Gå til innhold

Er vestens forfall et bevis på at Kristendommen kanskje var riktig å følge?

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over det. Det er jo det som er problemet med mye av Kristendommen idag. Korrupte Kirker og prester som driver vranglære. Bibelen advarte mot det også.

Det er jo selvsagt ikke å si at alle Kirker driver med det, eller at alle prester driver med det, eller at ingen har lest og forstått bibelen. Det finnes nok mange virkelige Kristne også.

Da lurer jeg på et par ting:

1. Argumenterer du for en bokstavtro tilnærming til Bibelen? Gjelder dette både GT og NT? Hvorfor/Hvorfor ikke? Hvilken fremgangsmåte bruker en for hva en skal følge med en bokstavtro tilnærming?

2. Argumenterer du for én absolutt korrekt tolkning av tekstene i Bibelen? Hvordan kommer en frem til denne korrekte tolkningen? Regner du tolkningen din som farget av plasseringen din i historien (2016 - Norge - middelklasse - etc.)?

3. Hvis det er så 'lett' å lese og forstå bibelen (slik det høres ut som du sier), hvorfor finnes det da ca. 33 000 forskjellige trosretninger (tolkninger av kristen lære) i kristendommen?

Endret av afterall
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er klar over det. Det er jo det som er problemet med mye av Kristendommen idag. Korrupte Kirker og prester som driver vranglære. Bibelen advarte mot det også.

Det er jo selvsagt ikke å si at alle Kirker driver med det, eller at alle prester driver med det, eller at ingen har lest og forstått bibelen. Det finnes nok mange virkelige Kristne også.

Det var mange som advarte mot falsk religion før kristendommen tok over også.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, USA er styrt av en anti-Kristlig klikk som jobber for for de rike og selskapene mot folkets interesse. De folkene som jobber i politikken i USA har jo en tendens til å lyge i omtrent hver setning de sier. Noe som jo er et bevis på at de ikke er Kristne. De slipper bomber over andre land for å søke makt.

At de lyver er jo et tegn på at de er kristne. Hele kristendommen er bygget på løgn fra bunnen av. Hvordan kan du forvente noe annet av de som faktisk tror på det?

De typene som styrer i USA idag er super hippier som ikke evner å se forskjell mellom godt og ondt, og tror hele verden dreier seg om vitenskap. Type evolusjonsteoretikere som ikke har peiling på godt og ond, eller forskere som overhode ikke har noe konsept om filosofi, og dermed kynisk kan drive videre med sine anti-menneskelige utvikling av samfunnet, som folket overhode ikke har noe mulighet til å si ja eller nei til. De er på mange måter like politikere, tyranner som skal påtvinge folk de "gode" ideene sine, som egentlig bare er haugevis av dritt. Folk som ikke bryr seg om konsekvenser når de driver forskning, fordi den eneste utdanningen de har er vitenskapelig og fordi de ikke tror på filosofi, etikk og moral eller godt og ondt, eller nytteverdi og formål.

Som med alt annet sprøyt du sier så forkaster jeg dette på samme måte som du forkaster kilder. Dine fantasier har ingen påvirkning på hvordan virkeligheten faktisk er. Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, USA er styrt av en anti-Kristlig klikk som jobber for for de rike og selskapene mot folkets interesse. De folkene som jobber i politikken i USA har jo en tendens til å lyge i omtrent hver setning de sier. Noe som jo er et bevis på at de ikke er Kristne. De slipper bomber over andre land for å søke makt.

At de lyver er jo et tegn på at de er kristne. Hele kristendommen er bygget på løgn fra bunnen av. Hvordan kan du forvente noe annet av de som faktisk tror på det?

De typene som styrer i USA idag er super hippier som ikke evner å se forskjell mellom godt og ondt, og tror hele verden dreier seg om vitenskap. Type evolusjonsteoretikere som ikke har peiling på godt og ond, eller forskere som overhode ikke har noe konsept om filosofi, og dermed kynisk kan drive videre med sine anti-menneskelige utvikling av samfunnet, som folket overhode ikke har noe mulighet til å si ja eller nei til. De er på mange måter like politikere, tyranner som skal påtvinge folk de "gode" ideene sine, som egentlig bare er haugevis av dritt. Folk som ikke bryr seg om konsekvenser når de driver forskning, fordi den eneste utdanningen de har er vitenskapelig og fordi de ikke tror på filosofi, etikk og moral eller godt og ondt, eller nytteverdi og formål.

Som med alt annet sprøyt du sier så forkaster jeg dette på samme måte som du forkaster kilder. Dine fantasier har ingen påvirkning på hvordan virkeligheten faktisk er.

har dine fantasier det?

Jeg ville til bunns i sannheten og fant den. Det høres ikke ut som du er særlig interessert i annet enn det som passer ditt verdensbilde, med profilbilde av et grisetryne med oppnedkors og det hele. Hva driver deg egentlig? Du virker jo besatt av å hate kristendom, hva gjør at du er så besatt? Hva er det ved kristne, som utad først og fremst ifølge bibelen skal være et lys i mørke og vise nestekjærlighet sånn Jesus gjorde, som plager deg? Er det noe ved kjærlighetsbudskapet i bibelen som plager deg? Jeg har hørt om "ulver i fåreklær" som missbruker kristendommen til å gjøre ondt, men da er de ikke kristne for meningen med kristendommen er jo å gjøre det som står der til noe godt. Jesus kom for å helberede de syke og være et lys i mørke, det får jeg ut av å lese bibelen og som kristen prøver jeg jo å gjøre kristendommen til det, altså noe BRA. Enten det er for meg selv så jeg f.eks kan bli kvitt angst og depresjon, eller for andre.

Jeg var vel veldig lite overbevist før jeg ble kristen men jeg holdt i det minste muligheten åpen for at det KUNNE være sant, det var i bakhodet, og selv om jeg definitivt kunne se noe ondt (djevelen) så sleit med å se hvor Jesus passet inn i denne verden. Men så døde også Jesus på en så dramatisk måte av en grunn. Folk hater sannheten, og derfor blir også kristne spottet (av bl.a deg) og er verdens mest forfulgte minoritet ifølge vårt land, uten at noen ser ut til å problematisere det (annet enn kristne selv):

http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=18639

Som kjent er djevelen denne verdens gud, og han hater kristne mer enn noe annet. Men Paulus forfulgte kristne, og ble omsider kristen selv. For alt jeg vet, kan jo være deg om noen år. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli kristen selv for bare et par år siden. Det satt langt inne, for å si det pent.

Så kommer folk trekkende med kristne som kriger mot andre kristne som f.eks i nord-irland, men dette her stemmer rett og slett ikke med bibelen, for den forbyr jo å gjøre sånt mot en bror. Man advares stadig i bibelen mot å bli ført vill.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det ved kristne, som utad først og fremst ifølge bibelen skal være et lys i mørke og vise nestekjærlighet sånn Jesus gjorde, som plager deg? Er det noe ved kjærlighetsbudskapet i bibelen som plager deg? Jeg har hørt om "ulver i fåreklær" som missbruker kristendommen til å gjøre ondt, men da er de ikke kristne for meningen med kristendommen er jo å gjøre det som står der til noe godt. Jesus kom for å helberede de syke og være et lys i mørke, det får jeg ut av å lese bibelen og som kristen prøver jeg jo å gjøre kristendommen til det, altså noe BRA. Enten det er for meg selv så jeg f.eks kan bli kvitt angst og depresjon, eller for andre.

Jeg kan bare bli kvitt angst og depresjon når jeg fjerner meg fra kristendommen. Kristendommen er som en bitter kreftsvulst. Det er ikke ulver i fåreklær som misbruker kristendommen. Det er bruk av kristendommen. Meningen med kristendommen var å ødelegge mangfold, kontrollere livene til folk og undertrykkelse. Det var resultatet når kirka hadde makten. Når vi fikk demokrati, kvinners stemmerett, fargetv, oppheving av forbud mot homofili, så var all den utviklingen på tross av hva de kristne mente. Hva de ekte kristne mente.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som kjent er djevelen denne verdens gud, og han hater kristne mer enn noe annet. Men Paulus forfulgte kristne, og ble omsider kristen selv. For alt jeg vet, kan jo være deg om noen år. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli kristen selv for bare et par år siden. Det satt langt inne, for å si det pent.

Det er umulig, for det står helt tydelig svart på hvitt i bibelen at jeg aldri under noen omstendigheter kan bli tilgitt. Ikke i dette livet og ikke i det neste. Så jeg er helt trygg.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kommer folk trekkende med kristne som kriger mot andre kristne som f.eks i nord-irland, men dette her stemmer rett og slett ikke med bibelen, for den forbyr jo å gjøre sånt mot en bror. Man advares stadig i bibelen mot å bli ført vill.

Bibelens gud, sverdets gud, Jehova, jernalderjødenes krigsgud. Dette er en gud som tråkker på mennesker så blodet spruter. Dette er en gud som tar imot menneskeofringer for å hjelpe mennesker til å vinne kriger. Dette er en gud som kan drukne en hel verden fordi mennesker ikke tilber ham.

Det er ikke noe hinder for kristne å bli helgener selv om de er kjent for massemord og etnisk rensning. Det stemmer perfekt med bibelen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er umulig, for det står helt tydelig svart på hvitt i bibelen at jeg aldri under noen omstendigheter kan bli tilgitt. Ikke i dette livet og ikke i det neste. Så jeg er helt trygg.

antar du er homo? vel, jeg drev hor, aner ikke hvor mange sinte damer det er der ute etter meg, men jeg har ivertfall sluttet med det. og i og med at jeg gjorde damer sinte og såret, så er det jo bra at jeg har sluttet med det. i tillegg har jeg hatt et voldsomt raseri som jeg har klart å få kontroll over. å få kontroll over innstinkter er jo litt av det kristendommen går ut på, og etterhvert som jeg har lest bibelen så har jeg merket det gradvis har gått over av seg selv... i tillegg var jeg plaget av paranoia og depresjon. jeg beskrev det som "blodtåka sakte men sikkert letnet", det det handler om er etter det jeg kan se at satan gradvis mister kontrollen over tankelivet mitt. han plantet mye av dette i meg.

ALT kan tilgis (med et unntak, men da får du lese bibelen og finne ut hva det er selv) og jo større problemer du hadde før du ble kristen, desto større ære til den som tar til seg det som står i bibelen og lar Jesus hjelpe deg med det. For det hjelper.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting som gjør meg mer rasende enn å lese bibelen. Lese om hvor mye slaver skal selges for. Lese om hvor mange mennesker gud dreper. Lese om hvor mange som må dø fordi de har fri vilje og ikke vil bøye seg for tyranni. Kristen litteratur gir meg kreft.

Etter at jeg ble besatt av satan, belphegor, baphomet, belsebub og alle helvetes demoner har livet mitt blitt så mye bedre. Livet mitt har tatt positiv vending i form av jobb, utdanning, personlig utvikling og forhold.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er flott at du søkte og fant hjelp i bibelen, men det å tro at det kun er bibelen og religion som vil ''sette deg fri'' er en veldig farlig tankegang som sendte oss ned en jævla stygg vei sist.

Vel det jeg får ut av bibelen er at man ikke skal blande seg inn i politikk... jeg har ikke tenkt å prakke min livsstil for andre og f.eks forby homofili eller helgefyll, for min del kan vi godt legalisere hasj også, jeg vil likevel holde meg unna det nå som kristen, men det er min sak. jeg vil likevel si at folk som er forbannet på kristne og kristendommen har fått et feil bilde av hva kristendom er, jeg var forutintatt selv men det er ivertfall ikke hva jeg trodde det var.

