rakfish Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Hei Har en gammel mondeo som ikke har vært i bruk på over 6 mnd og sliter med å få liv i den. Den har et batteri av typen Sønnak powerline SA722 og eg har prøvd med batterilader totalt ca 17 timer. Først 7 timer og deretter 10 timer neste dag. Lot den ikke stå på over natten som eg sikkert burde, så eg har ikke prøvd å starte den rett etter lading, men har det noe å si? Dette batteriet er vel ikke et syrebatteri men et vedlikeholdsfritt batteri, så det bør vel være enklere å få det i gang igjen etter å blitt helt utladet? Er altså ute etter tips til å få liv i den igjen. Må eg kanskje lade den lenger i strekk og prøve å starte den rett etter lading, eller er det bedre å prøve med startkabler og deretter ta en kjøretur og la dynamoen lade den? Endret 30. juni 2016 av rakfish Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Mål batteriets Volt og Ampere med et multimeter, om det har en død celle får du skaffe et nytt. Multimeter er kjempenyttig, en grei investering. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Og husk å rengjør polene på batteri og tilkoblingene godt om det har gått irr etter dvalen. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Har du brukt skikkelig lader og rett lademetode på denne (for flatt batteri)? Har du prøvd startkabler? Hva slags lader har du brukt? Fyll gjerne riktig mengde batterivann i alle "kammer". Noen ganger er et batteri ikke til å redde... Endret 30. juni 2016 av plankeby Lenke til kommentar
rakfish Skrevet 30. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Prøvde først med en slik http://www.defa.com/no/automotive/powersystems/produkter/hjemmeladere/smartcharge/ og da viste den bare en feilmelding (varseltrekant) og ladet ikke i det hele tatt. Deretter med en slik http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-2000030702/ og da viste ampere måleren forskjellig styrke så går ut ifra at den ladet? Har ikke prøvd med startkabler og er ganske sikkert på at batteriet er et vedlikeholdsfritt og dermed skal ikke fylle på vann. Tror det er AGM batteri elns. Endret 30. juni 2016 av rakfish Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Med den biltema laderen der vil du kunne se lade-ampere synke gradvis utover ladingen også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Kan godt hende at du trenger nytt batteri. Biltema har batterier med god kvalitet for prisen. Mulig at noen batterier til dobbel pris vil vare litt lengre. Men Biltema er en grei kombinasjon av pris og kvalitet. Lenke til kommentar
rakfish Skrevet 30. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2016 Vil ampere måleren gå tilbake til 0 når det er ferdigladet? Den varierte en del mens den sto og ladet. Men er det viktig å prøve å starte bilen snarest etter lading eller har det ikke noe å si om eg prøver å starte flere timer etterpå? Batteriet er ikke så veldig gammelt og bilen skal snart vrakest uansett så nytt batteri er nok uaktuelt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Ampere-måleren vi vise ganske høyt utslag når du kobler et tomt batteri til laderen, og dette vil synke etter hvert som batteriet lades opp. Det vil neppe falle helt til null. Om et godt batteri er fulladet, har det ingen betydning om du prøver å starte umiddelbart, eller flere uker senere. Bare defekte batterier vil lades ut av seg selv så raskt at timer og minutter betyr noe. Endret 30. juni 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Et Biltema batteri blir nok løsningen. Batteriet kan du jo ta ut når bilen er der den skal vrakes.... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Batterier dør stort sett når de blir helt utladet og spesielt når de står utladet lenge Lenke til kommentar
rakfish Skrevet 1. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) Er vel kanskje lurt å prøve med startkabler før eg eventuellt kjøper et nytt batteri? Vil isåfall et slikt http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Vedlikeholdsfritt-batteri-2000018834/ batteri være bra nok? Endret 1. juli 2016 av rakfish Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) Du må ha et batteri som passer til bilen, jeg ville kjøpt på f.eks Torshov bilrekvisita eller tilsvarende steder. De har tabeller for batterier og hva som passer i ulike biler. Endret 1. juli 2016 av kremt Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Nå bruker ofte størrelsene på batteriene å være like, ved like amperetimer. Det er greit å dobbeltsjekke med mål. Vedlikeholdsfrie batterier mister også vann (og kan normalt påfylles), men påfylling redder nok neppe dødt batteri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå