Gjest Bruker-406935 Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Er ikkje noko poeng i å starte tråd om du ikkje skal ta til deg motargument. Sosiale endringar som følge av krig er heilt naturleg. Når eit rike eller samfunn dukkar under pga krig, er det nettopp fordi krig medfører brå sosiale endringar. Og historieargumentet dit angåande økonomi er på viddene. Opp gjennom historia har det vore heilt nødvendig med store familiar for å kunne hjelpe til med arbeid og omsorgsarbeid. Folk har fått ungar for å sikre si eiga framtid. No, med god økonomi og sosial struktur, er det råd å leve komfortabelt med under tre ungar. Ser du til dei fattigaste landa, er det framleis slik at det vert stifta store familiar(høg fødselsrate) nettopp fordi ingen er sikra oppvekst, og dei som veks opp må ta vare på familie. Sjå t.d. den demografiske overgangsmodellen, som gjer dette nokså logisk og greit. Hvilke argumenter? Hun ovenfor babler i vei om krig, selv om det ikke er noen krig i Europa i dag. Som du sier handler det om kultur at folk får så få barn i dag. De kan få mange barn, men velger å ikke gjør det "fordi de lever komfertabelt". Å si at god økonomi må føre til færre barn er tull. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Det stemmer faktisk ikke. Folk er åpne om det nå, det er den eneste forskjellen. Før i tiden visste vi mye mindre enn det vi vet nå, og det eneste religion har bidratt med er tilbakefall og å holde tilbake vitenskapelige fremtrinn. De første Europeiske universitet var faktisk kristne, og de første skikkelige vitenskapsmenn (utenom slike som Aristoteles) var ihuga kristne. De ville forstå Guds skapelse. Kirka har ikke gjort noe for å stoppe vitenskapen, og det med at Paven osv. straffet folk for å mene at jorda var rund, vare bare Protestantisk propaganda. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Det stemmer faktisk ikke. Folk er åpne om det nå, det er den eneste forskjellen. Før i tiden visste vi mye mindre enn det vi vet nå, og det eneste religion har bidratt med er tilbakefall og å holde tilbake vitenskapelige fremtrinn. De første Europeiske universitet var faktisk kristne, og de første skikkelige vitenskapsmenn (utenom slike som Aristoteles) var ihuga kristne. De ville forstå Guds skapelse. Kirka har ikke gjort noe for å stoppe vitenskapen, og det med at Paven osv. straffet folk for å mene at jorda var rund, vare bare Protestantisk propaganda. Trenger ikke å se lengre enn til stamcelleforskning for bevis på at religion, kristendommen spesifikt, har hemmet utvikling og forskning. Hadde vi ikke hatt religion i den grad de fikk regjere så hadde vi garantert vært mye klokere om alle mulige behandlingsmetoder av forskjellige sykdommer den dag i dag. Edit: Du kan slutte å prøve å påstå at jeg har sagt at situasjonen i dag er som den er pga krig (for den uttalelsen finnes ikke). Vi snakket om sosiale endringer, du var den som nevnte krig, så du fikk naturligvis en respons på at krig FØRER TIL sosiale endringer, noe som er en selvfølge. Endret 30. juni 2016 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Det stemmer faktisk ikke. Folk er åpne om det nå, det er den eneste forskjellen. Før i tiden visste vi mye mindre enn det vi vet nå, og det eneste religion har bidratt med er tilbakefall og å holde tilbake vitenskapelige fremtrinn. De første Europeiske universitet var faktisk kristne, og de første skikkelige vitenskapsmenn (utenom slike som Aristoteles) var ihuga kristne. De ville forstå Guds skapelse. Kirka har ikke gjort noe for å stoppe vitenskapen, og det med at Paven osv. straffet folk for å mene at jorda var rund, vare bare Protestantisk propaganda. Trenger ikke å se lengre enn til stamcelleforskning for bevis på at religion, kristendommen spesifikt, har hemmet utvikling og forskning. Hadde vi ikke hatt religion i den grad de fikk regjere så hadde vi garantert vært mye klokere om alle mulige behandlingsmetoder av forskjellige sykdommer den dag i dag. Edit: Du kan slutte å prøve å påstå at jeg har sagt at situasjonen i dag er som den er pga krig (for den uttalelsen finnes ikke). Vi snakket om sosiale endringer, du var den som nevnte krig, så du fikk naturligvis en respons på at krig FØRER TIL sosiale endringer, noe som er en selvfølge. Hva har det at krig fører til sosiale endringer noe å gjøre med saken? Du trenger ikke å konstatere det vel, vi prater nå om noe helt annet. Uansett er det at religion liksom fører til mindre medisinsk fremgang bare en mening du har, ikke et reelt faktum. Problemet med stamcelle forsking er at du bruker barns døde kropper til forsking, noe som burde gjøre alle kvalme. I dag greier de heldigvis å finne stamcellene uten å bruke barn. Endret 30. juni 2016 av Bruker-406935 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Det er ikke en mening, det er fakta. Eneste grunnen til at stamcelleforskning er blitt stoppet så jævla mye som den er er direkte pga folk som protesterer i navn av sin ''religion''. Herregud man, folk som jobber på abortklinikker i USA trenger faen meg politibeskyttelse fra ilsinte religiøse fanatikere. Ikke kom her og si at religion ikke prøver å holde oss tilbake, for det gjør de, aktivt.Ett foster er ikke ett barn. Sørger du hver gang du har spruta sæd over deg og? Endret 30. juni 2016 av BuffyAnneSummers 3 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Drepe et ufødt barn skal man få lov til. Henrette en morder, det er fy fy. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Igjen for de som ikke helt forstår det: en klump med celler er ikke ett barn. Apples and oranges. 4 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Hva er egentlig godt med å hanfalle til rene innbildninger og fantasier og la skribleriene til jernalder menn styre oss? Har ikke kristendom igjen og igjen og igjen bevist at det er uegnet som rettesnor og styreform? Og ikke minst, hvem av de 45 000 tolkningene (det finnes mellom 45 000 til 100 000 kristendommer....) skal vi følge? Stats kirken sin? Faktum er at kirken har fått mer av det sekulære samfunnet i de siste hundre årene enn det samfunnet har fått av jesus "lærdom". Kjenner flere som faktisk ikke vet hva bibelen juger om angående påsken og jula og alle de andre "hellig" dagene kirken har fått til for å hylle eventyr figuren fremstilt i bibelen, nettopp fordi det eventyret ikke betyr en dritt. Er dette bøller og onde mennesker av den grunn? Slettes ikke. Den dagen vi lar fablene i bibelen, med all den urettferdigheten og innsnevretheten som finnes der er den dagen jeg faktisk kommer til å væåpne meg for å skyte ned de første religiøse idiotene som kommer på min dør for å true dette idiotiet på meg. Samme går for all annen religion selvsagt.. For det religiøse nisser som får stram tiss av å tenke på et teokrati i navnet til deres helt ikke tenker på er at dette ikke blir noe godt samfunn for noen andre som ikke har disse innbildningene og fantasiene. Gang på gang oppover i historien har dette blitt prøvd og det ender ALT`LTID med urett og bestialitet på grunnlag av jernalder myter.... Og seriøst, i dag vet vi bedre... Men du starter denne tråden som alle religiøse gjør, med å sverte et samfunn som aldri har vært friere og mer åpent og mer hensynsfult mot borgere i det samfunnet, selvsagt uten å komme med et eneste eksempel på religiøse styrte samfunn som er bedre for de aller fleste å leve i. Mitt råd til deg er at du lever etter innbildningene dine selv, uten å blande andre inn i dem. Lev etter fantasiene i bibelen du, det er ingen som nekter deg det, men ikke kom å tro at alle vil leve etter fantasiene i en bok... 4 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Lev etter fantasiene i bibelen du, det er ingen som nekter deg det, men ikke kom å tro at alle vil leve etter fantasiene i en bok... Livet er som en sjø-reise og kroppene våre er båtene. Uten et moralsk kompass ville vi alle bli kastet ut av drift. Så for å holde oss på stø kurs, ga Herren oss en gave. Og som de fleste gavene man får, så var dette en bok. Jeg leser kun en bok, men det er den gode bok. Jeg handler som jeg handler fordi den gode bok forteller meg det. Hvis jeg vil vite hvordan man er god, er det til den gode bok jeg går. Fordi den gode boken