Lenke til kommentar

Det er flott at du søkte og fant hjelp i bibelen, men det å tro at det kun er bibelen og religion som vil ''sette deg fri'' er en veldig farlig tankegang som sendte oss ned en jævla stygg vei sist.

Vel det jeg får ut av bibelen er at man ikke skal blande seg inn i politikk... jeg har ikke tenkt å prakke min livsstil for andre og f.eks forby homofili eller helgefyll, for min del kan vi godt legalisere hasj også, jeg vil likevel holde meg unna det nå som kristen, men det er min sak. jeg vil likevel si at folk som er forbannet på kristne og kristendommen har fått et feil bilde av hva kristendom er, jeg var forutintatt selv men det er ivertfall ikke hva jeg trodde det var.

Men tror ikke du at det at du har fått ett nytt syn på det er farget av at du føler at bibelen og kristendommen hjalp deg på mange plan? Man kan for eksempel ikke påstå at det er en objektiv mening, da den er helt klart farget av hva du fikk igjen av å lese bibelen, og du er derfor partisk.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som gjør meg mer rasende enn å lese bibelen. Lese om hvor mye slaver skal selges for. Lese om hvor mange mennesker gud dreper. Lese om hvor mange som må dø fordi de har fri vilje og ikke vil bøye seg for tyranni. Kristen litteratur gir meg kreft.

Etter at jeg ble besatt av satan, belphegor, baphomet, belsebub og alle helvetes demoner har livet mitt blitt så mye bedre. Livet mitt har tatt positiv vending i form av jobb, utdanning, personlig utvikling og forhold.

du har lest mye i gamle testamentet da skjønner jeg... det du ikke har fått med deg, er at kristendom er nye testamentet. Alt som skjedde i det gamle testamente var bare for å bane veien for nye testamentet. Nye testamentet beskriver Guds vilje og hvorfor alt som beskrives i det gamle testamentet skjedde. 

Lenke til kommentar

Men tror ikke du at det at du har fått ett nytt syn på det er farget av at du føler at bibelen og kristendommen hjalp deg på mange plan? Man kan for eksempel ikke påstå at det er en objektiv mening, da den er helt klart farget av hva du fikk igjen av å lese bibelen, og du er derfor partisk.

satan er en virkelig "personlighet" som jeg etterhvert kunne se og kommunisere med når jeg var inne i endel ting relatert til okkultisme.. løgneren, den falske anklageren etc, alt dette her ga først mening når jeg leste bibelen og kjente igjen det jeg var borte i.. det er en lang historie det er litt sent å gå innpå nå.

Lenke til kommentar

Men det svarer ikke på spørsmålet mitt overhode, i beste fall så bekreftet du nettopp hva jeg skrev om at du ikke kan kalle din mening objektiv. Som jeg sa, det er flott at kristendommen har gitt deg så mye, men du kan dessverre ikke skryte på deg ett objektivt syn på kristendommen på grunn av det. Er som når du har en venninne som er sammen med en kar som juler henne opp, hun elsker han og han er jo så perfekt for henne og han er så god og bla bla bla, mens venner og familier av denne venninnen har klarere syn og ser at han er ett mishandlende svin. Jeg påstår ikke at kristendommen er ett mishandlende svin, det var bare det beste eksemplet jeg kunne komme på nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vil likevel si at folk som er forbannet på kristne og kristendommen har fått et feil bilde av hva kristendom er, jeg var forutintatt selv men det er ivertfall ikke hva jeg trodde det var.

Etter å ha oppvokst i kristent miljø vet jeg utmerket godt hva kristendom er. Jeg har fått korrekt bilde av det gjennom flere års erfaring. Hvor gammel er du? Kan godt tenkes at jeg har flere års erfaring med kristendom enn du har levd.
Lenke til kommentar

du har lest mye i gamle testamentet da skjønner jeg... det du ikke har fått med deg, er at kristendom er nye testamentet. Alt som skjedde i det gamle testamente var bare for å bane veien for nye testamentet. Nye testamentet beskriver Guds vilje og hvorfor alt som beskrives i det gamle testamentet skjedde.

Så bra, så de ti bud gjelder ikke lenger?

Hvis det forklarer alt som skjedde i gamletestamentet, hvorfor druknet gud en hel verden? Hvorfor trampet gud på menneskene så blodet sprutet?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Du har ikke lest hva Johannes skrev når han satt i Romersk isolat på øya Patmos.

Det er ikke bare trivelig lesning det heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vil likevel si at folk som er forbannet på kristne og kristendommen har fått et feil bilde av hva kristendom er, jeg var forutintatt selv men det er ivertfall ikke hva jeg trodde det var.

og det feilbildet er det kristne selv, i alle former og varianter, som har stått for. 

Felles for dem alle er at de tvang kristendom på folk, da tvang er helt nødvendig med disse ørken religionene, bare å se hva som skjer når tvang ikke lenger brukes, da faller påstandene på sin egen urimelighet og folk tror ikke lenger på dem.

Personlig er jeg ikke imponert av kristendommen. Den er fordummende, nettopp fordi den gir seg ut for å inneha svar uten å ha et eneste svar på noe som helst og fordummende fordi folk faktisk tror de gjør folk en tjeneste ved å forsøke å prakke disse ubekreftede påstandene på folk, enten ved list og lempe eller med ren tvang. Men felles for de fleste kristne er at de tror de har den optimale moralen og etikken med de såkalte "kristne verdiene" (uten at noen av dem kan definere hva disse verdiene egentlig er... eller vil ikke, fordi det går sånn på tvers av sekulære verdier..) og de vil gjerne se at alle følger den kristne moralismen (moralisme er det man kaller det som utgir seg for å være moral men ikke er det... Veldig mye i kristendom er bygget opp rundt innbilt synd og skam og at noe som ikke er farlig eller skadelig er farlig og skadelig, og omvendt...)

Det er ødeleggende i et samfunn å innbilde seg at ting som ikke er farlige eller skadelige er forbrytelser som må straffes på en eller annen måte, og der kan ikke kristendom endre seg. Den er intolerant og hatefull og det er godt at kristne ikke følger bibelen lenger på disse punktene, for det ville gjort norge til et heller trist sted å bo for veldig mange....

Så hvordan kristne kan si at kristendommen ville gjort godt for alle er ganske så hyklersk av dem, for det er ikke sant. Som religioner flest er også krisetndom en gedigen unødig gruppeskiller, der det alltid blir "vi" og "dem" der "dem" SKAL tvinges til å følge det "vi" sier, for vi har gudelig rett til det (selvsagt uten å ha noen rett i det hele tatt til noe av det..)

Vesten er ikke inne i noe forfall, men en forandring, som alltid. Ting forandrer seg med tid og har alltid gjort det, men en ting er jeg hellig overbevist om, og det er at å dytte religion inn som en styrende faktor, der vi skal ta mer hensyn for å ikke tråkke på følsomme gude tær enn menneskers ve og vel, definitivt ikke vil føre noe godt med seg. Når den religionen kun har moralisme å komme med er det en enda dårligere ide...

Det er bare å innse at disse ørken religionene er akterutseil på alle områder. Folk i dag har bedre moral enn det bibelen påstår at jesus hadde (han var en tankeløs dyreplager, en som ikke hadde noe i mot kvinne undertrykking og ikke la to pinner i kors for å stoppe slaveri...) og det er ingen i dag (kanskje bortsett fra noen religiøse mørkemenn) som tenker slik som jesus og kristendommen gjør... 

Vi skjønner i dag at homofiles seksuelitet ikke skader noen (andre enn dem selv i så fall...), vi skjønner at dyr er individer som har like stor rett til å bli behandlet pent som alt annet liv og vi skjønner selvsagt at slaveri er så feil det går an å komme... så hva skal vi da med kristendommens intoleranse, hat og moralisme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...