Redaksjonen. Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Norsk nettside siktet for grovt bedrageri av flere hundre bedrifter Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Det forundrer meg at ikke flere av disse katalogfirmaene blir "tatt" tidligere. Vi har jo vært klar over denne typen svindel i flere tiår. Kanskje på tide med reguleringer eller oppdatering av lovverket? 4 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Det forundrer meg at ikke flere av disse katalogfirmaene blir "tatt" tidligere. Vi har jo vært klar over denne typen svindel i flere tiår. Kanskje på tide med reguleringer eller oppdatering av lovverket? Enig! Jeg ble tilsendt en faktura på 5000kr av Onlineopplysningen på mitt eget firma, uten at jeg hadde bestilt noe. Er så lei av all denne svindelen som går overalt, og det er få som har tid og ressurser til å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Det forundrer meg at ikke flere av disse katalogfirmaene blir "tatt" tidligere. Vi har jo vært klar over denne typen svindel i flere tiår. Kanskje på tide med reguleringer eller oppdatering av lovverket? Det er ikke noe problem med lovverket. Dette omfattes av straffelovens § 371 (Tidligere av straffelovens § 270). Det er enkelt å greit de vi kaller bedrageri eller forsøk på bedrageri. Grovt bedrageri når vi snakker om omfang som her. Grunnen til at mange av de ikke er "tatt" er flere. Få anmeldelser og hver anmeldelse er på små beløp - folk som er lurt gidder ikke å anmelde jevnt over. Så da blir sakene så små at de ikke blir etterforsket, sakene blir henlagt. Mange av selskapene er ikke registrert i Norge, så de kan ikke straffes. Flere av aktørene driver i et grenseland hvor det er vanskelig å definere om det er snakk om bedrageri, og i hvilken grad det er bedrageri. Og hva skal reguleres - skal vi ha en offentlig godkjenningsinstans for søke-/informasjonstjenester av denne typen på nett, og lovregulere denne type virksomhet. Eneste muligheten til å bli kvitt disse er å slutte å være "naiv", dvs slutte å betale for tjenester man ikke har fått og konsekvent anmelde forsøket på bedrageri. Politiet kunne dog gjort det enkelt å anmelde slike saker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Jeg ble tilsendt en faktura på 5000kr av Onlineopplysningen på mitt eget firma, uten at jeg hadde bestilt noe. Er så lei av all denne svindelen som går overalt, og det er få som har tid og ressurser til å gjøre noe med det. Er det ikke mulig å bare kaste fakturaen i søppelet? Dersom det går til inkasso så er det jo Onlineopplysningen som får bevisbyrden? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Jeg ble tilsendt en faktura på 5000kr av Onlineopplysningen på mitt eget firma, uten at jeg hadde bestilt noe. Er så lei av all denne svindelen som går overalt, og det er få som har tid og ressurser til å gjøre noe med det. Er det ikke mulig å bare kaste fakturaen i søppelet? Dersom det går til inkasso så er det jo Onlineopplysningen som får bevisbyrden? Jo selvsagt, og det var jo det jeg gjorde. Går ikke til inkasso da de ikke kan vise til dokumentasjon av bestilling. Men mange betaler fordi de enten er redde for inkasso, eller fordi kundeservicen overbeviser om at de har bestilt, eller rett og slett fordi de ikke tenker over at de ikke har bestilt det. Se for deg et bilfirma på 20 ansatte, med kun en regnskapsfører som sitter og betaler 30 fakturaer om dagen. Alt ifra skruer og muttere på en avtale med Jernia til kaffeavtaler, strøm, leie, utstyrskostnad etc. Når det da dukker opp en faktura på "lusne" 5000kr tror jeg det er mange som betaler rett og slett fordi de går litt på autopilot, hvilket er veldig synd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 problem er hvordan fikk de info detaljer om nyopprettet firmaer? Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 problem er hvordan fikk de info detaljer om nyopprettet firmaer? Det kan hvem som helst kjøpe fra Brønnøysundregistrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå