Gå til innhold

Er vestens forfall et bevis på at Kristendommen kanskje var riktig å følge?

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er ondskap universelt. Dyr vil ha samme oppfattelse av hva som er ondt og godt, som mennesker har, selv om de ikke er intelligente. Det er egentlig så enkelt som å si at det som går imot dyrets eller menneskets interesse er en ond ting, og at ting du ikke vil skal skje mot deg selv, også er onde ting.

Hvilken oppfatning har en reke av hva som er universelt ondt?

En torsk vil gjerne spise sild. En sild vil gjerne ikke bli spist. Er torsken ond som handler mot dyrets interesse?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 38 år gammel og relativt ny inn i kristendommen.

Hvis du er oppvokst i et kristent miljø, så lurer jeg på om det kristne miljøet var veldig strengt og dømmende? Jeg har et intrykk av at det varerer veldig hvordan man tilnærmer seg kristendommen og bibelen i forskjellige miljøer. Min tilnærming til det går på å tone ned dette med frykt for å begå synder og fokusere på nåde og kjærlighet. Joda, det ER synder, men som kristen så skal man ikke være redd straff, og dette skal etter min erfaring gå mer eller mindre av seg selv. Man gjør det bibelen sier fordi man VIL gjøre det og gjøre det til glede for seg selv og andre, det er det som er målet om man følger bibelen, men bibelen sier også at man ikke trenger gjøre noe som helst for å være i Jesus, men at det holder å bare holde fast på det som står. Det skal ikke være noe man føler er unaturlig eller press.

Jeg har møtt mye rart som har kalt seg kristent selv og hadde et ganske dårlig syn på kristendom en periode jeg også, men jeg tror det er rom for alle i kristendommen, inkludert deg, for jeg tror Jesus var verdens messias, og var han verdens frelser så har han også gitt rom innenfor troen ALLE kan passe inn i. Ingen mennesker er satan i egen person. Men godt mulig det ikke er noe vits å si dette her til deg, men å spotte kristne er ivertfall bortkastet tid. Min tro er pga egne opplevelser, at det finnes en god del kristne det er grunn til å misslike er ikke noe nytt for meg, jeg liker ikke alle kristne jeg heller.

Jeg har møtt kun rart som har kalt seg kristent, inkludert deg.

Hvis du tror det er rom for meg, så har du ikke lest bibelen, da den klart og tydelig sier at jeg aldri noen sinne kan bli tilgitt, hverken i dette livet eller i det neste.

Kristendom føles for meg som en kreft. Det føles sykt og unaturlig. Du er riktig nok eldre enn meg, men jeg har 20 års erfaring med kristendom, og da snakker jeg ikke om det du skisserer.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingen var selvsagt å ta litt i, men jeg selv som kristen mener selvsagt at kristendommen har tatt mange feilvenninger. For meg er det troen på Gud som er viktig. Kristendommen er jo på langt nær det den var før, idag.

Er troen på en løgn viktig? Hvorfor det? Hvorfor kan du ikke heller akseptere fakta fremfor de kristne/jødiske løgnene? Vi VET at det meste i bibelen er løgn i dag, så hvorfor fremmer du løgn og usannheter, overdrivelser og oppdikninger? Bryr du deg virkelig så lite om sannhet at du er uten dårlig samvittighet når du sprer kristne løgner og overdrivelser og ting som det ikke er dekning for? I så fall, åsen menneske er du da?

Personlig er jeg glad for at kristendommen ikke er hva den var før, for det gjør at dere kristne slipper å leve livene deres i fengsler og koko anstalter. For det er nemlig der dere hadde vært om dere hadde levd ut intoleransen og hatet i kristendom, som før i tiden... Og det hadde vært trist syntes jeg... Spesielt fordi dere alle satt der på grunn av løgn og usannheter. 

Er takk og lov lenge siden vi levde etter kristne verdier, som ikke lenger teller som verdier.. 

Og hvorfor fremmer du dette som om det skulle være noe godt og noe å ta vare på`Det er meg en gåte... Er du virkelig så avstumpet som kristen at du ikke lenger finner noen verdi i mennesker kanskje? Det er kun guden din som skal hylles og tilbes? I så fall så skjønner jeg at du syntes kristendom før var bedre... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ondskap universelt. Dyr vil ha samme oppfattelse av hva som er ondt og godt, som mennesker har, selv om de ikke er intelligente. Det er egentlig så enkelt som å si at det som går imot dyrets eller menneskets interesse er en ond ting, og at ting du ikke vil skal skje mot deg selv, også er onde ting.

Hvilken oppfatning har en reke av hva som er universelt ondt?

En torsk vil gjerne spise sild. En sild vil gjerne ikke bli spist. Er torsken ond som handler mot dyrets interesse?

For silden er det ondt ja.

Mennesker vil gjerne spise dyr, men dyr vil ikke bli spist. Er mennesker ond som spiser dyr?

Selv synes jeg ikke det er så veldig relevant å spør. Jeg synes det er langt mer interessant å spørre seg HVA gjør vi for å spise dyr? Handler vi ondt mot dyrene? Plager vi dyrene for at vi skal spise dem? Er det nødvendig å plage dem for å spise dem?

Lenke til kommentar

Tull. Naturen har ikke begrepet ondt, dette er kun noe vi mennesker (som regel de mest overtroiske..) deler inn verden i. For silda gjelder overlevelse og begrepet ondt er ikke i dens tanker engang... De vet ikke engang hva en torsk er... 

Lenke til kommentar

Tull. Naturen har ikke begrepet ondt, dette er kun noe vi mennesker (som regel de mest overtroiske..) deler inn verden i. For silda gjelder overlevelse og begrepet ondt er ikke i dens tanker engang... De vet ikke engang hva en torsk er... 

Ok, så hvis i motsetning til det du tror, Gud eksisterer og han dreper deg og hele familien din, så er ikke det ondt, fordi du ikke forstår hva Gud er? Og da er det særskilt ok at Gud dreper ateister siden de ikke vet forskjell på ondt og godt?

Eller, hvis skapninger fra en annen planet kommer her og dreper alle, så er ikke det ondt, fordi du ikke var klar over at de eksisterte?

Ps. Jeg har hørt at selv fisk kan oppleve smerte og at det er vitenskapelig bevist. Dyr vet jeg kan oppleve smerte.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Men ikke ondt for torsken? Så noe er ondt avhengig av perspektiv?

Torsken har ikke onde hensikter, den er en del av den eksisterende naturen og spiser andre deler av naturen. Ingen av disse er intelligent vesenere, de fleste er bevisste vesten og kan føle f.eks smerte og tilfredshet, men i bunn og grunn er de kun en del av jordklodens økosystem som faktisk avhenger at de lever på denne måten. F.eks hadde det ikke vært for f.eks flaggermus og edderkopper som spiser insekter hadde vi nok fått problemer med for mange insekter.

Hele systemet er selvregulerende, foruten mennesker som er destruktive og ødeleggende i forhold til resten av økosystemet.

Som så, og sett at vi anser oss selv som intelligente vesen, tilhører vi på mange måter ikke dette økosystemet, og har bevissthet til å velge mellom å handle godt eller ondt.

Det står jo faktisk ganske tidlig i bibelen at mennesker skal få kontroll over alt på jorden og leve av den. Bare en interessant tanke.

Selv synes jeg ikke det er ondt om et menneske spiser et dyr, såfrem dyret har levd vel og slaktes på en etisk måte og spises med takknemlighet og bevissthet. Skyter du et dyr for å spise dette dyret er det respektfult ovenfor dyret å takke for dets offer og være bevisst på hva du gjør og har gjort.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Ok, så hvis i motsetning til det du tror, Gud eksisterer og han dreper deg og hele familien din, så er ikke det ondt, fordi du ikke forstår hva Gud er? Og da er det særskilt ok at Gud dreper ateister siden de ikke vet forskjell på ondt og godt?

Vet ikke ateister forskjell på noe som gjør dem godt og ondt? Hvor får du sånt i fra? Lærer du det i kirken eller? 

Gud har, i følge mytene i bibelen, drept flere mennesker enn noen annen diktator, så vi skal vel være glad for at dette uvesenet ikke eksisterer tenker jeg... For ondt ville han ikke visst hva var i så fall...

Eller, hvis skapninger fra en annen planet kommer her og dreper alle, så er ikke det ondt, fordi du ikke var klar over at de eksisterte?

Nå er du bare dum faktisk.... 

Ps. Jeg har hørt at selv fisk kan oppleve smerte og at det er vitenskapelig bevist. Dyr vet jeg kan oppleve smerte.

Hva har smerte med ondt og godt å gjøre?

At ert dyr kan føle smerte har da vel ingenting med at de vet hva som er ondt og godt? Igjen, naturen bare ER, den føler ikke ditt eller datt eller holder seg med menneskelige konsepter og oppfinnelser, der konseptet godt og ondt er en av dem... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke ateister forskjell på noe som gjør dem godt og ondt? Hvor får du sånt i fra? Lærer du det i kirken eller?

Nei, det fikk jeg fra deg. Du sier jo det kun er Kristne som tror på forskjellen mellom godt og ondt.

Naturen har ikke begrepet ondt, dette er kun noe vi mennesker (som regel de mest overtroiske..) deler inn verden i.

Med "overtroiske" regner jeg med du refererte til Kristne.

Gud har, i følge mytene i bibelen, drept flere mennesker enn noen annen diktator, så vi skal vel være glad for at dette uvesenet ikke eksisterer tenker jeg... For ondt ville han ikke visst hva var i så fall...

Men du argumenterer jo for at det er ok for dyr at så lenge de ikke er bevisst på sin drapsmann, at det da er ok. Som du nevnte med silda som ikke vet hva en torsk er og ikke kjenner begrepet ondskap fordi sild ikke er et intelligent vesen.

Du argumenterer jo isåfall for at det ER ok om Gud dreper alle, om Gud eksisterer, fordi du sier det er ok så lenge man ikke vet hva det handler om og er ignorant om vesenet som dreper en. Hvis Gud eksisterer vil jo han være langt mer intelligent enn oss, ja, beskrevet som allvitende og hele pakken. Vi vil jo ikke engang være intelligente vesen i forhold til Gud. Så måten du argumenterer med silda og torsken, tilsier jo at det da er ok at Gud dreper oss alle.

Du argumenterer jo at ignoranse om godt og ondt gjør det enda greiere at torsken dreper silda, noe som egentlig også tilsier at du da mener det er ok at Gud da særskilt dreper alle ateister, fordi de ikke vet forskjellen på godt og ondt. Som du sier er det jo bare overtroiske som tror ondt eksisterer.

Jeg bare synes det er merkelig fordi det er selvmotsigende i forhold til ditt argument mot Kristen tro og Gud med dine påstander om at han har drept masse osv.

Nå er du bare dum faktisk....

Eller er du dum? Det er jo du som ikke tror at ondskap eksisterer og tror at ondskap ikke er universelt.

Hva har smerte med ondt og godt å gjøre?

At ert dyr kan føle smerte har da vel ingenting med at de vet hva som er ondt og godt? Igjen, naturen bare ER, den føler ikke ditt eller datt eller holder seg med menneskelige konsepter og oppfinnelser, der konseptet godt og ondt er en av dem...

Jeg har heller aldri påstått at det er noe galt med naturen. Jeg har jo sagt det motsatte. Og jeg har påstått at det er mennesker det er noe feil med. F.eks når vi skaper unødvendig lidelse for dyr slik at vi kan spise de. Men du vil vel si at rent dyreplageri heller ikke er ondt.

Lenke til kommentar

Jeg er 38 år gammel og relativt ny inn i kristendommen.

Hvis du er oppvokst i et kristent miljø, så lurer jeg på om det kristne miljøet var veldig strengt og dømmende? Jeg har et intrykk av at det varerer veldig hvordan man tilnærmer seg kristendommen og bibelen i forskjellige miljøer. Min tilnærming til det går på å tone ned dette med frykt for å begå synder og fokusere på nåde og kjærlighet. Joda, det ER synder, men som kristen så skal man ikke være redd straff, og dette skal etter min erfaring gå mer eller mindre av seg selv. Man gjør det bibelen sier fordi man VIL gjøre det og gjøre det til glede for seg selv og andre, det er det som er målet om man følger bibelen, men bibelen sier også at man ikke trenger gjøre noe som helst for å være i Jesus, men at det holder å bare holde fast på det som står. Det skal ikke være noe man føler er unaturlig eller press.

Jeg har møtt mye rart som har kalt seg kristent selv og hadde et ganske dårlig syn på kristendom en periode jeg også, men jeg tror det er rom for alle i kristendommen, inkludert deg, for jeg tror Jesus var verdens messias, og var han verdens frelser så har han også gitt rom innenfor troen ALLE kan passe inn i. Ingen mennesker er satan i egen person. Men godt mulig det ikke er noe vits å si dette her til deg, men å spotte kristne er ivertfall bortkastet tid. Min tro er pga egne opplevelser, at det finnes en god del kristne det er grunn til å misslike er ikke noe nytt for meg, jeg liker ikke alle kristne jeg heller.

Jeg har møtt kun rart som har kalt seg kristent, inkludert deg.

Hvis du tror det er rom for meg, så har du ikke lest bibelen, da den klart og tydelig sier at jeg aldri noen sinne kan bli tilgitt, hverken i dette livet eller i det neste.

Kristendom føles for meg som en kreft. Det føles sykt og unaturlig. Du er riktig nok eldre enn meg, men jeg har 20 års erfaring med kristendom, og da snakker jeg ikke om det du skisserer.

Da lurer jeg på hvem du har drept? ALT kan tilgis bortsett fra en ting, og det står nevnt der. Selv drapsmenn kan tilgis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier jo det kun er Kristne som tror på forskjellen mellom godt og ondt.

Nei det sier jeg ikke. Det jeg sa var at det stort sett er religiøse som tror på den sort hvitt modellen som heter godt og ondt... Alle vi andre skjønner at det ligger en del grått i mellom til å dra slike tåpelige analogier som at noe entydig er ond eller godt...

Med "overtroiske" regner jeg med du refererte til Kristne.

Er kristen de eneste som tror blindt på religiøse påstander, også kjent som overtro?

Men du argumenterer jo for at det er ok for dyr at så lenge de ikke er bevisst på sin drapsmann, at det da er ok. 

Hvor sier jeg det? Her tolker du fælt...

Vi vil jo ikke engang være intelligente vesen i forhold til Gud.

Åssen VEt du dette? Enda mer verdiløst gjettverk med andre ord... Kanskje du skulle lese bibelen din eg gang til og så komme å fortelle meg at den guden som er pikert der er spesielt intelligent eller god eller kjærlig? Umulig å tilbe noe som er dummere enn deg selv vettu, men på en eller annen måte, mest sannsynlig frykt, klarer du og andre det... 

Du argumenterer jo at ignoranse om godt og ondt gjør det enda greiere at torsken dreper silda, noe som egentlig også tilsier at du da mener det er ok at Gud da særskilt dreper alle ateister, fordi de ikke vet forskjellen på godt og ondt. Som du sier er det jo bare overtroiske som tror ondt eksisterer.

At mennesker har hørt om konseptet godt og ondt gjør handlingen til en gud OK? Igjen, nå er du på tynnere vann en det jesus løgnen liksom sto på...

Det er jo du som ikke tror at ondskap eksisterer og tror at ondskap ikke er universelt.

Nei, godt og ondt eksisterer ikke, da vi er en del av naturen også og naturen bare er. Det er ikke sånn at når en tsunami rammer deg så er jorden ond og når solskinn varmer trynet ditt så er jorden god... Dette er og blir et menneskelig konsept, noe vi har funnet på fordi vi oppfatter det som noe ondt og godt og overhodet ikke noe universelt nei Uten oss til å syntes detet ville naturen bare vært... Uten å tillegge hverken ondt eller godt noen mening.  

Jeg har heller aldri påstått at det er noe galt med naturen. 

Hvorfor skulle du det? Naturen bare er den, samme hva du enn måtte syntes eller tro..

Og jeg har påstått at det er mennesker det er noe feil med. 

Hvorfor er det noe feil med menneskene? Fordi de ikke oppfører seg som noen ignorante skribenter mente de burde i gamle skrifter? Kanskje du skulle lese mer om hva vi er og vår natur og mindre i slike ignorante og fordummende skrifter? For det du leser der har ingenting med vår natur å gjøre, om noe... 

F.eks når vi skaper unødvendig lidelse for dyr slik at vi kan spise de. Men du vil vel si at rent dyreplageri heller ikke er ondt. 

Tvert i mot. Jeg er ikke kristen og tror at jeg på noen måte står over dyr på noen måte, jeg VET at jeg er et dyr, på lik linje med alle de andre dyrene på jorden. Og jeg har for lenge siden sluttet å tro at jeg er noe spesielt og at jeg kan leve på bekostning av andre dyr, så dyreplageri er ikke helt min greie nei... Er faktisk ikke lenger siden enn sist vinter jeg klappet til hytte naboen (med flat hånd, slik at det skille svi..) fordi han sto og ni banket hunden sin med hunde båndet pga av hunden ble litt på tuppa og ikke ville høre på ham... Det var hans sårede stolthet den huden fikk føle, en stolthet den hunden overhodet ikke forsto, men som den like godt fikk juling for... Vanligvis bruker hunder å forsvare sine eiere når det kommer fremmede å klabber til dem (du ville ikke overlevd om du hadde prøvd det samme på meg, da ville Hunden min blitt sinnsyk...), men denne huden hadde fått juling før av denne tosken og syntes tydeligvis at eier fikk som fortjent når jeg fiket til ham og fortalte han hva for en enorm idiot han var og truet han med en skikkelig omgang med hundebåndet om jeg fikk se den slags oppførsel en gang til før jeg plystret på hunden min og vi gikk til vårt... Så nei, noen dyreplager er jeg ikke.. menneskeplager somme tider, ja, men aldri uten grunn......

Folk som slår hunden sin fordi de ikke gadd å gå på dressurkurs med huden skulle ikke ha noen hund etter min mening...  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hvem du har drept? ALT kan tilgis bortsett fra en ting, og det står nevnt der. Selv drapsmenn kan tilgis.

Du har tydeligvis ikke lest bibelen (slapp av, det er helt vanlig blandt kristne. Kristne er de mest ignorante også til sin egen tro, så du er i godt selskap...)

Der står det sort på hvitt at hvis man fornekter eller gjør narr av det hellige spøkelset som bibelen juger om så er man fortapt for ever og alltid... Og der var jeg også fortapt gitt...  :p Oj oj oj, så redd jeg ble... Casper kommer til å kaste meg på barnerommet utkledd som en kjip leke nå altså... For et helvette det vil bli...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han trenger ikke å ha drept noen, det er en synd som er værre en å drepe og det er å forlate kristne tro.

Det er bedre for han om han har blitt kastet i havet med en kværnstein rundt halsen en å forlate sin tro mener jeg å ha lest i bibelen et sted.

En annen dødssynd er blasfemi.

Ingen av disse tingene er noe man får tilgivelse for så jeg sitter nok i samme båt som abigor her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

så jeg sitter nok i samme båt som abigor her. 

Får nok hjelpe deg med å ro denne båten jeg også...  :) Har nemlig heller ingen tro på løgnene om jøde kongen... Dette er et fantasi foster og en løgn av dimmensjoner, så det er ikke vanskelig å tilby seg å ro engang  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke lest bibelen (slapp av, det er helt vanlig blandt kristne. Kristne er de mest ignorante også til sin egen tro, så du er i godt selskap...)

Der står det sort på hvitt at hvis man fornekter eller gjør narr av det hellige spøkelset som bibelen juger om så er man fortapt for ever og alltid... Og der var jeg også fortapt gitt...   :p Oj oj oj, så redd jeg ble... Casper kommer til å kaste meg på barnerommet utkledd som en kjip leke nå altså... For et helvette det vil bli...

hva det egentlig innebærer vet jeg ikke helt men det står om det her:

http://www.gotquestions.org/blasphemy-Holy-Spirit.html

men dere gjør som dere vil, Gud ga mennesket fri vilje. Jeg vet ivertfall at det er sant og har ikke tenkt å tvinge det på noen, jeg prøver bare å si at folk ikke skal gå med inntrykket av at de har gjort noe som er så galt at de ikke kan tilgis.

Lenke til kommentar

så jeg sitter nok i samme båt som abigor her. 

Får nok hjelpe deg med å ro denne båten jeg også...   :) Har nemlig heller ingen tro på løgnene om jøde kongen... Dette er et fantasi foster og en løgn av dimmensjoner, så det er ikke vanskelig å tilby seg å ro engang   :)

Det høres mer ut som du forsøker å overtale deg selv enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min oppfatning er også at de som taler for religion er relativt rolige, mens ateistene slenger ut stygge ord gang på gang.

En observasjon som sikkert mange deler. Det er vel faktisk ingen som er så opptatt av religion som ateister. De bruker livet sitt på å kjempe mot noe andre står for, istedet for å kjempe for det de selv står for. Det er en kamp som naturligvis aldri kan krones med seier. Da er det ikke noe merkelig at de kan bli angstbitersk, de føler seg egentlig aldri ovenpå i kampen.

Ofte ligger det en vond, personlig opplevelse bak hatet ateister viser mot andres tro. Det må vi ha i bakhodet, og gjøre det vi kan for å respektere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...