BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Har kjempelyst til å begynne med dette, noen som vet noe om lover og regler når det gjelder innføring av kniver??? Er kastekniver lovlige å ha engang? Noe sted jeg kan dra og lære med dette, hos proffesjonelle? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Etter våpenforskrifta § 9. fyrste ledd står det: Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. Her er det ein skjønnsvurdering som må gjerast, men hovedregelen er at det ikkje er lov til å ha våpen. Men som du ser i siste setning så er det her snakk om knivar som ikkje har eit aktverdig formål, og som framstår som at dei ikkje har anna bruksområde enn vold. Hobby kan heilt fint være aktverdig nok. Det er også mange som har bueskyting som hobby utan at det byr på problemer. Så lenge du ikkje har eit frynsete rulleblad så vil du nok heilt fint vinne fram med du har eit reellt aktverdig formål med å kjøpe kasteknivar. Du kan også innhente dispensasjon frå politimesteren til å kjøpe og ha våpen som i utgangspunktet er forbudt. Det viktigaste å huske på for din del er at du må være bevist på korleis du oppbevarer og transporterer kasteknivane dine. Går du med tre kasteknivar i lomma når du er ute på byen ein fredagskveld, så er det vanskelig å hevde aktverdig grunn til å ha slike knivar. Men dersom pollitiet kjøyrer forbi medan du kaster knivar i eigen bakgård mot sikker bakgrunn så er det antageligvis greit. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg må også kaste en kniv. Lurer på hvor og hvordan jeg bør kaste den, er litt farlig å slenge den i søppla. Bortsett fra det så har nok Avatar gitt deg infoen du trenger Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Har kjempelyst til å begynne med dette, noen som vet noe om lover og regler når det gjelder innføring av kniver??? Er kastekniver lovlige å ha engang? Noe sted jeg kan dra og lære med dette, hos proffesjonelle? Enig med "The Avatar". Hvis det er for å ha en hobby, tror jeg ikke dette er noe problem. Noe annet er hvis du skal trene for å bruke dem som våpen "på byen". Glem det! Du behøver ikke importere. Det er nok av butikker her i landet, som har rikt utvalg av kniver, også kastekniver. Bl.a. Gammelt og Nytt. Anbefaler å kjøpe et sett med minst 2 kniver i settet. Mye lettere å justere de neste kastene, hvis første var noe feil. Kjenner ikke til noen profesjonelle knivkastere (i Norge/Europa), utover at folk som jobber på sirkus, kan ofte kunsten. Men det er en del videoer på You Tube, også noen norske amatører. Prinsippet går ut på å beregne rotasjonen, avstand til blinken, bruke samme kraft i hvert kast, holde på eksakt samme sted på kniven, slippe kniven på samme måte, o.l. Når en behersker dette, kan en gå til neste steg, med å varriere hvor langt inn på kniven en holder, for å øke/senke avstanden en kaster fra. En kan også kombinere senke vippen (rotasjonen), eller holde lengere inn på kniven, for å treffe på lengere avstand. Og motsatt på kortere avstand. Tunge kniver med litt lengde, er lettere å beregne rotasjonen på, enn de korte og lette. Så min 20 cm totallengd, helst 25 - 30 cm. Og som en hobby trenger de værken vær fancy, eller tøffe. Kun praktiske. Eks: http://gn.no/kniver-kastekniver-okser/rite-edge-dual-thrower Men G&N har mange bra sett. Bor du i byen kan det være et problen å finne et egnet sted å trene, bør kanskje foregå innendørs. Og du må finne noe å kaste på (en blink) som ikke skader kniven. I begynnelsen trenger du nok en bakplate (bak blinken) også, for grove feilkast. Ikke rengn med at dette er så lett, det krever mye trening, selv på en fast avstand. Men, lykke til! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Blinken bør også ha eit eigna underlag. Til å begynde med vil du nok få mange treff på blinken med skaftenden på kniven, med det resultat at kniven spretter tilbake og landar på golvet. Litt kjedelig å knekke spissen på kastekniven fordi den spretter frå blinken og går rett i betonggolvet/asfalten. Av samme grunn bør du også holde såpass med avstand at du heller ikkje risikerer å få kniven i leggen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2016 Er kun interessert i det som hobby. Hadde aldri gått rundt med noe sånt, statistisk sett er det mer sannsynlig at jeg blir knivstukket av min egen kniv hvis noen prøver seg uansett, så det er ingen vits å gå med kniv.Takk for alle svar alle sammen! Da vet jeg litt mer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå