xlpuma Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Vi er en familie på 4. Ungene er 11 og 14 år gamle. I høstferien i oktober vil vi ut og reise. Ett alternativ som har vært nevnt er Tyskland, og da gjerne sør i landet. Har så langt tenkt å ta fly til Munchen, leie bil ei uke og bl.a se slottet Neuschwanstein. Men så stopper det der . Har hørt at sør-Tyskland skal være fint, men har så langt ikke sett noen mer konkrete reisetips. Kona og dattera i huset er ikke så glad i lange bilturer, så å sitte i bilen i timevis hver dag er ikke aktuelt. Men noe kjøring må man jo selvfølgelig påregne. Det var da den gyldne middelvei mellom lite kjøring og samtidig å få sett litt av landet... Er takknemlig for tips til steder å besøke og oppleve. Om det ikke kommer noen forslag om tysklandstur må vi ty til plan B, som er charter til syden og de Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Sjekket Tripadvisor? Har lyst til tyskland for bil og "reise litt rundt" ferie selv, men må vente til barna blir litt større. Tror det egentlig er et undervurdert ferieland og som norsk kan man "gjette" seg til mer sammenlignet med fransk og Spansk tekst osv. I hvert fall for min del. BMW bilmuseum kanskje? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Husk pass når du drar innom BMW museet. Veldig fint museum forresten, men etter dere har vært der, så går dere over på andre siden av gaten og leier en ///M bil. M3, M4, X5M osv lå på 75€ for en time. Jeg visste ikke om dette tilbudet, så hadde selvfølgelig ikke passet med meg Ellers er det mye god mat i München, anbefaler deg å bruke tripadvisor der. Disse var veldig fine steder og til en ok pris. https://www.tripadvisor.co.uk/807268?m=19905 https://www.tripadvisor.co.uk/1039598?m=19905 Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 3. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2016 Takk for innlegg så langt. Skal sjekke mer opp i ting å gjøre i selve Munchen. Noen som har tips til andre severdigheter i sør-Tyskland? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Neuschwanstein er et eventyrslott som antagelig hele familien vil like. Pass på at de er strenge på at dere ikke får tatt bilder inne i slottet og husk å gå opp for å se slottet fra hengebroen ovenfor slottet. Mye nærmere München har de konsentrasjonsleiren Dachau. Ikke lystig, men det er noe alle burde få med seg da enkelte stadig påstår at dette bare er diktet opp. Har ikke selv besøkt denne, men var innom Auschwitz og det r noe helt annet å se det selv enn bare å lese om det og se bilder. Det som slo meg var hvor avansert de var i å industrialisere hele opplegget. 11 og 14 år burde være riktig alder til at de tåler dette sjokket om dere forbereder dem litt. Dere vil også være i kjøreavstand til Friedrichtshafen og Boden-sjøen. Det er mange fine byer å se rundt sjøen, Konstans, Meersburg og ikke minst Lindau er utrolige. Man kan ta rutebåten mellom disse og fra Friedrichtshafen er det også mulig å ta en tur oppi en zeppelin som er dyrt, men noe få kan skryte av å ha gjort. For meg holdt båtturen. Det er heller ikke for langt å kjøre til alpebyen Berechsgaden hvor man kan ta turen opp til Ørneredet som ligger spektakulært til og som er bygd med en utrolig standard. Mindre krigs-historie, men enda høyere og luftigere er andre fjelltopper i Alpene som er gjort lett tilgjengelige med tunellbane eller gondolbane. For eksempel Zugspitze ved Garmisch Partenkirchen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Kjører ikke når jeg er på tur, men i Tyskland begynte de allerede på 50-tallet å lage en rekke "løyper" rundtom i Tyskland med severdige småbyer og forslag til aktiviteter som er godt skiltet underveis. Man kan bruke en hel ferie langs en av rutene. Den mest kjente er antagelig "Romantische Straße" Som går mellom W\ürzburg og Füssen (Like ved eventyrslottet nevnt ovenfor) via blant annet Rothenburg ob der Tauber. Endret 3. juli 2016 av robertaas Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Fotball? Bundesliga er fantastisk, og rammen rundt kampene som tyskerne får til er bare fantastisk. Anbefaler å begynne turen mot stadion to timer før avspark for å få tid til å få med seg stemningen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Fotball? Bundesliga er fantastisk, og rammen rundt kampene som tyskerne får til er bare fantastisk. Anbefaler å begynne turen mot stadion to timer før avspark for å få tid til å få med seg stemningen. Nja, endel av fansen kan være ganske så nasjonalistisk, militante, ukultiverte og skremmende. En gang jeg var i München tok jeg en t-bane som viste seg å frakte mange fans mot en fotballstadion. La merke til at mange raskt kom seg unna da de kom. Som om utseende, gester og skjellsord ikke var nok hadde de også en "hoppesang" som nesten fikk vognen til å hoppe av skinnene. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Fotball? Bundesliga er fantastisk, og rammen rundt kampene som tyskerne får til er bare fantastisk. Anbefaler å begynne turen mot stadion to timer før avspark for å få tid til å få med seg stemningen. Nja, endel av fansen kan være ganske så nasjonalistisk, militante, ukultiverte og skremmende. En gang jeg var i München tok jeg en t-bane som viste seg å frakte mange fans mot en fotballstadion. La merke til at mange raskt kom seg unna da de kom. Som om utseende, gester og skjellsord ikke var nok hadde de også en "hoppesang" som nesten fikk vognen til å hoppe av skinnene. Da er du lettskremt Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Takk igjen for svar. De leses, selv om de ikke kommenteres i detalj Fotball er ingen av i oss interessert i, så noen severdigheter i den sammenheng er ikke aktuelt. Er det mulighet for overnatting på slott i området? Noen store fornøyelsesparker? Ser at München også ligger "i nærheten" av Salzburg og Berchtesgaden (ørneredet) . Noen som har vært der og har noen ord om stedene? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Takk igjen for svar. De leses, selv om de ikke kommenteres i detalj Fotball er ingen av i oss interessert i, så noen severdigheter i den sammenheng er ikke aktuelt. Er det mulighet for overnatting på slott i området? Noen store fornøyelsesparker? Ser at München også ligger "i nærheten" av Salzburg og Berchtesgaden (ørneredet) . Noen som har vært der og har noen ord om stedene? Leser du faktisk hva folk poster her? Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 5. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2016 Takk igjen for svar. De leses, selv om de ikke kommenteres i detalj Fotball er ingen av i oss interessert i, så noen severdigheter i den sammenheng er ikke aktuelt. Er det mulighet for overnatting på slott i området? Noen store fornøyelsesparker? Ser at München også ligger "i nærheten" av Salzburg og Berchtesgaden (ørneredet) . Noen som har vært der og har noen ord om stedene? Leser du faktisk hva folk poster her? Ah. Ja. Hadde oversett den med Ørneredet Lenke til kommentar
LineMalen Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Jeg har vært i Kiel i Tyskland. Fin by - anbefales for de som vil til Tyskland, men jeg foretrekker andre land enn Tyskland. Liker varmen i de tropiske landene. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Berchtesgaden er en fin landsby med endel gamle dekorerte bygg i sentrum. Og man får servert skikkelig bayersk bondekost av damer med stram drindl. Fint, men ikke helt ulik andre landsbyer. Det spesielle her er nærheten til Ørneredet og mange saltgruver i området som man kan besøke. Om man ikke har vært inni en slik før kan det være en opplevelse, men har men sett de mest utsmykkede gruvene slik som den ved Krakow og naturlige huler med stalagmitter, stalaktitter og sære dyr slik som i Waitomo så er ikke gruvene så spesielle. Om man ikke har sett en Bayersk landsby før er Berchtesgaden ikke noe dårlig valg. Saltbyen er er en skikkelig by og har en fin gamleby. Det er veldig mye kultur og musikk der og man klarer alltid finne en kunstutstilling som er verdt å få med seg. Det er Mozarts fødelsby og de har et par museer om ham og mozartkugeln i annen hver butikk. Det er også et slott på en knaus over byen. Noe som for mange turister er langt mere interessant enn Mozart er filmen Sound of Music. Jeg hadde hørt om det og sett litt fra den, men så først filmen som en del av research uken før jeg reiste dit. Jeg tok en rundtur med en av bussene og vi så mange fine lokasjoner og det var allsang og anekdoter fra filmen. Det var en spesiell opplevelse med enkelte turister som hadde sett filmen minst én gang i uken siden filmen kom ut i 1965 eller siden de var gamle nok til å se den. Sjekker du finner du sikkert fornyelsesparker i Bayern, men det er for lokalt behov og ikke så mye noe som trekker turister dit. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. juli 2016 Del Skrevet 5. juli 2016 Munchen er en av få større byer i Tyskland jeg ikke har vært i. Mulig det for meg også blir en tur i oktober (men det er jobbtur). Men ut fra mine venner i området er det mye å oppleve, og nesten alt er innen kjøreavstand på et par timer en vei. Tog er også mulighet for besøk til steder som Salsburg (omtalt i forrige post), Rosenheim, Ingolstad (blant annet Audi museet), Augsburg. Personlig har jeg også fått anbefalt Ammersee eller Starnberger See for utflukt (30 - 40 minutter). I Munchen har man jo "BMW Welt und Museum" - med guida turer. Her fant jeg noen Munchen tips - http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/munchen/attraksjoner.html. Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Berchtesgaden er en fin landsby med endel gamle dekorerte bygg i sentrum. Og man får servert skikkelig bayersk bondekost av damer med stram drindl. Fint, men ikke helt ulik andre landsbyer. Det spesielle her er nærheten til Ørneredet og mange saltgruver i området som man kan besøke. Om man ikke har vært inni en slik før kan det være en opplevelse, men har men sett de mest utsmykkede gruvene slik som den ved Krakow og naturlige huler med stalagmitter, stalaktitter og sære dyr slik som i Waitomo så er ikke gruvene så spesielle. Om man ikke har sett en Bayersk landsby før er Berchtesgaden ikke noe dårlig valg. Saltbyen er er en skikkelig by og har en fin gamleby. Det er veldig mye kultur og musikk der og man klarer alltid finne en kunstutstilling som er verdt å få med seg. Det er Mozarts fødelsby og de har et par museer om ham og mozartkugeln i annen hver butikk. Det er også et slott på en knaus over byen. Noe som for mange turister er langt mere interessant enn Mozart er filmen Sound of Music. Jeg hadde hørt om det og sett litt fra den, men så først filmen som en del av research uken før jeg reiste dit. Jeg tok en rundtur med en av bussene og vi så mange fine lokasjoner og det var allsang og anekdoter fra filmen. Det var en spesiell opplevelse med enkelte turister som hadde sett filmen minst én gang i uken siden filmen kom ut i 1965 eller siden de var gamle nok til å se den. Sjekker du finner du sikkert fornyelsesparker i Bayern, men det er for lokalt behov og ikke så mye noe som trekker turister dit. Takk for et meget informativt innlegg :thumbup: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå