Gå til innhold

Beste Bossfights/combat system


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit å høre hvilke spill dere mener har de beste bossfightene og combat-system?

 

Selv har jeg spilt mest melee, og synes SoulsBorne-serien har utviklet seg veldig bra både når det gjelder combat og bosser..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste combat er nok avhengig av humør for min del. Noen ganger vil jeg ha ren action hele veien, andre ganger nyter jeg et turbasert strategispill eller Strategy-RPG som Disgaea, Fire Emblem, X-Com osv. Liker SRPGs der jeg får bygge karakterene selv og styre kampene selv, som i f.eks X-Com. Jeg liker å planlegge strategien, hele tiden overvåke kampene og endre taktikk etter som det trengs. Jo mer kontroll jeg har, jo bedre.

 

Men ren action er også meget bra. Det viktige her er at jeg føler jeg har full kontroll på karakteren(e), og kontrollene må fungere helt utmerket. Hvis jeg sitter i en kamp og ikke husker hvordan jeg gjør enkelte ting har spillet tapt. Jeg spiller mye DC Universe Online for tiden, og kampene der kan være rimelig heftige til tider. En ting er at man bruker komboer for å sloss med vanlige våpen, som å trykke en tast tre ganger kjapt, så trykke og holde den nede to ganger osv. Det er litt komplisert, men når man har tatt en sånn kombo noen få ganger tenker man ikke over hvordan man gjør det. Alt sitter i fingrene. Vi kan også bruke skills ved å holde nede L2 eller R2 (på en gamepad) og trykke noen taster, men også dette føles veldig naturlig. Dette gjør at jeg kan ligge på sofaen med en gamepad og ha full kontroll i kampene, selv når det går heftig for seg. Og dette i et MMO, av alle ting. Ikke noe "stå der og spam den knappen"-tull her. Vi snakker ren action i sanntid. Med superhelter. :)

 

Bossene der er også rimelig kjekke, stort sett. Mange av dem endrer taktikk underveis, som f.eks Gorilla Grodd tidlig i spillet. Han er en stor gorilla (logisk nok) og slår rimelig hardt, men han bruker også å storme mot deg en stund så du må prøve å unngå ham, han kan hente adds (andre gorillaer hjelper ham), og til og med skyte noen store kuler rundt omkring man må prøve å unngå. Det høres kanskje teit ut, men det gjør at bosskampene sjelden blir kjedelige. De endrer seg ganske ofte og holder seg "nye". Tar mye heller det enn en boss som fokuserer på å ha vanvittig mye liv, slår hardt og spammer de samme to, tre angrepene hele kampen. :)

Lenke til kommentar

Monster Hunter for min del:

kampsystemet krever at du planlegger dine bevegelser, og gjennom timing og posisjonering kan man bli ekstremt god i spillene. Riktignok har spillene blitt noe enklere med årene, men det kreves fortsatt mer av spilleren enn Dark Souls når man kommer opp i de vanskelige oppdragene.

Lenke til kommentar

Det beste med Monster Hunter-spillene er at de plent nekter å vise healthbar til monstrene man slåss mot. Så man lærer å observere og posisjonere seg mye mere enn å stirre på en healthbar og "NÅ ER DEN NESTEN 0 MÅ FÅ INN DISSE SISTE HITTENE *død*"

som i soulborne.

 

Og må følge med på visuelle cues som at hodepryden er knekt eller vingene er ødelagt og monsteret halter eller svetter ekstra mye.

Lenke til kommentar

Monster Hunter for min del:

kampsystemet krever at du planlegger dine bevegelser, og gjennom timing og posisjonering kan man bli ekstremt god i spillene. Riktignok har spillene blitt noe enklere med årene, men det kreves fortsatt mer av spilleren enn Dark Souls når man kommer opp i de vanskelige oppdragene.

Hmm, høres og ser rått ut. Synd det er nit. ecxl  :/

Lenke til kommentar

Metal Gear Rising er ganske bra. Tror det går som et hack and slask spill.

 

Ellers så synes jeg Mange av Mario spillene har fantastisk gode bossfights. Simpelt, men det er vrient (hvis man ikke har spilt mye) og veldig givende

Lenke til kommentar

Det er vel lite som slår Soulsborne og FROM Software når det kommer til å lage massive bosser som bruker deg som gulvklut, men noen av mine mest minneverdige bossfighter kommer vel også fra God of War og Bayonetta seriene.

 

Gamle shadow of the colossus har jo også noen helt fantastiske bossfighter. :)

Lenke til kommentar

Det er vel lite som slår Soulsborne og FROM Software når det kommer til å lage massive bosser som bruker deg som gulvklut, men noen av mine mest minneverdige bossfighter kommer vel også fra God of War og Bayonetta seriene.

 

Gamle shadow of the colossus har jo også noen helt fantastiske bossfighter. :)

Etter å ha soloet alle quests i Monster Hunter FU har jeg ikke spilt et action-RPG som har vært like utfordrende og krevende:

Monster Hunter 4U ble aldri like vanskelig.

Dark Souls-serien er en tur til butikken i sammenligning, og utfrordringene der kommer kun om du begrenser valgene dine.

Lenke til kommentar

Aldri vært noen fan av Monster Hunter, men elsket Final Fantasy Explorers. Strengt tatt er det Monster Hunter: Final Fantasy. :) Har sloss mot mange imponerende bosser der, skjønt mest i online co-op. Å spille det solo ble fort litt kjedelig. Men interessant nok har vi missions fra en til ti stjerner, avhengig av vanskelighetsgrad. Selve historien er over etter fem stjerner, så seks til ti stjerners missions er "end game". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...