Gå til innhold

Er vestens forfall et bevis på at Kristendommen kanskje var riktig å følge?


Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

 

 

Vel, troen på Guden som har skapt disse lovene kan styrke folks evne til å følge lovene. Det er vel et selvforsterkende bud, som spesielt i tiden det ble skrevet nok hadde en meget sterk korrelasjon i forhold til folks evne til å følge de andre lovene.

Dessverre så er ikke de ti bud det eneste kristne vil følge OM kristendom igjen fikk makt og ble tvunget på folk. Kristendommen er så veldig mye mer latterlig, grusomt, primitivt, dum, godt, brutalt enn de ti bud, og samfunnet ville dumpet tilbake til middelalderen om kristendommen fikk overta... Sort hvitt tenkingen til kristne, der noe enten er godt/hvitt, eller sort/dårlig, ville gjennomsyret ikke minst straffe utmålingene og alt annet i samfunnet, noen mellomting eksisterer jo ikke og alle som ikke fulgte fantasi guden lover ville fått høre og føle det.... Hykleriet og uærligheten ville kommet å tatt oss...

 

For det er hva kristendom og kristne alltid har vært. Late som man er god, from og prektig kristen ovenfor andre mennesker (gud tilgir jo alt allikevel, samme F hva du gjør) og gjøre det motsatte av det man hykler og later som man gjør.

 

Vi ser dette VELDIG godt i kristne USA, i de statene der det sitter kristne idioter i styre og stell som gjør sitt beste for å trykke bibelen på folk og folk er mest kristne. De statene har mer hjemme relatert vold (kone og unge bankere, det er jo OK i følge bibelen), de har flere tenårings graviditeter (sex før ekteskapet hykleri... pluss at katoliker ikke får bruke kondom... Sex hykleriet i kristendom er så hyklerst at den faktisk prøver å unatulig gjøre noe som er helt naturlig, med slike utslag som følge... ) , de har flere aborter, og mer av det aller meste kristne fktisk tror de er bedre enn andre på, i forhold til langt mer sekulære stater... Hvorfor? Antageligvis på grunn av hykleriet i kristendom. Kristne er opplærte hyklere, de er opplært til å anse normalt som unormalt, de er opplært til  anse ting som ikke skader noen som skadelig og ikke minst, de er opplært til å tro at hykleriet i kristendom er av det gode når det er direkte nedbrytende på både moral og etikk.

 

Problemet til de som vil pushe kristendom på oss igjen er den dårlige moralen i kristendom. For vi har en LANGT bedre moral i sekulære samfunn, der de fleste ikke tror på slike påstander lenger, enn det bibelen fremmer. Homofile får gå i fred, for det meste og folk spytter ikke etter og ugleser andre på gaten over latterlige ting, som alene mødre, skillsmisse barn ol... Dette hykleriet er vi i dag nesten kvitt. Litt henger igjen i enne arven som ble tvunget på oss, men det meste av dette kristne ondet er borte. Fordi sekulære verdier og styresett slår religiøse gude fantasier med flere mil. 

 

Så nei, kristendom gjør ikke ting bedre, tvert i mot vil det forverre vårt samfunn. Med mindre man er så avstumpet av sin tro at man faktisk tror det er en god ting å steine mennesker med en annen legning, spytte på og si onde ting til alene mødre og ligenende avstumpet da selvsagt, forer det ikke rart at til MER religiøs man er og til MER man følger denne bibelen til mer avstumpet, inhuman og brutal er det mennesket som fremmer dette?

 

Mens de kristne som IKKE følger bibelen (plukk og kast kristne) er de som har mest empati og medmenneskelighet... Hvordan i all verden kan man si at det å følge kristendom er bedre da?

 

 

Og her setter du jo to streker under at ateister er bedre mennesker enn kristne, for de er gode UTEN å bli truet eller lokket til det. Så hva skal vi med krisendom? ER det bare enkelte kristnes kåthet over å få den fiktive jesus figuren på tronen der de synts han hører hjemme? Noen annen "grunn" finnes jo ikke for at vi kl gjnoppta denne primitive, brutle og fordummende religionen igjen og trykke den på folk... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vel, troen på Guden som har skapt disse lovene kan styrke folks evne til å følge lovene. Det er vel et selvforsterkende bud, som spesielt i tiden det ble skrevet nok hadde en meget sterk korrelasjon i forhold til folks evne til å følge de andre lovene.

Hmmmm ...

 

Først. Her var påstandene jeg svarte på.

 

"Men jeg står fortsatt på det jeg sa tidligere om hvis alle fulgte kr.dommen."

 

Jeg fulgte opp dette med hva jeg mente om det.

 

Neste påstand.

 

"Man trenger ikke være spesielt moden, spesielt reflektert eller veldig smart for å forstå at verden hadde vært en mye bedre plass for alle, om alle hadde fulgt de ti bud. :green:"

 

(se uthevet skrift)

 

Jeg tok da for meg hvert bud og argumenterte mot disse. Det du svarer med, er ren arroganse. Fordi DU TROR på denne guden, fordi DU MENER disse budene er bra, så ville altså verden ha "vært en mye bedre plass for alle, om alle hadde fulgt de ti bud".

