Gå til innhold

[Løst] Feil under installasjon av Win7

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå hvor jeg skal velge hvor jeg vil installere Windows. Disken har fire partisjoner:

-----------------------------------------------------------------------

Disk 0 Partisjon 1: SYSTEM _____ 100 MB total størrelse ___ 70 MB ledig ____ Type: System

Disk 0 Partisjon 2: Recovery ___ 900 MB total størrelse ___ 556 MB ledig ___ Type: OEM (reservert)

Disk 0 Partisjon 3 _____________ 128 MB total størrelse ___ 128 MB ledig ___ Type: MSR (reservert)

Disk 0 Partisjon 4 _____________ 237 GB total størrelse ___ 347 GB ledig ___ Type: Primær

------------------------------------------------------------------------

Jeg slettet partisjon 4 og opprettet en ny, så Windows 8.1 er nå bortevekk.

Kan jeg slette noen av de andre partisjonene? Hva er de til? (Det var tidligere også en stor recovery på 20 GB, men den har jeg flyttet til USB-pinne og slettet fra SSDen.)

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke installere Windows fordi partisjonen er GPT.

Howtogeek artikkel:

Windows can only boot from GPT on UEFI-based computers running 64-bit versions of Windows 10, 8.1, 8, 7, Vista, and corresponding server versions. All versions of Windows 10, 8.1, 8, 7, and Vista can read GPT drives and use them for data — they just can’t boot from them without UEFI.

Min Windows 7 DVD er 64 bit. Og jeg har UEFI. Men noe må være feil. Jeg ser forresten at under Boot Options har alt unntatt Windows Boot Manager forsvunnet. Edit: DVD boot option har kommet tilbake. Endret av Helm
Lenke til kommentar

Oppdatering: Jeg klarte å installere Windows 7!

Det som ikke fungerte:

1) Boote fra DVD ved å "trykke en tast" (fra svart skjerm)

2) Boote fra DVD ved å velge dette fra innstillinger i Windows 8

Metode 1 var den jeg forsøkte sist (etter å ha slettet partisjonen med Windows).

Men nå valgte jeg en annen måte å boote fra DVD på, nemlig "boot override" (husker ikke nøyaktig hva det het) som finnes i Bios. Det ser ut til å være et oppstartsvalg som gjøres kun en gang, det er ikke noe som lagres som standard boot option.

Fra dette gikk installasjonen av Windows 7 helt fint. Men det er litt ergelig at standard skjermoppløsning er utrolige 800 x 600 piksler...... Jeg vet naturligvis hvordan oppløsningen endres, men det er en merkelig standard. Når var 800 x 600 vanlig? Under Windows 95-98 antar jeg.

Edit:

Jeg får fortsatt valget om å starte Windows 8.1 når PCen slås på. Hva i all verden? Det skulle blitt borte når jeg slettet partisjonen.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...