Gå til innhold

Natt til lørdag går fristen ut. Olje for 96 millioner kroner dagen står på spill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

30000 jobber borte. Leverandører som presses så mye på pris at de ikke lenger tjener penger. En oljepris som på ca. 1/3 av toppnivået for kun et par år siden.

Men streikes skal det. For alle er seg selv nærmest. Solidaritet og bærekraft er ukjente begreper. Vis meg de som har bedre betingelser enn de som jobber i oljeselskapene.

Forstår de ikke at de graver sin egen grav? Man tvinger fram enten bruk av utenlandsk arbeidskraft (f.eks. filippinere) eller storstilt automatisering. Evt. en sakte avvikling av norsk sokkel.

• Liker 4
Lenke til kommentar

30000 jobber borte. Leverandører som presses så mye på pris at de ikke lenger tjener penger. En oljepris som på ca. 1/3 av toppnivået for kun et par år siden.

Men streikes skal det. For alle er seg selv nærmest. Solidaritet og bærekraft er ukjente begreper. Vis meg de som har bedre betingelser enn de som jobber i oljeselskapene.

Forstår de ikke at de graver sin egen grav? Man tvinger fram enten bruk av utenlandsk arbeidskraft (f.eks. filippinere) eller storstilt automatisering. Evt. en sakte avvikling av norsk sokkel.

Jeg glemmer ikke historien en venn fortalte meg for en del år siden:

Eieren av bedriften fortalte sine ansatte at bedriften ikke ville overleve hvis de LO-ansatte ble tatt ut i streik.

LO ba dem likevel gå til streik, og bedriften ble slått konkurs og alle 30 ansatte mistet jobben.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For det første. 1/3?

Var oljeprisen 150 i 2014 ?

For det andre. Toppnivå.

Toppnivå er nettopp akkurat det, altså ikke normalen. Og dermed ikke det en bør bruke som utgangspunkt.

For det tredje. Solidaritet og bærekraft.

Har ikke bedriftene ett ansvar også ? Hva med når det omtrent raste inn mer penger enn de klarte å ta imot ? Fortiden tilsier jo at denne næringen går i bølgedaler, hvorfor har ingen satt av penger til dårlige tider ?

Er det arbeiderne som skal ta fallet?

Lenke til kommentar

Jeg glemmer ikke historien en venn fortalte meg for en del år siden:

Eieren av bedriften fortalte sine ansatte at bedriften ikke ville overleve hvis de LO-ansatte ble tatt ut i streik.

LO ba dem likevel gå til streik, og bedriften ble slått konkurs og alle 30 ansatte mistet jobben.

Om denne bedriften hadde tjent grådig med penger året før, men ikke fullt så mye dette året. Er det da eieren eller de ansattes (som ikke synes det er riktig å miste rettigheter og lønn) sin skyld at bedriften går konkurs ?

Lenke til kommentar

For det første. 1/3?

For det andre. Toppnivå.

Toppnivå er nettopp akkurat det, altså ikke normalen. Og dermed ikke det en bør bruke som utgangspunkt.

Har ikke bedriftene ett ansvar også ? Hva med når det omtrent raste inn mer penger enn de klarte å ta imot ? Fortiden tilsier jo at denne næringen går i bølgedaler, hvorfor har ingen satt av penger til dårlige tider ?

Oljeprisen var vel oppe i over 120 dollar fatet (og den var nede i 30 dollar i Januar). Så det blir ikke helt feil å snakke om en 1/3.

Hvilket fall er det arbeiderne skal ta? Tilbudet de fikk er et nulloppgjør. Ikke helt urimelig med de 2 siste års utvikling i oljeprisen. Og en vet at lønnen har økt svært mye de siste 10 årene. Nettopp fordi det har vært toppnivå.

Resultatet av at de ansatte i oljeselskapene (spesielt de offshore) skal ha stadig høyere lønn når lønnsomheten går ned er at leverandørene og deres ansatte vil tjene mindre. Det er de som tar fallet, ikke de oljeselskapansatte. Derfor mener jeg dette er mangel på solidaritet. Det har alltid vært et A-lag og et B-lag offshore og gapet mellom dem vil bare bli større.

Lenke til kommentar

For det første. 1/3?

For det andre. Toppnivå.

Oljeprisen var vel oppe i over 120 dollar fatet (og den var nede i 30 dollar i Januar). Så det blir ikke helt feil å snakke om en 1/3.

Hvilket fall er det arbeiderne skal ta? Tilbudet de fikk er et nulloppgjør. Ikke helt urimelig med de 2 siste års utvikling i oljeprisen. Og en vet at lønnen har økt svært mye de siste 10 årene. Nettopp fordi det har vært toppnivå.

Resultatet av at de ansatte i oljeselskapene (spesielt de offshore) skal ha stadig høyere lønn når lønnsomheten går ned er at leverandørene og deres ansatte vil tjene mindre. Det er de som tar fallet, ikke de oljeselskapansatte. Derfor mener jeg dette er mangel på solidaritet. Det har alltid vært et A-lag og et B-lag offshore og gapet mellom dem vil bare bli større.

Oljeprisen er fortsatt rundt 50 dollar nå, og har lagt rundt det nå en stund. Og hverken 30 eller 120 dollar er noe en kan gå ut i fra ettersom dette er bunn og topp.

Forøvrig handler vi olje i dollar, som nå er på ca 8,30kr mot ca 6 kr i 2014.

Så forskjellen er ikke så stor likevel. Ca 700,- pr fat i 2014 mot 400,- nå.

Oljeselskapene tjener gode penger med dagens oljepris også, om noen går under nå så er det IKKE oljearbeidernes lønninger som avgjør dette. 

For noen måneder siden kom jeg over en artikkel som viste at lønnsøkning for oljearbeidere siste 10 år har økt med 50%, noe som faktisk er MINDRE enn lønnsøkningen til landansatte som er 51% i samme periode. Uten at jeg finner linken på dette nå.

Ett nulloppgjør vil jo i praksis si ett fall ettersom levekostnadene øker år for år, med andre ord sitter en igjen med mindre kjøpekraft.

Og jeg lurer fortsatt på hvor oljeselskapene og leverandørene har gjort av alle pengene de tjente i de gode periodene. For de er visst borte når det kommer dårlige tider. Burde ikke de også ha ett ansvar ovenfor sine ansatte ? Hvor er solidariteten ?

Tror du virkelig det gagner leverandørene om det hadde blitt ett nulloppgjør i år ?

Mangel på solidaritet ?

Så du mener oljearbeiderne burde ta en for laget pga. at Statoil o.l. utnytter situasjonen maks og presser leverandørene til det ytterste ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...