 

Hva hvis jeg hadde påstått det samme om Islam og dens lover? For å bruke dine ord. Man trenger ikke være spesielt moden, spesielt reflektert eller veldig smart for å forstå at verden hadde vært en mye bedre plass for alle, om alle hadde fulgt Koranen. :green:

 

Eller hva med hvilken som helst av de over 4000 andre religionene?

 

Jeg har ikke sagt noe om jeg tror på en Gud eller ei. Jeg har heller ikke sagt at verden hadde blitt bedre om folk fulgte religion X eller Y. Jeg har sagt verden hadde vært bedre om alle fulgte de ti bud. Det er et spesifikt utsagt og er ikke åpent for fri tolkning.

 

Derfor er spørsmålene og kverrulasjonen din ugyldig.

 

 

 

Selv følger jeg de ti bud, fordi det virker som fornuftige lover,

De ti bud virker kanskje fornuftig på deg, men jeg har svart deg og argumentert i mot.

 

Nei, du har jo selv argumentert for de ti bud. Eller er du for å stjele, lyge, drepe, bryte løfter osv?

 

Er du i det hele tatt for Norges lover? Ja, da er du også for de ti bud.

 

 

At DU SYNES betyr nada for alle de som ikke synes det samme. Din form for navlebeskuelse, altså at hvis alle bare følger det DU SYNES er fornuftig og riktig, ja, så vil verden bli en bedre plass å være for alle andre også. Du forfekter altså nesten det stikk motsatte av religionsfrihet, en form for selvfølgelighetens passive moraltvang. Du tvinger ikke folk direkte, men du forfekter at din religion, din tro og din moral er det beste for ALLE som om det skulle være noe slags fakta. Bare alle tenker og mener som deg om moral, så vil alt være fryd og gammen.

Ja, hvis ingen hadde drept, da hadde ingen blitt drept som noe sa her på tråden. Hadde ingen stjålet hadde ingen trengt å bekymre seg for å bli bestjålet. Konsekvensene av det er enorme. Vi kunne latt dørene stå åpne, vi kunne hatt et helt annet type samfunn. Hvis ingen lyger kan man i tillegg stole på folk generelt sett, noe som hadde forsterket alle de andre positive ting som ble realitet i et samfunn uten drap og uten tyveri. Legger man til at man ikke engang skal tenke på andres eiendom, koner osv hadde vi hatt et samfunn hvor folk kunne gjennomført en høy moralsk skikk og hvor ting som utroskap hadde vært en sjeldenhet og hvor folk hadde vært reflekterte heller enn misunnelige, grådige osv.

 

Så ja, hvis ALLE hadde fulgt de ti bud hadde verden vært en bedre plass. Det er vanskelig å argumentere mot det. Nesten ren idioti.

 

Da er vi tilbake til en rådende religion/ideologi i Norge som jeg tidligere har omtalt som idiotismen. Selv synes jeg den er langt verre enn en religion som f.eks Islam, den dreper langt flere, lar mange flere være skadelidene og dens bud og pålegg fører egentlig kun til en verden full av konflikt og problemer.

 

Her er heller mitt forslag. Tro på akkurat hva du vil, så tror jeg på akkurat hva jeg vil. Lev du etter dine moralske lover, så lever jeg etter mine. Så lenge vi ikke plager hverandre med moraltvang og andre former for overgrep eller urett, så går det nok seg til skal du se.

Homoer driver jo med et forsøk på moraltvang og moraldiktatur. Det holder ikke bare å frastå fra overgrep og urett. Det blir for minimalt og for uklart og er åpen for dårlig tolkning, noe de ti bud ikke er.

 

 

og fordi de lovene også innebærer at jeg følger de relevante og viktigste moderne lovene i f.eks Norges lover. Lovene i de ti bud er overordnede lover, og følger man de følger man stort sett alle lover i andre lovverk også, siden de for det meste omhandler å stjele, lyge eller drepe, på alle slags måter og i alle slags variasjoner.

Eh, atte hva for noe ...? For noe vrøvl! Det er bare halvparten av budene som på en eller annen måte kan relateres til Norges Lover. Og disse 5 budene på noen få ord hver, er ikke i nærheten av en brøkdel av hva Norges Lover omfatter. Norges Lover er en tykkere bok enn Bibelen. Og der Bibelen har masse om mirakler, drap og andre former for overgrep, så tar Norges Lover kun for seg en ting, nemlig Norges Lover.

 

Men la oss snu litt på flisa. Hvor mange lover i GT er i dag straffbare å følge etter norsk lov? Ganske mange faktisk, og mange mer enn hva de 5 budene dine dekker av NL. Eksempelvis er det straffbart med ... ja, akkurat, drap. At man skal drepe for bagateller og fordommer gjør det ikke spøtt bedre. Stakkars voldtatte kvinner som ikke våger å rope om hjelp ... stein dem til døde! Så den guden din, h*n skulle sittet i fengsel h*n etter norsk lov. Da både for å drepe selv, og for å forfekte drap. Hva med slaveri? Mishandel? Eller hva med alle de rare lovene som f.eks forbud mot å bruke klær vevd av to stoffer, sjømat osv. osv. Mosebøkene har så mange lover som enten er totalt forkastelige (og altså straffbare etter NL), idiotiske eller bare rare at hvis jeg skulle ramset dem alle opp her, hadde det blitt veldig mye tekst. At noen av de rare lovene kan forklares med tingenes tilstand på den tiden, jo da, men dette skulle altså være absolutte lover fra en allmektig hevet over jordiske forhold.

 

Resten av kommentaren din skal jeg prøve å få tid til i kveld, men kan ikke love noe ...

 

Jeg snakker om de ti bud, ikke bibelen. Og ja, de Norske lover er en tykk bok med mange gjentagelser om at man ikke skal stjele f.eks. Det meste i lovene til Norge omhandler nettopp ting som er omhandlet i de ti bud, bare i uendelig mange gjentagelser og overkompleksitet. De fleste lover i Norges lovbok kunne vært erstattet av "du skal ikke drepe", "du skal ikke stjele" og "du skal ikke lyge". Hadde vi erstattet alle lovene som omhandler drap, stjeling og lyging, hadde resterende lover i Norske lovverk vært meget tynn. Men alt dette har jeg allerede forklart om du bare gidder å lese hva jeg faktisk skriver og ikke tolke altfor langt i forhold til hva jeg skriver og faktisk heller lese hva som står enn å forsøke å fantasere mellom linjene og legge til dine egne fantasiparagrafer osv i hva jeg skriver.

Lenke til kommentar

 

Man trenger ikke være spesielt moden, spesielt reflektert eller veldig smart for å forstå at verden hadde vært en mye bedre plass for alle, om alle hadde fulgt de ti bud. :green:

Man trenger ikke være spesielt moden, spesielt reflektert eller veldig smart for å forstå at verden hadde vært en mye bedre plass for alle, om alle hadde vært enig med alle. :green:

 

 

Ja, noe som kjennetegner teoretisk høyt utviklede samfunn er at alle jobber sammen mot samme mål som en samlet enhet. :xmas:

 

Maur er et godt eksempel på slikt, uten at det nødvendigvis er hva jeg forsøker å beskrive. Kun er samfunn hvor uenighet ikke eksisterer.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Man trenger ikke være spesielt moden, spesielt reflektert eller veldig smart for å forstå at verden hadde vært en mye bedre plass for alle, om alle hadde fulgt de ti bud. :green:

Man trenger ikke være spesielt moden, spesielt reflektert eller veldig smart for å forstå at verden hadde vært en mye bedre plass for alle, om alle hadde vært enig med alle. :green:

 

 

Eller, og som zeebra egentlig sier med sin påstand.

 

Man trenger ikke være spesielt moden, spesielt reflektert eller veldig smart for å forstå at verden hadde vært en mye bedre plass for alle, om alle hadde vært enig med zeebra. :green:

 

 

For noe tull. Jeg forsøker ikke å få folk til å være enig med meg. Jeg er mer enn nok fornøyd hvis alle er fornuftige og gode.

 

Idag er det dog en overvekt i andre retningen.

 

Jeg har ikke noe tro eller håp om at du skal være enig med meg, uten at det i det hele tatt er mitt overordnede mål. Jeg har dog håp om at du kan være fornuftig og tro på at du kan være god. Men som man tenker selv, slik dømmer man andre, og ja, det er mange her på forumet som er helt desperate etter at folk skal være enige med dem, og gjør alt de kan for å "vinne" en debatt. Selv blåser jeg i om jeg vinner en debatt eller ei, det er måten man debatterer på og inneholdet i debatten som teller. Ting som integritet og bredere forståelse er for meg det aller viktigste. Jeg har overhode ingen problemer med å innrømme at jeg tar feil hvis det er tilfellet og har ingen problemer med å justere mine syn om noen argumenterer for det på en helhetlig og intelligent måte.

 

Men men... Du forstår kanskje ikke hva jeg prater om.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

hvis alle er fornuftige og gode.

 

Idag er det dog en overvekt i andre retningen.

Hvor er det du bor hen egentlig? Kan ikke si at jeg opplever noe av folk som er ufornuftige og slemme jeg her jeg bor... 

 

At vi har en lang vei å gå ser jeg på sosiale medier omtrent hver dag, der folk snakker ut i ren ignoranse og skriker om dødsstraffer for alt mulig, folk som krever at andre skal holde kjeft fordi de selv ikke liker det andre sier uten å forstå at det ganske snart kommer noen som vil be dem om å holde kjeft også, folk som hyler opp at vi må bli kristne for å møte islam, som om overtro noengang har utledet i noe godt, eller slått ihjel annen overtro liksom, folk som mer enn gjerne vil kutte ut gode verdier i en misoppfattet "toleranse" i møte med primitive og brutale religiøse ideologier, selvsagt uten å forstå at det de så villig gir vekk har kostet årevis med blod, svette og tårer for å kjempe frem.... og at de selv mister de rettighetene de så gjerne vil fjerne fra andre... Folk som ikke ser forskjell på hudfarge og ukultur, der hudfargen plutselig er det som gjør dem til vemmelige uhøflige R hull...

 

Tror ikke at folk i det store og hele er så naive, godtroende og lite gode som enkelte uttaler seg, det er rett og slett kommentarer som ikke har vært innom hjernen før de nådde fingrene i de aller fleste tilfellene... 

 

Vi har en vei å gå før alle bruker faktisk viten og kunnskap før de legger ut om noe... Nettopp derfor det er så viktig å ikke dømme samfunnet opp og ned, men heller prøve å gjøre samfunnet bedre, noe som dessverre ikke er i tankene til noen av uttalelsene jeg nevnte over... At vi er i forandring er ikke det samme som forfall, vi må bare være forsiktige så vi ikke velger på oss ting vi garantert kommer til å angre... 

Lenke til kommentar

 

 

Slik jeg ser det henger vestens forfall (...)

At vesten har forfalt er ikke et premiss som er etablert i denne diskusjonen. Du kunne kanskje starte med det?
Og titelen på tråden er?
At en tråd har en tittel betyr ikke at et premiss er etablert. Premisset ligger implisitt i trådens tittel, uten noen ytterligere begrunnelse. Premisset må begrunnes først før man tar for seg det eventuelle problemet. Blir som om jeg skal spørre deg om hvorfor du slo ned en person før jeg har fastslått at du har slått ned noen i utgangspunktet.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av El-Ateisten
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke sagt noe om jeg tror på en Gud eller ei.

 

Fra profilen din;

 

*Interesser: Nedkjempe ondskap og avsløre satans tjenere. Vekke folks bevissthet.*

 

Nei da, ikke noe som helst religiøst over det … Du er klar over at ikke-religiøse ikke tror på noen satan ...? Så hvorfor tror du på satan hvis du ikke er religiøs? Og argumenteringen din er så absolutt mer i favør religion enn ikke-religion. Skal jeg måtte sitere deg på det?

 

Hvis du ikke tror på en gud, ligger det implisitt at du ikke tror på den kristne guden. Budene 1, 2 og 3, blir da totalt uten gyldighet. De andre budene har jeg tatt for meg og argumentert i mot. Du sitter egentlig igjen med svært lite da en hver med samvittighet og rasjonell tankegang aldri vil forfekte drap, stjeling eller annen urett.  Et nasjonalt lovverk og grunnleggende menneskerettigheter regulerer samfunnet på en mer adekvat måte enn disse budene.

 

 

Jeg har heller ikke sagt at verden hadde blitt bedre om folk fulgte religion X eller Y. Jeg har sagt verden hadde vært bedre om alle fulgte de ti bud. Det er et spesifikt utsagt og er ikke åpent for fri tolkning.

 

 

Nettopp, det er spesifikt, og igjen, de tre første budene har ingen gyldighet for andre enn kristne. Det du tydelig ikke får inn i hodet ditt, er at disse tre budene er nettopp å underkaste seg Bibelens/kristendommens gud. Så, først, på hvilken måte bidrar disse tre budene noe som helst i forhold til en bedre verden? Der nest, på hvilken måte har disse tre budene noen som helst gyldighet for andre enn kristne? Og til sist, du skriver altså om disse ti, jeg gjentar, TI budene. Implisitt, underkast deg kristendommens gud, og verden vil bli bedre, er en del av påstanden din. Hvis det ikke er det du mener, må du altså skrive at de tre første budene ikke gjelder, og du sitter igjen med sju bud, ikke ti. Av disse sju, så klarer jeg ikke med min beste vilje å se at bud 4, 6 og 10 er noen fasit for en bedre verden. Heller tvert imot da disse er dikterende for tanker og følelser, noe som bare er absurd. Hva blir det neste, arrestere skygger for å forfølge mennesker? Du sitter igjen med fire bud som er en selvfølge for et hvert rasjonelt tenkende menneske.

 

 

Derfor er spørsmålene og kverrulasjonen din ugyldig.

 

At du mener det betyr ikke at jeg mener det. Dine meninger er ikke min lov.

 

 

Nei, du har jo selv argumentert for de ti bud. Eller er du for å stjele, lyge, drepe, bryte løfter osv?

 

Er du i det hele tatt for Norges lover? Ja, da er du også for de ti bud.

 

Var dette forsøk på trolling? Hva jeg skrev om dette står svart på hvitt flere steder på denne og forrige side i tråden, så tåpelig av deg å skrive dette.

 

 

Ja, hvis ingen hadde drept, da hadde ingen blitt drept som noe sa her på tråden. Hadde ingen stjålet hadde ingen trengt å bekymre seg for å bli bestjålet. Konsekvensene av det er enorme. Vi kunne latt dørene stå åpne, vi kunne hatt et helt annet type samfunn.

 

Du må gjerne lese det jeg faktisk skriver, og slutte å debattere mot meg som om jeg mente noe annet. Jeg har omfavnet akkurat disse budene hva gjelder innehold, men vist til at disse på ingen måte er noe genuint for kristendommen eller de ti bud. Jeg synes det er en uting når du setter opp slike stråmenn.

 

Det er det jeg rekker nå. Vil bare avslutte med å be deg forholde deg til hva jeg faktisk skriver. Stråmenn gagner ingen ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse primitive ørken religionene og dens lover er ikke annet enn et forsøk fra forfatterne enn gruppe kontroll... I små stammer er det lett å vite hvem som har stjålet eller drept eller løyet, problemet oppstår når vi ble flere enn disse oversiktlige gruppene, derfor er disse primitive patriarkirske lovene kun forløperen til de lovene vi har i dag. Så kan en jo lure på da hvorfor noen mener at samfunnet vil bli bedre og ha mer empati og humanisme av å innføre primitive lover som ikke tar vare på andre enn innbilte guder og som fremmer moralisme, der disse religionene skal ha oss til å tro at ting som ikke skader noen er forbrytelser og ting som forbrytelser er det er av det gode... 

 

Hva tenker slike mennesker som mener dette med? Som faktisk tror at den umenneskelige umoralen i kristendommen er noe vi i dag trenger å følge? Hvorfor i all verden skal vi ta skrittet tilbake til slikt ignorant og primitivt sludder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hvis alle er fornuftige og gode.

 

Idag er det dog en overvekt i andre retningen.

Hvor er det du bor hen egentlig? Kan ikke si at jeg opplever noe av folk som er ufornuftige og slemme jeg her jeg bor...

 

Det er sannsybligvis fordi du ikke kjenner til forskjellen på rett og galt eller fordi du mangler den intellektuelle evnen og interessen det tar å analysere selv enkle ting i samfunnet og hva som er galt, hva som er rett og hva som enkelt kan være bedre.

 

Selv små plasser med 4-5 husstander er det folk som er ufornuftige og slemme. I byer er det selvsagt enda flere. Hensynsløse drittsekker, egoister, narsissister. Du trenger ikke ta deg en lenger tur enn ut på veien for å se drittsekker, egoister og hissigpropper overalt som handler ufornuftig hele tiden. Hørt om nabokrangler? Det kan godt hende du ikke engang trenger å dra på veien for å møte ufornuftige mennesker eller folk som er direkte slemme. Det finnes nok av historier om nabolag som har ufornuftige og/eller slemme folk. Det er slik du treffer og ser i hele samfunnet, det er nok av idioter, nok av drittsekker, nok av egoister osv, de finner du og ser overalt og hele tiden hvis du gidder å analysere ting.

 

At vi har en lang vei å gå ser jeg på sosiale medier omtrent hver dag, der folk snakker ut i ren ignoranse og skriker om dødsstraffer for alt mulig, folk som krever at andre skal holde kjeft fordi de selv ikke liker det andre sier uten å forstå at det ganske snart kommer noen som vil be dem om å holde kjeft også, folk som hyler opp at vi må bli kristne for å møte islam, som om overtro noengang har utledet i noe godt, eller slått ihjel annen overtro liksom, folk som mer enn gjerne vil kutte ut gode verdier i en misoppfattet "toleranse" i møte med primitive og brutale religiøse ideologier, selvsagt uten å forstå at det de så villig gir vekk har kostet årevis med blod, svette og tårer for å kjempe frem.... og at de selv mister de rettighetene de så gjerne vil fjerne fra andre... Folk som ikke ser forskjell på hudfarge og ukultur, der hudfargen plutselig er det som gjør dem til vemmelige uhøflige R hull...

Her nevner du jo selv eksempler på det jeg snakker om over, og du svarer jo egentlig på ditt eget spørsmål fra paragraf 1.

 

Tror ikke at folk i det store og hele er så naive, godtroende og lite gode som enkelte uttaler seg, det er rett og slett kommentarer som ikke har vært innom hjernen før de nådde fingrene i de aller fleste tilfellene...

Selv synes jeg verdiene som er rådende i dagens samfunn er egoisme, grådighet og ren idioti og at gode verdier er i ferd med å forsvinne. Norge er en aggressiv krigsnasjon som sammen med den onde fascistmakten USA drar ut i ulovlige kriger verden over, ødelegger land, dreper hundretusenvis, skader millioner og ødelegger livene til hundretalls millioner av mennesker. Når folk ikke stopper slikt og eventuelt støtter slike ting, da er det heller bekreftende til min første antagelse om at verdiene i vårt samfunn har endret seg til det negative og at gode verdier er i ferd med å forsvinne og at en stor andel av befolkningen lar seg styre av dårlige verdier og aksepterer samfunnets dårlige oppførsel fordi det ikke står i konflikt med egne dårlige verdier.

 

Når folk flest driter i hele verden og kjøper seg et par sko til 3000 kr selv om de ikke trenger det, kan det like gjerne være av ren ignoranse som av egoisme og grådighet. Men i mange tilfeller er det ikke ignoranse, det er rett og slett slikt som skjer når man er grådig og egoist. Da tenker man ikke gjennom sine egne handling utenfor egen sphære og tar aldri hensyn til noe som helst når man gjør sin valg. Det er et slikt samfunn Norge har blitt, og mange andre land også. Da er det faktisk verdt å nevne flere andre bibelske verdier som ikke er nevnt i de ti bud, som det å ikke være grådig eller egoist, og tenke på andre, og handle mot andre som man vil de skal handle mot deg. Man må ha dyp empati og forståelse for andre sin situasjon i verden for å justere egen oppførsel og forsøke å bidra på en mer positiv måte, eller i det minste gjøre en innsats for å redusere egne negative bidrag i verden. Hver eneste ting man gjør er et valg. F.eks om man kjører en bråket rånebil i en by og plager andre med sin egen hensynsløse og egoistiske oppførsel. Men det slår også andre veien. Hver eneste gang man åpner en dør for et annet menneske, hver eneste gang man tar seg av andre eller hver eneste gang man forteller sannheten, så tar man bevisste valg som er et positivt bidrar i verden.

 

For meg er det det de ti bud handler om. At man skal være en positivitet i verden, og handle positivt og at sluttsummen av alt skal være positivt heller enn negativt. Jeg har truffet mange forferdelige mennesker i min tid, men det kan ha sammenheng med at jeg har møtt og blitt kjent med tusenvis av mennesker i dusinvis av forskjellige land. Det er ikke så altfor mange som er onde, men det finnes en hel del som er direkte onde og bidrar på en negative måte i verden og støtter onde verdier og det som ond er. Den største gruppen er de ignorante, som ikke vet og ikke handler på en bevisst måte og like mange ganger som ikke er et negativt bidrar i verden som et positivt, eller mer negativt enn positivt, eller mer positivt enn negativt. Det som er felles for alle disse menneskene er at de både er slemme, dumme, hensynsløse, egoistiske og grådighet og masse andre negative ting, utifra ren ignoranse.

 

Selv vil jeg ikke høre til noe av de gruppene. Jeg vil heller være positivt og bidra på en positiv og bevisst måte i verden og være klar over konsekvensene av mine handlinger og gjøre alt jeg kan for at det jeg gjør har en positiv effekt, og unngå ting som har en negativ effekt. Jeg er bevisst i forhold til gode og onde verdier og forsøker til det ytterste å unngå dårlige verdier og til det ytterste å leve etter gode verdier, og jeg har et bevisst forhold til disse tingene.

 

Så jeg vil ikke tilhøre verken de onde eller de ignorante. Jeg vil tilhøre de gode, og jeg gjør alt hva jeg kan for å oppnå det.

 

 

Vi har en vei å gå før alle bruker faktisk viten og kunnskap før de legger ut om noe... Nettopp derfor det er så viktig å ikke dømme samfunnet opp og ned, men heller prøve å gjøre samfunnet bedre, noe som dessverre ikke er i tankene til noen av uttalelsene jeg nevnte over... At vi er i forandring er ikke det samme som forfall, vi må bare være forsiktige så vi ikke velger på oss ting vi garantert kommer til å angre...

Tja, jeg synes nå samfunnet er i forfall jeg, selv om vi blir mer velstående. Velstand betyr ikke at forfall ikke er mulig parallellt. Jeg ser både positive og negative ting i samfunnet og er stolt og glad over positive ting, men blir lei meg når jeg i økende grad ser slike ting forsvinne og folk argumentere for det motsatte og støtte de motsatte verdier.

 

Det er vel heller lite som er åpent for tolking i forhold til hva som er godt og ondt, noe som gjør det ekstra trist, og gjør meg ekstra sikker på at jeg har rett og handler riktig.

 

Kanskje jeg bare er litt sur og gretten fordi jeg ikke synes nok folk er på den gode siden og fordi jeg ofte blir motarbeidet av det jeg anser som de onde.

 

Alt det jeg sier trenger ikke ha en religiøs overtone. Man kan fint argumentere for alle de tingene jeg argumentere for og imot uten å være religiøs. Bare så det er sagt, at slik ser jeg det.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke sagt noe om jeg tror på en Gud eller ei.

 

Fra profilen din;

 

*Interesser: Nedkjempe ondskap og avsløre satans tjenere. Vekke folks bevissthet.*

 

Nei da, ikke noe som helst religiøst over det … Du er klar over at ikke-religiøse ikke tror på noen satan ...? Så hvorfor tror du på satan hvis du ikke er religiøs? Og argumenteringen din er så absolutt mer i favør religion enn ikke-religion. Skal jeg måtte sitere deg på det?

 

Du trenger ikke være religiøs for å tjene ondskap og satans verdier. Du trenger heller ikke være religiøs for å tro på forskjellen mellom godt og ondt.

 

 

Hvis du ikke tror på en gud, ligger det implisitt at du ikke tror på den kristne guden. Budene 1, 2 og 3, blir da totalt uten gyldighet. De andre budene har jeg tatt for meg og argumentert i mot. Du sitter egentlig igjen med svært lite da en hver med samvittighet og rasjonell tankegang aldri vil forfekte drap, stjeling eller annen urett.  Et nasjonalt lovverk og grunnleggende menneskerettigheter regulerer samfunnet på en mer adekvat måte enn disse budene.

Det kan godt hende de er det, men de ti bud er en enklere måte å si det på, og en måte folk flest kan leve etter uten å måtte studere lovene i over 5 år. Det er vel det som er noe av problemet. Lovene er så overkomplekse og har så svak rot i folket at såpass mange bryter reglene og såpass mange andre er ignorant om reglene.

 

Menneskerettigheter er det jeg er sterkest for av moderne lover. Dessverre er det færre og færre som støtter disse og flere og flere onde krefter som forsøker å tilpasse definisjonen av menneskerett etter eget velbeffinende slik at de ikke skal bli dømt under reglene når de bryter dem.

 

Du er vel klar over at det meste av menneskrett er beskrevet i bibelen for flere tusen år siden også og som så var langt forut for sin tid. Gratulerer!

 

 

Jeg har heller ikke sagt at verden hadde blitt bedre om folk fulgte religion X eller Y. Jeg har sagt verden hadde vært bedre om alle fulgte de ti bud. Det er et spesifikt utsagt og er ikke åpent for fri tolkning.

 

Nettopp, det er spesifikt, og igjen, de tre første budene har ingen gyldighet for andre enn kristne. Det du tydelig ikke får inn i hodet ditt, er at disse tre budene er nettopp å underkaste seg Bibelens/kristendommens gud. Så, først, på hvilken måte bidrar disse tre budene noe som helst i forhold til en bedre verden? Der nest, på hvilken måte har disse tre budene noen som helst gyldighet for andre enn kristne?

 

Jeg har allerede svart på det tidligere. Det er selvforsterkende bud som gjør det mer sannsynlig at folk følger de andre budene. Jeg har heller ikke påstått at de første tre budene er relevant for andre enn Kristne.

 

Og til sist, du skriver altså om disse ti, jeg gjentar, TI budene. Implisitt, underkast deg kristendommens gud, og verden vil bli bedre, er en del av påstanden din. Hvis det ikke er det du mener, må du altså skrive at de tre første budene ikke gjelder, og du sitter igjen med sju bud, ikke ti.

Ja, jeg kunne nok vært mer spesifikk og sagt at de tre første hovedsaklig gjelder for Kristne, selv om også de budene også er inkorporert i diverse stater sine nasjonale lover. F.eks i USA.

 

Av disse sju, så klarer jeg ikke med min beste vilje å se at bud 4, 6 og 10 er noen fasit for en bedre verden. Heller tvert imot da disse er dikterende for tanker og følelser, noe som bare er absurd. Hva blir det neste, arrestere skygger for å forfølge mennesker? Du sitter igjen med fire bud som er en selvfølge for et hvert rasjonelt tenkende menneske.

Moral og etikk er ingen overfladig ting, derfor er jo kontroll over egne tanker, egne følelser osv en meget viktig ting i å kontrollere sine egen oppførsel og følge grunnleggende lover som er til gode for andre og som bidrar til et bedre samfunn heller enn et verre samfunn.

 

 

 

Derfor er spørsmålene og kverrulasjonen din ugyldig.

 

At du mener det betyr ikke at jeg mener det. Dine meninger er ikke min lov.

 

Det har jeg da heller aldri påstått. Jeg bare ber deg om vennligst å slutte med unødvendig kverrulering.

 

 

 

Nei, du har jo selv argumentert for de ti bud. Eller er du for å stjele, lyge, drepe, bryte løfter osv?

 

Er du i det hele tatt for Norges lover? Ja, da er du også for de ti bud.

 

Var dette forsøk på trolling? Hva jeg skrev om dette står svart på hvitt flere steder på denne og forrige side i tråden, så tåpelig av deg å skrive dette.

 

Nei, det var ikke tåpelig, fordi du faktisk har sagt det, men er såpass uklar på området at det er nødvendig å spørre. Så du kan godt svare.

 

 

 

Ja, hvis ingen hadde drept, da hadde ingen blitt drept som noe sa her på tråden. Hadde ingen stjålet hadde ingen trengt å bekymre seg for å bli bestjålet. Konsekvensene av det er enorme. Vi kunne latt dørene stå åpne, vi kunne hatt et helt annet type samfunn.

 

Du må gjerne lese det jeg faktisk skriver, og slutte å debattere mot meg som om jeg mente noe annet. Jeg har omfavnet akkurat disse budene hva gjelder innehold, men vist til at disse på ingen måte er noe genuint for kristendommen eller de ti bud.

 

Jeg har ikke påstått at de er unike for Kristendommen. Og takk for at du endelig avklarer at du er imot stjeling.

 

Lenke til kommentar

 

Menneskerettigheter er det jeg er sterkest for av moderne lover. Dessverre er det færre og færre som støtter disse og flere og flere onde krefter som forsøker å tilpasse definisjonen av menneskerett etter eget velbeffinende slik at de ikke skal bli dømt under reglene når de bryter dem.

 

Har du noen kilde på at færre og færre støtter menneskerettighetene?

 

Du er vel klar over at det meste av menneskrett er beskrevet i bibelen for flere tusen år siden også og som så var langt forut for sin tid. Gratulerer!

 

Jøss. Det var litt av en påstand. Kan du vise meg hvor?

 

Bibelen tillater ikke bare slaveri. Den gir også en oppskrift på hvordan en skulle kunne jukse med systemet som egentlig skulle begrense slaveri til kun å gjelde for 7 år:

 

  •  “Now these are the rules that you shall set before them. When you buy a Hebrew slave,[a] he shall serve six years, and in the seventh he shall go out free, for nothing. If he comes in single, he shall go out single; if he comes in married, then his wife shall go out with him. If his master gives him a wife and she bears him sons or daughters, the wife and her children shall be her master's, and he shall go out alone.But if the slave plainly says, ‘I love my master, my wife, and my children; I will not go out free,’ then his master shall bring him to God, and he shall bring him to the door or the doorpost. And his master shall bore his ear through with an awl, and he shall be his slave forever." (Exodus 21:1-6)

Bibelen forteller oss også at det er helt greit å selge døtrene våre:

  •  “When a man sells his daughter as a slave, she shall not go out as the male slaves do." (Exodus 21:7)

Slaver er eiendom og arvegods:

  • "As for your male and female slaves whom you may have: you may buy male and female slaves from among the nations that are around you. You may also buy from among the strangers who sojourn with you and their clans that are with you, who have been born in your land, and they may be your property. You may bequeath them to your sons after you to inherit as a possession forever. You may make slaves of them, but over your brothers the people of Israel you shall not rule, one over another ruthlessly."

 

Også NT forteller oss at slaveri er ok:

  • “Slaves, obey your earthly masters with respect and fear, and with sincerity of heart, just as you would obey Christ.” (Peter 2:18: )

 

Ellers er det også helt ok å drive folkemord, og samtidig beholde jomfruene for seg selv, så klart:

 

  • "Behold, these caused the children of Israel, through the counsel of Balaam, to commit trespass against the LORD in the matter of Peor, and there was a plague among the congregation of the LORD. Now therefore kill every male among the little ones, and kill every woman that hath known man by lying with him. But all the women children, that have not known a man by lying with him, keep alive for yourselves.” (Numbers 31:16-18)

     

  • “Thus saith the LORD of hosts, I remember that which Amalek did to Israel, how he laid wait for him in the way, when he came up from Egypt. Now go and smite Amalek, and utterly destroy all that they have, and spare them not; but slay both man and woman, infant and suckling, ox and sheep, camel and ass.” (I Samuel 15:2-3)

     

  • “Every one that is found shall be thrust through; and every one that is joined unto them shall fall by the sword. Their children also shall be dashed to pieces before their eyes; their houses shall be spoiled, and their wives ravished.” (Isaiah 13:15-16)

 

Ser du at bibelen også legitimerer voldtekt i den siste setningen der? Flott, er det ikke?

Dødsbra menneskerettigheter i bibelen.

 

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Menneskerettigheter er det jeg er sterkest for av moderne lover. Dessverre er det færre og færre som støtter disse og flere og flere onde krefter som forsøker å tilpasse definisjonen av menneskerett etter eget velbeffinende slik at de ikke skal bli dømt under reglene når de bryter dem.

Har du noen kilde på at færre og færre støtter menneskerettighetene?

 

Nei. Men USA tøyer jo menneskerett etter eget velbeffinende og driver aktiviteter som er imot folks menneskerett, noe som iallefall tyder på at færre i USA støtter menneskerett eller at folket ikke står opp for sin tro på menneskerett.

 

Samme gjelder forøvrig Norge og de fleste Europeiske land. Vi har feilet når det kommer til menneskerett og driver en rekke aktivitieter som er i direkte motsetning til menneskerett. Langt mer enn før. Som så antar jeg at menneskrett har en svekket posisjon i Europa, siden vi selv velger å bryte slik oftere. Selv er jeg jo overbevist om at det ikke er folkets skyld og at det skyldes at vi lever i et tyranni, noe som innebærer at de fleste av våre menneskerettigheter blir brutt på helt grunnleggende områder.

 

Du trenger vel ikke flere bevis enn nyhetene de siste 15-25 årene. Du er selv velkommen til å kikke gjennom de på nytt.

Lenke til kommentar

 

 

Menneskerettigheter er det jeg er sterkest for av moderne lover. Dessverre er det færre og færre som støtter disse og flere og flere onde krefter som forsøker å tilpasse definisjonen av menneskerett etter eget velbeffinende slik at de ikke skal bli dømt under reglene når de bryter dem.

Har du noen kilde på at færre og færre støtter menneskerettighetene?

 

Nei. Men USA tøyer jo menneskerett etter eget velbeffinende og driver aktiviteter som er imot folks menneskerett, noe som iallefall tyder på at færre i USA støtter menneskerett eller at folket ikke står opp for sin tro på menneskerett.

 

Samme gjelder forøvrig Norge og de fleste Europeiske land. Vi har feilet når det kommer til menneskerett og driver en rekke aktivitieter som er i direkte motsetning til menneskerett. Langt mer enn før. Som så antar jeg at menneskrett har en svekket posisjon i Europa, siden vi selv velger å bryte slik oftere. Selv er jeg jo overbevist om at det ikke er folkets skyld og at det skyldes at vi lever i et tyranni, noe som innebærer at de fleste av våre menneskerettigheter blir brutt på helt grunnleggende områder.

 

Du trenger vel ikke flere bevis enn nyhetene de siste 15-25 årene. Du er selv velkommen til å kikke gjennom de på nytt.

 

 

Okei.

 

1. Verden blir stadig mer fredelig. (http://www.pri.org/stories/2014-09-29/world-actually-becoming-more-peaceful-believe-it-or-not)

 

2. Kriminalitet er nedadgående i den vestlige verden. (http://www.economist.com/news/leaders/21582004-crime-plunging-rich-world-keep-it-down-governments-should-focus-prevention-not)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...