Gå til innhold

[Løst] Feil under installasjon av Win7

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar som er et par år gammel med Windows 8.1. Planen er å formattere SSD-en og installere Windows 7 fra DVD.

Før jeg startet tok jeg ut alle harddisker unntatt SSD som er systemdisk.

Så satte jeg i gang med å installere Windows 7 men kom ikke langt. Jeg forstår at secure boot og Windows 7 ikke går overens, så jeg har nå deaktivert secure boot. Men jeg får fortsatt ikke installert Windows 7.

Hver gang jeg slår på PC-en nå, får jeg en svart skjerm med følgende melding fra Windows Oppstartsbehandling:

Windows kunne ikke starte. En nylig maskinvare- eller programvareendring kan være årsaken. Slik løser du problemet:

1. Sett inn installasjons-CDen for Windows, og start datamaskinen på nytt.
2. Velg språkinnstillinger [....]
3. Klikk Reparer datamaskinen.

Fil: \$WINDOWS.~BT\Windows\system32\winload.efi

Status: 0xc000000f

Info: Kan ikke laste inn programmet eller operativsystemet fordi en nødvendig fil mangler eller inneholder feil.

Jeg kan fortsatt boote Windows 8.1, men det må velges manuelt ved hver oppstart.

Er det noen som forstår hva som skaper problemet og kan løse det?
Denne Asusen er kompatibel med Windows 7 og kunne leveres med dette OS, men jeg kjøpte den for sent til å få den muligheten. Jeg har kjøpt Win7 utenom.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en ganske ny bærbar med Windows 8.1. Planen er å formattere SSD-en og installere Windows 7 fra DVD.

Før jeg startet tok jeg ut alle harddisker unntatt SSD som er systemdisk.

Så satte jeg i gang med å installere Windows 7 men kom ikke langt. Jeg forstår at secure boot og Windows 7 ikke går overens, så jeg har nå deaktivert secure boot. Men jeg får fortsatt ikke installert Windows 7.

Hver gang jeg slår på PC-en nå, får jeg en svart skjerm med følgende melding fra Windows Oppstartsbehandling:

Windows kunne ikke starte. En nylig maskinvare- eller programvareendring kan være årsaken. Slik løser du problemet:

1. Sett inn installasjons-CDen for Windows, og start datamaskinen på nytt.

2. Velg språkinnstillinger [....]

3. Klikk Reparer datamaskinen.

Fil: \$WINDOWS.~BT\Windows\system32\winload.efi

Status: 0xc000000f

Info: Kan ikke laste inn programmet eller operativsystemet fordi en nødvendig fil mangler eller inneholder feil.

Jeg kan fortsatt boote Windows 8.1, men det må velges manuelt ved hver oppstart.

Er det noen som forstår hva som skaper problemet og kan løse det?

Denne Asusen er kompatibel med Windows 7 og kunne leveres med dette OS, men jeg kjøpte den for sent til å få den muligheten. Jeg har kjøpt Win7 utenom.

Hmmm, hvis det fortsatt dukker opp så har du ikke formatert harddisken. bruk OS på en usb, sett den til å være først i bootup sekvensen og formatter derfra, deretter installer win7. Mitt tilfelle var litt annerledes da jeg rett og slett tok ut den gamle disken(eneste disk) og satte inn den nye SSD'en bootet fra usb og installerte windows derfra. gikk knirkefritt,men nå fungerer ikke noen av hurtigknappene  :nei:

Lenke til kommentar

bruk OS på en usb

Hvordan? Mener du å bruke Windows 8.1 fra USB for deretter å installere Windows 7 fra DVD?

Jeg kan nevne at jeg har brukt Asus Backtracker til å opprette Windows 8.1 recovery på USB-pinne og slettet recovery fra systemdisken.

Jeg har testet recovery (USB-pinnen) men jeg fikk ikke recovery til å fungere fordi en fil ikke ble funnet. Jeg vil ikke tilbake til Windows 8.1, men jeg skulle helst sett at den muligheten fungerer uansett. Kanskje jeg vil lage en tilsvarende recovery for Windows 7.

Jeg vet ikke om du mener recovery når du nevner å bruke OS fra USB?

Endret av Helm
Lenke til kommentar

bruk OS på en usb

Hvordan? Mener du å bruke Windows 8.1 fra USB for deretter å installere Windows 7 fra DVD?

Jeg kan nevne at jeg har brukt Asus Backtracker til å opprette Windows 8.1 recovery på USB-pinne og slettet recovery fra systemdisken.

Jeg har testet recovery (USB-pinnen) men jeg fikk ikke recovery til å fungere fordi en fil ikke ble funnet. Jeg vil ikke tilbake til Windows 8.1, men jeg skulle helst sett at den muligheten fungerer uansett. Kanskje jeg vil lage en tilsvarende recovery for Windows 7.

Jeg vet ikke om du mener recovery når du nevner å bruke OS fra USB?

Nå begir du deg inn på for meg ukjente vidder med bl.a ville opprette recovery partisjon... Jeg tenkte kort prosess med å formattere og legge inn win7 forklart her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902 

Lenke til kommentar

Det står ikke noe om hvordan installere i den tråden.

Og hvorfor skal jeg bruke en USB-pinne? Microsoft leverte Windows på DVD, skal jeg ikke kunne installere fra platen?

Det var ikke så vrient første gangen jeg skulle gjøre dette med XP. Ting har tydeligvis gått fremover siden den gang...

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Det står ikke noe om hvordan installere i den tråden.

Og hvorfor skal jeg bruke en USB-pinne? Microsoft leverte Windows på DVD, skal jeg ikke kunne installere fra platen?

Det var ikke så vrient første gangen jeg skulle gjøre dette med XP. Ting har tydeligvis gått fremover siden den gang...

Formater harddisken, sett i DVD,installer

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg har forsøkt å gjøre, men jeg fikk aldri noe valg om å formattere når jeg startet installasjonen. Jeg må bruke programvaren på Windows 7-platen til å formattere, ikke sant? Det var slik det fungerte med XP.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg har forsøkt å gjøre, men jeg fikk aldri noe valg om å formattere når jeg startet installasjonen. Jeg må bruke programvaren på Windows 7-platen til å formattere, ikke sant? Det var slik det fungerte med XP.

Yupp, gå inn i bios, sett DVD til å være hva maskinen din booter fra først. burde gå på skinner derfra

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg ikke behøvde å endre Bios til å starte fra DVD først, fordi jeg har muligheten til å manuelt starte fra DVD.

I windows klikket jeg til innstillinger og valgte å starte fra DVD. Det er det PCen holder på med nå, men det har gått i stå. Skjermbildet "Starting Windows" har stått urørlig i ca 20 minutter.

Dette har gått HELT i stå, selv ikke powerknappen kan avbryte. Jeg har ikke særlig lyst til å koble fra strømmen fysisk.

Red.: Jo, omsider virket powerknappen.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Jeg har nå endret Bios til å starte fra DVD som førstevalg. Jeg oppnår akkurat det samme som når jeg bootet fra DVD manuelt - alt stopper opp på "Starting Windows". Dette er før jeg får gjort en eneste input.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg ikke behøvde å endre Bios til å starte fra DVD først, fordi jeg har muligheten til å manuelt starte fra DVD.

Det har du helt rett I.

Men jeg tror problemene dine i bunn og grunn skyldes at du prøver å installere et gammelt OS på en ny PC, for å si det veldig forenklet, og når det er sagt; hvorfor ikke installere Windows 10 istedenfor Windows 7? (Jeg vet at mange ikke stoler på Windows 10 og man tror man blir overvåket, men det er altså det same firmaet som star bak Windows 7. Brukergrensesnittet på Windows 10 er ikke såå veldig forskjellig fra Windows 7 hvis man bruker tastatur/mus og ikke tablet mode (med touch-skjerm).)

Det kan hende at PC'en din ikke har en klassisk BIOS (som var det vanlige da Windows 7 kom), men et moderne UEFI-opplegg, og jeg mener å ha lest at Windows7-DVD'en ikke støtter dette, eller noe sånt.

Folk har visst hatt bedre hell med å lage en Windows7-USB og så boote/installere fra den. Jeg har vært forskånet fra slike problemer selv, så jeg har ikke fått testet det ut og kan derfor ikke gi deg detaljerte steg for steg instruksjoner, men det ligger mye rart ute på nettet, bare man finner det.

Prøv å google etter "install Windows 7 on <PC modell>" , for det er sikkert noen som har lurt på dette før.

Hvis PC'en også ble levert med Windows 7 i sin tid, så er jo det et godt tegn på at det kan fungere, men vi vet jo ingenting om hvordan det ble installert på fabrikken. (Sannsynligvis ikke fra en vanlig Windows7-DVD.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke tankegangen - hvorfor formatere først? Helt bortkastet.

Man kjører installasjonen, og velger "Drive options - Advanced" når man kommer dit.

Der kan man formatere. Eller kanskje helst slette gamle partisjoner. Man kan også lage nye her, eller overlate til installasjonen å gjøre det automatisk.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke tankegangen - hvorfor formatere først? Helt bortkastet.

Man kjører installasjonen, og velger "Drive options - Advanced" når man kommer dit.

Der kan man formatere. Eller kanskje helst slette gamle partisjoner. Man kan også lage nye her, eller overlate til installasjonen å gjøre det automatisk.

Tankegangen ? 0_0 vet ikke...bare sånn jeg liker å gjøre det... Aldri hatt noe problemer med win install så antok jeg ikke skulle bli erklært sinnsyk over å foreslå det  :hm: jaja,man lærer da noe nytt hver dag

Lenke til kommentar

Jeg har nå endret Bios til å starte fra DVD som førstevalg. Jeg oppnår akkurat det samme som når jeg bootet fra DVD manuelt - alt stopper opp på "Starting Windows". Dette er før jeg får gjort en eneste input.

Er noe som kløner det til, kan være trøbbel med platen eller leseren. 

Hadde jeg vært deg,hadde jeg forsøkt meg på usb metoden, jeg  vet du har en DVD men akkurat nå må vi bare prøve om den ikke virker

Lenke til kommentar

Men jeg tror problemene dine i bunn og grunn skyldes at du prøver å installere et gammelt OS på en ny PC,

Jeg tror Asus G750 ble lansert i 2014, og Asus har laget drivere for Windows 7. De har jeg lastet ned herfra

http://www.asus.com/no/Notebooks/ROG-G750JZ/HelpDesk_Download/

Så da kan ikke PCen være for ny.

Kanskje jeg vil bruke Windows 10, men da skal jeg i så fall ha Professional og da må jeg installere Windows 7 først uansett. Jeg får ikke Professional dersom jeg oppgraderer fra den Windows som fulgte med maskinen.

Hvorfor skulle en USB være bedre enn DVD?

Prøv å google etter "install Windows 7 on <PC modell>" , for det er sikkert noen som har lurt på dette før.

Bra tips, jeg fant en ganske god bruksanvisning. :)

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?47245-How-to-install-Windows-7-on-the-new-G750JS-G750J-and-G750JZ

Det er ikke nok å bare slå av Secure Boot, det er også andre ting man må endre i Bios.

Den oppskriften (lenke over) sier man må bruke MBR for Windows 7, men jeg er ikke så sikker på at det stemmer. Denne artikkelen sier at også Windows 7 kan bruke GPT, så da bør jeg vel velge GPT og ikke MBR når jeg formatterer?

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Hvis PC'en støtter GPT (og det gjør den dersom den har UEFI), så er det ingen grunn til å ikke bruke GPT.

Men ikke "formatter" noe som helst - bare slett alle partisjoner på disken slik at den fremstår som "fabrikkny".

(Dette kan gjøres innenfra installasjonsprogrammet eller via et separate diskpartisjoneringsverktøy.

F.eks. dette: https://www.partitionwizard.com/partition-wizard-bootable-cd.html )

Lenke til kommentar

Er noe som kløner det til, kan være trøbbel med platen eller leseren. 

Hadde jeg vært deg,hadde jeg forsøkt meg på usb metoden, jeg  vet du har en DVD men akkurat nå må vi bare prøve om den ikke virker

Nå når jeg har gjort flere endringer i Bios så stopper ikke prosessen like fort, så DVD-platen fungerer. Jeg kom faktisk til språkvalget, men jeg avbrøt fordi jeg ikke hadde fått avklart MBR/GPT.

Hvis PC'en støtter GPT (og det gjør den dersom den har UEFI), så er det ingen grunn til å ikke bruke GPT.

Men ikke "formatter" noe som helst - bare slett alle partisjoner på disken slik at den fremstår som "fabrikkny".

(Dette kan gjøres innenfra installasjonsprogrammet eller via et separate diskpartisjoneringsverktøy.

F.eks. dette: https://www.partitionwizard.com/partition-wizard-bootable-cd.html )

Jeg tror PCen støtter UEFI, for i Bios så står "UEFI: MATSHITA DVD-RAM" som en av boot options.

Kan valget mellom MBR og GPT ha noen innvirkning på hvor bra eller dårlig gamle programmer fungerer?

Og hvorfor skal jeg ikke formattere? Jeg ønsker å formattere, hva er grunn til å ikke gjøre det?

Lenke til kommentar

Han foreslår at du sletter partisjoner - det medfører nødvendigvis å opprette nye og de blir da automatisk formatert. Så du trenger ikke tenke på formatering.

En annen ting er at MBR/GPT ikke har noe med formatering å gjøre. Det er noe du velger når disken initialiseres.

Og nei, MBR/GPT har ingen innvirkning på hvordan programmer fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...