Gå til innhold

Vond viftelyd og schizofren CPU

Peregrin

Anbefalte innlegg

Hei!

For litt over en uke siden da jeg skulle starte PC'en min, kom det plutselig en skikkelig vond og høy lyd (motorsag-aktig) fra en av viftene. Jeg slo av så raskt jeg kunne og startet PC'n på nytt igjen. Da gikk alt greit.

Dette har nå skjedd et par ganger med et par dagers mellomrom mellom hver gang. Jeg har prøvd å høre etter akkurat hvor lyden kommer fra, og jeg tror det er northbridge-vifta på hovedkortet. Enten det eller CPU-viften.

Siste gang dette skjedde gjorde jeg som normalt: Jeg slo av pc'n (helt) og startet på nytt igjen. Men nå fikk jeg i tillegg en melding på det aller første skjermbildet (BIOS'en) som var som følger:

"CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU"

(Hva kan dette bety?)

Jeg har så valget mellom å trykke F1 for å fortsette, eller å trykke DEL for å gå inn i innstillingene til BIOS'en. BIOS'en har en meny som heter CPU SOFT MENU, men jeg har ikke funnet noe her jeg tør å skru på, her finner jeg bare ting som regulerer viftehastighet og voltage og slike ting.

Når jeg trykker F1 fortsetter PC'en å starte som normalt, og alt fungerer som om ingenting har skjedd. Det er altså ikke noe gedigent praktisk problem for meg ennå, men det virker jo som om noe likevel er alvorlig galt.

Jeg har et Abit IC7-G hovedkort med en P4 2.8 GHz 800Mhz-FSB.

Er det noe jeg kan gjøre for å løse problemet, eller skal jeg ta kontakt med Komplett og sende tilbake hovedkort eller prosessor eller begge deler?

Jeg lever et liv i angst for tiden, og er livredd for en "dator sammenknäkning" når som helst. Er derfor taknemmlig for all hjelp og tips.

Hilsen Arnt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om biosinstillingene kan ha nullet seg ut da du skrudde av maskinen i oppstart, kjenner ikke til hovedkortet ditt, men har opplevd at biosinstilinger har blitt satt til default ved eksessiv restart tidlig i oppstart.

Når det gjelder vifta di er dette et vanlig syndrom blandt vifter... Hvis komponenten den sitter på er relativt ny, og garantien forsatt gjelder, kan du prøve å få byttet den inn, evt reparere. I tilfelle det siste, tviler jeg på at de gjør noe mer enn dette: Ta av evt. klistremerker som sitter over viftas "aksling" i midten av vifta, og påføre et par dråper symaskinolje e.l. med en tannpirker eller noe sånt. La vifta ligge plant en ti minutter før du drar vifta rundt et par ganger med fingeren. Deretter fyrer du opp pc'en. Dette funker perfekt for meg. Pass på med mengden olje, to dråper er nok, hvis lyden vedvarer kan du prøve med mer olje senere.

For å finne ut hvilken vifte som bråker kan du bare stoppe den viften du mistenker er opphavet til rabalderet med fingeren og få mistanken bekreftet/avkreftet...

Lenke til kommentar

den viftelyden er nok fra NB.

Det er ikke farlig, så lenge du ikke kjører krevende applikasjoner / stresser NB imens du hører dette.

Folk her på forumet har sagt til meg, at det er slik da kulelagrene (eller lignende) ikke er varme eller smørt til. Det vil bråke en stund, eks til du er inne i eventuellt OS, og så skal viften være oppe å gå.

Da er den innsmørt og varm, og skal kjøre som normalt. (imens den bråker tror jeg den går noe treigere)

Sjekk gjerne at den sviver.

Det skjer gjerne da maskinene har stått i et kaldt rom av, eller ikke har "rullet" på en "liten" stund.

Om viften er nære å ta kvelden kan jeg ikke si noe om, selv byttet jeg min NB vifte pga støy, men ikke denne støyen.

jeg kan ikke bekrefte at det er tilfellet... så sjekk først hvilken av viftene som bråker

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Ok!

Så lyden fra vifta er altså ikke ****** farlig likevel. Skal få bekreftet hvilken vifte det er, og passe på at den ikke bråker så veldig lenge.

Alt dette kan stemme, rommet PC'en har stått i har til tidet vært ganske kalt. Jeg prøvde en gang å skru opp varmen uten at det hadde noen effekt, men kanskje det ikke var nok :)

Så da er det bare å sette opp BIOS på nytt, og ikke vere så aggressiv på restartingen? Jeg er ganske ny med data og ikke så dreven på disse BIOS-greiene, men det finnes vel en enkel måte å "resette" BIOSen på? Jeg har lastet

ned den nyeste versjonen av BIOS, holder det å oppdatere denne?

Tok en helsjekk i stad, det viste seg at min 2.8 GHz CPU går på bare 1.4 GHz,

ser ut som busshastigheten generelt går på halv fart. Og det er jo ikke noe å være fornøyd med.

Tusen takk for svarene, dere har vært til stor hjelp! (slapper litt mer av nå :)

Lenke til kommentar

Det finnes flere måter å "resette" biosen på ja, men du må passe på å ikke blande oppdatering av bios og det å resette biosen.

Resetting

Vanligvis finnes det en jumper på hovedkortet for dette. Vet du hva en jumper er, hopp over klammeparentesen:

[en jumper er tre pinner, metalledere som har en tilhørende plast"hette" som kan settes på to av disse pinnene. i plasthetten ligger det en leder som kopler pinnene sammen og slutter dem. Generellt kan det sies om jumpere at en viss innstilling settes ved å enten slutte nr.1 og 2, eller nr2 og 3. Når du finner fram til jumperen som kan resette biosinnstilllingene(dette må du slå opp i manualen for ditt hovedkort), står hetten på de to pinnene som gjør at funksjonen "slett biosinnstillinger" ikke er aktivert. Hvis du da flytter hetten fra det ene paret ti ldet andre, kutter du batteri tilførselen til brikken som holder på innstillingene(CMOS) og innstillingene blir satt til default. ]

En annen måte er å rett og slett plukke ut batteriet. Det er av typen rundt, flatt og blankt og sitter i en svart sokkel på hovedkortet.

Disse to måtene blir aktuelle når du av en eller annen grunn ikke får liv i pc'en nok til å gå inn i bios. Men hvis du får gått inn og etter en liten eksperimentering med innstillinger, pc'en har blitt ustabil, finnes det funksjoner for å laste inn såkalte "fail-safe defaults".

Når det gjelder oppdatering av bios, såkalt flashing, laster man inn en fullstendig ny kopi av hele biossystemet, ikke bare innstillinger. Det er flere motivasjoner man kan ha for å gjøre dette. Hvis du har lastet ned en ny versjon av din bios allerede, kan det hende du tittet på release-notisene som gjerne beskriver hvilke feil oppdateringen adresserer. ( ting som riktig detektering av prosessor og riktig tildeling av minneadresser og ressurser, er vanlige ting)

Ønsker deg lykke til og velkommen tilbake med flere spørsmål

hilsen jørgen

Lenke til kommentar

Hey!

Tusen takk for all hjelp!

Jeg gjorde alt sammen, for sikkerhets skyld.

Jeg oppdaterte BIOS, slettet instillingene, og lastet inn disse

"fail safe defaults". Og alt sammen funker!

JUBEL! :thumbs:

Skal ikke være så aggresiv på restartingen fra nå av :roll:

Da er det altså bare vifta igjen. Har ikke hørt den grusomme lyden siden

i går, så jeg har ikke fått sjekket om det er NB'en, men jeg har det på følelsen.

Kult om Abit erstatter vifta gratis! Erstatter de den da med en annen vifte av samme type, eller med en nyere en som kanskje bråker litt mindre? (synes nemlig den vifta er litt støyende i utgangspunktet).

Igjen, tusen takk! Nå er alt bra :)

Hilsen Arnt

Lenke til kommentar
Ny northbridge vifte blir du sponset gratis av abit hvis du sender mail.

Hvis det er den gamle viften da

Men det med cpu er bare at hastigheten på cpu har forandret seg, som oftest etter en bios resett.

Det er den gamle viften. Har du gjort dette LoS? Hvilken mailadresse sender man til? Er man nødt til å vise til en haug av kvitteringer og slikt?

Lenke til kommentar

Men det med cpu er bare at hastigheten på cpu har forandret seg, som oftest etter en bios resett.

Det er den gamle viften. Har du gjort dette LoS? Hvilken mailadresse sender man til? Er man nødt til å vise til en haug av kvitteringer og slikt?

Det jeg gjorde var å sende en mail til [email protected] <-- er ikke sikker på det første, altså "support". med navnet mitt, adresse, serienr på hovedkortet og hva problemet var. et par dager senere fikk jeg vifta i posten og betalte 0,- kr :D

Den nye vifta er av typen som er på abit IC7 Max3 og ellers de nye IC7 og IC7-G kortene osv, da det er en feil som _veldig_ mange har slitt med.

Lykke til :thumbs:

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å sende en mail til [email protected] <-- er ikke sikker på det første, altså "support". med navnet mitt, adresse, serienr på hovedkortet og hva problemet var. et par dager senere fikk jeg vifta i posten og betalte 0,- kr :D

Den nye vifta er av typen som er på abit IC7 Max3 og ellers de nye IC7 og IC7-G kortene osv, da det er en feil som _veldig_ mange har slitt med.

Lykke til :thumbs:

Ah! Jubel!

Jeg gjorde som du sa, og de har allerede svart og sagt at den nye vifta er på vei! Juhuu, dette er jo digg! Tusen takk LoS :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...