Gå til innhold

Er vestens forfall et bevis på at Kristendommen kanskje var riktig å følge?

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Du kan starte med mosebøkene, der er blandt annet utvandringen fra egypt beskrevet, Josvas bok tar for seg masakren av Jerriko.

Det gamle testatmentet er fult av blodig snadder.

Blandt annet beskrivelsen av hvordan familien til Job blei drept på grunn av ey veddemål mellom gud og djevelen.

Husker ikke eksakte skriftsteder for det er lenge siden jeg leste gjennom bibelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan starte med mosebøkene, der er blandt annet utvandringen fra egypt beskrevet, Josvas bok tar for seg masakren av Jerriko.

Det gamle testatmentet er fult av blodig snadder.

Blandt annet beskrivelsen av hvordan familien til Job blei drept på grunn av ey veddemål mellom gud og djevelen.

Husker ikke eksakte skriftsteder for det er lenge siden jeg leste gjennom bibelen.

Kan du beskrive mer nøyaktig hvor det står at Gud driver med den massakren du snakker om.

Har du lest bibelen? Jeg husker den ikke på samme måte du husker den isåfall.

Job's bok er jo et godt eksempel. Det er en helt utrolig historie som folk kan lære mye av. Den er opphav til en brilliant dansk film "Adams Æbler" blant annet. Kan anbefale å se den om du har problemer med å tolke Job's bok.

Lenke til kommentar

Kan du beskrive mer nøyaktig hvor det står at Gud driver med den massakren du snakker om.

Josvas bok kapittel 6 beskriver angrepet på Jeriko hvor vers 21 beskriver hva som skal gjøres med alle som bor der.

De drepte ikke Rahab og familien hennes fordi hun hadde skjult spioner fra isrealittene.

Kobber gulv og sølv stjal de mens de drepte resten der og brant byen ned.

Ja jeg har lest bibelen men det begynner å bli over 20 år siden og GT er ganske så grotesk.

Job's bok er jo et godt eksempel. Det er en helt utrolig historie som folk kan lære mye av. Den er opphav til en brilliant dansk film "Adams Æbler" blant annet. Kan anbefale å se den om du har problemer med å tolke Job's bok.

Desværre ser jeg bare en gud som ikke får til noe som helst uten at noen må dø først.

Tror du familien til Job var onde for eksempel?

Endret av perpyro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Josvas bok kapittel 6 beskriver angrepet på Jeriko hvor vers 21 beskriver hva som skal gjøres med alle som bor der.

De drepte ikke Rahab og familien hennes fordi hun hadde skjult spioner fra isrealittene.

Kobber gulv og sølv stjal de mens de drepte resten der og brant byen ned.

Ja jeg har lest bibelen men det begynner å bli over 20 år siden og GT er ganske så grotesk.

Desværre ser jeg bare en gud som ikke får til noe som helst uten at noen må dø først.

Tror du familien til Job var onde for eksempel?

Jaha? Drepte Gud disse i Jeriko fordi han ville ha gull og sølv?

Gamle testamentet er ikke groteskt. Det er fullt av skildringer av godt og ondt.

Job's bok handler om en uendelig prøvelse. Hva skjedde med Job til slutt ifølge Kristen lære?

Lenke til kommentar

Hvis ikke det er groteskt å ofre mennesker til Jahve for å vinne i krig så er det noe alvorlig galt med moralen din.

Eneste folkene jeg vet som dreper folk i krig av en eller annen grunn, inkludert sin tro er Satanister, Ateister og Muslimer.

Ifølge Kristen lære skal man ikke drepe.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Eneste folkene jeg vet som dreper folk i krig av en eller annen grunn, inkludert sin tro er Satanister, Ateister og Muslimer.

Den kristne guden har tatt imot menneskeofring som betaling for å hjelpe mennesker å drepe hverandre.

Ateisme inkluderer ingen tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke det er groteskt å ofre mennesker til Jahve for å vinne i krig så er det noe alvorlig galt med moralen din.

Gud tillater jo drap på sin egen sønn, og ber Abraham om å ofre Isak. Og Norge kristnes med sverd. Endret av Gamer60
Lenke til kommentar

Gud tillater jo drap på sin egen sønn, og ber Abraham om å ofre Isak. Og Norge kristnes med sverd.

Og avkristnes med hat og synd...

Du har tydeligvis ikke forstått historien om Abraham.

Lenke til kommentar

Den kristne guden har tatt imot menneskeofring som betaling for å hjelpe mennesker å drepe hverandre.

Ateisme inkluderer ingen tro.

Jaha, hvor får du den informasjonen fra? Kan du peke til noe spesifikt i bibelen som du refererer til i forhold til påstanden din?

Ateisme er en tro på at det ikke eksisterer noen Gud eller ting vi ikke har kjennskap til.

Lenke til kommentar

Gud tillater jo drap på sin egen sønn, og ber Abraham om å ofre Isak. Og Norge kristnes med sverd.

Tidenes "social experiment" der ja.

Men fra spøk til moro: dersom Norge kristnes med vold og avkristnes med hat og synd, er ikke det bare en refleksjon at mennesker er rimelig jævlige mot hverandre ofte? På tvers av religion?

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva kaller du Israelittene som massakrerte befolkningen i Jeriko før de plyndret den og la den i ruiner?

Jaha. Var det Gud som gjorde det?

Jeg minner om opphavet til underdiskusjonen vi nå fører og at den har rot i din påstand:

Bibelen er full av historier om gud som dreper uskyldige uvitende mennesker.

Jeg kan ikke se at argumentasjonen din på de siste 2 sidene av denne debatten understøtter påstanden din om at "bibelen er full av historier om Gud som dreper uskyldige uvitende mennesker".

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Ateisme er en tro på at det ikke eksisterer noen Gud eller ting vi ikke har kjennskap til.

Nei, ateisme blant filosofer betyr vel kun at man tror at gud(er) ikke eksisterer. Mange av de som selv anser seg som ateister på nett bruker en bredere definisjon der ateisme er fravær av tro på gud(er)s eksistens. Det vi ikke har kjennskap til kan bety så mangt, men har ikke noe med ateisme å gjøre. Teisme og ateisme er bundet til spørsmålet om tro angående eksistensen til en eller flere guder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, ateisme blant filosofer betyr vel kun at man tror at gud(er) ikke eksisterer. Mange av de som selv anser seg som ateister på nett bruker en bredere definisjon der ateisme er fravær av tro på gud(er)s eksistens. Det vi ikke har kjennskap til kan bety så mangt, men har ikke noe med ateisme å gjøre. Teisme og ateisme er bundet til spørsmålet om tro angående eksistensen til en eller flere guder.

Hmm, jo, men er ikke det også det samme som å ikke tro på ting vi ikke har kjennskap til isåfall?

Lenke til kommentar

Jaha. Var det Gud som gjorde det?

Jeg minner om opphavet til underdiskusjonen vi nå fører og at den har rot i din påstand:

Bibelen er full av historier om gud som dreper uskyldige uvitende mennesker.

Jeg kan ikke se at argumentasjonen din på de siste 2 sidene av denne debatten understøtter påstanden din om at "bibelen er full av historier om Gud som dreper uskyldige uvitende mennesker".

Mulig du ikke ser det men det er fordi du lukker øynene.

I Josvas Bok kapittel 6 vers 2

Men Herren sa til Josva: «Se, jeg gir Jeriko med kongen og hans tapre krigere i dine hender.

Vers 17 forsetter.

Byen og alt som er i den, skal være bannlyst og tilfalle Herren. Bare den prostituerte Rahab skal få leve, hun og alle som er i huset hos henne, fordi hun skjulte mennene vi sendte ut.

Og resultatet kan leses i vers 21.

Alt som var i byen, både menn og kvinner, unge og gamle, storfe, småfe og esler, slo de med bann og hogg ned med sverd.

Nei gud holdt ikke sverdet i hånda selv like lite som Hitler egenhendig skrudde på gassen i gasskamrene, men gud befalte og befaling blei til handling.

Men gud er ikke av kroken enda for direkte å ha utført drap på egenhånd.

En guds engel drepte alle førstefødte barn i hele Egypt under Egypst 10 plager og her forherdet gud faraos hjerte for at guds folk ikke skulle få dra fra Egypt.

Altså han satte opp et trussel og sørger egenhendig for at motparten ikke gir etter for trusselen.

I tillegg kommer vannflommen da som vi har snakket om tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De må jo være fin opplevelse for Isak å ligge der å se faren Abraham løfte sverdet/øksa eller hva det var for å hugge hodet av han før gud stoppet ham i siste sekund. Må være en god gud som utsetter Isak for et slikt mareritt.

Endret av Larzen_91
Sitat redigert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jo, men er ikke det også det samme som å ikke tro på ting vi ikke har kjennskap til isåfall?

Det er jo ofte vanlig at de som er selverklærte ateister også har det med å ikke tro på andre typisk overnaturlige ting. Men når det kommer til betydningen av selve ordet ateisme så er det jo nødvendigvis knyttet til det som klassifiseres som gud. Det åpner jo opp for enda en debatt der ignostisisme kommer inn i bildet, men vi er vel allerede på kanten av tema her, noe jeg selv har bidratt til. Men vi kan kanskje spare en lengre utveksling til en annen tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...