Gå til innhold

Nikon Coolpix 2100 problemer

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg mitt første digital kamera idag. Valget falt på Nikon 2100 som virket bra nok og billig nok for en amatør som meg.

Men har fått problemer :sad:

Ladet opp batteriene med engang jeg kom hjem, de stod ca 2-3 timer før de var ferdig. Satte de og CompactFlash kortet inn i kameraet.

Men når jeg slår det på lyser det i det grønne power lyset men ingenting annet skjer. LCD skjermen er svart. Trykket på alle knapper som fins og lest bruksanvisning xx ganger.

Enten er jeg helt korka eller så er det noe galt med kameraet...?

Hvis ingen har noen tips som løser problemet så får jeg ta det med på butikken igjen.

Noen tips...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ladet batteriene bare 2-3 timer?

Ja laderen sluttet å blinke etter 2-3 timer. I bruksanvisningen står det at full opplading tar ca 2,5 timer. Men jeg tror ikke det er strømmen som er problemet, testet også med vanlige batterier.

kommer ikke objektivet ut? dersom den er koblet til pc stås skjermen automatisk av.

Nei objektivet kommer ikke ut, har ikke koblet den til pc'en

Lenke til kommentar

Mere problemer følger...

Var i butikken idag og fikk utlevert et nytt kamera.

Da jeg kom hjem tok jeg test bilder og overførte til pc'en, alt fungerte fint.

Men da jeg satte inn 128MB CompactFlash kortet jeg hadde kjøpt i tillegg og startet den igjen var det helt dødt igjen. Akkurat det samme som jeg har beskrevet ovenfor.

Virker som problemet er CF kortet jeg har kjøpt.

Kortet er fra LEAD DATA. Sjekket hvilke minne kort som var testet på kameraet og LEAD DATA var ikke med der. Så på denne listen her.

Hvis det er minne kortet som er feilen blir jeg irritert på butikken, slikt burde de vite! :mad:

Butikken er Foto Video Nett AS i Oslo

Lenke til kommentar

Ja jeg har testet "mode hjulet" i alle posisjoner. Holdt knapper inne mens jeg startet den (Leste om det et sted hvis en skulle oppgradere firmware på 3100) Pluss mange andre rare kombinasjoner.

Nei trengte ikke formatere det orginale kortet, det fungerte med engang.

Uansett takk for alle tips heraldo :) Kjempetopp det ivertfall ;)

Lenke til kommentar
Nei trengte ikke formatere det orginale kortet, det fungerte med engang.

hmm, nye kort må jo formateres før bruk, test kameraet i butikken neste gang :thumbs:

jeg har bestilt canon a60 i den samme butikken du har kjøpt ditt (samme pris som ditt, men tar bedre bilder etter min mening, har hatt coolpix 2100 og canon a70 fra før av). Jeg skal huske på å teste kameraet i butikken

Lenke til kommentar

Var og så på dette kameraet idag. Det er jo veldig sær av/på bryter også da!

En sånn liten knopp som skal beveges sideveis mens kameraet slår seg på, hvis ikke den bare slår det av. Var ihvertfall morsomt og prøve kameraet, selv om kvaliteten ikke virket overbevisende, og seriebildeytelsen ikke var bra.

Lenke til kommentar

Ok... her er løsningen.

FIL på batteripolene med en eller annen halvgrov fil. Fil til du ser at de begynner å bli en del ripete og slitte.

Ja, det funker faktisk. Jeg jobber i fotobutikk, og fikk vite om dette fra Interfoto som importerer Nikon i Norge etter at mange hadde vært innom og klaget over dårlig batterikapasitet/døde batterier. Etter at vi begynte å file på batteripolene på disse batteriene når vi solgte kameraet, har vi ikke fått inn flere som klager over dårlig batterikapasitet.

Prøv det... det skader uansett ikke batteriet eller kameraet på noen vis.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke aktuelt. For det første har jeg ikke noen fil liggende og jeg gidder heller ikke å "mekke" på ting jeg kjøper for at det skal fungere.

Tror kanskje det er bedre for meg å gå tilbake til de analoge jeg :D

Lenke til kommentar
De nevnte det batteri problemet for meg idag på butikken.

Men tror ikke det kan være problemet her, har også prøvd med vanlige engangs batterier uten at det hjalp.

Engangsbatterier er ikke noen vits i å bruke på digitalkamera, uten i "nødstilfeller". De varer alltid bare noen få bilder før de kutter ut. Grunnen er at engangsbatterier får lavere spenning over tid, og kameraet kutter ut så fort de får lavere spenning enn fullt. Oppladbare Ni-mh batterier beholder full spenning helt til "the bitter end" og skal derfor vare MYE lenger enn engangsbatterier pr. lading. Det er derfor ikke noe feil med kameraet ditt om engangsbatterier funket dårlig. Noen kamera nekter å godta engangsbatterier i det hele tatt.

Prøv å fil batteripolene du... for Nikon Coolpix 2100 er ett meget godt kamera, når du først får bra batterikapasitet. Det ødelegger heller ikke garanti (eller batteriene) om du filer på de. Ingen fare, med andre ord. Evt. kjøp ett sett med vanlige oppladbare batterier... de koster vel ikke fullt 100 kroner for to stykker (eller be butikken om å bytte Nikon batteriene med to oppladbare av ett annet merke... vi har gjort det for noen kunder).

Foresten... grunnen til at du skal file, er at det er ett belegg på polene som av en eller annen grunn ikke er fjernet etter produksjon. Tror det var noe sånt det var snakk om (glemt å fjerne belegget?).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...