Gå til innhold

Hunden vil ikke sitte

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 6 mnd gammel 80% chihuahua og 20% newyork terrier. Prøver bestemt å få han til å sitte men han vil ikke. Har prøvd med godteri også en del. Har lest at man kan prøve å dytte forsiktig ned baken men gjør jeg det snur han seg bare å prøver å "bite" og blir i lekehumør. Er han for ung? 6 mnd skal vel klare å lære han triks da? Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste måten å lære en hund noe er ved å belønne dem, og hvis de ikke gjør som du sier så får de ikke gjøre det de vil, i mitt tilfelle med en liten tispe så var det å sitte i sofaen med oss. Ba henne om å gi labb og hvis hun ikke gjorde det så fikk hun ikke komme opp på sofaen, når hun gjorde det så fikk hun all verdens ros og fikk komme opp på sofaen. Nå gjør hun det med en gang.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Du hinter til hva du vil hunden skal gjøre, som jeg sa ''gi labb'' og så tok jeg tak i poten hennes og ''håndhilste'' for å vise at det er det jeg vil hun skal gjøre.

I ditt tilfelle så bare dytt lett på rumpa til hunden så de setter seg ned mens du sier ''sitt'', så gi godbiter og ros når de først gjør det (setter rumpa ned). Når vi snakker kos så må du være KJEMPEBEGEISTRET, sånn helt ''HERREGUD DU ER SÅ KUL! HER HA EN GODBIT ELLER FLERE!'' og husk kroppsspråket ditt viser også mye. Husk å ikke gi kos eller godbiter hvis du prøver å få rumpa ned og hunden nekter eller bare reiser seg opp igjen, ikke vær slem men ikke gi dem noen form for god reaksjon heller.

edit: det hjelper også å ha en ''streng stemme''. Tenk deg en lærer i 2 klasse med unger som flyr overalt. Har en søster som var redd for at bikkja hennes likte meg mer en periode - men hunden reagerer bare mye bedre fordi jeg er mye mer konsekvent og strengere enn det hun er. Hun er den typen som kommer løpende til hunden sin bare den lager en høy lyd, og det er ikke måten å få hunden til å gjøre hva du vil :p (hun lærte seg å ignorere hans ''dramaskrik'' etterhvert, men det tok en stund før hun skjønte det selv om jeg fortalte det til henne med en gang :p )

edit2: husk også å ikke gi deg med det. Må det hundre ganger til hunden forstår det så må du nesten gjøre det hundre ganger.. (jeg ble kjempeirritert over dette fordi jeg glemte meg så ofte i starten, men det kommer seg når du gjør det til en vane)

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Men må man ikke fysisk vise hunden hvordan den skal utføre det da? :)

Nei, det skal ikke være nødvendig. Hunder er energi effektive. Det koster dem selvfølgelig mer energi å stå enn å sitte. Så når hunden blir lei av å vente stående, så setter den seg. Hold en godbit foran den, vent til den blir lei av å stå. Når den setter seg så sier du "sitt" og gir den godbiten. Trening bør være gøy for hunden, så ikke prøv å tren den når du ikke har tålmodighet. Og ikke tren mer enn 10 min opptil 3 ganger daglig før hunden skjønner at dette kan bli skikkelig gøy.

Hunder er forskjellige, noen er ikke så motivert av mat. Da er det greit å finne andre belønninger som lek, eller å få komme opp i sofaen. Man kan ellers sørge for at treningen er tilstrekkelig langt etter mat, slik at hunden er sulten, og blir litt mer motivert for godbiter av den grunn. Men pass på at det ikke blir for mye kalorier i løpet av dagen. Kaloriene i godbitene kan trekkes fra i fôret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ikke fungerer å dytte ned rumpa (ikke så rart, prøv selv at noen dytter på deg så vil du automatisk stritte imot i motsatt retning - selv om det fungerer på noen hunder), så ville jeg gjort som foreslått over her: vent den ut. Hold godbiten i nærheten av hodet og før den litt bakover slik at hunden må se oppover og bakover for å holde øyekontakt med godbiten. Hvis det ikke fungerer og du bare får hopping og spretting, så hold godbiten lengre unna. 

Hvis det ikke fungerer å lokke hunden ned i sitt, så kan du prøve å belønne den hver gang den gjør det av seg selv ellers i hverdagen, og så se om den kobler jubel og godbiter etterhvert med den atferden :)

Lenke til kommentar

Du kan også rett og slett trene kontakt. Med en gang hunden ser på deg, si "bra" og gi den en godbit. Gjenta dette en stund. Men ikke tren for lenge, de har ikke så stor konsetrasjonsevne i den alderen.

Sjansen er stor for at etter noen økter med dette så vil hunden av seg selv sette seg - da fortsetter du bare med "bra" og godbit. Kontakttrening er gull, og da kommer som regel sitt av seg selv.

Lenke til kommentar

Det er også startkurs for hund og eier over hele landet. Du finner alltid en hundeklubb i nærheten. Anbefales sterkt, siden jeg mistenker at du er førstegangseier ;)

Og husk dette: Hunden tenker IKKE som et barn. Ikke som et menneske, og ikke som du tror en hund tenker. Hunden tenker HELT "idiotisk", helt til du skjønner hvordan hunden tenker. Når du først skjønner hvordan hunden tenker kan du trene den til å vinne et Stortingsvalg uten problemer - men det tar lang tid å komme dit. 

Jeg har enda ikke kommet dit, og derfor har vi en Høyre/FrP-regjering i stedet for en Labrador/Border Collie regjering, som hadde styrt landet i riktig retning. 

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...