TulleBob0 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Jeg finner ikke mye informasjon på dette. Leser på samordna opptak og der står det: "Alle må ha dei seks studiekompetansefaga for å få generell studiekompetanse. Du må anten ha dei som ein del av vidaregåande skule, eller i tillegg til praksis etter 23/5-regelen." Vil dette si man bare trenger 6 fag for å oppnå generell studiekompetanse? Hvis ikke, vilke fag er nødvendig for godkjent studiekompetanse? Hvorfor er det ikke andre lett tilgjengelige faglister på nettet? Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Bla litt ned på siden, så ser du en tabell med seks fag. De er obligatorisk å ha for å få generell studiekompetanse, dog gjelder enkelte unntak som ikke gjelder deg. De seks fagene tilsvarer generell studiekompetanse om du kvalifisert for 23/5-regelen. Om du ikke gjør det kan du få generell studiekompetanse ved å gå studieforberedende eller påbygging etter yrkesfag. Nei, man får ikke generell studiekompetanse ved å bare ta de seks fagene. Du må ha omtrent 20 fag for å få generell studiekompetanse om du ikke skal få det utenom 23/5-regelen. Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Dersom du ønsker å studere ingeniørfag trenger du ikke generell studiekompetanse. Da holder med forkurs. Det er også en egen kvote for de som har fullført forkuset slik at man ikke konkurrerer med det ordinære opptaket. Lenke til kommentar
TulleBob0 Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Bla litt ned på siden, så ser du en tabell med seks fag. De er obligatorisk å ha for å få generell studiekompetanse, dog gjelder enkelte unntak som ikke gjelder deg. De seks fagene tilsvarer generell studiekompetanse om du kvalifisert for 23/5-regelen. Om du ikke gjør det kan du få generell studiekompetanse ved å gå studieforberedende eller påbygging etter yrkesfag. Nei, man får ikke generell studiekompetanse ved å bare ta de seks fagene. Du må ha omtrent 20 fag for å få generell studiekompetanse om du ikke skal få det utenom 23/5-regelen. Glemte helt at jeg hadde laget denne posten. Jeg har gått gjennom dette med rådgivere, men jeg kan ikke huske fagene. Jeg vet jeg mangler Matematikk, Nynorsk, Språk og ønsker også Fysikk. Jeg har tatt veldig mange fag som privatist og fått en bra karakter på det. Siden 23/5-regelen ikke gjelder meg vil jeg heller ta de manglende fagene som privatist for vanlig studiekompetanse. Hvilke fag er nødvendig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå