Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Høytalere/lydanlegg møterom


Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått i oppgave å kjøpe inn noen høyttalere til et møterom men har svært lite peiling på lyd.

Møterommet er ca 10m langt og 7m bredt. Tenker å ha to bak høyttalere og to front høyttalere hengende på veggen rett under taket. Vi trenger ikke noen kino lyd, men det må være god lydflyt i hele rommet.

 

Det må også være enkelt for de som har medbringt bærebare PCer å koble seg til lydanlegget når de skal fremvise noe. Lydanlegget skal også til en hver tid være tilkoblet en stasjonær PC.

 

Noen som har noen forslag til høyttalere (+reciver?) og hvordan jeg skal koble dette til for å få alt til å fungere slik jeg ønsker? :)

 

Til info er prosjektoren og det meste andre utstyret vi har i møterommet tilkoblet en slik boks som dette: (åpne spoiler)

 

 

bVZ0b3Vx.jpeg

 

UXdpQWVY.jpeg

 

 

 

 

Setter veldig pris på alle forslag og sender masse takk til de som har litt kunnskap om dette og kan  hjelpe meg :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kobler man seg til projektoren via HDMI er det vel enklere å ta lyden ut fra projektoren? Har du noen forsterkere i det rommet? Hvis ikke er aktive høyttalere det enkleste.

Har per dags dato ingen forsterkere eller høyttalere.

 

Så hvis jeg kobler en AUX ledning mellom en reciver og prosjektoren så blir lyden aktivert på den enheten som er tilkoblet prosjektoren med HDMI?

Lenke til kommentar

Se på genelec aktive høyttalere. Fungerer svært svært bra til den type rom. Sannsynligvis vil du klare deg med to.

Et generelt tips til møteromsoppsett er keep it simple stupid. Jo mindre brukere trenger trykke på jo bedre.

 

Vil generelt anbefale en audio/video switcher med prio på laptop.

Stasjonær maskin inn i audio/video switcher, laptop inn i audio/video switcher, og et sett kabler til prosjektor/høyttalere.

Når laptop input får signal switcher den automatisk over til å vise bilde/lyd fra laptopen, og switcher automatisk tilbake til stasjonær når den kobles ut.

 

Crestron paneler og annet bloat trengs ikke ved mindre du skal begi deg ut på større videokonferanseløsninger. Koster mye mer enn det smaker. Samt det er en helvete å vedlikeholde over flere år. :p

 

EDIT: Prøv for alt i verden å unngå en løsning med forsterker. Da risikerer du fort å ende opp med mye tukling fra brukere sin side. Aktivt med automatisk switching er absolutt veien å gå.

 

EDIT2: Ser ut til at du skal klare å ordne autoswitching "behovet" med boksen som befinner seg der. Sjekk om du finner en manual som forklarer hvordan du fikser det. Ofte må du tukle med jumpere bakpå for å sette det opp.

Endret av deac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@deac - Takk for et veldig godt og informativt svar! :)

Men mener du at høytalerne skal kobles direkte til switchen? Må det ikke være noe knytepunkt mellom de to for å kunne skille venstre/høyre - bak/foran?

 

Lurt å unngå for mye knapper ja, keep it simple høres ut som noe for oss :wee:

Takk igjen for tilbakemeldingen!  -Skal lete opp en manual nå :)

Endret av ChristianOslo
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem å koble disse direkte til switchen, kommer litt an på switchen, kan hende du må ha et knytepunkt mellom de i en eller annen variant, anbefaler deg å høre med forhandler angående den biten. Ved mindre det spesifikt skal brukes til film med surround lyd hadde jeg ikke tenkt så alt for mye på å skille kanalene. Det viktige skulle en tro er at alle hører alt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...