Gå til innhold

Er det helt ute med AMD til gaming?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fulgt så veldig mye med på utviklinga de siste årene, men siden maskina mi er 6.5 år gammel og Legion kommer ut snart tenkte jeg å kjøpe ny maskin før det. Det jeg HAR fått med meg de siste årene er at Intel er helt uendelig dicks, og har blitt dømt i masse korrupsjonssaker osv. Derfor har jeg mye mer lyst til å gi pengene mine til AMD, men alt jeg finner av anbefalinger rundt omkring er Intel. Har juksinga til Intel ødelagt så mye for AMD at det ikke er noe vits å kjøpe noe annet enn Intel?

(Om noen føler for det så er det bare å anbefale en AMD maskin som ikke er over-kill for wow i 1080p.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du legger for mye følelser i dette. AMD er ute etter å tjene penger, akkurat som Intel. Hadde AMD hatt det mest overlegde prosessor designet som hadde gjort at dem hadde solgt mye og dermed nesten hatt monopol, så hadde dem gjort akkurat det samme som Intel. Jeg kjøper det produktet som jeg anser er best for den prisen jeg kan godta, og så driter jeg i om det står AMD eller Intel på esken :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt så veldig mye med på utviklinga de siste årene, men siden maskina mi er 6.5 år gammel og Legion kommer ut snart tenkte jeg å kjøpe ny maskin før det. Det jeg HAR fått med meg de siste årene er at Intel er helt uendelig dicks, og har blitt dømt i masse korrupsjonssaker osv. Derfor har jeg mye mer lyst til å gi pengene mine til AMD, men alt jeg finner av anbefalinger rundt omkring er Intel. Har juksinga til Intel ødelagt så mye for AMD at det ikke er noe vits å kjøpe noe annet enn Intel?

(Om noen føler for det så er det bare å anbefale en AMD maskin som ikke er over-kill for wow i 1080p.)

Som du sier så ble Intel dømt til å betale en bot på over 1 Mrd Eur for ulovlig handelspraksis. Blant annet rabatter med klausul om at produsenter ikke kunne bygge mer en totalt 5% av PC'ene sine med AMD CPU. I USA fikk de smekk på fingrene av FTC, og ble dømt til spesifikke ting de måtte gjøre, som blant annet å oppdatere PCI-e standarden frem til en viss dato. Problemet for AMD er jo at de aldri så noe til den milliarden, og i USA var jo skaden allerede skjedd. Men AMD har også selv bidratt til fallet med noen forferdelige strategiske avgjørelser som kanskje har svekket dem enda mer enn Intel kunne få til.

På slutten av året i år skulle det komme nye ZEN CPU'er fra AMD som de håper skal kunne ta opp konkurransen med Intel. Men nye rykter sier at lanseringen er utsatt til første kvartal 2017.

På skjermkort fronten har imidlertid AMD klart seg tålig bra. Og slapp i går sitt nyeste kort RX480. Det yter foreløpig bittelitt bedre enn GTX970 som er på vei ut. RX480 eller "små brødrene" RX470 og RX460 som kommer, kan bli svært gode alternativer i sin prisklasse..

Lenke til kommentar

AMD FX-9370 eller AMD FX 8350 funger fremdeles til gaming.

Bare synd at de trekker så mye strøm, men får du tak i brukt hovedkort + cpu til under 2500 kr med noe ram 16 GB ram har du gjort godt kjøp til AMD Zen kommer.

Per dags dato har AMD kun Apu\GPU som kan konkureres i bestefall med PS 4.5 og Xbox One Scorpio.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har juksinga til Intel ødelagt så mye for AMD at det ikke er noe vits å kjøpe noe annet enn Intel?

Juksinga til Intel har ikke ødelagt for AMD når det kommer til pris/ ytelse som er det det handler om her. AMD har hatt enormt med varmeproblemer og maskinvaren dems har brukt veldig mye strøm. De har også hatt ytelsesproblemer til en viss grad. Disse tingene gjør at det er bedre å legge inn et par tusenlapper mer for å få en kjølig Intel CPU som trekker "normale mengder" strøm.

AMD er kongen på haugen når det kommer til APU (integrert grafikk), PS4 og XBone bruker begge AMD APU'er ;)

AMD har nå gått over til 14nm FinFet http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/amd-demonstrates-2016jan04.aspx så vi må bare vente litt til for å se alt de har i lommene.

AMD har nettopp lansert RX480 som virker lovende og hvis alt det andre følger samme spor så blir det bra :) Hvis de selger den nye maskinvaren med samme "prispolicy" som før så vil vi få godsaker som Intel må passe seg for.

Konklusjon; AMD ødela for seg selv, men de er dyktige nok til å kunne komme tilbake hvis den nye maskinvaren leverer ytelsen vi trenger til riktig pris.

Lenke til kommentar

Det er klart Intel har påført AMD store økonomiske tap som kunne blitt brukt til R&D i stedet. Dette igjen kunne ført til mer konkurransedyktige CPU'er. I tillegg er det jo ikke sikkert AMD ville gjort så store administrative endringer, og med mer penger på bok og andre i førersetet ville de kanskje ikke solgt Global Foundries som nå ville vært en melkeku for dem.

Når Intel selv bruker flere milliarder på R&D og samtidig sørger for at konkurrenten ikke tjener penger nok til å bruke mer en noen 100 millioner Så kan man veldig godt påstå at det er Intel som er årsaken til at AMDs CPU'er ikke når opp i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har juksinga til Intel ødelagt så mye for AMD at det ikke er noe vits å kjøpe noe annet enn Intel?

Juksinga til Intel har ikke ødelagt for AMD når det kommer til pris/ ytelse som er det det handler om her. AMD har hatt enormt med varmeproblemer og maskinvaren dems har brukt veldig mye strøm. De har også hatt ytelsesproblemer til en viss grad. Disse tingene gjør at det er bedre å legge inn et par tusenlapper mer for å få en kjølig Intel CPU som trekker "normale mengder" strøm.

AMD er kongen på haugen når det kommer til APU (integrert grafikk), PS4 og XBone bruker begge AMD APU'er ;)

Særlig Intel Core i5 6600  vs AMD A10 7870K

Viser det ikke er så store forskjeller mellom disse.

Problemet skal man ha RX 480 så er det CPU ytelse viktigere en APU.

FX 8350\AMD FX-9370 har vel blitt bevist cpu juks:

http://www.digi.no/artikler/anklager-amd-for-prosessor-lureri/320150

Da det blir feil å kalle det 8 kjerner, når det blir mere hypertreading.

Der kjernene er seriekoblet istedenfor å ha forskjellig koblinger mellom i cpuen. Kunne ytelsen være langt bedre.

Lenke til kommentar

Det er klart Intel har påført AMD store økonomiske tap som kunne blitt brukt til R&D i stedet.

Vel, blir litt feil hvis vi ser litt lenger tilbake enn noen få år. AMD dreit skikkelig på draget når de hadde massevis av penger. At Intel gjorde noe riktig for 10 år siden, og at AMD gjorde noe feil, betyr ikke at det er Intel's juksing som har skadet AMD.

http://arstechnica.com/business/2013/04/amd-on-ropes-from-the-top-of-the-mountain-to-the-deepest-valleys/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...