er en bok, og den er god og det er en bok. Jeg vet at den gode bok er god fordi den gode boken sier at den er god Jeg vet at den gode boken vet at dette er riktig, fordi en virkelig god bok ville visst hva som er riktig. Du ville ikke lage mat uten en kokebok, og jeg tror dette er inneforstått Du kan ikke være god uten den gode bok fordi den er god, og ja det er en bok Jeg prøvde å lese noen andre bøker, men det ga jeg fort opp. Punktene er ikke nummerert, og fakta er virkelig komplisert. Jeg kan ikke lese Harry Potter fordi de tilber falske guder, og at han der Dumbledore er en homse, det er ille, fordi boka sier at det ikke er bra. Moralen er skrevet der i enkelt sort og hvit. Jeg synes synd på alle dere hedninger, som må tenke selv uten en bok. Bra er godt og ondt er dårlig, geiter er gode, griser og reker er noe dritt. Du vil finne hva som er riktig og hva som er galt i den gode bok, fordi den er god Og det er en bok, og ja forresten.. det er en bok.. T. Minchin - Good Book. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Upvote for å ha sitert Tim! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Hva er egentlig godt med å hanfalle til rene innbildninger og fantasier og la skribleriene til jernalder menn styre oss? Har ikke kristendom igjen og igjen og igjen bevist at det er uegnet som rettesnor og styreform? Og ikke minst, hvem av de 45 000 tolkningene (det finnes mellom 45 000 til 100 000 kristendommer....) skal vi følge? Stats kirken sin? Faktum er at kirken har fått mer av det sekulære samfunnet i de siste hundre årene enn det samfunnet har fått av jesus "lærdom". Kjenner flere som faktisk ikke vet hva bibelen juger om angående påsken og jula og alle de andre "hellig" dagene kirken har fått til for å hylle eventyr figuren fremstilt i bibelen, nettopp fordi det eventyret ikke betyr en dritt. Er dette bøller og onde mennesker av den grunn? Slettes ikke. Selv om det er mange protestantiske rettninger, er det likevel bare en bibel, samlet sammen av tekstene til apostlene og Toraen. Det er bare forskjellige tolkninger av den faktiske boka. Det finnes heller ikke 45 000 til 100 000 kristendommer som faktisk har en mengde følger. Da er det bare noen få, og her i Norge følger vi bare bibelen, uten å samtidig følge Roma. Den dagen vi lar fablene i bibelen, med all den urettferdigheten og innsnevretheten som finnes der er den dagen jeg faktisk kommer til å væåpne meg for å skyte ned de første religiøse idiotene som kommer på min dør for å true dette idiotiet på meg. Samme går for all annen religion selvsagt.. At du synes det er idioti får være din mening, at du vil skyte folk som tror på et livssyn som ikke er ditt eget, får være ditt problem. Du er bare akkurat slik folk har vert gjennom alle tider. For det religiøse nisser som får stram tiss av å tenke på et teokrati i navnet til deres helt ikke tenker på er at dette ikke blir noe godt samfunn for noen andre som ikke har disse innbildningene og fantasiene. Gang på gang oppover i historien har dette blitt prøvd og det ender ALT`LTID med urett og bestialitet på grunnlag av jernalder myter.... Og seriøst, i dag vet vi bedre... Det der er din egen mening, og er ganske uinteressant. Kristendommen i Europa er selve grunnlaget for at vi i dag sitter i slik rikdom som vi gjør. Om vi hadde vert norrøne hadde vi mest sannsynlig vert i jernalderen fremdeles. Men du starter denne tråden som alle religiøse gjør, med å sverte et samfunn som aldri har vært friere og mer åpent og mer hensynsfult mot borgere i det samfunnet, selvsagt uten å komme med et eneste eksempel på religiøse styrte samfunn som er bedre for de aller fleste å leve i. Mitt råd til deg er at du lever etter innbildningene dine selv, uten å blande andre inn i dem. Lev etter fantasiene i bibelen du, det er ingen som nekter deg det, men ikke kom å tro at alle vil leve etter fantasiene i en bok... At samfunnet aldri har vert mer åpent og hensynsfult kan diskuterest lang og lenge. Jeg mener ikke det, og at det faktisk aldri har vert mindre fritt og mer sadistisk. Men en ting ingen kan fornekte er at vesten som samfunn sliter i ekstrem grad i dag. På en måte den aldri har gjort og som vil føre til samfunnskollaps dersom ingen ting skjer. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jesus fant opp dampmaskinen og Martin Luther oppdaget tyngdekraften... De såkalte universitetene som ble opprettet av kristne, var strengt kontrollerte institusjoner der ikke hvem som helst kom inn, der ikke hva som helst kunne diskuteres, og der ikke hva som helst av kunnskap og oppdagelser fikk slippe ut - uten at det religiøse tankepolitiet hadde godkjent det. Det er ikke uten grunn at det raskt ble opprettet frie universiteter så snart kirken ikke lenger hadde makt til å forhindre det. Og DA kom den teknologiske utviklingen virkelig i gang! TS skriver om skilsmisser og barn som vokser opp med kun en forelder, og setter dette på kontoen for "sosialt forfall som skyldes ateisme/agnostisisme". Mon det. Du finner det samme i det ultrakristne Amerika, både i nord og sør. OMG. 4 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 ....er det likevel bare en bibel, samlet sammen av tekstene til apostlene og Toraen. Det er bare forskjellige tolkninger av den faktiske boka. Du aner virkelig INGENTING om bibelen du? For her måtte jeg virkelig le litt, skrevet av apostlene faktisk... Dette er nok noen som har jugd til deg her... 2/3 av biblen er ikke skrevet av de bibelen påstår, så allerede her juger bibelen til deg. Men hvorfor skulle du bry deg om hvor sant dette er? Det bryr deg jo litt ør for midt på ryggen, da du tror bibelen er helt sann og er uforandret siden den ble skrevet... Det finnes heller ikke 45 000 til 100 000 kristendommer som faktisk har en mengde følger. Da er det bare noen få, og her i Norge følger vi bare bibelen, uten å samtidig følge Roma. Bullshit. Sett deg litt inn i saken du og du vil fort se at det finnes et vell av kristendommer... Si meg, KAN du i det hele tatt noe om kristendommens tilblivelse og utvikling? Før du kommer med tåpelige påstander om kristendom bør du kanskje studere det du tror på litt...? Eller kanskje ikke, for kommer sannheten bak dette eventyret for en dag kan det jo hende at du mister troen, og det må jo ikke skje ikke sant... at du vil skyte folk som tror på et livssyn som ikke er ditt eget, Kun hvis de hadde kommet for å tvinge folk til å tro på religiøse eventyr... Kristendommen i Europa er selve grunnlaget for at vi i dag sitter i slik rikdom som vi gjør. Om vi hadde vert norrøne hadde vi mest sannsynlig vert i jernalderen fremdeles. At vi har den friheten og toleransen i samfunnet vårt og rettferdige lover laget av mennesker for mennesker er på TROSS av kristendom, ikke på grunn av den. Kirken og kristne har hele tiden måtte lugges inn i fremtiden og ut av kristendommens uhyggelige intoleranse og hat. Er faktisk ikke så lenge siden at dette med homosekualitet var oppe igjen, der enkelte ignorante bakstrebere fremdeles vil fastholde på intolerante og hatefulle dogmer fastspikret i dett ekristne eventyret. Mest sannsynlig ville vi ha landet på månen allerede på 1800 tallet om vi ikke var bundet opp av dette iskalde gufset fra jernalderen, også kjent under navnet kristendom... t samfunnet aldri har vert mer åpent og hensynsfult kan diskuterest lang og lenge. Jeg mener ikke det, og at det faktisk aldri har vert mindre fritt og mer sadistisk. Men en ting ingen kan fornekte er at vesten som samfunn sliter i ekstrem grad i dag. På en måte den aldri har gjort og som vil føre til samfunnskollaps dersom ingen ting skjer. Selvsagt mener ikke du det. Alt du ser er at jesus ikke er der du mener han burde være (som en kvernstein rundt alles hals..) og derfor tillegger du den fiktive helten din allverdens egenskaper du ikke evner å komme med eksempler på engang, langt mindre forklare hvorfor du tror samfunnet blir bedre av å følge slike fiktive helter. Du får heller be om at jesus får komme tilbake slik han lovet og rette opp ting, religiøse idioter har en lei tendens til å få mennesker torturert og drept i fiktiv heltens navn.. Det har kristne lltid gjort når de får litt makt Men en ting ingen kan fornekte er at vesten som samfunn sliter i ekstrem grad i dag. På en måte den aldri har gjort og som vil føre til samfunnskollaps dersom ingen ting skjer. Du har femdeles ikke gitt et eneste eksempel på at religiøs undertrykkelse er å foretrekke fremfor et fritt samfunn... Saken er den at vi har kastet det kristne åket av oss og utviklet langt mer rettferdige lover som passer for alle, ikke bare religiøse nisser som tror sølibat er arvelig. I dag kan vi si hva vi vil (innenfor rimelighetens grenser selvsagt) og vi kan gjøre hva vi vil innenfor fornuftige grenser. Det kunne vi ikke når kristendommen regjerte. Da var alle mulige mundane ting forbudt, skam og skyld lå som et ullent teppe over alt og hykleriet likeså... Så med mindre du kan redegjøre for hvorfor du mener det er bedre å henfalle til jernalder myter og innbilte guder og fiktive personer (Jesus i bibelen har aldri levd..) så har du kun en tapt sak. 5 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 (endret) Ett eksempel er jo folk som ble brent levende for hekseri og trolldom helt opp til 1600-tallet. Det var det kirken som sto for. Men alt var jo så mye bedre på den tiden, ikke sant? Endret 30. juni 2016 av Sjulimann 2 Lenke til kommentar
Milmo Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jesus sa i følge bibelen at en burde se på resultatet av en «religion/livssyn» for å vite om det den vart rett å følge. Vesten er i dag i sterkt forfall: sosial uro, lav fertilitet og store økonomiske problemer. Du synser utifra et religiøst ståsted. Sannheten er at det går bedre for verden idag enn det noen gang har gjort. Vi forbedrer oss med en eksponentiell vekst på områder som helse og økonomi, som gir oss stadig bedre sosiale vilkår. Vesten har vært en gigantisk suksesshistorie siden opplysningstiden. Presentasjon ved professor Hans Rosling. Fra faktiske tall, de siste 200 år: https://www.youtube.com/watch?v=jbkSRLYSojo 3 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Man skal være ganske historieløs for å hevde at europa er dårligere stilt en før. 6 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Er kanskje dette bevis på at kristendommen var det riktige livssynet å følge, og ikke livssynet ateisme eller agnostisisme?Sam Harris poengterer at det kun er tre typer argumenter for religion. Dette er ett av de. Du argumenterer ikke for at kristendommen er sann, du argumenterer for at den er nyttig. Så du er åpen for å følge en løgn, så lenge den gir fremgang? 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Du kan umulig skylde på kristendommen for Romerrikets fall. Uansett bygde kristendommen opp noe mye bedre igjen i Europa senere. Det er den som er kilden til det Europa vi har i dag, selv om noen vil ha det til noe annet. Hvordan kan en så bakstreversk region vokse seg så sterk på så liten tid? I middelalderen var Europa allerede nær toppen av verdenssivilisasjonen.Kilden til Europa og det Europa vi har idag er mye eldre enn kristendommen. Kilden kommer også andre steder fra enn midtøsten. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Jesus sa i følge bibelen at en burde se på resultatet av en «religion/livssyn» for å vite om det den vart rett å følge. Vesten er i dag i sterkt forfall: sosial uro, lav fertilitet og store økonomiske problemer. Før i tiden hadde vi ikke like store problemer, med ganske god stabilitet, høy fertilitet og ikke så mange økonomiske problemer. Da var problemet stort sett krig (noe som stammet fra grådighet), dette skjer ikke like ofte i dag på grunn av atombomber, ingen ting annet. Dersom det ikke var for atombomber, ville vi vert i full krig mange ganger etter andre verdenskrig. Selv med store tekniske fremskritt har vi større problem i dag enn før, samtidig som denne tekniske og vitenskaplige styrke i stor grad ble bygd av kristne. Vårt BNP i dag er i stor grad bygd på kristne sitt arbeid. Er kanskje dette bevis på at kristendommen var det riktige livssynet å følge, og ikke livssynet ateisme eller agnostisisme? Nei. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Når ble ateisme ett livssyn? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå