Thoto79 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Rett og slett ufyselig å skulle tvinge alle til å betale for søppelet til NRK. Takk for bidraget, og med det ble det bevist at du ser alt for lite på nettopp NRK da du ikke har skjønt skille mellom søppel og en god objektiv journalistikk. Prøv NRK 3, så skal du se du også klarer å henge med 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Sendte like godt en mail til Tore Olaf RImmereid, lederen av utvalget, når det kommer til hvorfor ikke bare kreve innlogging med lisensnummer og passord, slik at "gratispassasjerene" ikke eksisterer lenger.. Jeg spurte om målet med hans foreslåtte endring er at alle som benytter seg av NRK skal betale, eller om det snarere er et mål at alle betaler uansett. Som svar fikk jeg dette gullkornet; Hei Takk for kommentar. Innlogging har vært vurdert, men vi har blant annet kommet til at dette til vanskeliggjøre tilgjengeligheten for mange og at vi derfor la bort dette. Det positive med en slik ordning er som du sier, det vil hindre tyvtitting. Vi er nå ferdige med vårt arbeid – og innspill i sakens anledning bør rettes til Kulturdepartementet ved medieavdelingen. Igjen – takk for kommentar! mvh Tore Olaf Rimmereid[email protected] 4 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Sendte like godt en mail til Tore Olaf RImmereid, lederen av utvalget, når det kommer til hvorfor ikke bare kreve innlogging med lisensnummer og passord, slik at "gratispassasjerene" ikke eksisterer lenger.. Jeg spurte om målet med hans foreslåtte endring er at alle som benytter seg av NRK skal betale, eller om det snarere er et mål at alle betaler uansett. Som svar fikk jeg dette gullkornet; Hei Takk for kommentar. Innlogging har vært vurdert, men vi har blant annet kommet til at dette til vanskeliggjøre tilgjengeligheten for mange og at vi derfor la bort dette. Det positive med en slik ordning er som du sier, det vil hindre tyvtitting. Vi er nå ferdige med vårt arbeid – og innspill i sakens anledning bør rettes til Kulturdepartementet ved medieavdelingen. Igjen – takk for kommentar! mvh Tore Olaf Rimmereid [email protected] Han lyver til deg. Hvis de virkelig brydde seg om tilgjenglighet, hvorfor må man laste ned en app for å kunne se NRK videoer på mobilen. På VG og youtube så er det ikke nødvendig. Alle som er på internett må forholde seg til innlogging til diverse sider. Denne nettsiden har et innloggingsystem uten at det påvirker oss noe særlig. Er det laget på en ordentlig måte, så kan et innloggingsystem øke tilgjengligheten, fordi den kan huske hva slags kategorier du liker å se på, og dermed vise deg mer relevante videoer. Hadde han svart ærlig så ville svaret ha vært. Hei Takk for kommentar. Innlogging har vært vurdert, men det gir oss ikke like mye inntekter. Målet er først og fremst å få mer penger. Vi har kommet fram til at hvis alle betaler, så vil vi få mer penger. Igjen – takk for kommentar! mvh 5 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Ekspertutvalg vil kreve NRK-lisens fra alle husstander http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nrk/ekspertutvalg-vil-kreve-nrk-lisens-fra-alle-husstander/a/23728147/ Fant ikke min forrige tråd, men lager ny. Hva syns dere om dette? Er ikke passe frekt å pålegge alle å betale NRK uansett om man bruker det eller ikke? Eneste argumenter for dette det blir billigere for NRK og de tjener mere på en slik ordning. Problemet de som ikke vil ha noe med NRK å gjøre må flytte. Det er bra at de endelig handler i forhold til dette og beskytter Norsk kvalitetsfjernsyn og nasjonal kompetanse på området. At noen kan se NRK på internett uten å betale lisens er ikke rettferdig når andre må betale for å se NRK på tv. Løsningen minner mer om den man har i Tyskland, der alle som har digitale enheter må betale lisens. En stor forskjell er dog at tysk "nrk" (ARD/ZDF) også sender begrenset med reklame og kan tjene penger på dette i tillegg til lisens. NRK burde følge den Tyske modellen, noe som betyr at alle betaler lisens, med mindre de ikke har utstyr som kan ta inn tv signaler/programmer (uansett kilde). Hvis man ikke har internett eller tv, men har mobil må man betale lisens i Tyskland. Har man ikke mobil og tv men datamaskin med internett må man betale, men har man ikke mobil, ikke tv og datamaskin UTEN internett, da slipper man å betale lisens. NRK burde i tillegg samarbeide mer med Tysk fjernsyn og utveksle kompetanse og gå sammen for kjøp av rettigheter til store begivenheter og årlige sportsarrangement og andre type TV programmer som er i felles Europeisk interesse. Disse kan kjøpes sammen av medlemmer av EBU (European Broadcasting Union) og kan ha en fortsatt sunn maktposisjon på mediamarkedet i Europa. Men det krever at organisasjonen reformeres og at medlemmene kjøper programmer sammen og at EU forhåpentligvis får slutt på geografiske begrensninger i Europa. NRK er en Norsk kulturskatt og del av vår nasjonale arv som bør bevares og utvikles videre. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Ekspertutvalg vil kreve NRK-lisens fra alle husstander http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nrk/ekspertutvalg-vil-kreve-nrk-lisens-fra-alle-husstander/a/23728147/ Fant ikke min forrige tråd, men lager ny. Hva syns dere om dette? Er ikke passe frekt å pålegge alle å betale NRK uansett om man bruker det eller ikke? Eneste argumenter for dette det blir billigere for NRK og de tjener mere på en slik ordning. Problemet de som ikke vil ha noe med NRK å gjøre må flytte. Det er bra at de endelig handler i forhold til dette og beskytter Norsk kvalitetsfjernsyn og nasjonal kompetanse på området. At noen kan se NRK på internett uten å betale lisens er ikke rettferdig når andre må betale for å se NRK på tv. Løsningen minner mer om den man har i Tyskland, der alle som har digitale enheter må betale lisens. En stor forskjell er dog at tysk "nrk" (ARD/ZDF) også sender begrenset med reklame og kan tjene penger på dette i tillegg til lisens. NRK burde følge den Tyske modellen, noe som betyr at alle betaler lisens, med mindre de ikke har utstyr som kan ta inn tv signaler/programmer (uansett kilde). Hvis man ikke har internett eller tv, men har mobil må man betale lisens i Tyskland. Har man ikke mobil og tv men datamaskin med internett må man betale, men har man ikke mobil, ikke tv og datamaskin UTEN internett, da slipper man å betale lisens. NRK burde i tillegg samarbeide mer med Tysk fjernsyn og utveksle kompetanse og gå sammen for kjøp av rettigheter til store begivenheter og årlige sportsarrangement og andre type TV programmer som er i felles Europeisk interesse. Disse kan kjøpes sammen av medlemmer av EBU (European Broadcasting Union) og kan ha en fortsatt sunn maktposisjon på mediamarkedet i Europa. Men det krever at organisasjonen reformeres og at medlemmene kjøper programmer sammen og at EU forhåpentligvis får slutt på geografiske begrensninger i Europa. NRK er en Norsk kulturskatt og del av vår nasjonale arv som bør bevares og utvikles videre. Men er et innloggingssystem greit, da? Slik at kun de som betaler lisens for se? Eller må _alle_ betale uansett? Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Du betaler for pressestøtte til aviser du ikke leser, for drift av universiteter du ikke går på, for bygging av veier du ikke bruker osv. også. Offentlig finansiering gjennom avgift på å eie TV er tøvete, spesielt når det store flertallet betaler avgiften. Problemet er at grunnlaget for NRK-støtten ikke er rasjonelt forankret. Antallet husstander er ikke relatert til nytten samfunnet har av NRK. Ikke i det hele tatt. NRK bør søke om bevilgninger på samme måte som de aller fleste andre statlige selskap og alt annet som mottar statsstøtte. Dermed bør øremerket NRK-lisens avskaffes, og bevilgninger bør deles ut fra resten av statens skatteinntekter. 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Ekspertutvalg vil kreve NRK-lisens fra alle husstander http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nrk/ekspertutvalg-vil-kreve-nrk-lisens-fra-alle-husstander/a/23728147/ Fant ikke min forrige tråd, men lager ny. Hva syns dere om dette? Er ikke passe frekt å pålegge alle å betale NRK uansett om man bruker det eller ikke? Eneste argumenter for dette det blir billigere for NRK og de tjener mere på en slik ordning. Problemet de som ikke vil ha noe med NRK å gjøre må flytte. Det er bra at de endelig handler i forhold til dette og beskytter Norsk kvalitetsfjernsyn og nasjonal kompetanse på området. At noen kan se NRK på internett uten å betale lisens er ikke rettferdig når andre må betale for å se NRK på tv. Løsningen minner mer om den man har i Tyskland, der alle som har digitale enheter må betale lisens. En stor forskjell er dog at tysk "nrk" (ARD/ZDF) også sender begrenset med reklame og kan tjene penger på dette i tillegg til lisens. NRK burde følge den Tyske modellen, noe som betyr at alle betaler lisens, med mindre de ikke har utstyr som kan ta inn tv signaler/programmer (uansett kilde). Hvis man ikke har internett eller tv, men har mobil må man betale lisens i Tyskland. Har man ikke mobil og tv men datamaskin med internett må man betale, men har man ikke mobil, ikke tv og datamaskin UTEN internett, da slipper man å betale lisens. NRK burde i tillegg samarbeide mer med Tysk fjernsyn og utveksle kompetanse og gå sammen for kjøp av rettigheter til store begivenheter og årlige sportsarrangement og andre type TV programmer som er i felles Europeisk interesse. Disse kan kjøpes sammen av medlemmer av EBU (European Broadcasting Union) og kan ha en fortsatt sunn maktposisjon på mediamarkedet i Europa. Men det krever at organisasjonen reformeres og at medlemmene kjøper programmer sammen og at EU forhåpentligvis får slutt på geografiske begrensninger i Europa. NRK er en Norsk kulturskatt og del av vår nasjonale arv som bør bevares og utvikles videre. Men er et innloggingssystem greit, da? Slik at kun de som betaler lisens for se? Eller må _alle_ betale uansett? Det beste er jo egentlig om folk bare tenker på det som en del av skatten. Det er ikke vanskeligere enn det. Eller er NRK et signal om at vi burde separere ALLE statens kostnader på budsjettet og sende faktura til folk, slik at de fikk andre ting å klage på enn en liten betaling til NRK. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Det beste er jo egentlig om folk bare tenker på det som en del av skatten. Det er ikke vanskeligere enn det. Eller er NRK et signal om at vi burde separere ALLE statens kostnader på budsjettet og sende faktura til folk, slik at de fikk andre ting å klage på enn en liten betaling til NRK. Andre skatter betales relativt til din inntekt. Synes du Thatcher sin koppskatt er noe vi bør innføre i Norge? Hvis ikke, hvordan kan du da forsvare forslaget om å gjøre NRK-avgiften til en koppskatt? Endret 4. juli 2016 av Camlon Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Du betaler for pressestøtte til aviser du ikke leser, for drift av universiteter du ikke går på, for bygging av veier du ikke bruker osv. også. Offentlig finansiering gjennom avgift på å eie TV er tøvete, spesielt når det store flertallet betaler avgiften. Problemet er at grunnlaget for NRK-støtten ikke er rasjonelt forankret. Antallet husstander er ikke relatert til nytten samfunnet har av NRK. Ikke i det hele tatt. NRK bør søke om bevilgninger på samme måte som de aller fleste andre statlige selskap og alt annet som mottar statsstøtte. Dermed bør øremerket NRK-lisens avskaffes, og bevilgninger bør deles ut fra resten av statens skatteinntekter. Det er jeg helt enig med deg i. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 NRK koster kun 5.5 milliard kroner per år. Norge betaler nå til dags 11 milliard kroner per år i renter på statslån (lån vi ikke behøver å ha), ned fra 22 milliard per år for noen få år siden. Du får sjekke statsbudsjettet i detalj og sammenlikne kostnaden med andre offentlige kostnader så vil du nok slutte å mase om NRK. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Hadde han svart ærlig så ville svaret ha vært. Hei Takk for kommentar. Innlogging har vært vurdert, men det gir oss ikke like mye inntekter. Målet er først og fremst å få mer penger. Vi har kommet fram til at hvis alle betaler, så vil vi få mer penger. Igjen – takk for kommentar! mvh Vis det er eneste begynnelsen Tore Olaf Rimmereid [email protected] Flere som syns det er rart personen jobber i: http://www.e-co.no/Norsk/Forside/Om_E-CO/Ledelse/ E-CO Energi AS Besøksadresse: C. J. Hambros plass 2C, Oslo E-post: [email protected] Post- og fakturaadresse: E-CO Energi AS Postboks 1050 Sentrum 0104 OSLO Tlf: 24 11 65 00 Staten må være korrupt, hadde forventet personen enten jobbet i NRK eller Politikker. Så svar fra dem hadde jeg ikke tatt seriøst. Kan like godt spørre telenor\canaldigital hvorfor man må betale NRK lisens for å handle dekoder\internett hos dem, de vil som regel ikke svare annet det koster mye å bygge infrastuktur. Kommer med, burde det være lett, NRK må hent penger et annen plass. Da makan til frekkhet skal man lete lenge etter. Neste blir man må betale ekstra hvis man skal ha internet i tillegg til TV. Endret 5. juli 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
AMajor Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Passe frekt. Jeg ser mer på TV2 og andre kanaler enn NRK. Eneste jeg ser på NRK er debatten og dagsnytt atten, men ofte så er jeg ***** lei dagsnytt atten praten (fordi det går i det samme gamle hele tiden) at jeg switcher over til en annen kanal. Synes ikke NRK skal få noe fordeler over de andre norske kanalene. Det er også nok med olje-penger å drive over i en statskanal enn at norske skattebetalere skal ta regninga. (Edit: Tro meg, NRK vil aldri få finansiert det over husstand, jeg kan ikke tro at politikerne er så dumme at de går på den). Endret 5. juli 2016 av AMajor 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Må være gøy å jobbe i NRK slippe lisensregnina, får melllom 400 000 kr til 800 000 kr lønn helt til de blir fylt 84 år. Slik kunne alle arbeidstakere ha det, er bare folk fra statoil som får noe ligdene. Men en del får knapt trygd en gang. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hvorfor kalles disse skrotingene "ekspertutvalg"? Om de var eksperter, så burde de klare å komme med et bedre forslag enn dette. 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 https://www.regjeringen.no/no/tema/kommuner-og-regioner/kommunereform/ekspertutvalg/id751059/ Tror det kommer fra england. Burde heller kalt amatørlaget. Kanskje det blir billigere hvis alle betaler 200 kr året per hustand. Istedenfor de få NRK tilhengerne skal betale 5000 kr i året. Men rettferdig er det ikke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Må være gøy å jobbe i NRK slippe lisensregnina, får melllom 400 000 kr til 800 000 kr lønn helt til de blir fylt 84 år. Slik kunne alle arbeidstakere ha det, er bare folk fra statoil som får noe ligdene. Men en del får knapt trygd en gang. Hva i all verden er det du babler om? 3 Lenke til kommentar
AMajor Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg synes egentlig det er litt farlig det NRK driver med nå. Det er ihvertfall veldig uheldig, det kan hende at om de skulle få gjennomslag for noe sånt som å kreve lisens for alle husstander, at det da bli en mer politisk vridd kanal. Jeg vet heller ikke om det også er politisk motivert det at dette ekspertutvalget kommer med et sånt forslag, i så fall ville det vært urovekkende... Leste nesten igjennom hele tråden og det var mange gode argumenter og eksempler. Man får vel stille seg spørsmålet om NRK er god nok folkeopplysning eller ikke? Personlig får jeg ganske mye folkeopplysning av å lese nettaviser som VG, dagbladet og lokalaviser, og det kan jeg bare gjøre med et museklikk istedenfor å vente på at nyhetene o.l skal komme på TV. Jeg får også ganske mye mer kunnskap om valget i USA feks Trump & Hillary av å google livestrømmer fra Amerikanske TV-kanaler, enn hva jeg får i avisene her i Norge.. Det som blir representert i norske medier ang. valget i USA, er som regel det at noen aviser foretrekker den ene kandidaten foran den andre (politisk). Det samme skjer i USA selvsagt. En politisk nøytral avis/kanal ville vært det beste for å hindre fabrikering av informasjon. Hvis NRK sin funksjon er å drive med kultur, folkeopplysning etc. da blir spørsmålet: * Gjør de en god nok jobb? eller bør de endre noe av innholdet sitt? * Er det skattebetalerne sin jobb å betale mer for at de skal gjøre en bedre jobb, eller kan de gjøre en bedre jobb uten å kreve mer betaling? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Hvorfor skulle det gjøre nrk mer politisk vridd at de får lisens fra alle husstander? Lenke til kommentar
AMajor Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 (endret) Jeg sa det kan hende. Utskifting av et gammelt system til et annet system med høyere/økte inntekter - fører mest sannsynlig til endringer i innhold (pga reorganisering av interne ressurser). Jeg vil anta at sannsynligheten er stor for at politisk innhold blir dekt annerledes og håper det ikke blir det, men det kan i værste fall skje. Dette er kanskje et litt dårlig eksempel: NRK's Urørt, det første Urørt var mye mer publikumsvennlig, men etter interne endringer og ny Urørt-sider ble den siste versjonen av Urørt mye mer "sortert-utvalg" av musikk. Det samme gjelder for politikk, selv om det er to forskjellige ting, så er bruken av økonomi og ressurser til mediumet av samme sorten. (Edit: Det som skjer internt, fordelig av økonomi/ressurser blir reflektert igjennom mediumet (i dette tilfellet det som blir sendt på NRK. Vi vil derfor mest sannsynlig merke endringer om det skulle bli per husstand. Pluss at mange ikke vil like det, når de aldri ser på NRK, men må betale for kanalen. Om vi vil like det eller ikke, er en annen sak. Det kan som sagt bli værre sendinger og mange mindre vil se på kanalen enn i dag.) Endret 5. juli 2016 av AMajor Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. juli 2016 Del Skrevet 6. juli 2016 Hvorfor skulle det gjøre nrk mer politisk vridd at de får lisens fra alle husstander? Fordi da har de ingen incentiv til å forbedre seg, uansett hva de gjør så vil de tjene like mye penger. Det kan føre til at NRK blir mer interessert i å spre politikk, enn å sørge for at NRK forblir populær blant de fleste. Jeg tipper en del i NRK ser på dette som positiv, fordi det gir dem mer mer frihet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå