zeebra Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 så er ikke jeg noe mer forskrudd enn en hvilken som helst ateist, De fleste ateister bruker ikke sin egen fantasi til å tro blindt på ting da... Og fantasier er dette du fabler om når det kun er i ditt hode dette skjer, det må du dessverre bare leve med. Mulig du klarer å overbevise en som er fordummet av de samme påstandene som deg, men for meg er og blir dette rene fantasier og innbillinger som kun foregår i ditt eget hode... Sier ikke det for å være stygg eller noe, men fordi det faktisk er sant... For en kjip verden det hadde vært uten fantasi. Like kjip som en verden uten frie tanker. En verden som de fleste ateister predikerer for. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) så må du ikke tilnærme deg bibelen som en professor. Du må se deg selv i lys av det du leser. Se på hvert kapittel du leser om kvelden som en dag i ditt liv, og da vil det nesten være som å lese en dagbok om ditt liv, skrevet av Gud. Da leser du etter hva jeg har opplevd bibelen riktig, sånn den er ment å leses. Hmm. Glemte å si det gjelder spesielt Nye Testamentet som etter min erfaring best leses sånn, litt etter litt et kapittel hver dag, Gamle Testamentet er forhistorien og blir litt annerledes. Det har igrunn blitt sånn med meg nå at hvis det er en dag det IKKE skjer noe merkelig som bekrefter at høyere makter er involvert på et eller annet vis, så blir jeg bekymret. Endret 18. september 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Vi står på stupet, ja. Det har blitt sagt i årtusener, men få er villig til å konkretisere hvor nærme, og enda færre villige til å innrømme feil når de først finner en dato. Så akkurat den advarselen tar jeg ikke så tungt. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Livsfarlige greier.. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 For en kjip verden det hadde vært uten fantasi. Like kjip som en verden uten frie tanker. En verden som de fleste ateister predikerer for. Ville sagt at det var omvendt jeg, at gudetro TAR vekk fantasien ved å putte inn et "svar" der man tror man får en "forklaring" som ikke er en forklaring på noe som helst, men man slutter å lete... I så måte er religion et slag i trynet på et hvert intellekt, nettopp fordi man må ta til takke med ingenting... og oppfordres til å la være å lete mer... 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Livsfarlige greier.. Her tillegger du mennesket en masse egenskaper som sikkert stemmer, alt det under isfjellet skal begraves og målet er at toppen på isfjellet, kjærlighet, skal bli mer og mer synlig.. For Jesus kom ikke for å dømme men for å lege de syke, det er jo poenget med kristendommen. Jeg merker jeg har forandret meg og andre sier det også. Jeg har blitt mindre aggresiv, mer rettferdig, mindre paranoid, mindre deprimert etc. Sakte men sikkert letner den blodtåka jeg levde i før og djevelen får mindre og mindre innflytelse over mitt indre liv. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Blodtåke? Kanskje like greit du har funnet Jesus. Du høres jo ut som en potensiell massemorder. Endret 18. september 2016 av afterall 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Vi er vel alle potensielle massemordere!? Men hvis man ikke kjenner seg selv godt nok kan man vel få seg til å tro at man kun er ett ønsket konsept (eks. Sekulær), fremfor ett menneskedyr av kjøtt og blod, styrt av voldsomme drifter Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Nei, og du har ikke kilder på at enhjørninger ikke eksisterer At du tror på evolusjonsteori er helt i orden, vi har tross alt religionsfrihet, så det går helt greit, og jeg har full respekt for dine valg. Jeg har kilder på at evolusjonsteori er vitenskap, ikke kvasi-vitenskap. Jeg snakker ikke om tro, jeg snakker om viten. Er du bare interessert i frekke unnvikende kommentarer? Du har ingenting som støtter opp om dine løgner? Jeg vet at du lyver, alle som leser det du skriver vet at du lyver. Du kommer med kontroversielle påstander som det ikke finnes støtte for utenfor ditt hode. Det er noe du har diktet opp og serverer som om det har noe gyldighet. Jeg kan bevise for deg at evolusjonsteori er vitenskap. Det eneste du kan er å spre løgn. Du vet at ingen tar det du sier seriøst, når du ikke klarer å støtte det opp med kilder. Endret 18. september 2016 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Vi kan nesten se ting bygge seg opp til et dramatisk smell måned for måned nå, for ikke å snakke om fra år til år. Vi står på stupet.Du snakker om dommedag. Vi har hatt mange av dem opp igjennom. Har flere eksempler på dette forumet også. En person var overbevist om at vi sto på kanten av stupet for 3000 år siden. En annen var overbevist om det samme for 500 år siden. Du står her nå. Dine etterfølgere vil være overbevist om det samme 1000 år fra nå. Jeg kjenner lusa på gangen. "Akkurat i min levetid, nå snart, er det noe som skjer". Beklager. du lever noe forsent. Det var første og andre verdenskrig ting skjedde. Nå er vi inne i en lang og fredelig periode. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Her tillegger du mennesket en masse egenskaper som sikkert stemmer, alt det under isfjellet skal begraves og målet er at toppen på isfjellet, kjærlighet, skal bli mer og mer synlig.. Du velger du faktisk bort kristendom, da kristendom også kun er en innskrenking av kjærlighet... Til mer rendyreket kristendom er til mer menneskefientlig og ukjærlig blir den... For Jesus kom ikke for å dømme men for å lege de syke, det er jo poenget med kristendommen. Uten skapelse så er det heller ingen synd, og jesus sine gjerninger bortfaller... Hvorfor tro man må ta en kur for å bli frisk når man er frisk? Jeg merker jeg har forandret meg og andre sier det også. Jeg har blitt mindre aggresiv, mer rettferdig, mindre paranoid, mindre deprimert etc. Sakte men sikkert letner den blodtåka jeg levde i før og djevelen får mindre og mindre innflytelse over mitt indre liv. Du bruker bare fantasiene som påskudd for noe du faktisk må klare å gjøre selv, og som du faktisk gjør selv... Men fortsett å ha disse fantasiene du hvis det hjelper deg, og andre. Bare ikke tro at slike fantasier er for alle, noen klarer faktisk å stole såpass på seg selv at de ikke trenger slike fantasier for å bli bedre mennesker.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Å stole på seg selv er også å basere seg på fantasier, og kultiverer bare frem enda flere vrangforestillinger Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Å stole på seg selv er også å basere seg på fantasier, og kultiverer bare frem enda flere vrangforestillinger Og da spratt tros fantasi forsvareren frem igjen gitt.... Hvordan i all verden kan det å gjøre noen UTEN religiøse fantasier fremkall flere fantasier? Nå fantaserer du fælt syntes jeg... Men alt for å forsvare blind, ubegrunnet tro, ikke sant? Eller er det sånn at hvis man ikke tror blindt på ubekreftede påstander så blir man enda blindere? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Selvet er fenomenet som lager fantasiene, og når du tror fullt og fast på hva selvet forteller deg betyr det at du tror på eventyrfortelleren, altså "RWS" Trodde du visste såpass om generelle fakta angående vår psyke og biologi, eller fakta som du tror du holder deg til Du ser en som peker på Månen, og henger deg opp I selve fingeren, ikke det fingeren peker til Og før du slenger frem flere usakligheter, kan du svare på de postene du hopper over - ser at hver gang du får god motstand, skynder du deg å avslutte diskusjonen, for så å dukke frem som trollet opp av esken I en ny tråd, hvor du så fortsetter å slenge frem fantasifulle personlige såkalte "meninger" Lenke til kommentar
RegistrereMeg Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 RWS: jeg så i et tidligere innlegg at du satt i styret for Human etisk forbund, de presenterer seg jo også som et livssynsamfunn, altså de har et spesielt livssyn. Blir det ikke litt rart å vere i et forbund som arbeider mot andres livssyn, men samtidig fremmer sitt eget livssyn som det rette? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) RWS: jeg så i et tidligere innlegg at du satt i styret for Human etisk forbund, de presenterer seg jo også som et livssynsamfunn, altså de har et spesielt livssyn. Blir det ikke litt rart å vere i et forbund som arbeider mot andres livssyn, men samtidig fremmer sitt eget livssyn som det rette? Forskjellen på hans religion og kristendommen er at de kristne er tolerante i forhold til andre. Endret 18. september 2016 av zeebra Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 I århundrenes løp har uvitenheten vært stor når det gjelder helsespørsmål. Ja, en lege sa faktisk: En mengde mennesker har fremdeles mange overtroiske forestillinger. De tror for eksempel at en kastanje i lommen forebygger revmatisme, at en får vorter av å ta en padde, at en kan helbrede en sår hals ved å ha et stykke rød flanell rundt halsen. Men som denne legen påpekte: En kan ikke finne noen slike uttalelser i bibelen. Dette er i seg selv bemerkelsesverdig. Det er også verdt å merke seg hvilke farlige behandlingsmåter som ble brukt i fortiden og så sammenligne dem med det bibelen sier: Papyrus Ebers, et medisinsk dokument som skriver seg fra de gamle egypteres tid, foreskrev for eksempel bruk av ekskrementer ved behandling av forskjellige sykdomstilstander. Det ble der anbefalt at menneskelige ekskrementer blandet med nysilt melk ble lagt som omslag på sår etter at sårskorpen hadde falt av. Ved uttrekking av fliser ble dette midlet anbefalt . Ormeblod: kokes og stampes i olje, moldvarp: drepes, kokes og avsiles i olje, eselgjødsel: blandes med nysilt melk. Legges på åpningen. En slik behandling kan som vi nå vet føre til alvorlige infeksjoner. Hva sier så Bibelen om ekskrementer. Den sier: Blant dine redskaper skal du ha en kjepp ( et graveredskap) og med den skal du grave ned avføringen når du har sittet der ute. ( 5. Mosebok 23:13 ) Bibelen anbefaler således på ingen måte å bruke ekskrementer ved medisinsk behandling, men gir i stedet instrukser om hvordan den slags skal fjernes på en forsvarlig måte. Helt fram til vårt århundre var det ikke alminnelig kjent hvilken fare som er forbundet med å la ekskrementer bli liggende slik at fluer kan sette seg på dem. Dette førte til at fluer ble smittebærere og spredte mange alvorlige sykdommer, noe som igjen førte til at mange døde. Men den enkle forholdsregelen stod nedskrevet i Bibelen hele tiden og israelittene handlet i samsvar med en for over 3000 år siden. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 RWS: jeg så i et tidligere innlegg at du satt i styret for Human etisk forbund, de presenterer seg jo også som et livssynsamfunn, altså de har et spesielt livssyn. Blir det ikke litt rart å vere i et forbund som arbeider mot andres livssyn, men samtidig fremmer sitt eget livssyn som det rette? Arbeider MOT andre livsyn? Hvor tar du slikt i fra? HEF, om du hadde giddet å sjekke uten en masse fordommer, arbeider for LIKHET for ALLE tros og livssyn, at alle behandles likt. I dag er det ikke slik, der kristendom hele tiden favoriseres og har en masse fortrinn. For vi er ikke et ekte sekulært samfunn med den urettferdige ordningen vi har i dag. Det er hva HEF jobber for og som du hadde sett hvis du hadde giddet å sjekket og ikke bare trodd... Forskjellen på hans religion og kristendommen er at de kristne er tolerante i forhold til andre. Du og kristne begynner å bli ganske desperate nå skjønner jeg Elsker slike reaksjoner fra troshoder, for det BEVISER at vi når frem når de blir desperate... Hadde noen tilfeller av desperate like kristne på en stand jeg sto på for noen helger siden... Bl.a ei dame som plutselig skrek: " Her har dere meningen med livet!", og slang en folder med de sedvanlige løgnene fra bibelen som kristne er så glad i å spre inn i stand teltet i det hun hastet videre og folk stoppet opp og lo åpenlyst av henne. Og en gammel mann som begynte å bælje at vi skulle la kristendommen i fred fordi det sto så mye sant i bibelen, men som etter å ha roet seg faktisk tok med seg en folder som omhandlet begravelse, da han ikke var så sikker på om han gadd å plage sine nærmeste og venner med jesus løgnene som er standard i kirken... Felles for alle disse ambassadørene for kristen nestekjærlighet i praksis var at de lusket vekk som de moralske taperne i de "diskusjonene" de prøvde å dra i gang. De kunne ikke en dritt om det de trodde på og de forsto det så innmari godt når jeg kjørte dem til veggs i deres egne håpløse påstander. Jeg kunne filleristet kristen dritten ut av dem, men jeg lot det være, jeg var isteden hyggelig og imøtekommende selv om de bare var gufne og ekle ... Elsk dem ihjel liksom, hver gang de kommer med kristen hatet sitt... Å sette mennesket og menneskeverdet høyere enn gude fantasier er ikke religion Seebra, det er det motsatte, da ingen religion fremmer mennesket eller menneskeverdet. Men du overrasker ikke med hatet ditt, vi kommer til å få se mye av de i de neste årene når kristendommen rakner totalt... Det begynner å gå opp for folk nå hva kristendom og disse ørken religionene faktisk er og det ville ikke forundre med en millimeter om kristendom og resten av ørken fantasiene blir ansett på samme måte vi i dag anser rasisme og lignende lite trivelige greier... Sorry, men dette religions greiene fra midtøsten er ikke annet enn intoleranse og hat pakket inn i kjærlighets glanspapir... Er ikke noe vi hverken trenger eller bør ha i et opplyst samfunn.. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Men den enkle forholdsregelen stod nedskrevet i Bibelen hele tiden og israelittene handlet i samsvar med en for over 3000 år siden Var noen sndre "forholds regler" der også, som å ikke spise skalldyr, men det driter de fleste kristne i... Endret 18. september 2016 av RWS 1 Lenke til kommentar
RegistrereMeg Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 RWS: HEF mener vel at religion skal fjernes fra skolen, hvorfor skal ikke da andre kunne mene at religion bør vær endel av undervisningen. Hvorfor skal HEF ha mere rett til å forme samfunnet etter sitt syn enn andre? HEF jobber jo på en måte likt som andre religiøse organisasjoner, de fremmer sitt livssyn og ønsker at flest mulig skal følge det. HEF er jo en livssynsorganisasjon på lik linje med andre religiøse livssynsorganisasjoner. Hvorfor forventer du at noen skal akseptere HEF når du selv går så langt i å fordømme f.eks kristendommen. At HEF jobber for likhet for alle livssyn høres fint ut, men mitt intrykk er at de ønsker å fjerne kristendommen, men er utrolig feige når det gjelder islam. Islam er en betydelig større trussel for vårt samfunn enn kristendommen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå