eplerOGappelsiner Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Zeebra: siden ingen andre svarer så kan kanskje du fortelle meg logikken i følgende problemstilling: De kristne sier jo at de som ikke har hørt om jesus og fått anledning til å bli kristen automatisk kommer til himmelen. Dersom vi kan ta et eksempel. Ute i jungelen er det en gruppe på 1000 mennesker som ikke har hørt om jesus. Misjonærer reiser ut i jungelen til dem og klarer å omvende 50 av dem til kristendommen. De har altså klart å berge 50 personer til himmelen. Hadde de ikke reist ut i jungelen og misjonert for dem, så hadde jo alle 1000 komt til himmelen fordi de ikke hadde hørt om jesus og derfor hadde fribilett til himmelen. Hva er logikken her, har jeg missforstått? Det trenger du ikke spørre meg om, det får du spørre noen som har bedre peiling på temaet om. Du forlanger i innlegg 36 at jeg skal svare på dine spørsmål sitat:"Så du kan gjerne svare på det jeg spurte om.", men du hopper enkelt over store deler av mine spørsmål. Så nå er det min tur. Du må gjerne svare på det jeg spør om. Du fikk svar på ditt spørsmål: "Hva er det som er så veldig negativt med de som virkelig er Kristne i Norge. Si meg det du.", men du velger tydligvis å overse svaret. Jeg spør et forholdsvis enkelt spørsmål i innlegg 39, men igjenn så bare avfeier du det. Endret 4. juli 2016 av eplerOGappelsiner Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Merkelig hvor hissige og aggressive en del mennesker er i forhold til religion. Nesten som de er besatt [...] slik at onde og vemmelige politikere kan ta enda mer makt og stå enda friere til å bedrive løgn og alt av kriminalitet, fra landsforræderi til pedofili. Snakker man om pedofili skal du nok heller rette øynene mot Britisk politikk, heller enn religiøse i Storbrittania f.eks. Merkelig hvor hissige og aggressive en del mennesker er ovenfor religion. Nesten som om de er besatt. Veldig sant. De som kaller seg ateister er faktisk de som er mest opphengt i religion. Merkelig at de som ikke tror gud eksisterer er mer opptatt av av gud enn de som tror gud eksisterer Eventuelt så kan det være at det fåtallet av ateister som diskuterer religion er mer opptatt av det de anser som negative aspekter ved religion. Eller, det er kanskje for dumt? Hva er de negative aspektene ved Kristendom? Hva er det som er så veldig negativt med de som virkelig er Kristne i Norge. Si meg det du. Noen få kristne eller muslimer er ikke det store problemet, men blir de mange nok så snakker vi om problemer. Det har vel historien vist, og ikke minst ser vi problemene i land som idag styres etter religiøse bøker og regler. Jeg spurte deg et spørsmål. Ikke om Muslimer, men om Kristne. Så du kan gjerne svare på det jeg spurte om. Jeg har vokst opp i et kristent hjem, og vet at dersom husets/bibelens regler skulle være de som gjaldt for folk flest, så hadde ikke verden blitt et fint sted å være. For å si det slik, min oppvekst i et kristent hjem har ført til at jeg nermest hater religion. Jeg levde ikke akkurat noe fritt liv. Var utestengt fra det meste som andre barn/ungdommer tok seg til, og har vel endt opp som et asosialt nervevrak. Man blir kanskje litt rar i hodet om man som barn får høre år etter år og dag etter dag at man skal brenne i hevete til evig tid om man ikke følger gud. Sterk opplevelse for et lite barnesinn. Ja, alle foreldre oppdrar sine barn på forskjellige måter, uansett, uavhengig av hva slags gruppering de tilhører eller om har religion eller ikke. Noen fellestrekk er alikevel gjeldende generelt sett og generelt sett for forskjellige grupper. Jeg har egentlig ikke noe mer å si om det med din barndom enn at det er kjipt for deg og at jeg håper på ditt beste. Det finnes gode og dårlige foreldre overalt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Det har nok mer med det koordinerte angrepet på den katolske kirke å gjøre. Det kordinerte angrepet har de pedolikske prestene og forbryter paven selv stelt i stand.. Men som vanlig blir unger ofret for pedolikkenes uskyld... Faktum er at det er ettertrykkelig dokumentert dette med pedofile katolske prester og overgrep på barn, men nåværende pave er mer opptatt av å sope dette under teppet som de foregående forbryterne.. Gleder meg til de kastet paven og slenget hans i fengsel og gir tilbake tyvegodset den katolske kirken urettmessig har ervervet seg på plyndrings toktene sine rundt om i verden. Er det en ting som overhodet ikke er av det gode for denne verden så er det den katolske kirken... Morderiske idioter.. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 For å ta litt kjapp historie er det bare å lese skapelsesberetningen i Bibelen. Alt står sort på hvitt der: 1. I den gamle hebraiske Bibelen som alle andre er basert på kalles Gud "elohim". Men "elohim" er flertallsform av eloha. Gud skapte dermed ikke jorden. Gudene gjorde. 2. Når Adam og Eva spiste fra frukten gikk Gud rundt i hagen uten å vite hva de hadde gjort. Hvordan passer det med en allvitende Gud? Og hvordan kan han fysisk spasere rundt i hagen? 3. Når han fant ut hva de hadde gjort, sa han: "Se, de er blitt som oss og vet forskjellen mellom rett og galt." Oss hvem? 4. Gud skapte ikke jorden. Jorden var allerede her. Alt Gud gjorde var å tilpasse den, så menneskene kunne leve her. Gud skilte vannet og himmelen, og jorden steg opp av havet. Men det står ingen steder at Gud skapte alt sammen. 5. Dette står ikke direkte i Bibelen, men de som oversatte den fra gammel hebraisk slet mye med mange ord. Veldig mye kan oversettes flere måter og få helt forskjellig betydning. Ta godt norsk, for eksempel. Hva betyr ordet "rett"? Er det rett som en strek, eller gjøre noe bra? Oversetter man "venstre" til engelsk havner man på "left", men er det "motsatt av høyre" eller etterlatt? (left behind?) Problemet er at når den først ble oversatt én gang, hadde andre oversettelsen å holde seg til når de skulle oversette til et annet språk. Dermed var Bibelen de satt med feil i utgangspunktet, og de gjorde sine egne "tabber" med oversettelsen. Noen fordi ord kan oversettes flere måter, og noen med vilje. Poenget er at at selv Bibelen sier rett ut at det er flere guder. At det bare er én gud er noe tull som har kommet senere. Det jeg mener man bør gjøre er å høre etter de dypt troende, og ta Bibelen bokstavelig. Veldig mye av den gir mening da. Problemet er bare at jeg ikke mener vi bør ta den bokstavelig som en religiøs bok, men som en historiebok. Det gjelder ikke bare Jesus og alt det der, men alt fra start til slutt. Selvsagt er en del overdrevet osv, men mye stemmer nok bedre enn mange tror. 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 I hvert fall en konsulent. Jeg sitter og leser genesis iToraen, til forveksling det gamle testamentet, da det slo meg. Gud snakker til noen! Noen som tar i mot beskjed og får det gjort. Typisk konsulent. Gud sier:" "Let there be xxx," og så skjer det. Han gjør det ikke selv! [/size] "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til." Det som står her (Evangeliet etter Johannes), er at det er Jesus Kristus som har skapt alt, og det etter oppdrag fra hans far, Gud Faderen. Vi kan derfor anta at det er Gud Faderen og Gud Sønnen (Jesus) som snakker sammen i den teksten du har lest i Toraen. En fellesnevner i religion er at det er greit å pule å tafse på 10-15åringer.. Burde bli henrettet hele gjengen...At noen sier at de tror ikke på de skriftene og velger ut sin egen tro blir latterlig.. Enten har man tro eller ikke.. Det finnes ikke et eneste menneske som forstår hele Bibelen, dermed er det heller ikke mulig å tro på hele Bibelen. Helt enkelt fordi man ikke kan tro på en tekst man ikke forstår. Bibelens tekster er skrevet av mennesker, og de er også valgt ut og satt sammen til Bibelen av mennesker. Kriteriet for om en tekst anses som inspirert, er at Guds kjærlighet finnes i den. Alle mennesker har evnen til å gjenkjenne Guds kjærlighet, dersom de på forhånd har blitt kjent med Guds kjærlighet (fått Kristus forkynt). Kristne har dermed det privilegium at de selv kan velge hvilke tekster fra Bibelen de vil tro på, det vil si tekster de evner å gjenkjenne Guds kjærlighet i. Men det betyr ikke at kristne kan forkaste tekster de ikke forstår. Det er så enkelt som at dette forstår jeg, dette forstår jeg ikke. Kristne har ikke en menneskelig autoritet som kan fortelle dem hva de skal tro på (bortsett fra marginale sekter). For det er ingen annen mellommann mellom Gud og mennesker, enn Gud selv (Jesus). Kristne har Gud som veileder. La oss ( Jehova og Jesus ) skape mennesker i vært bilde som et avbilde av oss. Menneskene skulle altså ha gudlignende egenskaper, ikke egenskaper som bare var en utvikling av et dyrs egenskaper. Jehova formet mannen ( ikke av en livsform som allerede eksisterte, men ) av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese. Her blir det ikke hentydet til noen utvikling, det er en skapelse noe nytt som beskrives. Og denne gudelignende egenskapen tror jeg er kjærlighet. Mennesket er den eneste skapning som har evne til kjærlighet (agape), og det er en egenskap som hverken kan oppstå gjennom evolusjon, eller overleve evolusjon. Den måtte komme utenfra, fra Gud selv gjennom Jesus Kristus. Zeebra: siden ingen andre svarer så kan kanskje du fortelle meg logikken i følgende problemstilling: De kristne sier jo at de som ikke har hørt om jesus og fått anledning til å bli kristen automatisk kommer til himmelen. Dersom vi kan ta et eksempel. Ute i jungelen er det en gruppe på 1000 mennesker som ikke har hørt om jesus. Misjonærer reiser ut i jungelen til dem og klarer å omvende 50 av dem til kristendommen. De har altså klart å berge 50 personer til himmelen. Hadde de ikke reist ut i jungelen og misjonert for dem, så hadde jo alle 1000 komt til himmelen fordi de ikke hadde hørt om jesus og derfor hadde fribilett til himmelen. Hva er logikken her, har jeg missforstått? Ingen får fribillett til himmelen. Det finnes bare én eneste vei, og den bærer navnet Jesus Kristus. Det du muligens har hørt, er at de som ikke har fått en sjanse til å ta standpunkt om Guds kjærlighet slik den er vist oss gjennom Jesus, likevel skal få en sjanse senere. Dette kalles den andre innhøsting. Den første innhøsting skjer i dette livet, det er alle mennesker som stoler på Guds kjærlighet. Disse menneskene lever evig, selv om de dør i dette livet (de blir da oppreist fra de døde senere). Den andre innhøstingen er noe som skal skje etter at Jesus har styrt verden i 1000 år (eller en svært lang tid) sammen med menneskene fra den første innhøstingen. Dette er en paradisisk periode hvor det onde ikke finnes. Satan er bundet og ute av stand til å gjøre noe ondt. Men når de 1000 år er gått, skal Satan slippes løs. Så skal alle mennesker som er døde uten Kristus vekkes til liv igjen, og de får så anledning til å velge Kristus eller Satan. Les om dette i Johannes Åpenbaring. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 I hvert fall en konsulent. Jeg sitter og leser genesis iToraen, til forveksling det gamle testamentet, da det slo meg. Gud snakker til noen! Noen som tar i mot beskjed og får det gjort. Typisk konsulent. Gud sier:" "Let there be xxx," og så skjer det. Han gjør det ikke selv! [/size] "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til." Det som står her (Evangeliet etter Johannes), er at det er Jesus Kristus som har skapt alt, og det etter oppdrag fra hans far, Gud Faderen. Vi kan derfor anta at det er Gud Faderen og Gud Sønnen (Jesus) som snakker sammen i den teksten du har lest i Toraen. Det tviler jeg sterkt på. Mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at Toraen ikke "anerkjenner" Jesus som guds sønn? Det er tre utgaver av samme sagn. Jødenes, Muslimenes og de kristnes. Alle omtaler Jesus, men hverken Toraen eller Koranen omtaler ham som guds sønn. Jeg tror at de som valgte å basere sin tro på Jesus fant på at han var guds sønn. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Jeg tror at de som valgte å basere sin tro på Jesus fant på at han var guds sønn. Hvis dette faktisk var sant, burde ikke jødene da ha vært kristne...? Det er tross alt jødenes messias de kristne rappet.... Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 28. juli 2016 Del Skrevet 28. juli 2016 Adam var fullkomment menneske var fra jorden og dannet av jord. Jesus var fullkomment menneske er fra himmelen. Den kvinnen Maria ble utvalgt av Jehova Gud og fikk det store privilegium å bli Jesu mor Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 Jeg tror at de som valgte å basere sin tro på Jesus fant på at han var guds sønn. Hvis dette faktisk var sant, burde ikke jødene da ha vært kristne...? Det er tross alt jødenes messias de kristne rappet.... De kristne rappet ingenting. Jødedommen anerkjenner ikke Jesus som Mashiach (Messias). De venter fremdeles på ham. (Scroll ned til "What about Jesus?") Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2016 (endret) Adam var fullkomment menneske var fra jorden og dannet av jord. Jesus var fullkomment menneske er fra himmelen. Den kvinnen Maria ble utvalgt av Jehova Gud og fikk det store privilegium å bli Jesu mor Jeg tror Maria var litt av ei luring. Hun lurte Josef og mer enn 1 000 000 000 andre mennesker. Endret 28. juli 2016 av Thonord Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Adam var fullkomment menneske var fra jorden og dannet av jord. Jesus var fullkomment menneske er fra himmelen. Den kvinnen Maria ble utvalgt av Jehova Gud og fikk det store privilegium å bli Jesu mor Jeg tror Maria var litt av ei luring. Hun lurte Josef og mer enn 1 000 000 000 andre mennesker. Var vel den dristigste unnskyldningen for utroskap noen har dratt i så fall... Ingen ville vært dumme nok til å trodd på den da, så josef var i så fall mest sannsynlig en cuckold... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Adam var fullkomment menneske var fra jorden og dannet av jord. Jesus var fullkomment menneske er fra himmelen. Den kvinnen Maria ble utvalgt av Jehova Gud og fikk det store privilegium å bli Jesu mor Hvorfor gjentar du dette sludderet? Oppegående mennesker VET at dette er bare sludder, At religion er fordummende visste vi, men du setter bare to streker under det ved å komme med slike usannheter... Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Adam var et fullkomment menneske og men valgte døden. Maria og Josef var ufullkomment menneske og kan ikke få et fullkommen barn her på jorden og derfor ga Jehova et fullkomment barn på Maria. Den siste Adam ( Jesus ) som var et fullkomment menneske Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. juli 2016 Del Skrevet 30. juli 2016 Frodo var et fullkomment menneske og men valgte døden. Arven og Aragorn var ufullkomment menneske og kan ikke få et fullkommen barn her på jorden og derfor ga Mordor et fullkomment barn til Arven. Den siste Frodo (frelseren) som var et fullkomment menneske som reddet oss alle... Eventyret om Frodo er så mye bedre enn det intolerante og hatefulle eventyret om jesus... Det ble til og med en happy ending der, noe jesus og slenget hans ikke får til... Sant og si klarer ikke den kristne gud å løse noen av sine problemer uten at minst et lik blir liggende igjen og slikt sett er den kristne gud langt mer lik ondskapen i ringenes herre enn av det gode... Den kristne guden er så primitiv og dum at han ikke hadde fått tømme dassene i himmelriket engang... Primitv, brutal og stupid.. Og dette eventyret tror du på og lever ditt liv etter? Utrolig... Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 30. juli 2016 Del Skrevet 30. juli 2016 skaperen Jehova gjør det mulig at vi får evig liv . Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 30. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2016 (endret) Nei. Jehova gir bare evig liv til 144000. Ingen av dem er nordmenn. Det kristne påfunnet, at veien går gjennom Jesus, er kirkens middel til å holde liv i seg selv. Hvem hadde vel valgt kristendom dersom det ikke førte til evig liv? Endret 30. juli 2016 av Thonord Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. juli 2016 Del Skrevet 30. juli 2016 skaperen Jehova gjør det mulig at vi får evig liv . Nei, vi har kun PÅSTANDEN om evig liv... Vi har ikke evig liv... Sorry, men om du tror du har evig liv ville jeg først forsikret meg om at påstandene faktisk var sanne, altså godt underbygget med fakta og bevis, og ikke bare løse påstander... Du er mest sannsynlig lurt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå