Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan noen hjelpe meg med kalibreringen?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal kalibrere dette utstyret, dette utstyret kommer med en celle som skal måle saltsyren i væsken.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjTks_M59DNAhUEFCwKHUNyDJ4QFggnMAE&url=http%3A%2F%2Fweb-material3.yokogawa.com%2FSC402_IM_06.us.pdf&usg=AFQjCNFdT_qBaXoox3jNFQUR-QBQWFgNzw&sig2=R6aCpQjS_S3r3rGGR7E6EQ

Jeg skal kalibrere den til å vise 0-1000qS/cm på en regulator.

Jeg fikk også med en buffer som ser sånn ut og måleren som er til koblet med EXA SC 402.

Jeg har sett gjennom dokumentasjonen og søkt på nettet, men det hjelp ikke mye, i tillegg så har jeg aldri kalibrert noe lignende. kan noen vær så snill gi meg en forklaring med trinn hvordan jeg skal kalibrere dette?

post-267082-0-00238500-1467326438_thumb.jpg

post-267082-0-01306200-1467326447_thumb.jpg

Endret av lawiet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som står i kapittel 6 burde vel holde ? Kalibreringsvæsken burde gi riktige utslag i maskinen, ellers kan det være på tide å bytte sensor.

Husk å kalibrere i samme temperatur som utstyret skal brukes i da temperaturen påvirker måleresultaret.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ja men hvis det skulles kalibreres, hvordan gjør jeg det?

Mener du justere? Det er ikke alle instrumenter som kan justeres uten videre. Da bruker en kalibreringen og godtar eller ikke godtar feilbåndet til instrumentet. 

PS, det står jo i seksjon 6 hvordan du skal utføre kalibreringen med justering. Hvorfor leser du ikke dokumentasjonen? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Har aldri gjort denne jobben, men den ser da litt morsom ut, og den er kanskje allikevell litt "enkel"?

Nå står det jo ikke omtalt måling av PH men av "konduktivitet". (Uten at jeg er sikker på om dette på en eller annen måte kan være det samme.)

Det kan vel ikke være snakk om en "kalibrering" men der i mot om en "justering" slik som Slavesen nevner over.

Det åleområdet som skal justers inn ser ut til å være fra 0 til 1000 micro Siemens pr cm, eller 0 - 1 mili Siemens pr cm. Dette tilsvarer konduktiviteten i testflasken.

Når man dypper måleproben i rent destilert vann (eller kanskje i luft?) så skal en eller annen skrue justers slik at man får signalverdien 0.

Når man dypper måleproben i innholdet fra testflaska så skal en eller annen skrue justeres til  man får måleresultatet 100%.

Med 50% rent vann og 50% av innholdet fra testflaska, så skal man ha et måleresultet på 50% og tilsvarende for 25% og 75% og da har man jo 5 målepunkter.

Hvis det eventuelt ikke finnes noen slike justeringsskruer, da blir det jo bare å "kontrollere" at resultatet er rett, og da er det en "kalibrering", det innholdet i testfalska er referansen.

Har som sagt aldri vært borte i denne typen målinger, men mye annet opp gjennom årene og forsøker bare å tenke litt "logisk".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...