Gå til innhold

Er vestens forfall et bevis på at Kristendommen kanskje var riktig å følge?

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror følgende spørsmål er vesentlig å stille seg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1730964

Ellers tenker jeg at du er "hjernevasket" trådstarter, og forsøker å lete etter begrunnelser for å forsvare den sprøe religionen kristendom.

Stephen Hawking, fra den biografiske spillefilmen:

I have a slight problem with the celestial dictatorship premise

og

It is clear that we are just an advanced breed of primates on a minor planet orbiting around a very average star, in the outer suburb of one among a hundred billion galaxies. BUT, ever since the dawn of civilization people have craved for an understanding of the underlying order of the world. There ought to be something very special about the boundary conditions of the universe. And what can be more special than that there is no boundary? And there should be no boundary to human endeavor. We are all different. However bad life may seem, there is always something you can do, and succeed at. While there is life, there is hope.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv tror jeg de fleste kirstne ofte har angst for om de vert en god nok muslim til å komme til islam himmelen, deg inkludert dersom du er ærlig.

Om det var meg du tenkte på så tror jeg ikke på noen sitt helvete. Når livet ebber ut, så sier jeg godnatt og tar meg en blund som varer ganske så lenge :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Zeebra: Kan du med sikkerhet og hånden på hjertet si at du selv er en "ekte" kristen og "kvalifisert" til å slippe igjennom perleporten, eller vil du være litt nervøs for om du har vert en god nok kristen til å slippe inn dersom du ligger på døsleiet og venter?

Nei, det kan jeg selvsagt ikke si. Jeg kan dog si at jeg kjenner til forskjellen mellom godt og ondt og at jeg var en skikkelig "synder" i mine yngre år, men at jeg nå har lagt det fra meg og lever etter et sett moralske lover, som inkluderer det aller meste i de ti bud. Så jeg vil si at jeg er et bra menneske som IKKE bedriver ondskap.

Det er iallefall noe jeg selv er fornøyd med. Hadde alle fulgt mitt eksempel tror jeg faktisk verden kunne blitt et langt bedre sted. Jeg har iallefall bidratt personlig med det jeg kan gjøre for det bidraget. Har du?

Nei jeg er ikke kristen, så da er jeg vel automatisk en ond jævel. Det går vel ikke an å være et godt menneske uten å være kristen?

Hvem har sagt det? Ondkap handler jo om mer enn å være kristen eller å ikke være kristen. Det var jo det jeg forsøkte å forklare for deg, noe du totalt ignorerte.

Det er bare måten du avsluttet på. "Jeg har iallefall bidratt personlig med det jeg kan gjøre for det bidraget. Har du?" det hørtes liksom ut som man ikke kunne være et godt menneske om man ikke er kriste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva er kristne verdier? Å steine kvinner for utroskap?

Igjen: hvem er DU til å bestemme hvem som er kristen? Er du Jesus ellerno sånt?

Nei, men i kristendommen straffes også utroskap.

Jeg bestemmer ikke hvem som er Kristine, det er de Kristne mer enn kapable nok til å klare selv.

Du skriver at de kristne selv er kapable nok til å klare å bestemme om de selv er kristne. Er det ikke "gud" som til slutt skal gi sin dom. Selv tror jeg at de fleste kristne ofte har angst for om de har vert en god nok kristen til å komme til himmelen, deg inkludert dersom du er ærlig.

Jo, det er jo Gud som til slutt skal gi sin dom ifølge kristen lære som kristne følger. Det betyr ikke at kristine ikke klarer å identifisere seg selv eller at de har problemer med å skille mellom folk som er kristne og folk som ikke er kristne og folk som er gode kristne og folk som ikke er gode kristne.

Dessuten har vi jo ikke her diskutert noe om min personlige tro. Her kommer du med antagelser. Jeg er heller ikke interessert i å diskutere min personlige tro med en fyr som deg.

