Gå til innhold

D vanlige lixm.. :D

Anbefalte innlegg

Har et lite dv kamera valg jeg står over. Jeg skal ned på en tur til Stillehavet og jeg har blitt sponset med 1stk. dv kamera som jeg kan noen lunde velge selv, jeg må betale litt selv vel og merke. Men hva skal jeg ta ?? Ble anbefalt Sony's DCRVX2000 og muligens DCRTRV950..... har dere noen andre forslag ??

Med tanke på pris, er Sony's DCR PC 100 noe bra.. Hva synes dere ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et j*vlig sprang i pris du hadde dah...

Jeg vil ikke anbefale noe for deg, men de som kan anbefale vil sikkert vite:

1. Hvor bra kamera har du lyst på?

2. Hvor mye bør det koste?

3. Hvor stort skal det være?

4. Hva skal du bruke det til? Skal det helst være kringkastingskvalitet?

5. Skal du filme mest ute eller inne?

Lenke til kommentar

Har selv VX2000, og det er et supert kamera. Det er ganske robust, og tar supre bilder, ikke minst i dårlig lys. Minuset er at kamera er forholdsvis stort å dra med seg. Nå er foresten VX2100 snart her, så det ville jeg kanskje heller tatt en tikk på.

Lenke til kommentar

VX2000 og over vil være et kvantumløp i lyssterkhet i alle fall. TRV950 og PDX10 er gode kamera, og du sier du skal filme mye ute? Da kan de holde, men VX2000, VX2100, PD150 og PD170 er desidert mye mer fleksible, og også de eneste semiproffe fra Sony der dem prioriterer lysstyrke foran andre funksjoner (eks. PDX10 har også en megapixel stillbildefunksjon som ikke hadde trengt å være der (det ville bragt bedre lysstyrke til det også))

Siden PD150 og VX2000 fases ut, er det mulig å gjøre gode kjøp av disse med en gang prisene begynner å rase. Evt. kan du få et vanvittig bruktkjøp. Dette er BRA kamera.

MEN så var det andre funksjoner: trv950, pdx10, trv80, pc330 og pc105 TROR JEG alle har en "ekte" widescreenfunksjon som gir bedre oppløsning og bedre vidvinkel enn ved filming i fullscreen (4:3)

MEN så var det profflyd: pdx10, pd100, pd150 og pd170 er de eneste som har dette. Andre kamera må kjøpe dyre miksere fra Beachtek eller Studio1 for ca 2000 og opp.

OG så var det dette med størrelse: trv900, trv950, pd100, pdx10, trv80, pc330 og pc105 er alle små kamera, med de minste sist der.

Jeg beklager at jeg er så opptatt av kun Sony, gode alternativer fra andre produsenter er:

Canon XM1 (ca som pdx10, men uten profflyd og widescreen)

Canon XM2 (ca som pdx10, med profflyd men uten widescreen)

Canon XL1S (ca video som PD150, med profflyd med uten widescreen)

Klarer ikke i farten å tenke på gode utfordrere fra JVC og Panasonic, tror ikke det er så mange der i gården.

Hmmm... skavviseee... Nå har jeg lest hele tråden.. Du vil ha et kamera, pris ikke av spesiell betydning, du skal filme mye ute, det virker ikke som du er veldig opptatt av tilleggsfunksjoner som widescreen og profflyd (=XLR+manuell justering av lydnivå) og du vil nå ha et litt mindre kamera....

Tror jeg trygt kan anbefale et hvilket som helst av følgende:

TRV950

TRV80

PC330

PC105

Du får gå i butikken og late som du skal kjøpe for å ta litt i kameraene og prøve dem, for så å stikke hjem og bestille på nett :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Heisann!

For meg høres det ut som at du skal ut på seiltur eller en eller annen lengre opplevelsestur, stemmer det?

En ting er sikkert du har snakket godt for deg om du har fått noen til å sponse deg med kamera :-)

Kan ikke utfylle de andre med så veldig mye angående valg, men du bør ha med backup om settinga er som jeg tror. Dvs kanskje prioritere to rimeligere fremfor et dyrt.

Vurder også om det kan være fornuftig å ha et mindre som alltid er i nærheten.

Kan være nok til at det blir filmet mer og til at du får tatt "bilde" av de spesielle stundene.

En annen ting: sørg for å ha god batterikapasitet!

Dette er iallfall erfaringer jeg har gjort meg i forbindelse med "ekspedisjons bruk"

Kunne vært artig å høre hva du skal ut på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Canon's XM1 burde du se på. Det har formen som et av Sony's PD eller VX kameraer, men størrelsen som TRV950. Dessuten kan det filme i 25 progressive frames, mens PD150 "kun" kan filme i 12.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...