Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteriproblem, dynamoproblem, annet problem?

Anbefalte innlegg

Kjøpet en 2011 modell i mars.

Her om dagen startet ikke bilen - varsellampe for batteri blinket.

Ladet batteriet litt med hurtiglader og den startet. Kjørte litt i etterkant, slo av tenningen og startet igjen. Merket at det ikke var helt på nett, ville nesten ikke starte igjen.

Nå har bilen stått stille ca 1 døgn og bilen starter ikke igjen. Varsellampe for batteri blinker derimot ikke denne gangen. Klokke/dato nullstilte seg og. Det kommer et slags "klikkelyd" hver gang jeg prøver å starte.

Googlet litt og fant det kunne være behov for bla nytt batteri, mulig defekt dynamo....

Madammen tror jeg hadde noe lignende, den gangen var det ikke selve dynamoen, men børsten eller noe lignende (husker ikke i farten hva hun sa).

Bilen har forøvrig ikke gått lenger enn 54.000km. Dieselbil. 

Noen som kan være behjelpelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken bil?

Mye småkjøring som tapper batteriet?

5 år gammelt batteri kan fort være gåent dersom det ikke har fått god "pleie", dvs ladet godt nok mellom oppstartene.

Peugeot Partner Hdi. En del langkjøring - dvs har faktisk kjørt ca 8.000km siden mars. 

Lenke til kommentar

Deffekt batteri spør du meg. Et bilbatteri kan fint gi seg etter bare 5 år. 

Ladet batteriet litt med hurtiglader og den startet. 

Du må lade helt opp. Litt klatting med lader er ikke mye hjelp. Ladetiden gir også en god indikasjon på tilstand batteri.

Dersom du lader med 3 ampere tar det 20 timer å lade opp et helt dødt 60 Ah batteri. Dersom ladingen gir set etter 1 timer med 3 ampere har du bar 5% kapasitet.

Dersom dynamoen er gåen, så hadde batterilyset lyst under kjøring.

Lenke til kommentar

Deffekt batteri spør du meg. Et bilbatteri kan fint gi seg etter bare 5 år. 

Ladet batteriet litt med hurtiglader og den startet. 

Du må lade helt opp. Litt klatting med lader er ikke mye hjelp. Ladetiden gir også en god indikasjon på tilstand batteri.

Dersom du lader med 3 ampere tar det 20 timer å lade opp et helt dødt 60 Ah batteri. Dersom ladingen gir set etter 1 timer med 3 ampere har du bar 5% kapasitet.

Dersom dynamoen er gåen, så hadde batterilyset lyst under kjøring.

Første gangen ladet jeg bare slik at den startet igjen. Da  jeg kom tilbake etter kjøreturen ladet jeg batteriet gjennom hele natten - ca 12 timer ble det vel. 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...