Hva betyr "en fyr som deg"? hørtes litt nedverdigende ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere og flere barn bor uten begge foreldre. Flere og flere barn blir født av alenemødre. Flere og flere er barnløse, særlig blant menn, og er ikke gifte. Flere og flere går på narkotika. Flere og flere barn har psykiske problemer. Flere og flere er ikke sysselsatte blant de mellom 20-65 (selv når vi fjerner de som er under utdanning). List går videre og videre.

Hva er det for argumenter? At tilstanden er slik forsvarer ikke noen religion. Jeg kan motargumentere på følgende vis:

Flere og flere pedoprester som er ordinert under pedopaven voldtar små guttebarn.

EDIT:

Eller at flere og flere kristne driter i hvordan en palestiner har det, da de omfavnes av hjernevaskelse fra kristne ekstremistisk propagandaaviser som alltid snakker i positive ordelag om israelere og negativt om palestinere. Kun med bakgrunn i at det en gang for glemt tid siden ble nedskrevet noe om at isralittene fikk et landområde av en oppdiktet gud.

Hvem som helst kan jo dikte opp at en himmelsk skikkelse åpenbarte seg for dem, og sånn sett forsøke å gjøre beslag på andres eiendom, land mm. "Jeg skal pule kjæresten din, for gud fortalte meg at hun er min"..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steine kvinner for utroskap? Hvor i den kristne lære står det?

3Mos 20,10 Dødsstraff for utroskap

5Mos 22,23 Dødsstraff for kvinner som blir voldtatt i byer

Dette er ikke den kristne lære. Les dette: http://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?parse=Joh%208,01-11

Generelt er mange av anklagene mot kristendommen basert på misforståelser og ting man finner ved nettsøk.

Det du har hentet dine sitater fra er Moseloven.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Dette er ikke den kristne lære. Les dette: http://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?parse=Joh%208,01-11

Generelt er mange av anklagene mot kristendommen basert på misforståelser og ting man finner ved nettsøk.

Det står nå i læreboka deres :)

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har så mye kunnskaper om dette emnet, men i det siste, så har jeg begynt å interessere meg mer for religion. Jeg er født i Norge, men har aldri følt meg kristen. Jeg har begynt å lese litt om islam, mest på grunn av at jeg synes det er litt interessant, og følge med på borgerkrigen i Syria.Ikke misforstå meg, jeg synes de som tilhører daesh, og andre brutale grupper i Syria, og rundt omkring der, er mennesker som fortjener det verste! Jeg er absolutt ingen tilhenger av disse grusomhetene de holder på med. Uansett, det jeg egentlig lurte på, står 3Mos og 5mos i kristendommen? Jeg regner med det gjør det, siden det står "mos", men har lyst på en bekreftelse på at jeg virkelig ikke tilhører kristendommen, takk.  

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har så mye kunnskaper om dette emnet, men i det siste, så har jeg begynt å interessere meg mer for religion. Jeg er født i Norge, men har aldri følt meg kristen. Jeg har begynt å lese litt om islam, mest på grunn av at jeg synes det er litt interessant, og følge med på borgerkrigen i Syria.Ikke misforstå meg, jeg synes de som tilhører daesh, og andre brutale grupper i Syria, og rundt omkring der, er mennesker som fortjener det verste! Jeg er absolutt ingen tilhenger av disse grusomhetene de holder på med. Uansett, det jeg egentlig lurte på, står 3Mos og 5mos i kristendommen? Jeg regner med det gjør det, siden det står "mos", men har lyst på en bekreftelse på at jeg virkelig ikke tilhører kristendommen, takk.

Du kan lese om det i bibelen.no om du vil. Ellers så er jo bibelen og koranen samme søpla om du spør meg :) gamle testamentet i bibelen og koranen er som to kopier. Har av nyskjerrighet lest litt i begge bøkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør du sannsynligvis ikke heller. Hvorfor finner du det så interessant?

Det skal ikke mye bibellesning til før at du finner ut hvor mye spinnvilt som er nedskrevet der.

Det "verste" som kan skje deg er at du kommer i kontakt med et religiøst miljø. At det å bli inkludert slik kanskje virker besnærende. Fordi du får være med på noe "sosialt". Man kan finne sosiale folk andre steder enn blant religiøse.

Husk at de forventer at du tror på de samme spinnville idéene. At du ikke har særlig rom for å være svært kritisk. Og kritikk skal alltid rettes på, en eller annen måte, at det finnes et svar på det meste også videre i bibelen. Blah blah blah. Så hva er egentlig sjarmen med å være mellom barken og veden da? At du ikke kan rope høyt ut hva du føler og tenker om det uten å få skikkelig ugleblikk på deg, og hvorfor skal du spille med for å passe inn?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

G: "Det skal ikke mye bibellesning til før at du finner ut hvor mye spinnvilt som er nedskrevet der."

Det du ikke forstår, kaller du spinnvilt.

Jesus snakket om å "spise menneskesønnens kjøtt og drikke hans blod" - gjett om noen syntes det var spinnvilt? Mens andre søkte å forstå hva dette betydde... 

Lenke til kommentar

Nå må du ikke forvirre de som ikke kan bibelen ut og inn, eller som ikke har en minsteforståelse. Helt klart så er det noen allegorier, men det jeg mener er at det finnes enormt mye spinnvilt som ikke er allegorier også i den store bågen.

Dessuten så er boken så full av feil at det viser hvor ivrig folk har vært på å ville forandre den til sin vinning. Så en slik oversikt over antall feil en gang. Den ligger i et eller annet innlegg her på forumet. Hadde jeg hatt den lett for hånden, så kunne jeg limt det inn her.

EDIT:

Det var ikke rett fram å finne, men jeg fant det likevel:

http://bibviz.com/

Endret av G
Lenke til kommentar

Det står nå i læreboka deres :)

I læreboka står det at loven (gitt til jødene) var en tuktemester til Kristus. Med ham kom tilbudet om nåden.

Dersom vi antar at gud finnes så er han et monster som velger å dukne alle levende vesen på jordkloden (-8 stk). Ofrer sin egen sønn jesus, Ber Abraham om å ofre sin egen sønn (drepe med sverd eller øks). Staffer de som måtte velge en annen gud eller ikke tro med evig helvete (ja jeg vet dere i jv ikke tror på helvete). Har vel løyet om å komme igjen nå i 2000 år. Snakk om holde folk for narr.

Mye blod og jævelskap. Litt av en type han der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

And the man that committeth adultery with another man's wife, even he that committeth adultery with his neighbour's wife, the adulterer and the adulteress shall surely be put to death.

"De utro skal sikkert bli lagt til døden" er vel den mest presise oversettelsen til Norsk fra den Engelske versjonen. Hva som står i originalen vet jeg ikke helt.

Det står ikke at noen skal drepe de som er utro og det står ikke at at det er sikkert. Det står "surely", noe som nesten virker som et forslag eller et spørsmål, eventuelt en antagelse. Tar man i betraktning det som heter "book of life" og "book of death", så kan det godt tenkes at det refereres til at de utro med sikkerhet skal bli lagt til i dødens bok.

Jeg er dog ingen ekspert. Jeg bare vet at som alle verk så må du tolke bibelen. Du kan ikke bare lese av og ta alt bokstavelig. Det er vel heller en slags lære enn en enkel oversikt. Slikt krever som filosofisk lære at man setter seg inn i temaet, tolker, gransker, spør spørsmål, sår tvil, verifiserer og alle slike ting.

23 If a damsel that is a virgin be betrothed unto an husband, and a man find her in the city, and lie with her;

24 Then ye shall bring them both out unto the gate of that city, and ye shall stone them with stones that they die; the damsel, because she cried not, being in the city; and the man, because he hath humbled his neighbour's wife: so thou shalt put away evil from among you.

25 But if a man find a betrothed damsel in the field, and the man force her, and lie with her: then the man only that lay with her shall die:

Er det disse du referer til? Ja, det kan virker som bibelen her faktisk støtter dødsstraff for grove synder. Jeg kan ikke forstå hvordan det passer sammen med at "man skal ikke drepe"..

Det kan godt tenkes at tolkninger var strenger i gamle dager og at dødsstraff var normalen både for kriminelle brudd og moralske brudd på regler og lover.

Lenke til kommentar

Zeebra: Kan du med sikkerhet og hånden på hjertet si at du selv er en "ekte" kristen og "kvalifisert" til å slippe igjennom perleporten, eller vil du være litt nervøs for om du har vert en god nok kristen til å slippe inn dersom du ligger på døsleiet og venter?

Nei, det kan jeg selvsagt ikke si. Jeg kan dog si at jeg kjenner til forskjellen mellom godt og ondt og at jeg var en skikkelig "synder" i mine yngre år, men at jeg nå har lagt det fra meg og lever etter et sett moralske lover, som inkluderer det aller meste i de ti bud. Så jeg vil si at jeg er et bra menneske som IKKE bedriver ondskap.

Det er iallefall noe jeg selv er fornøyd med. Hadde alle fulgt mitt eksempel tror jeg faktisk verden kunne blitt et langt bedre sted. Jeg har iallefall bidratt personlig med det jeg kan gjøre for det bidraget. Har du?

Nei jeg er ikke kristen, så da er jeg vel automatisk en ond jævel. Det går vel ikke an å være et godt menneske uten å være kristen?

Hvem har sagt det? Ondkap handler jo om mer enn å være kristen eller å ikke være kristen. Det var jo det jeg forsøkte å forklare for deg, noe du totalt ignorerte.

Det er bare måten du avsluttet på. "Jeg har iallefall bidratt personlig med det jeg kan gjøre for det bidraget. Har du?" det hørtes liksom ut som man ikke kunne være et godt menneske om man ikke er kriste.

Er du et godt menneske da?

Jeg har ikke sagt du ikke kan være et godt menneske uten å være kristen.

Lenke til kommentar

Det du har hentet dine sitater fra er Moseloven.

Det står i GT, som kristne forsøker å distansere seg fra, for eksempel ved å kalle kirken for "Ny testamentlig" og hevde at GT ikke gjelder, samtidig som de beholder de 10 bud og motviljen mot lesbiske og homfile.

Vel, svaret ligger i bibelen hvor Jesus sier noe sånn som: Jeg er ikke kommet for å slette eller endre lovene ( de 10 bud pluss ca 600 andre). Alt sammen gjelder like herlig nå og i all fremtid.

Lytt til sjefen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør du sannsynligvis ikke heller. Hvorfor finner du det så interessant?

Det skal ikke mye bibellesning til før at du finner ut hvor mye spinnvilt som er nedskrevet der.

Det "verste" som kan skje deg er at du kommer i kontakt med et religiøst miljø. At det å bli inkludert slik kanskje virker besnærende. Fordi du får være med på noe "sosialt". Man kan finne sosiale folk andre steder enn blant religiøse.

Husk at de forventer at du tror på de samme spinnville idéene. At du ikke har særlig rom for å være svært kritisk. Og kritikk skal alltid rettes på, en eller annen måte, at det finnes et svar på det meste også videre i bibelen. Blah blah blah. Så hva er egentlig sjarmen med å være mellom barken og veden da? At du ikke kan rope høyt ut hva du føler og tenker om det uten å få skikkelig ugleblikk på deg, og hvorfor skal du spille med for å passe inn?

Kristne folk er iallefall veldig trivelige og positive folk generelt sett.

Det er vel egentlig slike folk man rådes til å omgi seg med i dagens filosofi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...