400 kroner og press litt mer ut av prosessoren. Billig "oppgradering" det - hvis du ikke allerede har gjort det da. Har ikke overklokket CPU før. Er det avanserte greier? Han har denne kjøleren Noctua NH-D14. https://www.dustinhome.no/product/5010372694/nh-d14 Er den bra nok? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Den er mer enn god nok til litt overklokking. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Det beste er godt nok - NH-D14 er en av de beste luftkjølerene som finnes. Google litt overklokking da. Du finner masse guider for hvordan klokke en 3570K. Hvis du føler deg sånn passe "handy" så kan du de-lidde den også. Det er rimelig lett. Sjekk youtube - Du finner alt der! Lenke til kommentar
Monroe Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Det beste er godt nok - NH-D14 er en av de beste luftkjølerene som finnes. Google litt overklokking da. Du finner masse guider for hvordan klokke en 3570K. Hvis du føler deg sånn passe "handy" så kan du de-lidde den også. Det er rimelig lett. Sjekk youtube - Du finner alt der! Har akkurat googlet litt overklokking. Tror jeg skal holde meg unna det hehe Det så vanskeligere ut enn jeg trodde. Ble helt svimmel av å lese alt om temperaturer og volt osv osv. Det virket litt for avansert for meg. Så da tror jeg ikke jeg, og i hvert fall ikke han, skal begynne å rote med det. Så, kan bare et nytt skjermkort gjøre litt susen uten å måtte overklokke? Og isåfall hvilket? Av de som er foreslått her så finnes det så mange versjoner av 960 970 osv osv. Nå har jeg fått høre at han kan få bruke 3000-4000 på et skjermkort. Hvilket er best da? Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Beste til 3-4000,- er GTX 980Ti på bruktmarkedet. Mulig GTX 1060 blir beste kort her, men det er ikke kommet enda. Ellers har du som sagt kortene jeg nevnte i min forrige post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå